تهران

معرفی کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی

کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی
کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی یکی از کتاب های مناسب و کارآمد در زمینه بازار بورس است. مطالعه این کتاب می‌تواند به افراد در زمینه خرید و فروش سهام در بورس کمک کند. راهکار های اصولی و علمی جان مورفی حتما برای هر فعال بازار بورس مفید خواهد بود و یا در مواردی لازم.

معرفی کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی

از ادوار گذشته تا به امروز انسان ها در پی انجام معاملات و رسیدن به سود از کسب و کار خود بوده و هستند. در واقع این نیاز های انسان هستند که آنها را به سوی ایجاد محیطی به نام بازار سوق می‌دهد. در یک تعریف کلی می‌توان گفت که بازار یک مکان عمومی است که در آن خریداران و فروشندگان معاملات خود را به طور مستقیم و یا البته از طریق واسطه ها انجام می‌دهند. با گذر زمان شکل این بازار ها از حالت سنتی خارج شده و شاید صدها نوع بازار خرید و فروش می‌بینیم که هر کدام در حوزه خاصی فعالیت کرده و سود دهی مختص به خود را دارند. اما در حال حاضر یکی از جذاب ترین و البته پرسود ترین بازارهای فعال در هر کشوری، بازار بورس است. امروزه، بازارها دیگر محدود به یک مکان و زمان خاص نمی‌شوند و می‌توانند در قالب یک شبکه ارتباطی مانند اینترنت به کار خود ادامه دهند. بازار بورس در ذهن بیشتر مردم به بازاری اشاره دارد که در آن خریداران و فروشندگان اوراق بهادار یعنی همان سهام داران گرد هم می‌آیند و دارایی‌های خود را همانند سهام، اوراق مشارکت و…  معامله می‌کنند. اگر بخواهیم به صورت دقیق تر مفهوم بازار بورس و روند کاری آن را برای شما شرح دهیم می‌بایست ابتدا دو مفهوم دارایی مالی و دارایی واقعی را به صورت جداگانه تعریف کنیم. 

بازار بورس

دارایی واقعی و یا دارایی فیزیکی همان دارایی های قابل لمس هستند، مانند خودرو، املاک و مواردی از این قبیل. اما دارایی های مالی دارایی های کاغذی هستند همانند سهام یک شرکت و اوراق بها دار.
بازار بورس نیز عرصه ای جهت معامله دارایی های مالی افراد است. اهمیت رونق بازار بورس بسیار بالاست چرا که تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور خواهد داشت. چون با این کار منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی برای توسعه فعالیت‌ها تأمین می‌شود. در نتیجه، رونق کسب و کار، اشتغال زایی و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت. 
 

مزایای بازار بورس
کسب سود

از جمله اهداف مهم از سرمایه گذاری در بورس کسب سود است. این سود در بازار بورس از دو راه به دست می‌آید. راه اول آنکه با افزایش قیمت یک سهم، سهام داران از اختلاف قیمت خرید و قیمت جدید آن سود کسب می‌کنند و راه دوم آنکه سود خود را تا برگزاری مجمع سالانه نگه دارند. نکته مهم در این زمینه آن است که هیچکس نمی‌تواند به صورت قطعی تغییرات قیمت سهام را حدس بزند اما در مجموع می‌توان گفت که بازار بورس یک بازار سودمند است. 
 

امنیت و شفافیت قانونی

کلیه فعالیت سهام داران و تغییرات ایجادشده در بازار بورس، زیر نظر سازمان بورس انجام می‌شود. معاملات غیرقانونی و خارج از چارچوب سازمان، انجام نمی‌شود. بورس بازاری قانونی است، بنابراین کلیه افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، از حمایت قانونی برخوردار هستند که یکی از مزایای سرمایه گذاری در بورس به حساب می‌آید. 

حفظ سرمایه 

یک نکته مهم در امر سرمایه گذاری توجه به تورم موجود در کشور است. در حین سرمایه گذاری باید به گونه ای عمل کنید که سود ناشی از آن از نرخ تورم کشور کمتر نباشد چرا که در این صورت شما ضرر کرده اید. اما بازار بورس از کاهش ارزش پول شما جلوگیری کرده و به نسبت تورم آن را بالا می‌برد.

نقد شوندگی آسان

از دیگر مزایای این بازار نقد شوندگی آسان سهام خریداری شده است. به نوعی که در هر زمان که خواستید می‌توانید تمام و یا مقداری از سهام خود را به فروش گذاشته و آن را نقد کنید. این امکان شاید در سرمایه گذاری در مسکن و یا خودرو به این سرعت و آسانی قابل انجام نباشد. 
از دیگر مزایای سرمایه گذاری در بورس می‌توانیم به معافیت از مالیات و یا عدم وجود محدودیت در خرید سهام اشاره کرد. 

بازار بورس

معایب بورس

بازار علاوه بر مزایای خود معایبی نیز دارد که ممکن است هرکسی را دچار مشکل کند. به عنوان مثال ریسک های شدیدی در نرخ ارز وجود دارد. بدان معنی که نرخ ارز در بازارهای نو ظهور ممکن است به شدت اثر گذار باشد و پیش بینی امور مالی برای اهداف بودجه را دشوار سازد. خطر از دست دادن کل سرمایه گذاری در بورس وجود دارد. اگر شرکتی ضعیف عمل کند، سرمایه گذاران سهام خود را به فروش می‌رسانند و قیمت سهام را کاهش می‌دهند. اما راه رفع این معایب آگاهی و کسب دانش حضور در بورس است. 
علم حضور در بورس و انجام معاملات سودمند امروزه بسیار ارزشمند است چرا که می‌تواند تاثیر به سزایی بر میزان سود سالیانه شما داشته باشد. برای آگاهی و کسب دانش لازم در این زمینه می‌بایست از کتاب ها و مقاله های موجود و معتبر در این زمینه استفاده کنید و البته از تجارب افراد فعال و کهنه کار در این بازار بهره ببرید. یکی از مرجع های خوب حال حاضر کتاب تحلیل تکنیکال در بازارهای سرمایه نوشته جان مورفی است. 
این کتاب نه به انتخاب افراد تازه‌کار و ناوارد، بلکه به انتخاب فعالان حرفه‌ای بازار، یکی از بهترین کتاب‌ها در زمینه آموزش تحلیل تکنیکال است. برای اثبات این ادعا، همین بس که این کتاب به مدت 7 سال در بین پرفروش‌ترین کتب آموزشی در زمینه سرمایه‌گذاری در بازارهای اوراق بهادار بوده و به چندین زبان مختلف ترجمه شده است. برخی حتی به آن لقب “کتاب مقدس تحلیل گران تکنیکال” داده اند. همان طور که از عنوان مطلب نیز پیداست، نویسنده این کتاب آقای جان مورفی است. 

جان مورفی


با مطالعه کتاب جان مورفی توانایی درک زبان بازار را خواهید یافت. در واقع می‌توانید با مطالعه این کتاب بر نمودار های بورس تسلط پیدا کرده و قیمت سهام خود را جلو تر از زمان تا حدودی پیش بینی کنید. در واقع هدف این کتاب معامله کردن در جهت درست بازار است. برا آشنایی با میزان اهمیت خواندن این کتاب برای کسانی که می خواهند وارد بازار سرمایه شوند به یکی از اصول بیان شده در این کتاب اشاره می کنیم:
اصل باد بزن
این قانون یک نوع کاربرد خطوط روند را به ما نشان می‌دهد. گاهی اوقات بعد از شکسته شدن خط روند صعودی، قیمت قبل از شروع موج بازگشتی به سمت خط روند که حالا به یک مقاومت تبدیل شده مقداری کاهش می‌یابد. این اصل توانایی خوبی به شما خواهد بخشید تا سهام خود را مدیریت کرده و زمان صحیح خرید و فروش سهام خود را تعیین کنید.
خواندن این کتاب را به همه کسانی که قصد سرمایه گذاری در بورس دارند، توصیه می کنیم.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی