تهران

برای سرمایه گذاری در بورس از کجا شروع کنم

چگونگی سرمایه گذاری در بورس
اگر علاقه مند به یادگیری سرمایه گذاری در بورس هستید و میخواهید در این زمینه موفق باشید و با یادگیری انواع تحلیل ها سود بیشتری از معاملات بورسی خود بدست بیاورید، توصیه می کنم به هیچ وجه این مقاله را از دست ندهید.

مطمئنا تا کنون تمامی ما به دنبال سرمایه گذاری در بورس بوده ایم و قصد انجام ان را داشته ایم، اما نمیدانستیم که باید  از کجا و چگونه این کار را انجام دهیم.یا حتی در این راه قدم هایی نیز برداشته ایم اما در میانه ی راه به دلیل اشنا نبودن با نکاتی همچون:کد های بورسی،کارگزار های معتبر و تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال و... به مشکلاتی برخورده ایم. احتمالا به دلیل اشنا نبودن با فرایند بورس سوالاتی همچون:کارگزار کیست ؟ ، بهره مرکب چیست؟ و یا حتی نحوه محاسبه سود سهام به ذهنتان خطور کرده است.در این مقاله قصد داریم شما را با مهم ترین نکات در زمینه بورس اشنا کنیم و به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.اگر میخواهید به یک فرد موفق در بورس و سهام تبدیل شوید،پیشنهاد می کنم هرگز این مقاله از تیجور را از دست ندهید.

محاسبه سود سهام
محاسبه سود سهام

بورس چیست؟؟؟

همه ی ما تا الان بار ها و بار ها کلمه بورس را از زبان دیگران و یا حتی در فیلم ها و کتاب ها شنیده و یا خوانده ایم یا حتی در این مقاله چندین بار با کلمه بورس مواجه شده ایم.حال شاید بخواهید بدانید، بورس دقیقا به چه معنا می باشد.

بورس، به معنای یک نهاد سازمان یافته ای است که از جمله ارکان عمده و مهم در بازار سرمایه و سرمایه گذاری محسوب می شود.

مهم ترین و اصلی ترین کارکرد های بورس:

  • مدیریت  انتقال ریسک
  • شفاف کردن بازار
  • کشف و تعیین قیمت
  • ایجاد بازارهای رقابتی
  • جمع‌آوری سرمایه‌های کوچک برای تامین سرمایه مورد نیاز برای فعالیت‌های اقتصادی بزرگ تر

چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

 

حالا که با مفهوم بورس و سرمایه گذاری در ان اشنا شده اید مطمئنا به دنبال راه های سرمایه گذاری هستید.اما صبر کنید!

بهتر است قبل از انکه با مراحل سرمایه گذاری در بورس اشنا شوید با یکسری از مهم ترین نهاد ها و مفاهیم در این زمینه اشنا شوید تا در اینده به مشکل بر نخورید.

کارگزار کیست؟

کارگزاران به عنوان یک نهاد واسطه(بین خریدار و فروشنده)به انجام معامله می پردازد.البته این نهاد در مقابل درصدی از ارزش ناخالص ان معامله را به عنوان دست مزد و یا کارمزد دریافت می کند. این شرکت ها با اخذ مجوز از سازمان بورس  به ارائه خدماتی مانند تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری علاوه بر انجام معامله اوراق بهادار برای خریداران و فروشندگان، می‌پردازند. کارگزار کیست؟  در  بورس انواع کارگزاری ها را شاهد هستیم و باید با مفاهیم انان نیز اشنا شویم تا اطلاعات کامل تری در این زمینه نیز داشته باشیم و بتواینم کارگزارهای معتبر را تشخیص و شناسایی کنیم.

کارگزار کیست
کارگزار معتبر

صندوق های سرمایه گذاری در بورس

صندوق های سرمایه گذاری یکی از فرصت های مطلوب سرمایه گذاری در گزینه های مختلف بورس  است ، این صندوق ها امروزه کاربرد بسیار بالایی برای افرادی که قصد سرمایه گذاری غیر مستقیم را دارند و یا اطلاعات و زمان کافی برای انجام این کار را ندارند، دارد. در این روش سرمایه گذاران دستیابی و بازدهی بالاتری از سود بانکی را بدست خواهد آورد.به زبان خلاصه صندوق های سرمایه گذاری، مجموعه ای از سهام و اوراق مشارکت و سایر اوراق است. در واقع شما می توانید آن را به صورت یک شرکت در نظر بگیرید که در آن افراد مختلف پول های خود را روی هم می گذارند و سرمایه گذاری می کنند.

کد سهام داری به چه معنا است؟

شما برای خرید و فروش سهام در بورس ابتدا باید کد بورسی(سهام داری) تهیه کنید. این کار درست مثل زمانی می باشد که شما بخواهید در بانک واریز و یا برداشت پول انجام دهید و در این زمان شما نیاز به یک حساب بانکی دارید.

کد سهام داری یک شناسه شامل سه حرف اول نام خانوادگی شما و 5 عدد تصادفی می باشد. به عنوان مثال فرض کنید نام خانوادگی شما  کریمی می باشد.به این ترتیب کد سهام داری شما می تواند(کری12345) باشد

بهره مرکب

بهره مرکب یکی از مفاهیم تخصصی و طولانی در مبحث ریاضی و سرمایه گذاری می باشد و نکات زیادی درباره ان وجود دارد.در ادامه شما را با توضیح و مفهوم مختصر ان اشنا می کنیم.

در بهر مرکب، میزان بهره به اصل سرمایه یا همان سرمایه اولیه اضافه می شود و البته در نوبت های بعد علاوه بر اصل سرمایه گذاری(سرمایه اولیه) به بهره نیز بهره تعلق می گیرد.

مراحل سرمایه گذاری در بورس

حال که با چند نمونه از مهم ترین نهاد ها و مفاهیم در زمینه سرمایه گذاری اشنا شده اید، نوبت به ان رسیده است که با مراحل سرمایه گذاری در بورس اشنا شوید و بتوانید کار خود را  هرچه سریعتر اغاز کنید.در ادامه گام های شروع سرمایه گذاری را برای شما بیان می کنیم.

1-دریافت کد بورسی

پیش تر با شما در این باره صحبت کردیم و شما را با مفهوم کد های بورسی اشنا کردیم و الان مطمئنا همه ی شما میدانید که چرا در مرحله اول باید یک کد برای معاملات خود دریافت کنیم.

2-مفاهیم و قوانین را یاد بگیرید!

شاید الان با خودتان بگویید: مگر در همین مقاله مفاهیم و قوانین موجود در بورس بیان نشد؟ و یا از خود بپرسید: مگر مفهوم دیگری هم هست که باید ان را بیاموزیم؟

بورس و سرمایه گذاری، یک دنیای بسیار پیچیده و وسیع می باشد که نمی توان در زمانی کم و با خواندن چند مقاله به تمامی نکات و مفاهیم و یا حتی قوانین ان اشنا شویم، بلکه باید همواره و در تمامی دوره ها به دنبال یادگیری و افزایش علم خود باشیم.دقت کنید موارد و مفاهیمی که در بالا به انها اشاره شد تنها بخشی کوچک در دنیای بورس و سرمایه گذاری در ان هستند.

3-اشنایی با نحوه تحلیل و انجام معامله

پس از برداشتن گام دوم(اشنایی با مفاهیم) باید بدانید کدام سهام و یا کدام اوراق را در چه زمانی خریداری کنید و ان را در چه زمانی بفروشید تا بتوانید در این کار به سود دست پیدا کنید.البته تحلیل خرید فروش از طریق یادگیری تحلیل بنیادی(تحلیل فاندامنتال) و تحلیل تکنیکال امکان پذیر می باشد.در ادامه شما را با این دو نوع تحلیل اشنا می کنیم تا بتوانید سود خوبی از راه خرید و فروش سهام بدست بیاورید و در این راه موفقیت بهتری به دست بیاورید.

بهره مرکب
بهره مرکب

تحلیل فاندامنتال به چه تحلیلی گفته می شود؟

در بالا توضیح داده شد که برای بدست اوردن سود در بورس و خرید و فروش سهام  نیاز به یادگیری تحلیل بنیادی می باشد.مطمئنا الان با اگاهی از اهمیت این تحلیل، مشتاق به یادگیری مفهوم ان هستید برای همین در ادامه این مقاله از تیجور بطور خلاصه این نوع تحلیل را برای شما دوستان شرح می دهیم.

به تحلیلی، تحلیل بنیادی و یا فاندامنتال گفته می شود که در آن، ملاک ارزشیابی سهام، ارزیابی ذاتی دارایی می باشد و بر اساس فاکتور های مختلف کمی و کیفی صورت می گیرد. در این نوع تحلیل ، تمامی پارامترهای  موثر بر ارزش سهام، مانند اقتصاد کلان و موارد مربوط به شرکت مانند وضعیت مالی شرکت،در نظر گرفته می‌شوند.
هدف اصلی از این تحلیل، تعیین قیمت برای خریدار یا فروشنده و مقایسه آن قیمت ذاتی با قیمت حال دارایی است.(بر اساس تحلیل بنیادی است که خریدار و یا فروشنده تصمیم به خرید و یا فروش سهام خواهد گرفت)

تحلیل  تکنیکال یعنی چه؟

بطور کلی از دو روش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی برای پیش بینی قیمت استفاده می شود که البته بالاتر درباره تحلیل بنیادی با شما سخن گفتیم و مفهوم ان را برای شما بیان کردیم.حال به مفهوم این نوع تحلیل می پردازیم.

ارزیابی تکنیکال به مطالعات و تحقیقات آکادمیکی می گویند که بر اساس روند منحنی در گذشته و رفتار سهام در گذشته انجام می شود. در این نوع تحلیل با توجه به رفتار گذشته سهام و حجم معاملات در هر نقطه از قیمت، قیمت آینده سهام پیش‌بینی می‌شود.(باید توجه کرد که این روش قابلیت پیش بینی دقیق قیمت را ندارد.)

نرم افزار های بورس

شاید با شنیدن این جمله تعجب کنید و بخواهید بدانید دقیقا منظور از نرم افزار بورس چه می باشد و به چه برنامه ای، برنامه ی بورس گفته می شود.

منظور از نرم افزار بورس، معمولا نرم افزار هایی می باشد که در زمینه تحلیل و بررسی تکنیکال استفاده و ساخته می شوند. البته نرم افزار های زیادی برای انجام این کار و کمک به سرمایه گذاران برای انجام ارزیابی تکنیکال ساخته شده است و همین مورد باعث می شود که سعی کنید از بهترین این برنامه ها استفاده کنید تا تحلیلی دقیق به دست بیاورید.شما همچنین می توانید از محیط های آزمایشی فعالیت در بورس نیز استفاده کنید تا با روند کار نیز بهتر اشنا شوید.

نرم افزار بورس

سخن اخر: در این مقاله نکاتی درباره بورس و چگونگی سرمایه گذاری در آن را برای شما عزیزان شرح دادیم.همچنین مهم ترین و کاربردی ترین مفاهیمی که مطمئنا در آینده با انها مواجه خواهید شد را بیان کردیم. استفاده از پتانسیل صندوق های سرمایه گذاری  را به عنوان یکی از روشهای کم ریسک و سود آور در بورس توضیح داده شد. امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و از ان لذت برده باشید.

نویسنده: محمد کریم زاده

مطلب مفید بود؟
6
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی