تهران

جاهای دیدنی جزیره زیبای قشم + عکس (قسمت اول)

جاهای دیدنی قشم
جزیره قشم، جزیره‌ای بسیار زیبا در جنوب ایران است که دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی می‌باشد. اگر به دنبال آثار تاریخی، طبیعتی بکر، مراکز خرید متنوع و تفریحات گوناگون هستید سفر به این جزیره را از دست ندهید. با تیجور همراه باشید تا با قسمت اول از معرفی مکان‌های طبیعی و کم نظیر جزیره قشم آشنا شوید.

جاهای دیدنی جزیره زیبای قشم

جزیره قشم یکی از زیباترین و بزرگترین جزیره‌های کشور می‌باشد. جالب است بدانید مساحت جزیره قشم 10 برابر بیشتر از کیش است به همین علت در قشم دشت‌ها و فضای سبز پهناورتری را مشاهده می‌کنید. در این جزیره زیبا مکان‌های دیدنی زیادی وجود دارد که با فاصله زیادی از هم قرار گرفته‌اند.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مکان‌های دیدنی این جزیره آشنا کنیم:

دره ستارگان قشم

در فاصله 5 کیلومتری از ساحل جنوبی جزیره قشم و در غرب روستای برکه خلف دره‌ای زیبا به اسم دره ستارگان قرار گرفته است. قدمت این دره به 2 میلیون سال پیش باز می‌گردد که بر اثر فرسایش سنگ، ماسه و خاک از باد و باران و رگبار به وجود آمده است. این دره یکی از شاهکار‌های طبیعت در جزیره قشم به حساب می‌آید که قدمت آن به دوره زمین شناسی باز می‌گردد.

دره ستارگان قشم
دره ستارگان قشم

برخی از اهالی این جزیره اعتقاد دارند که روزگاری یک ستاره از دل آسمان در این جزیره افتاد و اشکال زیبایی را از سنگ، خاک و ماسه به وجود آورد. جالب است بدانید این دره را به اسم‌های استار افتیده و استاره افته هم صدا می‌زنند اما به علت این پدیده خارق العاده کم نظیر نام این مکان به دره ستاره‌ها معروف شده است. 

دره ستارگان قشم
دره ستارگان قشم
دره ستارگان قشم
دره ستارگان قشم

برخی دیگر از اهالی این دره اعتقاد دارند با تاریک شدن هوا، در این محل ارواح و اجنه رفت و آمد می‌کنند اما صحت این مطب تاکنون ثابت نشده است. این نظر به خاطر وزش بادهای تند در دره می‌باشد که باعث تولید صدا می‌شود. این صداها باعث شده برخی افراد در هنگام شب از ورود به این دره خودداری کنند.
دره ستاره‌ها پدیده‌ای از فرسایش سنگ های رسوبی می‌باشد که زیبایی خاصی را به این دره بخشیده و باعث شده یکی از زیباترین مکان‌های قشم محسوب شود. گفتنی است مشابه این دره فقط در آمریکا است و هیچ جای دیگری به این زیبایی نمی‌توانید پیدا کنید.

دره ستارگان قشم
دره ستارگان قشم
دره ستارگان قشم
دره ستارگان قشم

این دره در واقع یک منطقه فرسایش یافته از رگبار‌های فصلی، آب های سطحی و تند بادها است. در قسمت شمالی دره فلات اولیه قرار دارد که دست نخورده باقی مانده و در ارتفاع 10 متری از کف دره قرار گرفته است که جنس آن سیمان آهکی سست و ماسه سنگ و پوسته‌های فسیلی است. 
جاهای دیدنی دیگر این دره که می‌توانید مشاهده کنید ستون‌ها و ستونک‌های فرسایشی، مخروط‌های نوک تیز، تیغه‌ها، آرک‌ها و دیواره‌های نواری می‌باشند. 

به علت سست بودن جنس لایه‌های این دره پس از هر بارندگی شدید تغییرات کمی در شکل این دره ایجاد می‌شود. به دستور مدیر عامل منطقه آزاد قشم و کمک اهالی و همت معاونت سیاحتی و گردشگری سازمان در سال 1385 برای آسایش گردشگران و بازدیدکنندگان راه دسترسی به این دره ترمیم یافت و امکانات رفاهی کامل ایجاد گردید. 
اگر شما قصد سفر به جزیره زیبای قشم را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از این مکان زیبا بازدید فرمایید.

دره ستارگان قشم
دره ستارگان قشم
دره ستارگان قشم
دره ستارگان قشم

جزیره ناز قشم

یکی از مناطق دیدنی دیگر قشم، جزیره ناز می‌باشد که به آن یکی از عجایب هفتگانه‌ی قشم هم گفته می‌شود. این جزیره در ساحل جنوب شرقی جزیره قشم و نرسیده به اسکله ساحلی روستای سوزا قرار گرفته است.

جزیره ناز قشم
جزیره ناز قشم

شاید باورش سخت باشد اما در جنوب ایران و در حاشیه خلیج فارس منطقه‌ای وجود دارد که می‌توانید بر روی آن راه بروید و در هنگام جزر دریا می‌توانید حتی یک کیلومتر جلوتر از سطح دریا پیاده بروید و بلندی جزایر ناز را بدون اینکه خیس شوید تماشا کنید و و از این زیبایی لذت ببرید. 

جزیره ناز قشم
جزیره ناز قشم
جزیره ناز قشم
جزیره ناز قشم

شما می‌توانید از سکوی صخره‌ای این جزیره منظره خلیج فارس، جزیره لارک، تنگه هرمز و ساحل قشم را تماشا کنید. گفتنی است علاوه بر مکان‌های دیدنی در این جزیره می‌توانید ورزش‌های آبی نیز انجام دهید و هیجان سفر خود را بیشتر کنید. 

جزایر ناز با تمامی ساحل‌ها فرق دارد. در این منطقه هنگام جزر باریکه‌ای از شن‌های درخشان و سه صخره بیرون آمده از آب تشکیل می‌شود که این جزیره را به قشم وصل می‌کند. در نقشه، این منطقه جزیزه ناز نام گرفته که گردشگران و بازدیدکنندگان هم به همین اسم جزیره را می‌شناسند اما محلیها این منطقه را دو کرده می‌نامند. 

جزیره ناز قشم
جزیره ناز قشم

همانطور که گفته شد در هنگام جزر آب دریا پس روی می‌کند و برای زمان کوتاهی برکه‌ای از خشکی تشکیل می‌شود و این جزیره به قشم وصل می‌شود. اگرچه زمان این اتفاق کوتاه است اما گردشگران می‌توانند به ارتفاعات جزیره بروند و تنگه هرمز و جاهای دیدنی دیگر را تماشا کنند.
گفتنی است جزایر ناز یکی از عجایب هفتگانه و ژئو پارک جهانی این جزیره به حساب می‌آید. با تحقیق کارشناسان این منطقه در گذشته محلی برای استراحت ماهیگران بوده است. در این جزیره به جز دست فروشان هیچ مغازه و یا امکانات رفاهی روی خود جزیره وجود ندارد. اما در نزدیکی جزیره امکانات رفاهی همچون پارکینگ، خودرو، مغازه و... وجود دارد.

جزیره ناز قشم
جزیره ناز قشم
جزیره ناز قشم
جزیره ناز قشم

تفریحاتی که در این جزیره وجود دارد عبارتند از:

  • آفرود سواری در جزایر ناز

یکی از تفریحات هیجان انگیز این منطقه آفرود سواری می‌باشد. می‌توانید انواع ماشین‌های سوپر اسپرت و لوکس را سوار شده و از رانندگی در این منطقه لذت ببرید. 

  • پیاده روی بر روی آب دریا

در حاشیه ساحل این جزیره می‌توانید بدون هیچ هزینه‌ای پیاده روی کنید زیرا عمق آب نهایتا به مچ پا می‌رسد. همچنین می‌توانید کف پاها را روی شن‌های نرم و خیس بگذارید و آرامش را احساس کنید.

  • کرایه اسب و شتر

 می‌توانید در نزدیکی دریا با کرایه شتر و اسب از منظره دیدن فرمایید و از خود عکس‌هایی زیبا بگیرید.

  • تفریحات آبی در جزیره

برای برخی از افراد هیجان در سفر در اولویت قرار دارد. گفتنی است برای افرادی که هیجان را در نظر دارند می‌توانند تفریحاتی آبی نظیر قایق سواری، جت اسکی و غواصی را تجربه کنند و از سفر خود نهایت لذت را ببرند. همچنین کسانی که به دنبال آرامش هستند می‌توانند با قایق سواری در این ساحل به آرامش دست پیدا کنند.

  • تفریحات هوایی جزیره ناز

اگر می‌توانید بابت تفریحات هیجان انگیز هزینه نسبتا زیادی را نسبت به اسب سواری و تفریحات دریایی پرداخت کنید به شما تفریحات هوایی نظیر کایت بورد، پاراگلایدر، چتر بازی و باد سواری را پیشنهاد می‌کنیم. 
شما میتوانید جزایر ناز را از فراز آسمان دیدن کنید و تجربه ای فوق العاده و هیجان انگیز از سفر خود به همراه داشته باشید.

جزیره ناز قشم
جزیره ناز قشم
جزیره ناز قشم
جزیره ناز قشم

تنگه چاهکوه قشم

یکی دیگر از عجایب هفت گانه جزیره زیبای قشم تنگه چاه‌کوه می‌باشد که در 70 کیلومتری جزیره قشم قرار گرفته است.

تنگه چاهکوه قشم
تنگه چاهکوه قشم

برای رفتن به این منطقه در جزیره قشم باید از آب و هوای آن مطلع باشید، اگر در فصل بهار و تابستان به این مکان بروید با تابش شدید آفتاب و گرمای شدید مواجه می‌شوید به صورتی که همچین گرمایی را در هیچ کجایی از کشور تجربه نخواهید کرد. اما اگر در فصل پاییز و زمستان که هوای جزیره مطبوع‌تر است سفر بهتری را تجربه می‌کنید.

تنگه چاهکوه قشم
تنگه چاهکوه قشم

ساختار و تاریخچه تنگه چاه‌کوه قشم

تنگه چاه‌کوه دارای تندیس‌ها و صخره‌هایی می‌باشد که به صورت طبیعی و با گذشت زمان به علت فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین در دل کوه به وجود آمده است. این دره زیبا از نظر تاریخی به دره مقدس چاه کوه مشهور است. اگر می‌خواهید بدانید چرا این دره به این نام مشهور شده است باید به گذشته نگاهی بیندازیم زیرا افرادی که در گذشته در این دره زندگی می‌کردند آب این محل را بسیار مقدس میدانستند و برای شفای بیماری از این آب استفاده می‌کردند. در گذشته ارتفاع و عرض چاه کوه بیشتر بود به همین علت نور کمتری به این منطقه می‌تابید و رفته رفته عرض آن کمتر و عبور از آن سخت‌تر شد. اگر به کف این دره نگاه کنید حفره‌های کم عمقی وجود دارد که محل ذخیره آب‌های جاری می‌باشد و اگر از سمت شمال به جنوب در امتداد دره بروید عرض آن کمتر و شیب آن بیشتر می‌شود.

تنگه چاهکوه قشم
تنگه چاهکوه قشم
تنگه چاهکوه قشم
تنگه چاهکوه قشم

قسمت‌های مختلف تنگه چاه کوه قشم

تنگه چاه کوه به علت وجود دیوارهای عمودی بلند، حفره‌های کروی و بیضوی شکل و خط و خطوط فرسایشی یکی از مکان‌های بسیار دیدنی محسوب می‌شود. تا به حال از این دره تعریف‌های کمی شده و همین امر باعث شده گردشگران و بازدید کنندگان کمی به این مکان بیایند و فقط گردشگران و صخره نوردانی که به طبیعت علاقه دارند به این مکان آشنا هستند. 
اگر به ورودی دره دقت کنید تندیسی طبیعی مشاهده می‌کنید که به سه سر نگهبان مشهور است و بعد از آن به چهار چاه می‌رسید که محل ذخیره آب شیرین ساکنین می‌باشد سپس بعد از کمی پیاده روی به دره عریض‌تری می‌رسید که میان دیواره‌های بلند قرار گرفته است. 

تنگه چاهکوه قشم
تنگه چاهکوه قشم

همانطور که در این دره قدم می‌زنید می‌توانید شاهد اشکال شگفت انگیز طبیعی مانند انواع حفره‌های نیمه کروی، بیضی و خطوط فرسایشی شوید. دره چاه کوه از چهار طرف دارای چهار تنگه و دیواره‌هایی است که به یکدیگر وصل هستند. جنس سنگ‌های این دره که به رشته کوه زاگرس مربوط است سنگ‌های رسوبی با جنس آهکی می‌باشد که می‌توانید میلیون‌ها رنگ و طرح‌های زیبا را در این میان مشاهده کنید. 
گفتنی است تنگه چاه کوه از سده‌های گذشته تا به حال یکی از مهم‌ترین منابع تامین آب شیرین برای جزیره و حومه آن بوده است. در این منطقه می‌توانید درختان و درختچه‌هایی که با توجه به شرایط آب و هوایی بیابانی و استوایی رشد می‌کنند را مشاهده کنید همچنین این شرایط آب و هوایی باعث شده 16 گونه جانوری و پرندگان زیادی در این منطقه زندگی کنند.

چگونه به تنگه چاه کوه برویم؟ 

برای رسیدن به این جاذبه زیبا ابتدا باید از میدان درگهان قشم وارد جاده غربی شوید و پس از گذشت چند کیلومتر به یک میدان دیگر می‌رسید و باید از اولین جاده سمت راست خارج شوید و پس از طی کردن چند کیلومتر به روستای چاهوی شرقی می‌رسید سپس به خیابان دست چپ بروید که بعد از گذشت 2 کیلومتر به تنگه چاه کوه می‌رسید.

مکان های دیدنی نزدیک به تنگه چاه کوه

دره ستارگان قشم، جنگل حرا، غار نمکدان، جزایر ناز

تنگه چاهکوه قشم
تنگه چاهکوه قشم
تنگه چاهکوه قشم
تنگه چاهکوه قشم

جنگل حرا قشم

یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی قشم جنگل حرا می‌باشد که در میان خشکی و دریا قرار گرفته و طبیعت زیبای جنوب ایران را به نمایش در می‌آورد. این جنگل یک منطقه محافطت شده طبیعی و گردشگری جزیره قشم است.

جنگل حرا قشم
جنگل حرا قشم

یکی از ویژگی‌های جنگل حرا ساختار گیاه شناسی و زیست شناختی آن است. در این مکان گونه‌های گیاهی شور پسند که می‌توانند در آب‌های شور خلیج فارس زندگی کنند رشد می‌کنند.

جنگل حرا قشم
جنگل حرا قشم
جنگل حرا قشم
جنگل حرا قشم

جنگل حرا به اسم Avicenna Karina هم شناخته می‌شود که Avicenna برگرفته از نام ابن سینا است. گیاهانی که در این جنگل رشد می‌کنند می‌توانند از آب‌های شور استفاده کنند. به تعبیری آب را تصفیه و استفاده می‌کنند. جنگل حرا به خاطر اکوسیستمی که گفته شد محل مناسبی برای زندگی پرندگان و جانوران به حساب می‌آید. بومی‌های این جنگل از برگ‌های گیاهان برای تغزیه دام ها استفاده میکنند. گفتنی است گل‌های این گیاهان بسیار کوچک و گلبرگ‌های چند میلی متری دارد. یکی از عجایب گیاهان حرا این است که دانه‌های آن بر روی درخت رشد می‌کند و سپس از آن جدا می‌شود و بر زمین می‌افتد و به عنوان درختی مستقل رشد می‌کند.

جنگل حرا قشم
جنگل حرا قشم

مکان های دیدنی جنگل حرا قشم

اگر به اسکله سهیلی جزیره قشم بروید می‌توانید با تهیه بلیط قایق موتوری تهیه کنید و در میان جنگل حرا بگردید همچنین قایق رانان این دریا از بومیان جنگل حرا می‌باشند که اگر بخواهید می‌توانند اطلاعات خوبی از این جنگل زیبا در اختیار شما قرار دهند. جنگل حرا از بندر لافت تا روستای طبل امتداد دارد و در قسمت شمال غربی جزیره قشم قرار گرفته است. 

جنگل حرا قشم
جنگل حرا قشم

جنگل حرا به دلیل اینکه یک منطقه سرسبز در میان خشکی و دریا می‌باشد محدوده‌ای گرمسیری را پدید آورده است. با این شرایط آب و هوایی که این جنگل دارد باعث شده در فصل‌های سرد سال پرندگان به این منطقه مهاجرت کنند. اگر شما علاقه‌مند به پرندگان و پرواز آن‌ها هستید بهترین موقع برای سفر به این مکان فصل پاییز و زمستان می‌باشد. از جمله پردگان جنگل حرا می‌توان به مرغ دریایی، حواصیل، مرغ ماهی خوار، لک لک، مرغ گل خوار اشاره نمود.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از این جنگل

برای بازدید از جنگل حرا نیاز است تا سوار قایق شوید و با هزینه‌ای اندک از این منطقه لذت ببرید.

مکان های دیدنی نزدیک به جنگل حرا قشم

روستای طبل، روستای سهیلی، روستای هفت رنگو

جنگل حرا قشم
جنگل حرا قشم

غار خربس قشم

غار خربس پدیده‌ای طبیعی می‌باشد که در 15 کیلومتری جزیره قشم و در جنوب ایران قرار گرفته است. در ارتفاعات این روستا آثاری وجود دارد که محققان اعتقاد دارند این منطقه محلی برای نیایش پیروان مهر پرستی یا خدای آب بوده است.

غار خربس قشم
غار خربس قشم

غار خربس یکی از مکان‌های زیبا و دیدنی جزیره قشم است که با معماری صخره‌ای که دارد بازدید کنندگان و گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند.

غار خربس قشم
غار خربس قشم

تاریخچه غار خربس قشم

بر اساس تحقیقات انجام شده قدمت این غار به دوران مادها باز می‌گردد. غار خربس از چهار دهانه غار که بر روی کوهی مشرف به ساحل جنوبی جزیره قشم است تشکیل شده است. گفتنی است ارتفاع دیواره‌های این غار به 20 تا 30 متر می‌رسد به همین علت اکثر افراد این غار را با نام غار خربس می‌شناسند. در کنار این غار روستای خوربیز قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد. این روستا پر رونق، سکونت‌گاهی امن برای محلی‌ها بوده است اما اکنون از این روستا فقط دشت ویرانه‌ای باقی مانده است.

غار خربس قشم
غار خربس قشم
غار خربس قشم
غار خربس قشم

قسمت‌های مختلف غار خربس قشم

اگر از دور به این غار نگاه کنید تنها شاهد سوراخ‌های بزرگ خواهید بود که مانند پنجره هستند اما هنگامی که از پله‌ها بالا بروید شاهد زیبایی فوق العاده این غار می‌شوید. در دهانه غار برکه‌ای وجود دارد که آب باران داخل آن جمع می‌شود و در طول سال همیشه پر آب است. هنگامی که وارد دالان‌ها می‌شوید کم کم نور خورشید محو می‌شود. در این غار 6 روزنه در بالا، یک عدد در پایین و دو عدد در وسط قرار دارند اما اکنون فقط دو روزنه باز است که می‌توانید از یکی داخل و از دیگری خارج شوید. جالب است بدانید پشت روزنه‌ها تالار‌های بزرگی قرار دارند که در گذشته چراغانی بودند. هنگامی که تالارها، محیط غار، دهلیزها، روزنه‌ها و اتاق‌ها را مشاهده کردید به دیواره‌هایی با اثر‌های خارق العاده می‌رسید که بر روی آن‌ها نقش بسته است. تمامی این نقش‌ها نشان دهنده گذشته غار خربس می‌باشد. به عنوان مثال صدف‌هایی را می‌بینید که نشان‌گر غرق شدن این غار در دریا است.

غار خربس قشم
غار خربس قشم
غار خربس قشم
غار خربس قشم

زمانی که وارد غار خربس می‌شوید و قدم می‌زنید شاهد روزنه‌هایی می‌شوید که نرده‌هایی چوبی جلوی آن‌ها قرار گرفته است و نور غار را تامین می‌کند، اما در گذشته این روزنه‌ها محل رفت و آمد بوده است. اگر از روزنه‌ها به بیرون نگاه کنید می‌توانید فضای سبز پایین غار را ببینید. اگر به درون غار دقت کنید وجود تالارها، دهلیز‌ها و اتاق‌های متعدد نشان دهنده این است که در گذشته این محل مکانی برای زندگانی بوده است که رفته رفته شکل این غار توسط مردم تغییر پیدا کرد.

غار خربس قشم
غار خربس قشم

جالب است بدانید به دلیل اینکه این غار روی بلندی قرار گرفته است محققان بر این باورند این مکان در زمان مادها محلی برای ستودن الهه میترا بوده است و برخی دیگر معتقدند حفره‌های این غار در زمان زرتشتی محل نگهداری استخوان‌های مردگان بوده است.
برای بازدید از این غار می‌توانید همه روزه از ساعت 6 صبح تا 8 شب مراجعه کنید اما برای ورود به این غار باید مبلغی را پرداخت کنید. غار خربس مناسب افرادی است که توانایی بالا رفتن از پله‌های زیاد و علاقه به مکان‌های رمز آلود دارند می‌باشد و برای افرادی که سالمند هستند و توانایی بالا رفتن از پله را ندارند مناسب نیست.

مکان های دیدنی نزدیک به غار خربس قشم

دره ستارگان، جزیره قشم، مراکز خرید درگهان، قلعه پرتغالی‌ها

غار خربس قشم
غار خربس قشم
غار خربس قشم
غار خربس قشم

سد گوران قشم

یکی دیگر از مناطق دیدنی جزیره قشم روستای گوران می‌باشد. این روستا در غرب جزیره قشم قرار گرفته است که می‌توانید با بازدید از این منطقه زندگی مردم بومی را از نزدیک مشاهده کنید. 
در گذشته این مکان محل زندگی زرتشتیان بوده است و بعد به ترتیب گبران‌ها و گوران‌ها در این مکان زندگی کردند.

سد گوران قشم
سد گوران قشم

یکی از جاذبه‌های دیدنی روستای گوران، سد گوران می‌باشد. جالب است بدانید ساخت این سد از دوران هخامنشیان آغاز شد و تا دوره ساسانیان به طول انجامید سپس در دوره پهلوی ساخت این سد کامل شد و به پایان رسید.

سد گوران قشم
سد گوران قشم 
سد گوران قشم
عنوان

فرش خاکی هرمز

این فرش زیبا در نیمه دوم سال و در ساحل درست می‌شود. اگر شما در نیمه دوم سال به این جزیره سفر کنید می‌توانید در ساحل این فرش را مشاهده فرمایید.

فرش خاکی قشم
فرش خاکی قشم

برای ساخت این فرش 50 نفر با استفاده از خاک‌های رنگی جزیره اقدام می‌کنند. این فرش یکی از بزرگترین فرش‌های خاکی جهان می‌باشد که 1300 متر مربع از زمین را می‌گیرد که در آن 12 رنگ به کار رفته است.

فرش خاکی قشم
فرش خاکی قشم 
مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی