تهران

زانو درد و درمان های خانگی آن

زانو درد
یکی ازبیماری های افراد بزرگسال، زانو درد می باشد که به دلایل مختلفی رخ می دهد. زانو درد قابل درمان می باشد و در این مقاله از تی جور به روش های درمان آن با ورزش کردن پرداخته شده است.

بر اساس تحقیقات انجام شده، از سری دلایل زانو درد می تواند کم تحرک بودن، سرد و گرم نکردن بدن در هنگام ورزش کردن و یا کشش نامناسب بدن باشد. همچنین چاقی هم در این امر بی تاثیر نیست. اما نگران نباشید چرا که ما در ادامه ی این مقاله راهکار هایی برای کاهش زانو درد برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید.

چگونه باید از بروز زانو درد جلوگیری کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از زانو درد، کاهش وزن است. وزن زیاد فشار بسیاری به زانو ها وارد کرده و موجب به وجود آمدن درد های طاقت فرسا در زانو ها می شود. همچنین ورزش کردن به طور روتین و داشتن یک برنامه و رژیم غذایی سالم و مناسب هم، به شما در پیشگیری کردن از ابتلا به زانو درد کمک خواهد کرد.

پیشگیری و درمان زانو درد با ورزش

برای زانو درد، همان طور که به آن اشاره کردیم، بهترین کار ورزش کردن می باشد. در زیر نمونه از ورزش های مناسب برای بهبود زانو درد آورده شده است.

ورزش شنا

معمولا بهترین و اولین توصیه هر پزشکی برای درمان کردن زانو درد، شنا کردن می باشد. البته باید توجه کنید که حرکت شنای کرال پشت برای زانو ها خوب نیست و بهتر است دیگر حرکات را انجام دهید. اگر شنا هم بلد نیستید، اشکالی ندارد. شما می توانید برای 15 دقیقه در قسمت کم عمق استخر در خلاف جهت آب حرکت کنید. این حرکت فواید بسیار زیادی دارد که از جمله آن می توان به تقویت عضلات اطراف زانو اشاره نمود.

پیاده روی کردن

پیاده روی، دیگر پیشنهاد ما به شما برای رفع زانو درد و درمان آن می باشد. به طور کلی پیاده روی آسیب خاصی به شما  نمی زند و فشار زیادی را بر زانو ها وارد نمی کند اما اگر زانوی شما معیوب است، بهتر است که از پیاده روی تند خودداری کنید.

دوچرخه سواری کردن

باید در اینجا بگوییم که به طور کلی هر ورزشی که به زانو های شما فشار زیادی وارد نکند و شما را مجبور به تغییر جهت سریع نکند، برای درمان زانو درد مفید است که دوچرخه سواری هم از این دسته ورزش ها می باشد. 

درمان زانو درد با ورزش یوگا

ورزش یوگا هم مانند ورزش ها و تمرین های قبلی، تاثیر بسیار زیادی بر کاهش زانو درد داشته و همچنین می تواند از مبتلا شدن به زانو درد هم پیشگیری کند.

 

حرکات اصلاحی زانو درد

حرکت بلند شدن روی پنجه ی پاها

برای انجام دادن این حرکت، نزدیک یک دیوار بایستید و دست هایتان را به دیوار بگذارید. حالا به آرامی روی پنجه های پاهای تان بایستید و سپس دوباره روی پاشنه پا بایستید. این تمرین را باید برای 3 بار و هر دفعه 10 الی 15 بار انجام دهید. البته اگر برای شما این حرکت سخت است، می توانید در حالت نشسته هم این حرکت را انجام دهید. 

حرکت بلند شدن روی پنجه پا
حرکت بلند شدن روی پنجه پا برای درمان زانودرد

 

حرکت بالا بردن پاها

این تمرین ورزشی موجب تقویت شدن عضله های چهار سر ران شما شده و در نتیجه بر کاهش درد زانو ها تاثیر می گذارد. برای انجام دادن این حرکت، ابتدا روی زمین دراز بکشید و پس از آن یکی از پاهای تان را تا 15 سانتی متر بلند کرده و برای 3 ثانیه در همین حالت نگه دارید. همین حرکت را برای پای دیگرتان را هم انجام دهید. این تمرین را هم 3 مرتبه و در هر ست 10 تا 15 دفعه تکرار کنید.

حرکت بلند کردن پاها
حرکت بلند کردن پاها برای درمان زانودرد

 

حرکت پلکان

این تمرین نیازمند یک تخته ی استپ و یا یک سکو یا یک پله ی کوتاه می باشد. روی به روی تخته بایستید و سپس لگن تان را کاملا صاف نگه دارید. حالا زانو های تان را خم کرده و پای دیگرتان را به سطح زمین برسانید و با پنجه پا به آرامی کف زمین را لمس کنید و دوباره پای تان را بالا آورید. این حرکت را هم 10 الی 15 بار تکرار کرده و سپس برای پای دیگر انجام دهید. هنگامی که حس کردید این حرکت برای شما تا حدی ساده شده است، از یک پله ی بلند تر استفاده کنید. 

حرکت پلکان
حرکت پلکان برای درمان زانودرد

 

حرکت فشار دادن بالش

این حرکت از تمامی حرکات گفته شده ساده تر می باشد و شما می توانید در هر زمانی آن را انجام دهید. برای انجام دادن این تمرین شما فقط به یک بالش نیاز دارید. ابتدا به پشت دراز کشیده و جفت پاهای تان را خم نمایید و کف پاهای تان را روی زمین بگذارید. حالا یک بالش را بین زانو هایتان قرار دهید و برای مدت زمان 5 ثانیه بالش را تا حد توان تان فشار دهید و آن را رها کنید. همچنین می توانید این حرکات را طبق عکس به صورت نشسته هم انجام دهید. این حرکت را هم باید برای 3 مرتبه و هر دفعه 10 بار تکرار کنید. 

حرکت فشار دادن بالش
حرکت فشار دادن بالش برای درمان زانودرد

 

مطلب مفید بود؟
5
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی