تهران

مکان‌های گردشگری شهر قزوین - قسمت سوم

مکان های گردشگری قزوین
شاید اطلاعات کمی درباره مکان‌های دیدنی و تاریخی شهر قزوین داشته باشید ولی باید بدانید که قزوین عمارت‌ها، کلیساها و بناهای تاریخی باشکوهی را در خود جای داده است و گردشگران و توریست‌های بسیاری را به خود جذب می‌کند.در این مقاله از تیجور به معرفی این مکان‌های گردشگری در قزوین می‌پردازیم. همراه ما باشید.

مکان‌های دیدنی شهر قزوین - قسمت سوم

در مقاله‌های قبلی تحت عنوان "مکان‌های دیدنی شهر قزوین (قسمت اول و دوم)" تعدادی از مکان‌های دیدنی شهر قزوین را معرفی کردیم. در این مقاله تحت عنوان قسمت سوم، به معرفی تعداد دیگری از این مکان‌های دیدنی می‌پردازیم. 

تا انتهای این مقاله همراه تیجور باشید.

کلیسای کانتور قزوین

کلیسای کانتور که به آن کلیسای روس‌ها هم گفته می‌شود، داستانی تاریخی دارد که خواندن آن خالی از لطف نیست. در دوره قاجار، رفت و آمد روس‌ها در ایران افزایش پیدا کرد که همین امر موجب شد معماری و عوامل دیگر در ایران تغییر پیدا کند. به عنوان مثال عمارت شهرداری قزوین یکی از این بناهایی می‌باشد که روس‌ها در ایران ساخته‌اند. 

کلیسای کانتور قزوین
کلیسای کانتور قزوین

چرا بازدید از کلیسای کانتور قزوین پیشنهاد می‌شود؟ 

  • قدمت این کلیسا به دوران قاجار باز می‌گردد. 
  • یکی از قدیمی‌ترین کلیساهایی می‌باشد که در ایران ساخته شده است. 
  • این کلیسا به دست روس‌ها ساخته شده است. 
  • می‌توانید از معماری به کار رفته در این کلیسا دیدن کنید و لذت ببرید.
کلیسای کانتور قزوین
نمایی از کلیسای کانتور قزوین

تاریخچه کلیسای کانتور قزوین
اگر بخواهیم در رابطه با تاریخچه این بنا توضیح دهیم ابتدا باید بگوییم که یکی از دلایل مهم ساخته شدن این کلیسا جریان راه سازی در ایران می‌باشد که تاثیر زیادی روی بناهایی که توسط روس‌ها ساخته می‌شدند داشت. همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم شهر قزوین پس از سفر ناصرالدین شاه قاجار به خارج رونق بسیاری پیدا کرد که به همین علت هم روس‌ها بیشتر به ایران سفر داشتند و شروع به راه سازی در ایران کردند. در آن موقع آقا باقر اصفهانی فرماندار قزوین بر روی این پروژه نظارت داشت و کارهای ساخت جاده را در قزوین داد. اما به دلیل روند طولانی ساخته شدن جاده در قزوین روس‌ها مجبور بودند زمان بیشتری را در شهر قزوین سپری کنند که همین امر موجب شد روس‌ها به فکر ساخت خانه‌ای برای آسایش و رفاه خود بیوفتند. کلیسای کانتور یکی از همین بناهایی می‌باشد که روس‌ها برای انجام مراسمات مذهبی و عبادت ساختند.

کلیسای کانتور قزوین
کلیسای کانتور قزوین

معماری کلیسای کانتور قزوین
کلیسای کانتور قزوین به شیوه‌ای خاص معماری شده است. همچنین این کلیسا ویژگی‌های فوق العاده‌ای دارد. برای مثال نمای این کلیسا از آجرهای سرخ رنگ ساخته و مزین شده که زیبایی فوق العاده‌ای را به این بنا بخشیده است. داخل این کلیسا نسبت به سایر کلیساها بزرگتر بوده و دلیل آن هم این است که در مذهب ارتدوکس مراسمات مذهبی و عبادت به صورت ایستاده انجام می‌شود. همچنین استفاده نکردن از تزئینات زیاد و وسایل پر زرق و برق در ساخت این کلیسا نشان دهده این است که روس‌ها قصد داشتند در کمترین زمان این کلیسا را برپا کنند تا هر چه سریع‌تر از این مکان برای عبادت استفاده شود.

کلیسای کانتور قزوین
کلیسای کانتور قزوین

در کلیسای کانتور قزوین از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟ 
شما برای ورود باید به سمت قسمت جنوبی این کلیسا بروید. به علت اینکه دور تا دور کلیسا توسط نرده‌های آنی پوشانده شده است که می‌توانید از فاصله دور این مورد را متوجه شوید. در محوطه این کلیسا دو مقره قدیمی قرار گرفته است که متعلق به یک مهندس و خلبان روس است که طبق گفته‌های آن خلبان در نزدیکی شهر قزوین سقوط کرده است و آن مهندس هم در ایران فوت شده‌اند.

هزینه و زمان مورد نیاز برای بازدید از کلیسای کانتور چقدر است؟ 
برای بازدید می‌توانید بدون پرداخت هزینه از این کلیسا دیدن کنید. همچنین کلیسای کانتور از ساعت 9 صبح تا 8 شب باز است که تنها 1 ساعت زمان کافی است که از این مجموعه بازدید کنید.

بهترین فصل برای بازدید از کلیسای کانتور قزوین چه زمانی است؟ 
فصل بهار بهترین فصل برای بازدید از مکان‌های دیدنی شهر قزوین می‌باشد زیرا هوا در این موقع سال معتدل و دل چسب است. 

چگونه به کلیسای کانتور قزوین برویم؟ 
برای رسیدن به این کلیسا باید ابتدا خود را به چهار راه ولیعصر برسانید سپس چهار راه را مستقیم بروید تا به بلوار آیت الله طالقانی برسید. پس از رد کردن بلوار، دومین خیابان یعنی خیابان دارایی را به سمت راست بپیچید. حال می‌توانید کلیسای کانتور قزوین را مشاهده کنید. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به کلیسای کانتور قزوین
موزه قزوین، موزه چهل ستون، عمارت شهرداری قزوین، مقبره حمدالله مستوقی

هتل های نزدیک به کلیسای کانتور
هتل ایران، هتل سفیر، هتل البرز، هتل گلشن

کلیسای کانتور قزوین
کلیسای کانتور قزوین

باغ صفوی قزوین

اگر پس از سفر به قزوین به خیابان سپه بروید، می‌توانید مجموعه ای 500 ساله از آثار دوران زندیه، صفویه، افشاریه، پهلوی و قاجار را مشاهده کنید. باغ صفوی، دولت خانه صفوی، باغ فرهنگی قزوین، ارگ طهماسبی همگی نام‌های این مجموعه می‌باشند.

باغ صفوی قزوین
باغ صفوی قزوین

چرا بازدید از مجموعه باغ صفوی پیشنهاد می‌شود؟ 

  • این باغ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 
  • در باغ صفوی مجموعه‌ای از بناهای تاریخی قرار گرفته است که بازدید را برای شما آسان‌تر می‌کنند. 
  • در هر مجموعه‌ می‌توانید بناهایی با قدمت‌های متفاوتی را پیدا کنید.
باغ صفوی قزوین
باغ صفوی قزوین

تاریخچه مجموعه باغ صفوی
پس از آنکه شاه طهماسب قزوین را پایتخت خود اعلام کرد و تاسیس دولت خانه و سکونت مقامات و اشراف در قزوین انجام شد، چهره شهر قزوین شروع به تغییر کرد و کم کم به اوج خود رسید. در همان دوران شاه طهماسب دستور داد معماران برجسته گرد هم بیایند و کار طراحی و ساخت این باغ زیبا را شروع کنند که ساخت آن تا دوره قاجار و حتی پهلوی نیز طول کشید. 

بناهای مجموعه باغ صفوی
این بنا از بنای عالی قاپو شروع و تا محوطه عمارت چهل ستون ادامه دارد که در میان این بنا محوطه باز، چندین حیاط و بناهای دیگر قرار گرفته است. گفتنی است قسمتهایی از این مجموعه تخریب شده است اما بناهای باقی مانده در دست مرمت قرار گرفته‌اند. در حال حاضر این مجموعه شامل عمارت نادری، سردر عالی قاپو، عمارت قاجاری، عمارت پهلوی، موزه قزوین، گراند هتل، چهلستون و بقعه پیغمبری می‌شود.

باغ صفوی قزوین
باغ صفوی قزوین

در مجموعه باغ صفوی از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟ 

  • عمارت نادری

این عمارت یکی از کاخ‌های تابستانه شاهان صفوی بود که از آن به عنوان محلی برای میزبانی از مهمانان خارجی استفاده می‌شد، در حال حاضر اثری از عمارت نمانده است اما به همت باستان شناسان قسمتی از بناهای مدفون شده در ورودی این عمارت کشف شده است. 

  • سردر عالی قاپو

این باغ در سال‌های گذشته 7 درب ورودی داشت اما هم اکنون تنها دربی که باقیمانده است درب عالی قاپو است. گفتنی است تزئینات و نقاشی‌های روی این سردری از بین رفته است اما هنوز کاشی کاری‌های آن زیبا هستند. 

  • عمارت پهلوی و قاجاری

این دو عمارت در کنار یک دیگر قرار گرفته‌اند اما هر کدام از آن‌ها در تاریخ‌های متفاوت و با سبک معماری متفاوت از دیگری ساخته شده‌اند. همچنین در نمای عمارت پهلوی هیچ تزئینات خاصی نمی‌بینید درحالی که عمارت قاجاری دارای حوضی بزرگ و نمایی زیبا است. 

  • گراند هتل

در سال‌های پایانی دوره قاجار یعنی یک قرن پیش، این هتل تاسیس شد. به همین علت می‌توان گفت این هتل یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های کشور است.

  • موزه قزوین

در ضلع شرقی باغ صفوی، موزه‌ای زیبا قرار گرفته است. داخل این موزه آثاری ارزشمند از دوران قبل از میلاد تا بعد از اسلام قرار دارد. 

  • کاخ چهل ستون

یکی دیگر از کاخ‌های شاه طهماسب کاخ چهل ستون یا همان عمارت کلاه فرنگی است. شاه طهماسب کاخ‌های زیادی داشت اما در حال حاضر تنها کاخی که از این شخص به جای مانده کاخ چهل ستون است. 

هزینه و زمان مورد نیاز برای بازدید از مجموعه باغ صفوی چقدر است؟ 
شاید با خواندن این مطلب فکر کنید این بنا آنقدر بزرگ است که باید چندین ساعت وقت بگذارید که از این بنا دیدن کنید، اما باید بگوییم از این مجموعه بناهای کمی باقی مانده است که می‌توانید تنها در دو ساعت از تمامی آن‌ها بازدید کنید. 

فصل مناسب بازدید از مجموعه باغ صفوی چه موقعی است؟ 
همانطور که می‌دانید به دلیل موقعیت مکانی که شهر قزوین دارد، بهترین فصل باغ برای بازدید از مکان‌های گردشگری، فصل بهار و پاییز می‌باشد. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به باغ صفوی
بازار قزوین، سرای سعدالسلطنه، پارک مشاهیر، عمارت سردار مفخم قزوینی

هتل‌های نزدیک به باغ صفوی قزوین
هتل ایران، هتل بهروزی، هتل مینو، هتل البرز

باغ صفوی قزوین
باغ صفوی قزوین

موزه مردم شناسی و حمام قجر قزوین

برای اکثر افراد جالب است که بدانند مردم در گذشته چگونه زندگی می‌کردند و مشاغل، ظاهر و نوع پوشش آن‌ها چگونه بوده است. موزه مردم شناسی یکی از مکان‌های زیبا و تاریخی است که می‌توانید درباره زندگی مردم در قدیم اطلاعات خوبی بدست آورید. بنابراین پس از سفر به شهر قزوین برای آشنایی بهتر با زندگی روزمره مردم در دوره‌های گذشته از این موزه دیدن کنید. برای درک بهتر در هر قسمت از این موزه ماکت‌هایی واقعی قرار داده‌اند که هر کدام در حال انجام کاری هستند.

موزه مردم شناسی و حمام قجر قزوین
موزه مردم شناسی و حمام قجر قزوین

چرا بازدید از موزه مردم شناسی حمام قجر پیشنهاد می‌شود؟  
همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم در موزه مردم شناسی می‌توانید با سبک زندگی مردم در گذشته و بسیاری از مطالب تاریخی آشنا شوید. از سوی دیگر تماشای فضای تاریخی حمام قجر خالی از لطف نیست که می‌تواند شما را شگفت زده کند. هر ساله گردشگران زیاد ایرانی و خارجی به این مکان می‌آیند و عکس‌هایی زیبایی از این موزه و حمام به یادگار به ثبت می‌رسانند.

موزه مردم شناسی و حمام قجر قزوین
موزه مردم شناسی و حمام قجر قزوین

تاریخچه موزه مردم شناسی حمام قجر
جالب است بدانید برخی از مردم به دلیل وجود حمام قجر فکر می‌کنند این بنا در دوره قاجار ساخته شده است اما باید بدانید این حمام قدیمی‌تر از آن است که به دوران قجر برسد. این موزه به دستور شاه عباس صفوی در دوران حکومت صفویان ساخته شده است. در اصل نام این حمام به سازنده آن امیر گونه خان قاجار باز می‌گردد. زیرا امیر گونه خان قاجار یکی از نوادگان قاجار بوده است. این بنای زیبا در سال 1506 هجری ساخته شد که پس از ساخت آن به مدت 300 سال به اختیار عموم در آمده بود که در حال حاضر این حمام تبدیل به موزه مردم شناسی شهر قزوین شده است.

موزه مردم شناسی و حمام قجر قزوین
موزه مردم شناسی و حمام قجر قزوین

معماری موزه مردم شناسی حمام قجر
هنگامی که وارد موزه مردم شناسی قجر می‌شوید می‌توانید گنبدهای متفاوتی همراه با 6 شاه نشین جذاب و حوض‌های بزرگ را مشاهده کنید. متراژ حمام قجر به 1045 متر می‌رسد که شامل بخش‌های متعددی است. از میان این بخش‌ها می‌توان به بخش‌های اصلی همچون سربینه، گرمخانه و میاندر اشاره کرد. 
گفته می‌شود در دوره‌های گذشته حمام قجر به دو قسمت مردانه و زنانه تقسیم می‌شد و سربینه محلی برای اسراحت و رخت کن مردم بود که آن‌جا هم به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌شد. از قسمت‌های دیگر این حمام می‌توان به گرم خانه آن اشاره کرد که آن هم خود به بخش‌های حوض آب سرد، آب گرم و اعیان نشین تقسیم بندی می‌شود. 

موزه مردم شناسی و حمام قجر قزوین
موزه مردم شناسی و حمام قجر قزوین

چگونه به موزه مردم شناسی حمام قجر برویم؟ 
این موزه زیبا درخیابان عبید زاکانی قرار گرفته است که می‌توانید از خیابان سبزه میدان یا همان میدان آزادی به آن دسترسی پیدا کنید. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به موزه مردم شناسی حمام قجر
سردر عالی قاپو قزوین، موزه چهل ستون، بنای قدیمی گراند هتل، سرای سعدالسلطنه، موزه قزوین، کاروانسرای میرزا موسی وزیر، سرای وزیر

هتل‌های نزدیک به موزه مودم شناسی حمام قجر
هتل ایران، هاستل گلشن، هتل سفیر، اقامتگاه سنتی خانه بهروزی

موزه مردم شناسی و حمام قجر قزوین
موزه مردم شناسی و حمام قجر قزوین

مدرسه و مسجد حیدریه

از دوران پهلوی، افشار، قاجار، تیموری، زندیه و خوارزم شاهی که بگذریم به تاریخی‌ترین دوره یعنی دوره سلجوقی می‌رسیم. شاید فکر کنید بنایی از آن دوران به جای نمانده است اما کاملا در اشتباه هستید، درواقع از آن بنایی با نام مدرسه و مسجد حیدریه در شهر قزوین باقی مانده است. این بنا شاید جلال و شکوه خود را کمی از دست داده باشد اما هنوز که هنوز است امروزه در سر جای خود قد علم کرده است. 

مدرسه و مسجد حیدریه
مدرسه و مسجد حیدریه

چرا بازدید از مدرسه و مسجد حیدریه پیشنهاد می‌شود؟ 

  • این بنای زیبا سالیان سال را پشت سر گذاشته و بسیار قدمت دارد.
  • در مسجد این بنا می‌توانید گچ‌بری‌های زیبا و نفیسی را مشاهده کنید. 
  • این بنا به دلیل کمتر دیده شدن آن، شکوه و عظمت خود را از دست داده است که با توجه به این مسئله باید با بازدید از آن سعی کنیم به دوران عظمت خود باز گردد.
مدرسه و مسجد حیدریه
مدرسه و مسجد حیدریه

تاریخچه مدرسه و مسجد حیدریه
هنوز اطلاعات دقیقی در رابطه با تاریخ ساخت و شخصی که آن را ساخته در دسترس نیست. اما طی تحقیقات باستان شناسان ممکن است قدمت این مسجد به قرن دوم باز گردد و برخی دیگر می‌گویند این بنا پیش از اسلام ساخته شده است. همچنین طبق نوشته‌های امام رافعی و حمدالله مستوفی تارخ دانان اعتقاد دارند معماری مسجد جامع عتیق قزوین و این مسجد یکی بوده است. مسجد حیدریه از دوره صفویان دایر است که در دوره قاجار توجه زیادی به آن شد و این بنا گسترش یافت اما در سال 1347 حجره مسجد تخریب شد. درحال حاضر به جز شبستان مسجد حیدریه قسمت‌های دیگری به کل از بین رفته‌اند اما با مرمت‌های اخیر سقفی آهنی بر روی این بنا قرار گرفته است.

مدرسه و مسجد حیدریه
مدرسه و مسجد حیدریه

معماری مدرسه و مسجد حیدریه
همان طور که می‌دانید این بنا به دوران سلجوقی باز می‌گردد که فرو رفتگی‌ها و برجستگی‌های این بنا نشان دهنده این امر هستند. از زیبایی‌های مسجد می‌توان به گچبری و آجر کاری آن اشاره کرد.

هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از مدرسه و مسجد حیدریه چقدر است؟ 
برای بازدید از این بنا نیاز به پرداخت مبلغی نیست و می‌توانید تنها در 1 ساعت از تمام این بنا بازدید کنید. 

فصل مناسب بازدید از مدرسه و مسجد حیدریه چه موقعی است؟ 
همان طور که می‌دانید در شهر قزوین هوا در فصل تابستان بسیار گرم است و بهتر است فصل بهار را برای بازدید از بناهای شهر قزوین انتخاب کنید. 

مکان‌های دیدنی دیگر نزدیک به مدرسه و مسجد حیدریه
کاروانسرای خورشید، سرای سعد السلطنه، خانه سردار مفخم، مسجد جامع قزوین، مجموعه باغ صفوی

هتل‌های نزدیک به مدرسه و مسجد حیدریه
هتل سینا، هتل البرز، هتل سفیر، مهمانپذیر طالقانی، هتل ایران

مدرسه و مسجد حیدریه
مدرسه و مسجد حیدریه

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی