تهران

نکات مهم در خرید و فروش سهام

خرید و فروش سهام
در خرید و فروش سهام نکات بسیاری هستند که اگر آنها را رعایت نکنیم مطمئنا علاوه بر اینکه سودی از معاملات نمی کنیم، بلکه ممکن است ضرر هم بکنیم.در ادامه شما را با چند نکته مهم از جمله:تحلیل بازار،خرید بموقع سهام و فروش ان آشنا می کنیم تا بتوانید در زمینه بورس و سهام سود بسیاری بدست بیاورید.

در مقاله ی سرمایه گذاری دربورس شما را با برخی نکات در زمینه بورس آشنا کردیم و همچنین گام های اولیه برای سرمایه گذاری در بورس را بیان کردیم.اما پس از اینکه شما سرمایه گذاری در بورس را آغاز کردید، باید با خرید و فروش سهام و نکات آن نیز آشنا شوید و تحلیل و بررسی بازار را یاد بگیرید تا بتوانید فروش بموقع سهام و خرید بموقع آن را انجام دهید.در این مقاله از تیجور شما را با نکات مهم دیگری جهت خرید و فروش سهام آشنا می کنیم.

خرید و فروش سهام
خرید و فروش سهام

نقد شوندگی سهام را فراموش نکنید!!

اجازه دهید قبل از آنکه اهمیت این موضوع را در زمینه خرید و فروش سهام بیان کنیم اول تعریف و مفهوم نقد شوندگی را توضیح دهیم، تا بتوانید به راحتی متوجه حساسیت این موضوع بشوید.

نقد شوندگی چیست؟

به زبان ساده و خلاصه می توان گفت: نقد شوندگی به معنای  راحتی در خرید و فروش یک چیز در کمترین زمان ممکن می باشد.نقد شوندگی سهام نیز دقیقا به همین معنا است.نقد شوندگی یک سهم به معنای سهولت و آسانی در فروش آن در کمترین زمان و تبدیل آن دارایی و سهم به پول می باشد.

حال که به معنا و مفهوم نقد شوندگی پی برده اید مطمئنا فهمیده اید که چرا در زمینه خرید و فروش سهام، این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است.اگر بر فرض شما بر روی یک بخشی از بازار سرمایه گذاری کنید که نقد شوندگی آن بالا باشد،ریسک در معاملات شما بسیار کم شده و کاهش پیدا می کند.به علاوه نقد شوندگی بالا در یک دارایی می تواند زمان های مهم وحساس که شما نیازمند به وجه نقد دارید به کمک شما بیاید چرا که شما می توانید به سرعت آن دارایی را فروخته و به وجه نقد تبدیل و نیاز خود را برطرف کنید.

سبد سهام چیست؟

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در زمینه بورس وجود دارد و باید حتما در خرید و فروش سهام به آن توجه کرد، سبد سهام می باشد.

به مجموع سهام و دارایی های خریداری شده شما سبد سهام گفته می شود.در تعریف علمی نیز این موضوع را به این شکال تعریف می کنند: پرتفوی(همان مجموع سهام خریداری شده ما) به این موضوع اشاره دارد که شما باید سرمایه و پول خود را بین چند سهم و یا دارایی متفاوت تقسیم کنید.این کار باعث می شود ریسک در سرمایه گذاری خود را بسیار کاهش دهید و توانایی مدیریت سود و زیان خود را بدست بیاورید. جالب است که بدانید این موضوع را با یک اصطلاح رایج نیز بیان می کنند: هرگز تمامی تخم مرغ های خودت را در یک سبد نگذار.

 

سبد سهام 
سبد سهام 

انتخاب سهام مناسب،کلید پیروزی!

پیش تر درباره اینکه هرگز نباید تمامی دارایی های خود را در یک بازار و یا یک سهم سرمایه گذاری کنید توضیح دادیم.اما شاید این سوال به وجود بیاید که اصلا چه سهامی را باید انتخاب کنیم تا بتوانیم از آن طریق سود بدست بیاوریم.بطورکلی برای انتخاب یک سهام مناسب دو روش برای تحلیل بازار آن سهام وجود دارد که در مقاله ی قبلی تیجور نیز به این دو تحلیل اشاره ی کوچکی شد.

1-تحلیل بنیادی(فاندامنتال)

عوامل بسیار زیادی در بازار سرمایه و حتی در سطح کشور بر روی سود و زیان و تغییر قیمت دارایی ها اثر می گذارد. به همین علت است که تحلیل بنیادی به بررسی و تحلیل دقیق  عامل های محیطی که ممکن است بر روند رشد قیمت سهام تاثیر بگذارد می پردازد.

سه مرحله  که از ارکان اصلی تحلیل بنیادی به حساب می آیند که در  سرمایه گذاری در بورس باید به آنها  توجه کنید.در ادامه این سه مورد را به شما معرفی می کنیم.

الف)بررسی وضعیت اقتصادی درون کشور

ب)بررسی صنعت مورد نظر

ج)تحلیل و بررسی شرکت

2-تحلیل تکنیکال

افراد متخصص به این نوع تحلیل فکر می کنند که در یک بازار، تمامی اطلاعاتی که افراد برای سرمایه گذاری به آنها نیاز دارند و باید از آن اطلاعات استفاده کنند، درون قیمت ها هستند و می توان با تحلیل و تمرکز بر روی قیمت یک سهام در دوره های مختلف(گذشته و حال) و همچنین پیش بینی اینده ی آن می توان انتخاب سهام مناسب را انجام داد.در حقیقت تفاوت دو تحلیل بنیادی(فاندامنتال) و تحلیل تکنیکال با یکدیگر این است که متخصصان و تحلیل گران بنیادی بر این باور هستند که چرایی قیمت اهیمت بیشتری دارد و بیشتر بر روی همین مورد تمرکز و فعالیت می کنند اما متخصصان و تحلیل گران تکنیکال در حقیقت برعکس تحلیل گران بنیادی فکر می کنند و  در تحلیل تکنیکال بیشتر بر روی چیستی و چگونگی قیمت سهام تمرکز می کنند. 

در تحلیل تکنیکال نیز سه عامل وجود دارد که با رعایت آن می توان در این تحلیل موفقیت خوبی بدست آورد و یک سهام و بازار مناسب و پر سود را انتخاب کرد.

1-تحلیل و بررسی دقیق که زمان زیادی را نیز می برد و باید در آرامش و بدون توجه به شایعات درون بازار انجام شود.

2- انتخاب تصمیم در زمان مناسب و عمل کردن قاطعانه به تصمیم اخذ شده(بدون فوت و از دست دادن وقت)

3-پس از خرید و یا فروش دارایی روند آن دارایی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و این بررسی ها در طول زمان استمرار داشته باشند.

خرید بموقع سهام و فروش بموقع سهام
خرید بموقع سهام و فروش بموقع سهام

سخن آخر

در مطالب بالا مهم ترین و کاربردی ترین مواردی که مطمئنا در معاملات و خرید و فروش سهام خود به آنها بر خواهید خورد، بیان شد و برای هر کدام توضیحی داده شد.اگر می خواهید  در سرمایه گذاری خود موفق باشید پیشنهاد می شود تمامی نکات بالا را به یاد بسپارید چرا که کلیدی ترین موضوعات ممکن است در مقالات سطح وب یافت شوند و بتوانند مشکلات شما را در دوره ای از کار خود حل  نمایند. البته که نمی توان فقط به خواندن چند مقاله نیز اکتفا کرد، بلکه باید همواره به دنبال یادگیری و افزایش علم خود باشید. مخصوصا درباره موضوعات مهم و گسترده ای همچون سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام که به خودی خود بسیار گسترده کمی باشد. امیدواریم این مقاله تیجور برای شما لذت بخش بوده باشد و توانسته باشد مشکلات و یا سوالات شما را در زمینه خرید و فروش سهام برطرف کند.

نویسنده:محمد کریم زاده

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی