تهران

تست هوش گاردنر چیست

هوش هشت گانه
تست هوش گاردنر بر اساس نظریه هوش چندگانه او طراحی شده است. این تست جنبه‌های مختلف هوش نظیر، هوش کلامی، هوش منطقی و هوش فضایی را به صورت حرفه‌ای مورد ارزیابی قرار داده و شما را با استعدادها و قابلیت‌های ذهنی خود آشنا می‌سازد و نقاط ضعف و قوت شما را نمایان می‌کند. برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

تست هوش گاردنر چیست

تست هوش گاردنر یکی از بهترین انواع تست هوش های طراحی شده برای ارزیابی میزان هوش یک فرد می‌باشد. با توجه به نظریه گاردنر، برای سنجش میزان توانایی ذهنی افراد نباید تنها به بررسی ضریب هوشی آن‌ها پرداخت چرا که هوش یک فرد به صورت یکپارچه نبوده و از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هریک از این بخش ها میزان توانایی مختص به خود را دارند.  در تست هوش گاردنر هوش افراد در انواع مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد، به نوعی می‌توان گفت که این تست هوش که به تست هوش چندگانه و یا تست هوش هشت گانه معروف است توانایی های ذهنی فرد را در هشت قسمت متفاوت بخش بندی کرده و پس از انجام ارزیابی میزان توانایی هر یک از هشت نوع هوش شخص را اعلام می‌کند. 

ضریب هوشی

هوش یکی از اصلی ترین ویژگی هایی است که در وجود هر انسان قرار داده شده است. یک فرد از ابتدای تولد تا لحظه مرگ از هوش و قابلیت های ذهنی خود استفاده می‌کند. در حالت کلی می‌توان گفت که هوش ابزاری برای زندگی کردن است. ضریب هوشی در تمامی افراد یکسان نیست و هر فرد از میزان خاصی از هوش بهره مند است که این میزان امروزه تا حدودی به وسیله تست های هوش قابل اندازه گیری است. میزان ضریب هوشی هر فرد بسته به میزان توانایی های او تعیین می‌شود اما این سبک از ارزیابی هوش توسط برخی از پژوهشگران و روانشناسان مورد قبول نیست. این گروه از پژوهشگران بر نظریه هوش چندگانه باور دارند و معتقدند که ارزیابی هوش به روش سنتی بسیار ضعیف و ناکارامد است.  

هوش چندگانه
هوش چندگانه


نظریه هوش چندگانه 

هوارد گاردنر فردی آمریکایی بود که نخستین بار نظریه هوش چندگانه را در کتاب "قاب‌های ذهنی، هوش چندگانه" مطرح کرد. گاردنر یکی از استادان مطرح دانشگاه هاروارد بود که یکی از اصلی ترین فعالیت های وی تحقیق در مورد سطوح هوش انسان بوده است که در نتیجه تمامی این تحقیقات ارائه نظریه هوش چندگانه یا هوش هشت گانه می‌باشد. در این نظریه گاردنر تاکید می‌کند که برای انسان هوش چندگانه با زمینه محیطی، ژنتیکی وجود دارد و نباید هوش را به صورت لوحی یکپارچه در نظر گرفت. او در پی تحقیقات خود به این موضوع پی برد که افراد با توجه به نقش های خاصی که در جامعه دارند دارای قابلیت‌ها و توانمندی‌های خاصی هستند. 
گاردنر عنوان کرد که هوش های گوناگونی برای انسان وجود دارد که میزان آن برای هر فرد منحصر به فرد است، این میزان زمینه ساز استعداد و قابلیت انسان در موضوعی خاص است. تست هوش گاردنر هوش را به هشت بخش متفاوت تقسیم بندی می‌کند مانند هوش کلامی، هوش منطقی، هوش فضایی و مواردی دیگر و هر بخش از آن‌ها را به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار می‌دهد. به کمک تست هوش گاردنر می‌توان استعداد‌های فرد را شناسایی و نقاط ضعف و قوت او را نیز مشخص کرد این امر سبب می‌شود تا فرد از توانایی خود به صورت درست استفاده کرده و از قرار دادن خود در شرایط نامناسبی که قابلیت مفیدی برای آن ندارد دوری کند. به عنوان مثال ممکن است فردی قادر به خواندن و یا نوشتن نباشد اما از هوش زبانی خوبی برخوردار باشد که به کمک آن می‌تواند به خوبی داستان بگوید و سخنگوی خوبی باشد. تست هوش گاردنر در ابتدا بر پایه سنجش هشت هوش بنا شده بود چرا که گاردنر معتقد بود که هوش افراد از هشت بخش تشکیل شده است اما پس از مدتی وی یک نوع هوش دیگر نیز به این مجموعه اضافه کرد. در مدل نه‌گانه یک نوع هوش دیگر با نام هوش وجودی به این مجموعه اضافه شد. البته گاردنر بر این باور است که ممکن است تعداد هوش از این هم بیشتر باشد.
 

هوش های هشت‌گانه 
هوش های هشت‌گانه 

هوش های هشت‌گانه 


هوش کلامی-زبانی

هوش کلامی به قابلیت استفاده از زبان برای ایجاد ارتباط، تعریف حوادث و داستان‌ها مربوط می‌شود. در واقع هوش زبانی را می‌توان توانایی استفاده درست و مناسب از اصطلاحات و یافتن مناسب کلمات معرفی کرد. 

هوش منطقی-ریاضی

هوش منطقی قابلیت استفاده از اعداد و منطق های ریاضی برای توصیف موضوع‌های مختلف است. در واقع هوش منطقی به معنی به‌کار گیری قوانین ریاضی در زندگی روزانه می‌باشد. افرادی که از هوش منطقی و ریاضی بالایی برخوردار هستند توانایی خوبی در حل و استدلال منطقی موضوعات مختلف دارند. 

هوش دیداری- فضایی

 افرادی که هوش فضایی خوبی دارند می‌توانند به راحتی اطلاعات فضایی را درک کرده و یک تصویر ذهنی بدون مشاهده مستقیم از مورد در ذهن خود بسازند. در واقع این هوش را قابلیت درک بصری موضوعات معرفی می‌کنند. 

هوش موسیقیای  

هوش موسیقی بالا سبب می‌شود تا قابلیت درک و فهم موسیقی، انتقال و ساخت آن در فرد ایجاد شود. معمولا افرادی که هوش موسیقیایی خوبی دارند به راحتی اجزای مختلف یک موسیقی را شناسایی و درک می‌کنند. این گونه افراد معمولا قابلیت بالایی در خواندن، نواختن ساز و شناختن الگوهای آهنگین دارند. 

هوش  بدنی-جنبشی

این هوش به معنای بالا بودن توانایی‌ افراد در کنترل حرکات بدن می‌باشد. معمولا افرادی که از هوش بدنی خوبی بهره‌مند هستند حس تعادل قابل قبولی را بین اجزای مختلف بدن خود ایجاد می‌کنند و حرکات متناسبی را از خود به نمایش می‌گذارند. 

هوش درون فردی

این هوش در واقع توانایی درک خود است. هوش درون فردی این امکان را به فرد می‌دهد تا از حالات درونی خود آگاهی لازم را داشته باشد و به خوبی نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد. این گونه افراد معمولا توانایی انجام استدلال و تفکر درونی را دارند. این گونه افراد را ما معمولا تحت عنوان فیلسوف، نظریه پرداز و یا پژوهشگر می‌شناسیم. 

هوش بین فردی

این بخش از نظریه هوش چندگانه گاردنر به ارتباط بین افراد می‌پردازد. بالا بودن میزان هوش بین فردی سبب می‌شود تا افراد به راحتی احساسات و تمایلات فرد مقابل خود را شناسایی کنند و درک خوبی از روحیات مخاطب خود داشته باشند. در واقع این افراد توانایی خوبی در برقراری ارتباط و فهم دیگران دارند.

هوش طبیعت گرایی

افرادی هستند که علاقه زیادی به طبیعت و شناسایی محیط اطراف خود دارند این افراد که از هوش طبیعت گرایی برخوردار هستند معمولا به صورت گیاه‌شناس، طبیعت‌شناس، عکاس و یا کوهنورد مشاهده می‌شوند. 
به گفته روانشناسان شناخت خود و توانایی های درونی خود اولین قدم برای موفق شدن است. پس با شناسایی درست ویژگی های ذهنی و نقاط ضعف و قوت خود می‌توان به راحتی در جهت رشد و به‎کار گیری آن‌ها قدم برداشت و در نهایت در زمینه‌ای متناسب با استعداد خود مشغول به فعالیت شد. 
  
 

مطلب مفید بود؟
7
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی