تهران

میدونید روستای لیقوان کجاست و چقدر قشنگه؟

روستای لیقوان خاص ودیدنی
شاید جالب باشد در مورد مناطقی که کمتر به گوشتان خورده اما مناطق زیبا ودیدنی دارد بشنوید. در این مطلب جاهای دیدنی روستای لیقوان را با هم مرور می کنیم

درباره روستای لیقوان

در زبان محلی به روستای تاریخی لیقوان «لوان» یا «لیوان» به معنی آب های گرم بازار آتشفشانی که از دامنه سهند جاری هستند گفته می شود. بر طبق شواهد تاریخی که وجود دارد می توان به قدمت دیرینه سکونت در این روستا پی برد. در این روستا مجموعه ای از دره های سهند که آب گرم از آنها جریان دارد دیده می شود و آب و هوای کوهستانی و خنکی دارد. به همین دلیل  این منطقه  دره بهشت  لقب گرفته است.

روستای لیقوان به دلیل موقعیت مکانی که دارد ،بهترین مکان برای چرای گوسفندان است. این روستا بهترین محل برای زندگی عشایری است.

این روستا درکنار کوه های بلند سهند و رودخانه مهران رود واقع شده و دارای پوشش گیاهی انبوه ازجمله بابونه،پونه،قارچ می باشد. چرای گوسفندان ازاین گیاهان باعث شده مردم این روستا پنیر تازه وخوشمزه ای تولید کنند که این پنیر از نظر طعم یکی از خاص ترین ،خوشمزه ترین ومحبوب ترین پنیر در خاورمیانه است وبه دلیل طعم خاص ودلچسب آن به شهرت رسیده است.

با محبوب شدن این پنیر در روستای لیقوان تقریبا 10 تا کارخانه پنیر سازی دراین شهرستان فعالیت می کند و به تولید صدها تن پنیر خوشمزه ازشیرتازه گوسفندان این روستا مشغول هستند. پنیر لیقوان به سرتاسر آذزبایجان شرقی وتهران صادر می شود. دراین روستا جشنواره پنیر لیقوان برگزار می شود.

پنیر تازه وخوشمزه لیقوان
 پنیر محلی با شیرتازه گوسفند

چشمه های آب گرمی که دراین روستا دیده می شود ازباقی مانده آتشفشان های خاموش سهند وفعل و انفعالات زیر زمینی سرچشمه می گیرد ویکی از جذابیت های این روستای زیبا است، این چشمه ها از چند رودخانه تشکیل شده که در کنار همین رودخانه ها  آب های گوارایی از دل زمین می جوشد و به خاطر همین شرایط اقلیمی غنی ترین و بهترین آب های معدنی را در این روستا وجود دارد.

به دلیل وجود زمین های کشاورزی و اهمیت آنها ساختار روستای لیقوان به صورت پلکانی می باشد.

محصولات کشاورزی و لبنی

 محصولات کشاورزی و لبنی فروانی دراین روستا تولید می شوند ازجمله: جو ، گندم ، سیب ، گردو ، سیب زمینی ، شیر ، خامه ، دوغ ، کره ، روغن حیوانی ، گلابی ، کشک ، نخود و پنیر.

غذاهای محلی روستای لیقوان

 زمانی که سفری به  روستای لیقوان تبریز داشتید غذاهای محلی این روستا را حتما امتحان کنید مطمئنا از طعم بی نظیر و خاص  آبگوشت مخصوص لیقوان(پیتی) و دیزی ، اوماج آشی ، یارما شورباسی و قورمای آن لذت خواهید برد.

صنایع دستی روستای لیقوان

 صنایع دستی شغلی برای اهالی روستا به شمار رود. محصولاتی که زنان و مردان دراین روستا تولید می کنند عبارتند از لباس های نمدی مردانه(شال پالتار) ، ظروف سفالی(معروف به لیقوان قابی) ، لباس های محلی زنانه(کوینح) ، لباس های مخمل و چین دار زنانه(یل تومان) ، جوراب های پشمی مردانه و زنانه، چاروق ، قالی و قالیچه ، جلیقه و شال، کلاه نمدی، جاجیم و گلیم و همچنین تابلو فرش های نفیس می باشد.

جاذبه های گردشگری و تاریخی روستای لیقوان

از جمله آثار تاریخی این روستا می توان به قبرستان و خانه اربابی اشاره کرد تاریخ قدمت این قبرستان کهن و خانه اربابی متعلق به قرن هفتم هجری می باشد که پر اهمیت ترین جاذبه گردشگری و تاریخی این روستا محسوب می شوند. در این  قبرستان سنگ نوشته های قدیمی و تاریخی زیادی قرار دارند که به طور  کاملاً ماهرانه ای جملات  زیادی روی سنگها حکاکی شده اند.   

 

پل حاج سالار لیقوان

پل حاج سالار لیقوان لیقوان مربوط به دوره قاجار است.پل حاجی سالارلیقوان یکی از معروف ترین وبزرگترین پل ها در استان آذربایجان شرقی است. جریان آب رودخانه که از  زیر این پل می گذرد از جنوب به شمال است وزمین های قسمت پایین  شهر تبریز را آبیاری می کند.

پل بزرگ لیقوان

عمارت سنگی لیقوان

این عمارت متعلق به احتشام الدوله لیقوانی بوده وطی سال های گذشته توسط میراث فرهنگی بازسازی شده است. قدمت این خانه اربابی به قرن هفتم هجری می رسد وازمهم ترین جاذبه های گردشگری  روستای لیقوان محسوب می شود.

عمارت سنگی روستای لیقوان
عمارت سنگی روستای لیقوان

چشمه های معدنی روستای لیقوان

این چشمه های معدنی در سرتاسر اطراف رودخانه مهران رود قرار دارد این آب های زلال خاصیت درمانی دارند وبرای دستگاه گوارش انسان فوق العاده عالی وموثر است.

چشمه آب گرم لیقوان
عنوان چشمه های زلال وشفاف

 

آب گرم طبیعی

یکی از معروف ترین ویژگی های لیقوان آب گرمهای آن است. این آب گرم ازدل کوه ها بیرون می آید ودارای بی کربنات آهن است.

آب گرم طبیعی لیقوان
عنوان معروف ترین آب گرم درمانی

زاغه های طبیعی  بزرگ لیقوان

زاغه ها وتونل های دست ساز زیاد زیرزمینی دراین روستا وجود دارد.حفره ها ،غارها دردل کوه ها در زیر خانه های مسکونی ازجنس سنگ کران است که به دست مردان قدیمی و قوی لیقوانی کنده شده است. بعضی ازآنها به عنوان انبار نگهداری پنیروبعضی هم برای نگهداری گوسفندان است این غارها در تابستان خنک ودرزمستان گرم است.

زاغه زیرزمینی لیقوان
زاغه های دست ساز زیرزمینی

دره جنگلی وگردشگری لیقوان

(لوان دره سی)از جاذبه های این روستا است که باداشتن رودخانه و انواع چشمه ها وجنگل ها وطبیعت بکر، از معروف ترین تفریحگاههای تبریز و یکی از مهم ترین قطب های گردشگری استان است. این دره زیبا در شرق روستای سفیده خوان قرار دارد

دره جنگلی
طبیعت بکر وزیبا

سفر به روستای لیقوان

جاده ارتباطی لیقوان( تبریز) ازراه دروازه تهران شهر تبریز شروع می شود و بعد از   شهر باسمنج و روستا های هروی بیروق  به روستای لیقوان می رسد. این روستا یکی از بهترین آب و هوا ها را درآذربایجان شرقی دارا می باشد و این پتانسیل زیست محیطی و اجتماعی واقتصادی  سالانه  گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می کند.

مناسب ترین فصل برای مسافرت به روستا لیقوان تابستان است ،آب وهوای این روستا درتابستان خنک ودلچسب است و باعث جذب گردشگران می شود.

مطلب مفید بود؟
5
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی