تهران

عکس جاهای دیدنی علی آباد کتول

جاذبه های دیدنی علی آباد کتول
شهرستان علی آباد کتول یکی از شهر های استان گلستان است که گردشگران زیادی را هر سال به خود می‌بیند. دلیل این محبوبیت حضور، جاذبه های گردشگری طبیعی و بی نظیر است که بسیار مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. علی آباد کتول آب و هوای بسیار مطبوع و معتدلی دارد و جزو مناطق خوش آب و هوای شمالی کشور معرفی می‌ باشد.

 جاهای دیدنی علی آباد کتول

علی آباد کتول یکی از شهرستان های استان گلستان است. علی آباد کتول بخاطر آب و هوا و شرایط زیبای طبیعی که دارد بیشتر از دیگر شهرستان های گلستان مورد توجه قرار گرفته است. این شهر دارای مناظر طبیعی بی نظیر و آبشارهای بسیار دیدنی است که توجه هر توریست و مسافری را به خود جلب می‌کند. بسیاری از افراد در تعطیلات تابستانی و نوروزی خود علی آباد کتول را برای اقامت و گردش انتخاب می‌کنند. اگر تا به حال به این شهر زیبا و خوش آب و هوا سفر نکرده اید با ما همراه باشید تا با تمامی مناظر طبیعی و گردشگری آن آشنا شوید. 


موقعیت جغرافیایی علی آباد کتول

علی آباد کتول از شهرهای بی نظیر و زیبای گلستان است. این شهر در قسمت شرقی گرگان قرار گرفته و تا این شهر حدود 40 کیلومتر فاصله دارد. در بخش شمال و شمال شرقی علی آباد شهر گنبد کاووس، در شرق آن شهر رامیان و غرب آن گرگان قرار دارد. علی آباد در بخش جنوبی خود جنگل های زیبا و حفاظت شده چل چلی را دارد که یکی از مناظر دیدنی استان گلستان محسوب می‌شود. 

موقعیت جغرافیایی علی آباد کتول
موقعیت جغرافیایی علی آباد کتول


علی آباد سومین شهر بزرگ استان گلستان است. در رتبه اول و دوم گرگان و گنبد کاووس جای دارند. از حسن های بسیار خوب شهر علی آباد، آب و هوای معتدل و دلپذیر آن است. چرا که علی آباد علاوه بر مناطق مرتفع و جنگلی دارای بخش های هموار و جلگه ایست و به همین دلیل مطبوع ترین آب و هوا را در کشور ما دارد. علی اباد یک شهر با ریشه و اصیل است. باستان شناسان قدمت این شهر را حدود 7000 سال براورد کرده اند. آثار باستانی زیادی از علی آباد یافته شده که در موزه های گلستان نگهداری می‌شود. 


آبشار کبودوال

آبشار کبودوال
آبشار کبودوال


اگر بخواهیم یکی از محبوب ترین و زیباترین مناطق گردشگری علی آباد را معرفی کنیم بی شک آبشار کبودوال است. این آبشار بسیار زیبا از جذاب ترین بخش های طبیعی علی آباد کتول است که بسیار مورد توجه گردشگران و توریست های خارجی قرار می‌گیرد. آبشار کبودوال در بخش جنوبی علی اباد قرار دارد و حدود 5 کیلومتر از شهر فاصله دارد. برای رفتن به این آبشار می‌بایست از کنار دریاچه سد زرین گل عبور کنید و در نزدیکی آبشار خودرو خود را پارک کنید. تا رسیدن به آبشار کبودوال زمانی نزدیک به نیم ساعت باید پیاده روی کنید. طی کردن این مسیر هم حتما برای شما جذاب خواهد بود. 


دریاچه کبودوال

دریاچه کبودوال
دریاچه کبودوال

این دریاچه در نزدیکی آبشار کبودال قرار دارد و از مناطق مورد علاقه اهالی علی آباد است. اکثرا مردم علی آباد اخر هفته های خود را در کنار این دریاچه می‌گذرانند. به این دریاچه، دریاچه سد علی اباد نیز می‌گویند. 


آبشار چلی

آبشار چلی
آبشار چلی

همانطور که در ابتدا گفتیم علی آباد بخاطر آبشار های زیبا و حیرت انگیزش معروف است. یکی دیگر از آبشار های جذاب شهرستان علی آباد کتول آبشار چلی نام دارد. این آبشار 60 متری بلند ترین آبشار این منطقه می باشد. در فاصله 1 کیلومتری آبشار چلی روستای زیبایی قرار دارد که می‌تواند مقصد خوبی برای اقامت یک روزه شما باشد. بسیاری از گردشگران یک شب اقامت را در این روستا تجربه می‌کنند و روز خود را در میان یک طبیعت بکر و بی نظیر آغاز می‌کنند. 
 

موزه مردم شناسی علی آباد کتول 

موزه مردم شناسی علی آباد کتول
موزه مردم شناسی علی آباد کتول

موزه هایی به عنوان شناسنامه و معرفی کننده فرهنگ و اصالت هر منطقه دایر می‌شوند. موزه مردم شناسی علی آباد کتول نیز در همین راستا ایجاد شده است. موزه مردم شناسی علی آباد نمایشگاه خوبی برای آشنایی مسافران با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان علی آباد کتول است. در این موزه نحوه پوشش محلی و ساز های محلی علی آباد دیده می‌شود. همچنین تمامی صنایع دستی و غذاهای محلی این شهر نیز در موزه برای گردشگران قرار داده شده است. این موزه شامل بخش هایی همچون مراسم عروسی سنتی در علی آباد کتول، دوخت لباس محلی توسط زنان این منطقه، میهمانی ها و مراسم شب نشینی در علی آباد و موسیقی سنتی این دیار است.

موزه مردم شناسی علی آباد کتول
موزه مردم شناسی علی آباد کتول

 

روستای زیبای افراتخته

در بخش جنوب شرقی شهرستان علی آباد روستای بسیار زیبایی به نام افراتخته قرار دارد. این روستا جایگاه خاصی در استان گلستان قرار دارد چرا که در میان ذخیره گاه جنگلی افراتخته واقع شده که برای کشور ما بسیار با ارزش است. ذخیره گاه جنگلی افراتخته دارای نادرترین گونه های درخت سوزنی است به همین دلیل حفظ و نگهداری از آن ها برای استان گلستان بسیار مهم است. این جنگل ها که حدود 190 میلیون سال قدمت دارند دارای چشمه های آب معدنی زیادیست که هر یک یک سرمایه ملی محسوب می‌شوند.

روستای زیبای افراتخته
روستای زیبای افراتخته

روستای افراتخته دقیقا در میان این جنگل زیبا و آب و هوا بسیار خوبش قرار دارد به همین دلیل یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری به شمار می‌رود. اگر به دنبال حضور در منطقه طبیعی بکر و دلپذیر هستید اقامت در روستا افراتخته گزینه بسیار خوبی برای شماست. 
 

مطلب مفید بود؟
3
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی