تهران

مکان‌های گردشگری شهر قزوین - قسمت چهارم

مکان‌های گردشگری شهر قزوین
عمارت‌های باشکوه و زیبایی در قزوین وجود دارد که چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. این عمارت‌ها قدمت چند صد ساله دارند که برخی از آن‌ها جزو آثار میراث فرهنگی ما به ثبت رسیده‌اند. در این مقاله تحت عنوان معرفی مکان‌های گردشگری شهر قزوین قسمت چهارم با این عمارت‌های زیبا آشنا می‌شوید. همراه ما باشید.

مکان‌های گردشگری شهر قزوین - قسمت چهارم

در مقاله‌های قبلی تحت عنوان "مکان‌های دیدنی شهر قزوین (قسمت اول، قسمت دوم و قسمت سوم)" تعدادی از مکان‌های دیدنی شهر قزوین را معرفی کردیم. در این مقاله تحت عنوان قسمت چهارم و قسمت آخر، به معرفی تعداد باقی مانده از مکان‌های دیدنی قزوین می‌پردازیم. 

پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه تیجور باشید و هنگام سفر به این شهر این مقاله‌ها را به عنوان راهنما استفاده کنید.

عمارت سردار مفخم قزوین

اگر به خیابان هلال احمر قزوین بروید می‌توانید عمارتی دو طبقه را مشاهده کنید که بر روی سردر آن تابلوی وزارت امور خارجه قرار گرفته است. با این حال بازدید از این عمارت برای عموم آزاد است زیرا این بنای تاریخی بسیار زیبا و چشم نواز می‌باشد. در حقیقت این عمارت متعلق به سردار مفخم قزوینی بوده که امروزه بخشی از آن در اختیار وزارت امور خارجه قرار گرفته است. این عمارت زیبا از لحاط معماری و قدمت ارزش و اهمیت بالایی دارد و همین امر موجب شده گردشگران زیادی به بازدید از این عمارت بیایند. 

عمارت سردار مفخم قزوین
بنای عمارت سردار مفخم قزوین

چرا بازدید از عمارت سردار مفخم قزوین پیشنهاد می‌شود؟ 

  • تزئینات داخلی فوق العاده زیبا 
  • تاریخی بودن این بنا 
  • سبک معماری زیبای این بنا
عمارت سردار مفخم قزوین
عمارت سردار مفخم قزوین

تاریخچه عمارت سردار مفخم قزوین 
این عمارت زیبا به فرمان شاهزاده اکبر میرزا به دست بشارت السلطنه در دوره قاجار ساخته شد. بشارت السلطنه یا سردار مفخم وکیل و نماینده مردم در دوره چهارم و پنجم مشروطه بود. عموما از این بنا به عنوان محلی برای استراحت شاهزادگان استفاده می‌شد. عمارت سردار مفخم قزوین در سال 1348 به دادگستری واگذار شد و در سال 1348 تا 1369 به عنوان مدرسه امیر کبیر مورد استفاده قرار گرفت سپس در سال 1369 زلزله‌ای در قزوین آمد و باعث شد که این بنا خسارات زیادی ببیند. پس از مدتی سازمان میراث فرهنگی شروع به مرمت این بنا کرد و در سال 1377 این بنا را به ثبت ملی رساندند. طبق توافقاتی که میان وزارت ارشاد و سازمان میراث فرهنگی صورت گرفت عمارت به وزارت فرنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد.

عمارت سردار مفخم قزوین
قسممت موزه عمارت سردار مفخم قزوین

معماری عمارت سردار مفخم قزوین
یکی از مهم‌ترین عوامل زیبایی این عمارت سبک معماری و تزئینات داخلی آن می‌باشد. یکی از ویژگی‌های جالب این عمارت نماهای متفاوت آن می‌باشد. اگر به گوشه کنار این عمارت بروید متوجه 3 نمای متفاوت از یکدیگر می‌شوید. این عمارت زیبا با الهام از سبک معماری پایتخت ساخته شده است که در نمای خارجی آن سر ستون‌هایی زیبا همراه با آجر کاری‌هایی زینتی انجام شده است.

هزینه و زمان مورد نیاز برای بازدید از عمارت سردار مفخم قزوین چقدر است؟ 
برای بازدید از این عمارت زیبا نیازی به پرداخت هزینه نیست که می‌توانید تنها در 1 ساعت از تمام این عمارت بازدید کنید. 

فصل مناسب بازدید از عمارت سردار مفخم قزوین چه فصلی است؟ 

می‌توانید در تمام فصول سال به بازدید از این عمارت بپردازید اما بهترین فصل برای بازدید فصل بهار و پاییز می‌باشد. 
چگونه به عمارت سردار مفخم قزوین برویم؟ 
ابتدا باید خود را به خیابان سپه قزوین برسانید سپس از آنجا به خیابان هلال احمر بروید، حال می‌توانید در روبروی این خیابان عمارت سردار مفخم قزوین را مشاهده کنید. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به عمارت سردار مفخم قزوین
کلیسای کانتور، کاخ چهل ستون، آرامگاه حمدالله مستوفی، سرای سعدالسلطنه، موزه مردم شناسی حمام قجر، حسینیه امینی ها، گرمابه رضوی

هتل‌های نزدیک به عمارت سردار مفخم قزوین
هتل بهروزی، هتل البرز، هتل مینو قزوین، هتل ایران، هتل سفیر، هتل میرعماد، هتل مرمر

عمارت سردار مفخم قزوین
معماری زیبای عمارت سردار مفخم قزوین

عمارت شهرداری قزوین

همانطور که در این مقاله مشاهده کردید شهر قزوین یکی از شهرهایی می‌باشد که در آن تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین بناها از جمله عمارت‌های تاریخی، مساجد کهن و آب انبارها است که این بناها نظر بسیاری از تاریخدانان، معماران و باستان‌شناسان را به خود جلب کرده است. در دوران گذشته اتفاقات زیادی در شهر قزوین افتاد و به دلیل پایتخت بودن این شهر در آن زمان، تحولات اساسی در آن شکل گرفت. به عنوان مثال اولین خیابانی که به طور رسمی در ایران ثبت شده است خیابان سپه قزوین می‌باشد. به جز آن اولین شهرداری ایران نیز شهرداری قزوین می‌باشد که امروزه با نام عمارت شهرداری قزوین شناخته می‌شود. این عمارت بنایی می‌باشد که توسط روس‌ها در ایران ساخته شده است.

عمارت شهرداری قزوین
بنای ساختمان عمارت شهرداری قزوین

چرا بازدید از عمارت شهرداری قزوین پیشنهاد می‌شود؟ 

  • این عمارت بنای بسیار زیبایی است که توسط روس‌ها در ایران ساخته شده است. 
  • با بازدید از این بنا با یکی از زیباترین عمارت‌های دوران قاجار آشنا خواهید شد. 
  • این عمارت اولین شهرداری ایران می‌باشد. 
  • با رفتن به این عمارت می‌توانید از موزه بلدیه نیز بازدید کنید که در آن آثار تاریخی فراوانی قرار گرفته است. 
عمارت شهرداری قزوین
محوطه عمارت شهرداری قزوین

تاریخچه عمارت شهرداری قزوین

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم این بنا اولین شهرداری ایران است که 93 سال پیش یعنی در سال 1306 توسط شرکتی روسی در شهر قزوین ساخته شده است. نام این شرکت شوسه بود که در همان موقع‌ها جاده قزوین - تهران را هم احداث کرده بود. در ابتدای ساخت این عمارت از آن به عنوان محلی برای مراسم‌های روس‌ها استفاده می‌شد.
چندین سال بعد، پس از پایان جنگ، روس‌ها مجبور شدند غرامتی را به ایران پرداخت کنند که در آخر این بنا را به عنوان غرامت در اختیار کشور ایران قرار دادند و خاک ایران را ترک کردند. بعد از آن این عمارت به مقامات ایرانی واگذار شد و تغییرات زیادی در آن شکل گرفت. پس از آن از این عمارت باید به نحو احسن استفاده می‌شد بنابراین بنا را در اختیار شهرداری وقت قزوین در آوردند و به فعالیت خود ادامه دادند. در واقع این شهرداری اولین شهرداری ایران بود که پس از آن در شهرهای دیگر نیز شهرداری جدید احداث کردند. این بنای زیبا پس از طی کردن چندین سال به یک موزه تبدیل شده که باز هم در اختیار شهرداری قزوین قرار داده شده است.

عمارت شهرداری قزوین
عمارت شهرداری قزوین

در عمارت شهرداری قزوین از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟ 
این عمارت در محیطی زیبا قرار گرفته است که می‌توانید بر روی سنگفرش‌های محیط آنجا راه بروید و از تماشای فضای سبز لذت ببرید. در اطراف این عمارت پر است از درختان سر سبز و تنومند که می‌توانید با نفس‌های عمیق از طراوت و تازگی هوا لذت ببرید. اگر به نمای این عمارت توجه کنید نمی‌توانید متوجه شوید این عمارت 100 سال پیش ساخته شده است به دلیل اینکه هنوز هم زیبایی آن بسیار چشم نواز است. فضای داخل عمارت هم دست کمی از نمای خارجی ندارد و داخل آن بسیاری از آثار تاریخی قرار گرفته است.

عمارت شهرداری قزوین
نمایی از عمارت شهرداری قزوین

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از عمارت شهرداری قزوین چقدر است؟ 
شما برای بازدید از این عمارت زیبا نیازی به پرداخت هزینه ندارید و می‌توانید همه روزه به جز روزهای تعطیل و روزهایی که ادارات به صورت رسمی تعطیل هستند به این عمارت بروید. 

فصل مناسب برای بازدید از عمارت شهرداری قزوین چه موقعی است؟ 
می‌توانید در هر فصلی که علاقه داشتید به شهر قزوین بروید و از مکان‌های دیدنی آن بازدید کنید، اما بهترین فصل که هوا معتدل است فصل بهار و پاییز می‌باشد. 

چگونه به عمارت شهرداری قزوین برویم؟ 
باید ابتدا خود را به چهارراه ولیعصر برسانید، سپس از این چهارراه به سمت بلوار آیت الله طالقانی بروید، هنگامی که به این بلوار رسیدید دست راست بپیچید. حال می‌توانید کمی جلوتر عمارت شهرداری را مشاهده کنید. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به عمارت شهرداری قزوین
سرای سعدالسلطنه، مقبره حمدالله مستوفی، کاروانسرای موسی وزیر، خانه تاریخی سردار مفخم

هتل‌های نزدیک به عمارت شهرداری قزوین
هتل سفیر، هتل مرمر، هتل نسیم شمال، هتل سینا، اقامتگاه سنتی خانه بهروزی

عمارت شهرداری قزوین
عمارت شهرداری قزوین

آرامگاه حمدالله مستوفی

همانطور که می‌دانید شهر قزوین پر است از بناهای تاریخی و قدیمی که بسیاری از گردشگران به دلیل وجود این بناها به شهر قزوین سفر می‌کنند. گردشگری در شهر قزوین برای کسانی که به تاریخ علاقه دارند می‌تواند بسیار جذاب باشد، به دلیل اینکه در این شهر بناهایی از هر دوره تاریخی قرار گرفته که با تماشای هر کدام از این بناها می‌توان با سبک زندگی و با رویدادهای آن دوران بیشتر آشنا شد. خیابان سپه که اولین خیابان سپه ایران می‌باشد، بیشتر آثار تاریخی را در خود جای داده است. اگر به خیابان سپه بروید در کنار دیدن آب انبارها و دیگر بناهای تاریخی می‌توانید آرامگاه حمدااله مستوفی را مشاهده کنید، همچنین گفته می‌شود این آرامگاه چندین قرن قدمت دارد.

آرامگاه حمدالله مستوفی
آرامگاه حمدالله مستوفی

چرا بازدید از آرامگاه حمدالله مستوفی پیشنهاد می‌شود؟ 
داخل این آرامگاه مقبره‌ای قرار گرفته که بیش از 700 سال قدمت دارد که متعلق به یکی از مهم‌ترین افراد چند قرن پیش بوده است. شما داخل این آرامگاه می‌توانید از مقبره یک جغرافی‌دان و ادیب ایلخانی دیدن کنید که البته چند متر پایین‌تر از سطح کنونی زمین قرار گرفته است. شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا این مقبره چندین متر پایین‌تر از سطح زمین قرار گرفته است؟ در واقع به این دلیل است که خیابان‌های قزوین تغییر پیدا کرده‌اند و از سطح زمین بالاتر آمده‌اند.

آرامگاه حمدالله مستوفی
آرامگاه حمدالله مستوفی

تاریخچه آرامگاه حمدالله مستوفی قزوین
همانطور که گفته شد قدمت این بنا به دوران ایلخانی بر می‌گردد که حمدالله مستوفی هم یکی از این افراد بسیار مهم و متفکر آن دوران به شمار می‌آمد. حمدالله مستوفی شاعر بسیار قدر، جغرافی‌دان و فردی متفکر بود که در سال 682 تا 750 قمری زندگی کرده است. در حقیقت حمدالله مستوفی یکی از متصدیان حکومت ایلخانی در شهر قزوین بود که در آن حکومت با نام مستوفی شاخته می‌شد. وی در طول زندگی خود کارهایی ارزشمند و بسیار مفید انجام داد و همین امر موجب شد تا برای او یک آرامگاه زیبا بسازند تا در طول تاریخ فراموش نشود. جالب است بدانید این آرامگاه در 20 بهمن 1318 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه حمدالله مستوفی
آرامگاه حمدالله مستوفی

در آرامگاه حمدالله مستوفی از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟ 
می‌توانید ابتدا قبل از ورود از محوطه باز 280 متری این آرامگاه دیدن کنید و پس از آن توسط چند چله کوچک وارد آرامگاه شوید. اگر به داخل گنبد نگاه کنید می‌توانید آجرهای زیبای ایلخانی را مشاهده کنید. به جز آن می‌توانید کتیبه‌های تاریخی که به خط نستعلیق نوشته شدند و بیانگر تاریخ و زندگی حمدالله مستوفی هستند را نگاهی بیندازید. یکی از قسمت‌های جذاب این آرامگاه مقبره اصلی حمدالله مستوفی می‌باشد که برای بازدید از آن باید به زیر زمین این بنا بروید. هنگامی که از چند پله آجری به طبقه پایین بروید می‌توانید هم از مقبره حمدالله مستوفی دیدن کنید و هم می‌توانید بفهمید که سطح زمین قزوین در دوران گذشته چقدر پایین‌تر از سطح کنونی بوده است. 

آرامگاه حمدالله مستوفی
آرامگاه حمدالله مستوفی

چگونه به آرامگاه حمدالله مستوفی برویم؟ 
برای رسیدن به این آرامگاه ابتدا باید خود را به چهارراه ولیعصر برسانید، سپس به سمت بلوار آیت الله طالقانی بروید و بعد به سمت راست بپیچید. کمی جلوتر می‌توانید خیابان حمدالله مستوفی را ببنیید که اگر وارد آن خیابان شوید به آرامگاه وی نیز می‌رسید. 

مکان‌های دیدنی دیگر نزدیک به آرامگاه حمدالله مستوفی
حسینیه امینی‌ها، حمام بلور، کلیسای قدیمی کانتور، خانه تاریخی ادشیر محصص، آب انبار سردار کوچک، خانه تاریخی میریان

هتل‌های نزدیک به آرامگاه حمدالله مستوفی
هتل نسیم شمال، هتل میر عماد، هتل ایرانیان، اقامتگاه خانه معلم

آرامگاه حمدالله مستوفی
آرامگاه حمدالله مستوفی

عمارت سپهدار قزوین

اگر به شهر قزوین سفر کنید می‌توانید عمارت‌هایی بسیار قدیمی و تاریخی را مشاهده کنید. بناهایی که بیانگر چندین قرن از ایران هستند. همچنین داخل این عمارت‌ها می‌توانید آثاری نفیس و تاریخی را مشاهده کنید که اطلاعات زیادی را از زندگی مردمان گذشته در اختیارتان قرار می‌دهند. عمارت سپه‌دار یکی از این بناهایی است که قدت تاریخی دارد و هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. از دیگر زیبایی‌های این عمارت می‌توان به فضای سبز، معماری ایرانی و درختان بید مجنون اشاره کرد که زیبایی این عمارت را دو چندان کرده‌اند.

عمارت سپهدار قزوین
عمارت سپهدار قزوین

چرا بازدید از عمارت سپهدار پیشنهاد می‌شود؟ 
در کنار بازدید از عمارتی تاریخی می‌توانید از یک موزه دیدنی با آثار تاریخی داخل آن هم بازدید کنید. داخل این عمارت بسیاری از وسایل قدیمی کشاورزی و دامداری و انواع تجهیزات کشاورزی به نمایش گذاشته شده است که گردشگران می‌توانند با بازدید از آن‌ها اطلاعات زیادی از دام پروری و کشاورزی آن دوران به دست بیاورند. به عنوان مثال می‌توانید بفهمید که در آن دوران چگونه و توسط چه تجهیزاتی کار دام پروری و کشاورزی را انجام می‌دادند و یا در آن زمان چه محدودیت‌هایی برای آن‌ها وجود داشته است. همچنین گفتنی است قدم زدن در محوطه این عمارت بسیار آرامبخش است و بسیار لذت می‌برید. 

عمارت سپهدار قزوین
عمارت سپهدار قزوین

تاریخچه عمارت سپهدار
این عمارت زیبا در دوره قاجار و به دستور محمد ولی خان تنکابنی در سال 1323 تا 1327 هجری قمری ساخته شد. محمد ولی خان تنکابنی که با نام رئیس الوزرا هم شناخته می‌شود یکی از افراد بسیار مهم و با شخصیت‌ برجسته دوران قاجار بوده است. زندگی در این بنای زیبا و اعیانی برای شخصی همانند محمد ولی خان تنکابنی دور از انتظار هم نبود. گفتنی است محمد ولی خان 3 دوره با سمت نخست وزیری فعالیت کرده است.

عمارت سپهدار قزوین
عمارت سپهدار قزوین

در عمارت سپهدار از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟ 
همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد می‌توانید از فضای زیبای عمارت لذت ببرید و در آن مکان کمی قدم بزنید. بدون شک قدم زدن در فضای سبز و گوش دادن به موسیقی پرندگان شما را سرمست می‌کند. جالب است بدانید گردشگرانی که به این مکان می‌آیند مشغول عکاسی در این محوطه می‌شوند و می‌خواهند این لحظه را به ثبت برسانند. پس از آنکه از محوطه عمارت دیدن کردید می‌توانید وارد عمارت شوید و از موزه آن بازدید کنید، داخل این موزه وسایلی که مربوط به صنعت دام پروری و کشاوری در آن زمان بوده است قرار گرفته است.

مکان‌های دیدنی نزدیک به عمارت سپهدار
پارک الغدیر قزوین، موزه حمام قجر، حسینیه امینی‌ها، مقبره حمدالله مستوفی

هتل‌های نزدیک به عمارت سپهدار قزوین
اقامتگاه خانه معلم، هتل میرعماد، هتل سفیر، هتل نسیم شمال

عمارت سپهدار قزوین
عمارت سپهدار قزوین

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی