تهران

انواع کسب و کار خانوادگی

روش های تاسیس شرکت خانوادگی
تاسیس شرکت خانوادگی یکی از قدیمی ترین و بهترین روش های کسب درامد و پیشرفت می باشد که ما توضیحات کاملی در مورد آن را در این مقاله گردآوری کرده ایم.

در این مقاله از تیجور ما مفهوم کلی از کارآفرینی و کارآفرینی های خانوادگی را برای شما توضیح می دهیم.

بسیاری از ما دوست داریم تا کسب و کار خودمان را داشته باشیم تا علاوه بر این که برای خودمان سرمایه و شغل ایجاد کنیم، شغلی برای بقیه ی افراد هم به وجود بیاوریم. کارافرینی و ایجاد یک کسب و کار، به تنهایی انجام پذیر نمی شود و به یک تیم پرانرژی و باانگیزه نیاز دارد. بسیاری از افراد به دلایل متفاوتی تیم کسب و کار خود را از خانواده شان انتخاب می کنند و خواهر، برادر و پدر و مادر شان شروع به کار می کنند. 

پس کسب و کارهای خانوادگی به کسب و کارهایی گفته می شود که صاحبان و مدیران آن با یک دیگر قرابت و خویشاوندی داشته باشند. این نوع از کسب و کار ها که فواید آن بسیار هم می باشد، در بسیاری از کشور ها مانند ایتالیا، رواج یافته است. 

یکی از تفاوت های اساسی که بین کسب و کارهای خانوادگی و دیگر کسب و کار ها وجود دارد، این است که چشم انداز شرکت های غیرخانوادگی عمدتا برای سه الی 12 ماه آینده می باشد در حالی که در شرکت های خانوادگی، این چشم انداز به نسل بعدی خودشان و انتقال شرکت به آن ها می باشد که این چشم انداز بلند  مدت باعث می شود تا نتایج بهتری حاصل شود.

همچنین متعهد بودن کارمندان به شرکت های خانوادگی که عمدتا همگی فامیل هستند، نسبت به دیگر شرکت ها بهتر و بیشتر می باشد و باعث می شود تا صمیمیت هم بین کارمندان بیشتر و بهتر باشد و بتوان به نتایج بهتر و برند معروف تری دست یافت.

شرکت های خانوادگی
شرکت خانوادگی

به دلیل اهمیت بسیار زیادی که در کارافرینی و رشد و توسعه ی اقتصادی و در نتیجه رفع بیکاری وجود دارد، بسیاری از کشور های پیشرفته ی جهان به کارآفرینی از طریق تاسیس شرکت های متفاوتی روی آورده اند که در این زمینه برنامه ریزی های دقیق و بسیار هدفمندی دارند.  انتشارات آکادمی بین المللی با نام اختصاری IFERA تحقیقی انجام داد و به این نتیجه رسید که حدود 60 تا 93 درصد شرکت های اروپایی، 95 درصد از شرکت های آمریکایی و 65 درصد از شرکت های آمریکای مرکزی و جنوبی، خانوادگی می باشند.

شرکت های خانوادگی موفق بسیاری در دنیا وجود دارند که از میان معروف ترین آن ها می توان بهDanone Henkel , Dr. Oetker , Beretta Barilla , Johnson & Johnson , Kelloggs , Mars , IKEA   Michelin , Peugeot , Johnson & Johnson , Kelloggs , MarsHermés , BMW و Tetra Pak اشاره نمود. همچنین شرکت Hoshi هم که یکی از بزرگ ترین شرکت های ژاپن می باشد، از شرکت های خانوادگی محسوب می شود. هر کدام از شرکت های گفته شده درآمد بسیار بالایی دارند که باعث شده است سهام و معروفیت بالایی را هم جذب خودشان کنند. 

 

 شاید این سوال ذهن تان را درگیر کند که چه چیزی باعث می شود تا این شرکت ها اینقدر موفق شوند؟

یکی از رهبر های کسب و کار های خانوادگی به نام پیتر انگلیش (Peter Englisch) در یکی از سخنرانی هایش در مورد کسب و کارهای خانوادگی موفق خاطر نشان می کند که یکی از ویژگی های ممتاز آن ها، رهبری و انتقال نسل می باشد.

یکی از چالش هایی که در مورد کسب و کارهای خانوادگی وجود دارد، پیوند دادن جهان عقلایی با جهان احساسی خانواده می باشد چرا که بسیاری از افراد فکر می کنند که خانواده و کسب و کار، دو حوزه ی کاملا جدا از هم هستند و باید بین آن ها تفاوت و فاصله انداخت. انگلیش می گوید که بسیاری از افراد تفکر احساسی را یکی از مهم ترین موانع موجود در کسب و کارهای خانوادگی می دانند در حالی که بنا بر شاخص های کسب و کار های خانوادگی، خانواده ها می توانند نسبت به دیگر شرکت ها به موفقیت های بلند مدت تری در کسب و کار دست یابند.

شرکت های خانوادگی
کارآفرینی خانوادگی

یکی از مواردی که برای دست یابی به نتایج عالی تری در کسب و کارها و کارآفرینی خانوادگی باید به آن توجه کرد، توجه به پتانسیل و دانش افراد خانواده و انتخاب هدفی مطابق و همسو با آن ها است. بهتر است که برای نتیجه گیری بهتر در یک شرکت خانوادگی، ابتدا موضوع و بحثی که قصد داریم در رابطه با آن کارافرینی ایجاد کنیم را کاملا بشناسیم و بازار و هدف آن را بشناسیم، یعنی با تحقیقات میدانی و مطالعاتی، متوجه شویم که آیا این ایده در صورت عملی شدن مورد توجه عموم قرار خواهد گرفت و خواهد توانست کمی از مشکلات افراد و جامعه را کم کند و یا خیر. برای این کار کتابی به نام کتاب " تست مامان" وجود دارد که تقریبا همه ی افراد فعال در زمینه ی کارآفرینی آن را به خوبی می شناسند و از آن استفاده می کنند. در این کتاب ذکر شده است که به طور مثال اگر شما ایده تان را برای یکی از اعضای خانواده مثلا برای مادرتان شرح دهید، او به دلیل علاقه ای که به شما دارد و نمیخواهد ناراحت شوید، عیب های آن را به شما نخواهد گفت، به همین دلیل هم بهتر است تا از مردمی کمک بگیرید که با شما نسبتی ندارند و در مورد روش هایی در این مورد توضیح داده شده است. 

مورد دیگری که باید به آن توجه نمود، کسب علم و دانش کافی در مورد ایده و راه های عملی کردن آن است. مثلا اگر ایده ی شما در مورد آشپزی باشد، بهتر است تا فوت و فن های آشپزی و راه های عملی کردن ایده تان را بدانید و یاد بگیرید تا به مشکلی بر نخورید. 

 

نتیجه گیری

همانطور که همه می دانیم، کارافرینی یکی از کارهای پسندیده و هدف دار می باشد و علاوه بر توسعه های فردی، پیشرفت های جمعی را هم به دنبال دارد و به جامعه و اقتصاد آن هم کمک فراوانی می کند البته در صورتی که به درستی و هدفمند اجرا شود. اگر به فکر تاسیس یک شرکت خانوادگی هستید، عجله نکنید و احساسی تصمیم نگیرید، بلکه ابتدا همه ی جوانب آن و پتانسیل خانواده را بسنجید و سپس به آن مشغول شوید و تمام تلاش تان را برای موفقیت شرکت و خانواده انجام دهید.

مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی