تهران

مکان‌های دیدنی شهر کرمان را در تیجور ببینید (قسمت دوم)

جاهای دیدنی شهر کرمان
شهر زیبای کرمان مناطق گردشگری و تاریخی بسیاری دارد همچنین 5 اثر تاریخی این شهر به ثبت یونسکو رسیده است که به همین علت این شهر یکی از مناطق توریستی مهم در ایران محسوب می‌شود. برای آشنایی با این مکان‌های دیدنی و گردشگری تا انتهای این مطلب با تیجور همراه باشید.

مکان‌های دیدنی شهر کرمان 

در مقاله "مکان‌های دیدنی شهر کرمان را در تیجور ببینید (قسمت اول)" به معرفی تعدادی از مکان‌های تاریخی و دیدنی شهر زیبای کرمان پرداختیم.

در این مقاله در ادامه قسمت اول به معرفی تعداد دیگری از این مقاصد گردشگری می‌پردازیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

آرامگاه شاه نعمت الله ولی 

شهر ماهان که در نزدیکی شهر کرمان قرار دارد یکی از شهرهایی است که در کنار باغ شازده چندین جاذبه دیدنی دیگر مانند آرامگاه شاه نعمت الله ولی را در خود جای داده است که همین امر باعث شده این شهر یکی از مقاصد گردشگران و توریست‌ها برای بازدید باشد. 
آرامگاه شاه نعمت الله ولی یکی از مکان‌هایی است که علاوه بر زیارت مورد بازدید توریست‌های خارجی نیز  قرار می‌گیرد. این آرامگاه از قسمت‌های متنوعی تشکیل شده است که هر کدام در زمان قدیم کاربرد مخصوص به خود را داشتند. 

آرامگاه شاه نعمت الله ولی 
آرامگاه شاه نعمت الله ولی ماهان

با توجه به قسمت‌های اضافه شده به این آرامگاه مساحت کنونی آن به 35 هزار متر مربع می‌رسد. در گذشته این آرامگاه فقط یک اتاق چهار گوش همراه با گنبدی فیروزه‌ای بوده است. گفتنی است این آرامگاه به دستور یکی از پادشاهان هندی ساخته شده زیرا ایشان علاقه زیادی به عارفان ایرانی داشته است. با توجه به سبک معماری این ساختمان می‌توان گفت این بنا در دوره تیموریان تا قاجار ساخته شده است.

پلان آرامگاه شاه نعمت الله ولی
آرامگاه شاه نعمت الله ولی ماهان

بخش های مختلف آرامگاه شاه نعمت الله ولی ماهان

  • بقعه

بقعه اتاقی کوچک می‌باشد که سقف آن به شکل گنبد است و دیوارهای آن توسط گچ بری‌های زیبایی مزین شده است. در قسمت داخلی بقعه کاشی کاری‌های فیروزه‌ای و لاجوردی کار شده است و در قسمت بیرونی طرح‌هایی با رنگ سفید و طلایی بقعه شاه نعمت الله ولی ماهان را آراسته‌تر کرده است. در زیر گند سنگ قبر مرمر شاه نعمت الله قرار گرفته که روی آن آیات قرآن را با خطاطی زیبایی نوشته‌اند.

  • چله خانه

در قسمت جنوب غربی بقعه چله خانه‌ای وجود دارد که اگر از ورودی کوچک آن عبور کنید به چله خانه می‌رسید. این چله خانه مکانی برای چله نشینی شاه نعمت الله ولی بوده است. اگر به داخل چله خانه بروید می‌توانید در قسمت داخلی این چله خانه نقاشی‌های زیبایی که کار شده است را ببینید. 

  • رواق شاه عباسی

رواق شاه عباسی در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد به همین علت به نام رواق شاه عباسی معروف شده است. اگر به سردر این رواق شاه عباسی نگاه کنید می‌بینید این سردر از جنس فولاد ساخته شده و همانند سنگ قبر شاه نعمت الله ولی حکاکی‌های زیبایی روی آن انجام شده است. 

  • صحن میرداماد

این صحن در دوران صفویه ساخته شده است اما در زمان ناصرالدین شاه دوباره مورد بازسازی قرار گرفت. 

  • صحن اتابکی

صحن اتابکی با کمک‌های مالی از طرف درباری‌های زمان ناصرالدین شاه ساخته شده است. 

عکس آرامگاه شاه نعمت الله ولی
آرامگاه شاه نعمت الله ولی ماهان
  • صحن حسینیه

صحن حسینیه در دوران قاجاریه ساخته شده است. در این صحن گلدسته‌هایی با ارتفاع 42 متر به کار رفته است. این صحن به این دلیل صحن حسینیه نام گرفته است که در آنجا مراسم‌های مذهبی در ایام محرم برگزار می‌شد. در حال حاضر در این قسمت بخش‌های خدماتی مانند فروشگاه آثار موسیقی، خرید سوغاتی، فروشگاه کتاب‌های با ارزش و... قرار گرفته‌اند. 
اگر به درب این صحن دقت کنید متوجه می‌شوید چه ماهرانه با عاج فیل این درب را خاتم کاری کرده‌اند، البته ابتدا در هند ساخته شده و سپس به کرمان آورده شده است. 
اگر به انتهای صحن بروید می‌توانید موزه‌ای را ببینید که داخل آن اشیاء گران‌بها و با ارزش از جمله سپرهایی از پوست کرگدن و فولاد و شمشیرهای منقش با جلد چرمی نگهداری می‌شود. 
گفتنی است در اثر زلزله سال 1360 این موزه دچار آسیب‌های جدی شد اما مورد بازسازی قرار گرفته است.

زمان و هزینه لازم برای بازدید از  آرامگاه شاه نعمت الله ولی ماهان

زمان لازم برای بازدید از این آرامگاه بین 1 تا 2 ساعت است همچنین برای بازدید از این مکان نیازی به پرداخت هزینه نیست. 

چگونه به آرامگاه شاه نعمت الله ولی برسیم؟ 

اگر از سمت کرمان به این مکان بروید، ابتدا باید 30 دقیقه رانندگی کنید تا به شهر ماهان برسید. سپس به خیابان امام خمینی که یکی از خیابان‌های اصلی این شهر است بروید. در همین خیابان می‌توانید گنبد این آرامگاه را مشاهده کنید. 

هتل‌های اطراف آرامگاه شاه نعمت الله ولی

هتل جهانگردی ماهان، هتل سنتی متولی باشی، هتل بوم گردی گدین، اقامتگاه بومگردی روشن دل نزدیک آرامگاه شاه نعمت الله ولی می باشد

پته مقبره شاه نعمت الله ولی
آرامگاه شاه نعمت الله ولی ماهان

باغ موزه هرندی کرمان

همانطور که می‌دانید شهر کرمان دارای آب و هوای گرم و خشکی می‌باشد، اما باغ‌های سرسبز و زیبایی را درون خود جای داده است. یکی از این باغ‌ها، باغ موزه هرندی است. در کنار فضای سرسبز این باغ، عمارت زیبایی هم داخل آن قرار گرفته که زمانی محل اقامت رضاخان در زمان تعبید ایشان به کرمان بوده است. در زمان قاجار این باغ توسط عدل‌‌السلطنه که یکی از صاحبان قدرت نظامی بود ساخته شد اما چند سال بعد در سال 1313 شخصی به نام ابولقاسم هرندی که از تجار مشهور کرمان بود این باغ را خریداری کرد. 

باغ موزه هرندی کرمان
باغ موزه هرندی کرمان

گفتنی است نقشه این باغ را پسر عدل‌السلطنه از فرانسه فرستاده است. بنا به همین موضوع ممکن است معماری باغ موزه هرندی ترکیبی از معماری ایرانی و فرانسوی باشد. 
اگر به این باغ بروید می‌توانید از قسمت‌های مختلفی مانند حمام، اندرونی و بیرونی، اتاق خدمه و قسمت بهار خواب دیدن فرمایید، اما قسمت‌های دیگر از جمله آشپزخانه به ساختمان اداری تبدیل شده است و اسطبل و انبار نیز تخریب شده‌اند.

باغ موزه هرندی کرمان
باغ موزه هرندی کرمان

معماری و قسمت‌های مختلف موزه هرندی کرمان

ساختمان اصلی در قسمت شمالی باغ و در کنار آب نماها قرار گرفته است. این ساختمان از دو طبقه بنا به همراه سقف گنبدی شکل تشکیل شده و بر روی پشت بام ساختمان نورگیر چند ضلعی قرار دارد تا نور را به داخل ساختمان هدایت کند. 

  • موزه ساز

درحال حاضر داخل این موزه ساز سنتی و اشیاء تاریخی و باستانی قرار گرفته است. در سال 1378 حسین مسعود کرمانی که از کارمندان سازمان میراث فرهنگی بود اعلام کرد تصمیم گرفته است موزه‌ای با نام موزه ساز در این باغ موزه راه‌ اندازی کند، سپس ایشان این کار را انجام داد و انواع سازهای سنتی و ایرانی را در این موزه گرد هم آورد. گفتنی است به دلیل مشکلاتی که پیش آمد این موزه برای مدتی بسته شد اما پس از گذشت چند وقت این موزه دوباره راه اندازی شد.
جالب است بدانید در هر قسمت از این موزه جهت راهنمایی بازدید کنندگان صداهای مخصوص هر ساز مانند صدای کوزک بم، قیچ، بربط، کاسوره خوزستان، نی و... تعبیه شده است.

باغ موزه هرندی کرمان
باغ موزه هرندی کرمان
باغ موزه هرندی کرمان
باغ موزه هرندی کرمان
  • غرفه جازموریان

این غرفه از دو قسمت پیش از تاریخ و بعد از تاریخ تقسیم می‌شود. 

پیش از تاریخ

در این غرفه آثاری مانند کوزه، جام‌های سفالین، بشقاب و انواع سفال‌های خاکستری که با رنگ مشکی تزئین شده‌اند قرار گرفته است. 

بعد از تاریخ

در این غرفه آثاری از دوران اشکانیان و سلجویان نگهداری می‌شود که نشان دهنده فرهنگ آسیای مرکزی، یونانی، هندی، بین النحرین و فلات مرکزی ایران دیده می‌شود. این آثار عبارتند از سر حیوانات از جمله گاو، اسب و نیم تنه‌ی انسان.

  • غرفه شهداد

همانطور که از اسم این غرفه مشخص است در این قسمت آثاری که از منطقه شهداد کرمان کشف شده است نگهداری می‌شود. این آثار شامل زیور آلاتی مانند ظروف سنگی و گردنبند است. 

  • غرفه شماره چهار

در این قسمت حیوانات کوچک و ظروف سفالی منقش نگهداری می‌شوند. 

  • غرفه اسلامی

در این غرفه آثار فلزی و شیشه‌ای مانند عطر و پیه سوز قرار گرفته است. همچنین کتیبه‌های سنگی که به دوران اسلامی مربوط است در این غرفه وجود دارند.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به باغ موزه هنری

حمام و مسجد گنجعلی خان، یخدان زریسف، قلعه دختر، موزه ساعت

هتل‌های نزیک به باغ موزه هرندی

  • هتل اخوان
  • هتل هزار
  • هتل سنتی شهباز 
  • هتل پارس کرمان
باغ موزه هرندی کرمان
باغ موزه هرندی کرمان

    لوت شهداد کرمان

    اگر تاکنون نمی‌دانستید گرم ترین نقطه کره زمین کجاست باید به شما بگوییم منطقه کلوت شهداد کرمان از گرم‌ترین نقاط کره زمین است. این منطقه یکی از جاذبه‌های بزرگ این شهر محسوب می‌شود و مکانی فوق العاده برای انجام تفریحاتی همچون کویر نوردی، سافاری و تحقیقات علمی است.
    یکی از صفات این منطقه سکوت و آرامشی است که در این مکان موج می‌زند. کلوت شهداد کرمان از منحصر به فرد ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی دنیا می‌باشد که مشابه آن در منطقه یوتای ایالات متحده وجود دارد. جالب است بدانید روزانه گردشگران زیادی برای بازدید از این مجموعه به شهر کرمان سفر می‌کنند.

    کلوت شهداد کرمان
    کلوت شهداد کرمان

    اهمیت کلوت شهداد کرمان از نظر تاریخی و طبیعی

    پروفسور پرویز کردوانی استاد دانشگاه تهران و بیابان شناس، طبق پژوهش‌هایی که بر روی کویر شهداد انجام داده است این مکان را یکی از زیباترین و گرم‌ترین مناطق کره زمین تعیین کرده است. تنها پروفسور پرویز این نظریه را نداده است بلکه ناسا هم در سال 2005 دمای منطقه کلوات شهداد کرمان را حدود 70.7 درجه سانتی گراد اندازه گیری کرده است. 
    در این منطقه سازه‌های طبیعی و زیبایی در موازات تل ماسه‌های عظیم کویر لوت قرار دارند که این آثار در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. جالب است بدانید در دل کویر لوت و شهداد تمدنی 6 هزار ساله قرار دارد. باستان شناسان و کارشناسان در این منطقه آثاری همچون زیورآلات، مجسمه، سفال و... به دست آوردند و معتقدند این آثار از قدیمی‌ترین اثرهای موجود در شهداد می‌باشند.

    کلوت شهداد کرمان
    کلوت شهداد کرمان

    کلوت چیست؟ 

    کلوت به بلندی‌های بین شیار U گفته می‌شود. در میان این برجستگی‌ها یک صافی قرار دارد که در سمت مقابل این برجستگی قرار می‌گیرد. اشکالی که گفته شدند در اثر فرسایش و رسوبات قدیمی و نرم دریاچه‌ها شکل گرفته‌اند که به شکل تپه‌های فرسایشی نشان داده می‌شوند. 
    برخی‌ها معتقدند کلوت از ترکیب دو واژه (کل) به معنای آبادی و (لوت) به معنای دشت لوت تشکیل شده است. 
    کلوت شهداد وسعتی به اندازه 11 کیلومتر مربع دارد و حدود 20 هزار سال پیش در اثر فرسایش آب و باد تشکیل شده است.

    کلوت شهداد کرمان
    کلوت شهداد کرمان

    اخذ مجوز برای بازدید از کلوت شهداد کرمان

    کلوت شهداد به سه دسته تقسیم بندی می‌شود منطقه قرمز، نارنجی و سبز

    منطقه سبز

    این منطقه از جاده شهداد - نهبندان تا دو کیلومتر امتداد دارد و مسافران و گردشگران می‌توانند از این منطقه بازدید کنند. اگر فقط قصد بازدید دارید این منطقه مناسب است اما اگر قصد کویر نوردی دارید باید منطقه دیگری را انتخاب کنید. 

    منطقه نارنجی و قرمز

    این مناطق جزو مناطق ممنوعه کلوت شهداد هستند و درست بعد از منطقه سبز شروع می‌شوند. اگر برای رفتن به این منطقه برای هماهنگی و راهنمایی با دستگاه‌های مربوطه هماهنگ نکنید به احتمال زیاد مسیر را گم می‌کنید و در بیابان گیر می‌‌افتید.

    کلوت شهداد کرمان
    کلوت شهداد کرمان

    بهترین زمان برای بازدید از کلوت شهداد کرمان

    بهترین فصل برای بازدید از این منطقه، فصل پاییز و بهار است. زیرا در این فصل‌ها شرایط آب و هوایی برای کویر نوردی بسیار مساعد می‌باشد. 

    لوازم مورد نیاز برای رفتن به کلوت شهداد کرمان

    آب آشامیدنی، میان وعده، داروهای عمومی، لباس گرم، کفش پیاده روی، کیسه زباله، کلاه آفتاب گیر، کمک‌های اولیه، لباس خنک و نخی، پاور بانک، کوله پشتی، عینک آفتابی، کارت شناسایی، کفش اضافه، زیر انداز، وعده‌های غذایی، لوازم خواب، چادر مسافرتی و کیسه خواب.

    تفریحات کلوت شهداد کرمان

    این مکان امکانات تفریحی زیادی دارد، به عنوان مثال اگر علاقه به ماجرا جویی دارید می‌توانید یک ماشین با راننده یا بدون راننده اجاره کنید و در میان کلوت‌ها رانندگی کنید.
    یکی دیگر از تفریحاتی که می‌توانید در این منطقه انجام دهید شتر سواری است. بدین صورت که با پرداخت مبلغی ناچیز همراه با راهنمایی می‌توانید 2 ساعت در این کویر شتر سواری کنید و از منظره لذت ببرید. 
    از تفریحات دیگر می‌توان به موتورهای چهار چرخ این کویر اشاره کرد که می‌توانید موتورهای چهار چرخ را اجاره کنید و دور تا دور این کویر را گشت و گذار کنید.

    امکانات اقامتی در کلوت شهداد کرمان

    در این منطقه برای افرادی که قصد ماندن دارند کمپ‌هایی وجود دارد که می‌توانند در آن‌ها استراحت کنند. این کمپ‌ها به صورت شمالی و جنوبی هستند و در مقابل باد و طوفان‌های شنی بسیار مقاوم‌اند.

    چگونه به کلوت شهداد کرمان برویم؟ 

    برای رسیدن به کلوت شهداد ابتدا خود را به هرستان نهبندان برسانید. هنگامی که در این منطقه قرار گرفتید می‌توانید تابلو‌های کلوت شهداد را مشاهده کنید. این تابلوها شما را به منطقه کلوت شهداد می‌رسانند. 

    جاذبه‌های نزدیک به کلوت شهداد کرمان

    دریاچه کلوت 

    هتل‌های نزدیک به کلوت شهداد

    • هتل امین 
    • هتل صحرا 
    • هتل ناز 
    • هتل جهانگردی
    کلوت شهداد کرمان
    کلوت شهداد کرمان

    آتشکده و موزه مردم شناسی کرمان

    یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی شهر کرمان آتشکده و موزه مردم شناسی زرتشتیان می‌باشد. این آتشکده تنها موزه مردم شناسی زرتشتیان در جهان است که در شهر کرمان قرار دارد. 
    در این موزه قسمت‌های مختلفی وجود دارد که اشیاء جمع آوری شده توسط میرات فرهنگی در پشت شیشه‌ها نگهداری می‌شوند. گفتنی است افراد و گردشگرانی که به تاریخ و فرهنگ زرتشتیان علاقه دارند هنگام سفر خود به کرمان از این منطقه هم بازدید می‌کنند.

    آتشکده و موزه مردم شناسی کرمان
    آتشکده و موزه مردم شناسی کرمان

    چرا بازدید از آتشکده و موزه مردم شناسی کرمان پیشنهاد می‌شود؟

    • این موزه تنها موزه مردم شناسی زرتشتیان در جهان می‌باشد که در شهر کرمان قرار گرفته است.
    • با بازدید از آتشکده زرتشتیان که آتشی مقدس در آتش‌دان شعله‌ور است می‌توانید با رسومات مذهبی زرتشتیان آشنا شوید.

    تاریخچه آتشکده و موزه مردم شناسی کرمان

    آتشکده و موزه مردم شناسی کرمان در 1303 خورشیدی ساخته شده است. از موسسین این موزه می‌توان به هرمز اشیدری، دنیا فرزانه و مهیندخت سیاوشیان اشاره کرد.

    آتشکده و موزه مردم شناسی کرمان
    آتشکده و موزه مردم شناسی کرمان

    طراحان اولیه این موزه آقای مهران غیبی مدرس دینی کلاس‌های زرتشتیان و آقای دکتر پرویز خشنودی رئیس انجمن در سال 1362 بودند. در سال 1374 موبد مهران غیبی با نامه نگاری‌هایی که با سازمان میراث فرهنگی وقت انجام داد انواع اشیاء و وسایل قدیمی را از خانه‌های قدیمی جمع آوری کردند. این موزه در سال 1384 همزمان با جشن تیرگان توسط سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی افتتاح گشت.

    آتشکده و موزه مردم شناسی کرمان
    آتشکده و موزه مردم شناسی کرمان

    قسمت‌های مختلف آتشکده و موزه مردم شناسی کرمان

    در ابتدا این مجموعه باغی وجود دارد که شما را به یک بنای آجری که معبد می‌باشد هدایت می‌کند. گفتنی است این معبد پس از بازسازی های انجام شده بسیار زیباتر از قبل شده است.

    در ادامه دو ساختمان را کنار هم می‌بینید که یکی از آن‌ها ساختمان آتشکده زرتشتیان کرمان و دیگری موزه مردم شناسی زرتشتیان می‌باشد. موزه زرتشتیان از دو طبقه تشکیل شده که در طبقه اول آن لوازم آشپزی، لباس‌های مخصوص زرتشتیان، کتیبه‌ها و کتاب‌های قدیمی قرار دارند و در طبقه دوم این موزه لوازم کشاورزی و لوازم خانگی نگهداری می‌شود.

    هزینه و زمان مورد نیاز برای بازدید از آتشکده و موزه مردم شناسی کرمان

    زمان مورد نیاز برای بازدید از این منطقه 2 ساعت است که برای بازدید از موزه آتشکده نیاز است بلیت ورودی تهیه کنید. 

    جاذبه‌های نزدیک به آتشکده و موزه مردم شناسی کرمان

    بازار کرمان، قلعه دختر، مسجد گنجینه خان

    هتل‌های نزدیک به آتشکده و موزه مردم شناسی کرمان

    • هتل هزار 
    • هتل شهباز 
    • هتل کرمان 
    • هتل جهانگردی 
    • هتل اخوان
    آتشکده و موزه مردم شناسی کرمان
    آتشکده و موزه مردم شناسی کرمان

      روستای میمند کرمان

      روستای میمند در 38 کیلومتری شمال شرقی استان کرمان قرار دارد. این روستا نوزدهمین اثر جهانی ایران می‌باشد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. میمند از دو لغت می به معنای شراب و مند به معنای مست تشکیل شده است. 
      طبق گفته‌های مردم این روستا، بعد از اینکه افراد روستا شراب می‌خوردند و مست می‌شدند، قلم و تیشه خود را بر می‌داشتند و شروع به کندن حفره‌ها در دل صخره می‌کردند. برخی دیگر معتقدند میمند به معنای میمنت و مبارکی است. 

      روستای میمند کرمان
      روستای میمند کرمان

      در این روستا آثار قدیمی همچون خانه‌های پراکنده، صخره‌ای، معبد، قلعه و برج‌های مختلف قرار دارد که به هزاران سال پیش باز می‌گردند. همچنین در این منطقه چندین شهر و روستای دیگر هم وجود دارد اما میمند از قدمت تاریخی بیشتری برخوردار است.

      روستای میمند کرمان
      روستای میمند کرمان

      چرا باید از روستای میمند بازدید کنیم؟ 

      • در این روستا جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی وجود دارد. 
      • یکی از معدود روستاهای صخره‌ای می‌باشد که هنوز هم در آن انسان زندگی می‌کند. 
      • می‌توانید از امکانات رفاهی و گردشگری این روستا بازدید کنید.

      تاریخچه روستای میمند کرمان

      در رابطه با پیدایش این روستا نظریه‌های متعددی وجود دارد که عبارتند از: 

      1. روستای میمند در قرن هفتم و هشتم پیش از میلاد همزمان با قوم ماد که در غرب ایران آثار صخره‌ای متعددی به جای گذاشتند، توسط گروهی از اقوام آریایی به وجود آمد. 
      2. میمند قدمتی دو یا سه هزار ساله دارد که با توجه به سفال‌های کشف شده در این منطقه به ثبت رسیده‌اند. 
      3. در دوران اشکانیان و ساسانیان این منطقه خوش آب و هوایی را برای سکونت انتخاب کردند و در دل کوه خانه‌هایی برای سکونت ساختند. 
      4. برخی از کارشناسان با توجه به نقوش سنگ نگاره‌های موجود در این منطقه معتقدند عمر این روستا به 12 هزار سال پیش باز می‌گردد.
      روستای میمند کرمان
      روستای میمند کرمان

      معماری روستای میمند کرمان

      علاوه بر اینکه این روستا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است یکی از معدود معماری‌های صخره‌ای است که در ساخت تمامی روستا استفاده شده است. نمونه‌های دیگری هم از روستا‌های صخره‌ای وجود دارد اما هیچ کدام از آن‌ها جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری ندارند. 
      یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این روستای صخره‌ای مسکونی بودن آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشد که برخلاف دیگر مکان‌‌ها که برای ساخت کاشانه از سنگ به عنوان پایه استفاده می‌کردند. 
      در این روستا 400 خانه دو تا پنج طبقه قرار دارد که این ساختمان‌ها با نام "کیچه" شناخته می‌شوند. برای رسیدن به این کیچه‌ها باید از دالانی رو باز که در دل کوه حفر شده است عبور کنید. کیچه‌ها دارای درب‌هایی کوتاه هستند که برای عبور از آن‌ها لازم است سر خود را کمی خم کنید. داخل این کیچه ها دیوار‌هایی طاقچه‌ای وجود دارد که طول اتاق به 90 متر می‌رسد.

      هزینه و زمان مورد نیاز برای بازدید از روستای میمند

      برای بازدید از این روستا نیازی به پرداخت هزینه ندارید. زمان تقریبی بازدید از این روستا تقریبا 2 ساعت است. 

      در روستای میمند از چه بناهایی می‌توان بازدید کرد؟

      حمام میمند شهر بابک، مسجد و غار اشکور گوبیه

      زمان مناسب برای بازدید از روستای میمند چه موقعی است؟ 

      بهترین زمان برای بازدید از این روستا فصل‌های بهار و تابستان است که آب و هوا بسیار خوب می‌شود. 

      جاذبه های گردشگری نزدیک به روستای میمند

      آتشکده میمند، مسجد میمند، حسینیه میمند

      هتل های نزدیک به روستای میمند

      • اقامتگاه خانه سنگی میمند
      • اقامتگاه بوم گردی میمندمون
      روستای میمند کرمان
      روستای میمند کرمان

       

        مطلب مفید بود؟
        1
        0
        اشتراک گذاری:
        مطالب پیشنهادی