تهران

صندوق سرمایه گذاری چیست و چه کارهایی می کند

صندوق سرمایه گذاری
اگر به بورس و سرمایه گذاری در آن علاقه مند هستید و یا قصد فعالیت در این زمینه را دارید، یکی از مواردی که باید حتما با ان اشنا شوید صندوق سرمایه گذاری می باشد.در این مقاله شما را با انواع صندوق سرمایه گذاری، مزایای صندوق سرمایه گذاری و هزینه و مدت ابطال ان اشنا می کنیم.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟ 

همانطور که  اطلاع دارید در طی این دو دهه اخیر بورس و سرمایه گذاری محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است بطوری که کمتر کسی را می توان پیدا کرد که علاقه به خرید سهام و سرمایه گذاری نداشته باشد، اما برخی از همین افراد به علت کمبود وقت و وجود مشغله های کاری بسیار در زندگی و یا حتی نداشتن علم و اطلاعات کافی در زمینه بورس و سرمایه گذاری معمولا ریسک نکرده و پول خود را در بانک سرمایه گذاری می کنند. اما امروزه فرصتی به وجود امده است تا افرادی که به هر دلیلی نمی توانند بطور تخصصی در زمینه سرمایه گذاری فعالیت داشته باشند نیز بتوانند در بورس سرمایه گذاری کنند و سود بسیار خوبی برای خود بدست بیاورند. این فرصت، صندوق های سرمایه گذاری می باشد.

انواع صندوق سرمایه گذاری
انواع صندوق سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری ابزاری است کاربردی بخصوص برای افرادی که نمی خواهند بطور مستقیم سرمایه گذاری انجام دهند و یا حتی خودشان وقت و  یا علم و اطلاعات کافی در این زمنیه ندارند. در این روش سرمایه گذاران امکان دسترسی به سود های بالاتر از سود های بانکی را بدست خواهند اورد. به زبان خلاصه صندوق های سرمایه گذاری مجموعه ای از سهام و دارایی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است.

چرا از صندوق سرمایه گذاری استفاده کنیم؟؟

حالا که با مفهوم صندوق های سرمایه گذاری آشنا شدید شایداز خود بپرسید آیا استفاده از این صندوق ها اجباری است؟ یا می پرسید اصلا چرا بیاد از این صندوق ها استفاده کنیم؟ در ادامه شما را با چند نمونه از مزایای صندوق سرمایه گذاری  آشنا می کنیم.

1-مدیریت سهام و دارایی ها

نخستین و یا حتی یکی از مهم ترین ویژگی های صندوق سرمایه گذاری به زبان ساده مدیریت کردن حرفه ای پول و اموال شما می باشد.صندوق های سرمایه گذاری تحلیلگران و مدیران سرمایه گذاری بسیاری دارند.این افراد در صندوق های سرمایه گذاری پیوسته می کوشند تا با یافتن مناسب ترین انتخاب ها و خرید و فروش آنها در زمانی مناسب، عملکردی صحیح و مناسب برای افرادی که در این صندوق ها سرمایه گذاری می کنند فراهم کنند و این یعنی سود تضمین شده برای سرمایه گذاری و سهام شما !

2-نقد شوندگی سریع

در مقاله های قبلی بلاگ تیجور درباره اهیمت نقد شوندگی در سرمایه گذاری با شما صحبت کردیم و می دانید که یکی از نکات بسیار مهم در بورس نقد شوندگی می باشد. سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری باعث می شود که شما بتوانید در زمانی بسیار کوتاه پول خود را نقد کنید .شما با سرمایه گذاری در این صندوق ها برای فروش سهام خود با هیچ مشکلی مواجه نمی شوید و می توانید با سرعت بالا آن را به پول تبدیل کنید!

3-نظارت و شفاف بودن اطلاعات صندوق

این صندوق ها در دوره های زمانی معین به وسیله عوامل نظارتی، حسابرسی و  بررسی می شوند و همه ی فعالیت های صندوق های سرمایه گذاری شفاف سازی و همچنین اطلاع رسانی می شوند.متولی این صندوق ها همواره بر عملکرد صندوق نظارت دارند.

ویژگی های صندوق سرمایه گذاری
ویژگی های صندوق سرمایه گذاری

انواع صندوق های سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری بسیار زیادی در حال فعالیت هستند که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری از آنها استفاده می کنند.البته هر کدام از این صندوق ها روند کاری متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.بطور کلی این صندوق ها برای دو دسته از افراد دسته بندی می شود:

1-افراد ریسک پذیر: افرادی که می توانند برای بدست اوردن سود بیشتر ریسک کنند.

2-افراد محتاط: افرادی که ریسک پذیری بسیار پایینی دارند و به دنبال سود های بسیار کلان و زیاد نیستند.

بطور کلی تفاوت اصلی این صندوق ها در ترکیب سرمایه گذاری و سهام آنها است.یعنی صندوق های سرمایه گذاری با توجه به نوع خود، مقداری(درصدی) از دارایی خود را در انتخاب هایی کم ریسک مثل سپرده بانکی و … سرمایه گذاری می کنند.یا در  انتخاب هایی با ریسک بالا تر بیشتر مثل بورس سرمایه گذاری می کنند. 

بگذارید برای درک بهتر این مسئله برای شما مثالی بزنیم: فرض کنید شما یک فرد ریسک پذیر هستید و قصد سرمایه گذاری در یک صندوق سرمایه  گذاری را دارید.مطمئنا به علت اینکه شما به دنبال سود بالایی هستید به دنبال صندوق هایی می روید که در انتخاب هایی با ریسک بالاتر سرمایه گذاری می کنند و برای شما امتیازهای جذاب به حساب می آیند می روید و در انها سرمایه گذاری می کنید و به همین علت ممکن است میانگین بازدهی به شما افزایش پیدا کند و سود بیشتری بدست بیاورید. یا برعکس شما فردی محتاط هستید به همین علت مطمئنا شما به دنبال صندوق سرمایه گذاری می روید که در انتخاب هایی کم ریسک سرمایه گذاری می کنند.البته میانگین بازدهی صندوق، هزینه و مدت ابطال و یا دوره بازپرداخت سود صندوق ها با توجه به نوع آنها نیز متفاوت می باشد و باید در انتخاب یک صندوق سرمایه گذاری به این موارد نیز دقت کرد.

صندوق سرمایه گذاری
صندوق سرمایه گذاری

سخن آخر

صندوق های سرمایه گذاری یکی از مواردی هستند که در بورس و سرمایه گذاری حائز اهمیت بالایی هستند مخصوصا برای کسانی که قصد سرمایه گذاری غیر مستقیم را دارند به همین علت در این مقاله توضیحات تکمیلی درباره این صندوق ها دادیم و شما را با انواع این صندوق ها آشنا کردیم تا بتوانید به راحتی هر چه تمام تر مناسب ترین صندوق  سرمایه گذاری برای خود را انتخاب و شروع به سرمایه گذاری در آن کنید.امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و به سوالات شما در زمینه صندوق سرمایه گذاری پاسخ داده باشد.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی