تهران

فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس

ورزش تی آر ایکس
شاید شما هم تا به حال نام ورزش تی ار ایکس را شنیده باشید. این ورزش نوپا در بین ورزشکاران بسیار محبوب است و به همین دلیل این مقاله ی سایت تی جور به آن اختصاص داده شده است. با ما همراه باشید.

شاید شما هم تا به حال نام ورزش تی ار ایکس را شنیده باشید. این ورزش نوپا در بین ورزشکاران بسیار محبوب است و به همین دلیل این مقاله ی سایت تی جور به آن اختصاص داده شده است. با ما همراه باشید.
ورزش تی ار ایکس (TRX) که مخفف کلمات Total Resistance eXercise به معنی تمرینات کلی استقامت می باشد، یک ورزش کششی استقامتی است که با استفاده از دوبند با خاصیت چتر بازی و دو دسته که در انتهای طناب ها تعبیه شده است، انجام می شود. 

ورزش تی ار ایکس
تی آر ایکس  یک ورزش کششی استقامتی است


تمرکز تی ار ایکس بر روی اندام های میانی بوده و تمامی عضلات و ماهیچه های این بخش بدن را فعال می کند و همچنین موجب تحت تاثیر قرار گرفتن باقی ماهیچه ها و عضلات می شود. 
می توان تی آر ایکس را در محیطی مانند خانه هم انجام داد اما به دلیل سنگین بودن حرکات، توصیه می شود که تحت نظر یک مربی کارآزموده تمرینات تی آر ایکس را انجام دهید.


مزایا و معایب تی آر ایکس چیست؟

مزایای ورزش تی آر ایکس:

فشار ایجاد شده بر روی ماهیچه ها و عضلات باعث چربی سوزی در نواحی کمر، پهلو، شکم، داخل و خارج ران، بازو و ... می شود و در نتیجه پس از مدتی شما شاهد سفت شدن بخش میانی بدن و بازو ها و ران ها و کم شدن چربی های اطراف آن خواهید شد. 
به دلیل بالا بودن کالری سوزی در این ورزش، شما در مدت کوتاهی یعنی حدودا تا 3 ماه شاهد تغییرات بزرگی خواهید بود.

ورزش تی ار ایکس
تی آر ایکس موجب لاغری شما در مدت زمان کوتاه می شود


تی آر ایکس علاوه بر چربی سوزی و تناسب اندام، به درد های آرتروزی هم کمک بسیاری می کند و تعادل، انعطاف پذیری، استحکام و ثبات بدن را افزایش می دهد.
اگر می خواهید فرم بدن مناسب و زیبایی داشته باشید، در اینجا هم تی آر ایکس به کمک شما آمده و در فرم دهی مناسب بدن به شما کمک بسیار زیادی می کند.
علاوه بر تمامی مزایایی که گفته شد، تی آر ایکس باعث عضله سازی هم می شود، البته نه مانند عضله هایی که بر اثر بدنسازی به وجود می آیند، بلکه عضله های کوچک.

ورزش تی آر ایکس
ورزش تی آر ایکس موجب عضله سازی می شود


اما قطعا این ورزش هم مانند دیگر ورزش ها کاملا بی عیب نیست و ضرراتی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم. 

 

معایب ورزش تی آر ایکس:

برخی از کارشناسان عقیده دارند که کش هایی که در این ورزش استفاده می شوند کاملا قابل اعتماد نیستند و احتمال ایجاد آسیب از سوی آن ها بسیار زیاد است که این آسیب به مراتب برای افرادی که سابقه ی آسیب های مفصلی و یا قدرت بدنی بالایی ندارند، بیشتر است به همین دلیل هم این ورزش به افرادی که قدرت بدنی بالایی نداشته و ورزش هم نمی کنند توصیه نمی شود.
همچنین اگر چربی های بدن شما زیاد باشند هم شما نخواهید توانست حرکات حرفه ای آن را انجام دهید. حرکات تی آر ایکس مبتنی بر وزن و سرعت شخص بوده و در صورت پایین بودن سرعت، نتیجه ی دلپذیری نخواهد داشت و فقط باعث دلسری فرد و کنار گذاشتن ورزش خواهد شد.
علاوه بر تمامی مضرات گفته شده از تی آر ایکس، باید گران بودن بند های آن را هم به آن اضافه کنیم که موجب می شود بسیاری از افراد از انجام دادن آن پشیمان شوند.

بند های ورزش تی ار ایکس
علاوه بر تمامی مضرات گفته شده از تی آر ایکس، باید گران بودن بند های آن را هم به آن اضافه کنیم

توجه داشته باشید که هر کاری نیازمند تلاش و استقامت است و شما فقط با انجام دادن تمرینات تی آر ایکس به نتیجه نخواهید رسید، بلکه باید کمی بدنسازی، ورزش های هوازی و یک رژِیم غذایی مناسب را هم در کنار آن در برنامه ی ورزشی تان بگنجانید.

مطلب مفید بود؟
9
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی