تهران

راه حل روانشناسان برای درمان ترس کودک از مدرسه

درمان ترس کودک از مدرسه
در بیشتر کودکان ترس از جدا شدن از والدین به هنگام مدرسه رفتن بسیار شایع است.در قدم اول باید بدانید که مهم‌ترین نکته برای درمان این ترس این است که ترس فرزند خود را به رسمیت بشناسید و هیچ گاه به او نگویید که نباید بترسد و یا چیزی برای ترس وجود ندارد.در این مقاله روش‌های علمی برای درمان را بررسی کردیم.

راه حل روانشناسان برای درمان ترس کودک از مدرسه

ترس از مدرسه از اختلالات روانی است که در بسیاری از کودکان دیده می‌شود. این امر هم به این دلیل است که برخی کودکان وابستگی شدید اضطراب گونه‌ای به والدین خود دارند و هنگام جدا شدن از آن‌ها ناراحت و خشمگین می‌شوند و می‌ترسند. این مشکل بیشتر برای کودکانی که به مقطع اول ابتدایی می‌روند رخ می‌دهد و این مشکل به شکل‌های متفاوتی همچون دردهای شکمی، بی اشتهایی، حالت تهوع، کابوس‌های شبانه، مشکلات خواب و سردرد در کودکان نشان داده می‌شود.

یادتان باشد در قدم اول به عنوان مهم‌ترین نکته برای درمان ترس‌های فرزندتان این است که تمامی احساسات فرزندتان را به رسمیت بشناسید و هیچ گاه به او نگویید که دلیل برای ترس یا غم یا گریه وجود دارد. به او اطمینان دهید که می‌فهمید فرزندتان الان می‌ترسد و ترس متعلق به اوست. با این کار بهتر به فرزندتان کمک می‌کنید تا بتواند احساساتش را مدیریت کند و راحت‌تر بتواند درباره مشکلاتش با شما حرف بزند. 
در این مقاله در مورد ترس کودکان از مدرسه صحبت می‌کنیم و روش‌های علمی برای درمان این ترس را از زبان روانشناسان به شما پیشنهاد می‌دهیم.

مقاله در مورد ترس کودکان از مدرسه
راه حل روانشناسان برای درمان ترس کودک از مدرسه

علت ترس کودکان از مدرسه

ترس کودکان از مدرسه تنها یک دلیل دارد و آن هم وابستگی شدید کودک به مادر است. هنگامی که فرزند از مادر خود جدا می‌شود دچار اضطراب شدیدی می‌شود و برای برطرف کردن این مشکل بیشتر فرزندان سایه مادر خود را دنبال می‌کنند. توجه داشته باشید که فرزند خود را با قوانین مدرسه نترسانید به عنوان مثال به او هرگز نگویید که اگر غذا نخوری به‌ معلمت خواهم گفت و تهدیدهایی که به این صورت هستند.
یکی دیگر از دلایلی که موجب ترس کودکان از مدرسه می‌شود اعتماد به نفس پایین کودک است. این مشکل شامل دوری از خانواده، ترس از تنهایی، ترس از درد، ترس از تنبیه شدن، خاطرات بد و ترس از مدرسه است.
اگر فرزند شما در مقطع تحصیلی بالاتری تحصیل می‌کند و هنوز ترس از مدرسه دارد این امر می‌تواند نشان‌ دهنده اتفاقات ناخوشایند، محیط نامناسب مدرسه، عملکرد تحصیلی ضعیف، آزرده خاطر شدن از دوستان و یا مشکلاتی که در مسیر خانه برای فرزند رخ می‌دهند باشد. اگر شما با این مورد برخورد کردید باید ابتدا علت ترس فرزند خود را شناسایی کنید و سپس به درمان آن بپردازید.
به طور کلی نشانه‌های ترس کودک از مدرسه شامل دردهای شکمی، اختلال در هضم غذا، حالت تهوع، تب، نداشتن خواب منظم توام با سردرد است. بنابراین اگر هر یک از این موارد را در فرزند خود مشاهده کردید باید ابتدا مشکل فرزند خود را به کمک یک روانشناس کودک پیدا و سپس به درمان آن بپردازید.

در مورد ترس از مدرسه
علت ترس کودکان از مدرسه

روش‌های علمی درمان ترس از مدرسه کودک

1. غلبه بر ترس از مدرسه با عدم تهدید کودک خود

برخی از مادران هنگامی که فرزند خود را به مقطع کلاس اول می‌برند در حالی که فرزندشان با محیط مدرسه آشنا نیست او را وادار به ماندن در آنجا و حتی کودک خود را تهدید به تنها ماندن در آن محیط می‌کنند اما باید بدانید که این امر موجب افزایش ترس کودک شده و او بیشتر از قبل از آن محیط هراسان می‌شود بنابراین مادران باید به خوبی فرزند خود را با محیط مدرسه آشنا کنند و ترس و واهمه او را از آن محیط برطرف کنند.

2. برطرف کردن امتناع از مدسه
روانشناسان با توجه به اینکه کودکان هنگام وارد شدن به مدرسه دچار ترس می‌شوند به والدین پیشنهاد داده‌اند که فرزند خود را برای وارد شدن به کلاس همراهی کنند و کم کم فاصله خود را با او زیاد کنند به این صورت که ابتدا به فرزند خود احساس امنیت و ایمنی دهند تا کودک بتواند در مدرسه بر ترس خود غلبه کند. به این صورت می‌توانید ترس فرزند خود را از دوری و تنهایی به مرور از بین ببرید.

امتناع از مدرسه
درمان ترس کودکان از مدرسه

3. برطرف کردن اختلال هراس از مدرسه
از عواملی که موجب بروز ترس کودک از مدرسه می‌شود آشنا نبودن کودک با محیط مدرسه است. برای آن که اختلال هراس از مدرسه را برطرف کنید باید قبل از شروع سال تحصیلی در زمان ثبت نام فرزند خود را به مدرسه ببرید و او را با محیط داخلی مدرسه، ناظم، مربی و... آشنا کنید تا بتواند آمادگی لازم را برای شروع سال تحصیلی به دست آورد. همچنین به فرزند خود این اطمینان را بدهید که مدرسه محیطی امن است همچنین به او اجازه دهید که به گوشه و کنار مدرسه برود و با محیط آن جا آشنا شود زیرا این امر موجب از بین رفتن ترس کودک می‌شود.

4. هدیه دادن و تشویق کودک
والدین می‌توانند ترس از مدرسه و کلاس اول را در کودک خود با استفاده از هدیه دادن و تشویق او از بین ببرند. این امر موجب می‌شود تا کودک علاقه بیشتری به مدرسه پیدا کند. توجه داشته باشید که کادر آموزش مدرسه نقش مهمی در ارتباط با کودک دارند. بنابراین کودک در کنار آن‌ها می تواند احساس راحتی بیشتری کند.

غلبه بر ترس از مدرسه
هدیه دادن و تشویق کودک

5. از بین بردن ترس از مدرسه با استقبال گرم
یک امر دیگر که باید در مورد ترس از مدرسه فرزندتان در نظر داشته باشید این است که بعد از اتمام مدرسه و خروج فرزندتان بهتر است که مادر منتظر کودک باشد و استقبالی گرم از فرزند خود بکند این امر موجب کاهش ترس و اضطراب در کودک می‌شود.

6. هنگامی که فرزندتان در مدرسه است
والدین هنگامی که فرزند خود را به مدرسه می‌فرستند باید به او آموزش دهند که چگونه بتواند به تنهایی در مدرسه به سرویس بهداشتی برود علاوه بر این موضوع به کودک خود قوانین و مقررات مدرسه را آموزش دهید و به او این اطمینان را بدهید که این مقررات بسیار آسان هستند.
همچنین پس از گذشت چند روز بررسی کنید که فرزندتان در مدرسه مشکلی نداشته باشد و یا توسط دیگر دانش‌ آموزان مورد اذیت قرار نگرفته باشد. یکی دیگر از مواردی که باید در این زمینه در نظر داشته باشید این است که فرزندتان در مدرسه به علت گریه کردن مورد تمسخر دیگران قرار نگرفته باشد. همچنین اگر فرزندتان در مدرسه گریه کرد نباید توسط مربیان به خانه فرستاده شود علاوه بر این موضوع نباید به خاطر این امر فرزند شما را توقیف و یا تنبیه کنند و شما هم به عنوان والدین به هیچ عنوان نباید فرزند خود را سرزنش کنید بلکه فقطو فقط باید او را حمایت کنید و ترس او را به رسمیت بشناسید.

در حال حاضر دوستیابی و یا ارتباط مناسب با دیگران امری مهم است بنابراین از معلم فرزند خود بخواهید که به کودکتان مسئولیتی در کلاس بدهد تا او بتواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند.

ترس از معلم
هنگامی که فرزندتان در مدرسه است

7. از بین بردن ترس فرزند در زمان بازگشت به خانه
هنگامی که فرزندتان از مدرسه به خانه باز می‌گردد باید به او اجازه دهید که در رابطه با اتفاقاتی که در مدرسه رخ داده است و احساسی که در رابطه با مدرسه دارند با شما به راحتی صحبت کند و شما هم با صبوری به او گوش دهید. همچنین اگر متوجه شدید که فرزندتان در مدرسه احساس ترس می‌کند با استفاده از بازی علت ترس او را پیدا کنید و این مشکل را برطرف کنید. بعد این کار به فرزندتان اجازه دهید که به تکالیف و درس روز خود برسد و بعد از آن بگذارید که بازی و استراحت کند. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید فرزندتان را از مدرسه بترسانید به عنوان مثال نباید به فرزندتان بگویید که اگر درس نخوانی به معلمت می‌گویم.

8. برای غلبه بر ترس از مدرسه از یک متخصص کمک بخواهید
برخی از کودکان از مدرسه رفتن امتناع می‌کنند و از آن بسیار می‌ترسند. برای برطرف کردن این مشکل باید با یک متخصص و روانشناس کودک صحبت کنید تا بتوانید این مشکل را به راحتی برطرف کنید.

9. جلوگیری از ترس از مدرسه
برای جلوگیری از ترس کودکان از مدرسه باید خود را قبل از آن که بخواهید در مدرسه ثبت نام کنید ابتدا در پیش دبستانی، مهد کودک، کانون‌های پرورش فکری و محیط‌های ورزشی ثبت نام کنید تا بتوانند با این شرایط و محیط آشنا شود و با افرادی جدید ارتباط برقرار کند شما با انجام این کار می‌توانید فرزندتان را برای مدت زمانی به دور از خود نگه دارید تا بتوانند با ترس از ورود به مدرسه و دوری از مادر غلبه کند.

اختلال هراس از مدرسه
جلوگیری از ترس از مدرسه

10. با فرزند خود گفت و گو کنید
برخی از کودکان بدون آن که از آن ها درخواست نکنید احساسات خود را بروز نمی دهند بنابراین بهتر است که از فرزندتان سوالاتی بپرسید و همچنین از سوالاتی که پایانی باز دارند استفاده کنید تا فرزند بتواند احساساتی که دارد را بیان کند به عنوان مثال می توانید از فرزندتان بپرسید که هنگامی که در مدرسه هستی چه چیزی تو را اذیت می کند؟

11. کمک گرفتن از کادر مدرسه
برای برطرف کردن اختلال هراس از مدرسه باید با یکی از مسئولان مدرسه که مورد اعتماد شما است صحبت کنید و به او بسپارید در رابطه با بروز هر گونه مشکل برای فرزندتان شما را از آن مطلع سازد.

12. برنامه ریزی مناسب برای فرزند
شما باید مطمئن شوید که فرزندتان فرصت‌های مناسبی برای موفقیت در سال تحصیلی را داشته باشد همچنین او باید بتواند به فعالیت‌های مورد علاقه خود هم بپردازد تا بتواند در کنار تحصیل احساس شادی نیز داشته باشد.

13. فرزندتان را توانمند کنید
شما باید فرزندتان را در رابطه با زورگویی‌هایی که به او می‌شود حمایت کنید و به او روش‌هایی که موجب باز پس‌ گیری غرور او می‌شوند صحبت کنید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید در این رابطه با افراد متخصص صحبت کنید.

ترس از مدرسه
فرزندتان را توانمند کنید

عواملی که موجب افزایش ترس کودک در مدرسه می‌شوند:

  • تنبیه در مدرسه یا سخت گیری معلم
  • درگیری والدین در خانه که موجب دلواپسی و اضطراب کودک در مدرسه می‌شود.
  • مقررات سخت و ضوابط سخت در مدرسه
  • تولد فرزند جدید و احساس محرومیت
  • وجود نقص جسمانی کودک
  • وجود کتک کاری در مدرسه توسط دیگر دانش آموزان
مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی