تهران

جاهای دیدنی خرم آباد را بشناسید

جاهای دیدنی خرم آباد
خرم آباد یکی از شهرهای کوهستانی بسیار زیبای ایران می‌باشد که در مرکز لرستان قرار گرفته است. در خرم آباد طبیعت فوق‌العاده زیبا و آثار تاریخی ماندگاری وجود دارد که هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن این مکان‌های دیدنی به این شهر سفر می‌کنند. با تیجور همراه باشید تا با جاهای دیدنی خرم آباد آشنا شوید.

جاهای دیدنی خرم آباد را بشناسید

خرم آباد یکی از شهرهای کوهستانی ایران می‌باشد که در جنوب غربی کشور و در مرکز استان لرستان قرار گرفته است. خرم آباد یکی از شهرهای تاریخی ایران است که دارای آثار باستانی بسیار و پیشینه‌ای طولانی است. از طرفی دیگر قسمتی از این شهر در کوهستان زاگرس قرار گرفته است که همین امر موجب شده جاذبه‌های طبیعی فراوان و زیبایی در این شهر باشد.

جاهای دیدنی خرم آباد
جاهای دیدنی خرم آباد را بشناسید

قلعه فلک الافلاک خرم آباد

قلعه فلک الافلاک یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف شهر خرم آباد می‌باشد که بر فراز تپه‌ای در استان لرستان قرار گرفته است. در زمان‌های گذشته داخل این قلعه دو حیاط و دوازده برج قرار داشت که هم اکنون تنها هشت برج آن سالم باقی مانده است. امروزه این قلعه نماد شهر خرم آباد به حساب می‌آید که واژه فلک الافلاک به معنای آسمان آسمان‌ها می‌باشد. ریشه نام فلک الافلاک از دوازه برج آن گرفته شده است که به دوازده برج فلکی اشاره دارند.

قلعه فلک الافلاک
قلعه فلک الافلاک

تاریخچه قلعه فلک الافلاک

ساخت بنای این قلعه به دوران ساسانیان باز می‌گردد که زمانی به عنوان زندان برای اسرا مورد استفاده قرار می‌گرفت که سپس در قرن چهارم به عنوان محلی برای حکومت انتخاب شد. پس از تمامی این اتفاق‌ها این قلعه تبدیل به خزانه داری حاکم لرستان شد که به دلیل معماری فوق العاده‌ای که داشت جزو بهترین معماری و شاهکار مهندسی شناخته شد. بلندترین دیوار این قعله 33 متر طول دارد که دارای پلان هشت ضلعی نامنظم است. این قلعه در دوران قاجاریه مورد بازسازی قرار گرفت و در دوران پهلوی به عنوان زندان سیاسی و پادگان نظامی استفاده شد.

در آخر این قلعه در سال 1349 در آثار ملی ایران به ثبت رسید و تبدیل به موزه‌ای تاریخی شد. در طی سال‌های اخیر بخش‌های بیرونی و داخلی قلعه فلک الافلاک مورد بازسازی قرار گرفت که در طی آن به این مجموعه موزه مردم شناسی، موزه باستان شناسی، آزمایشگاه مرمت اشیا و چایخانه سنتی اضافه شد. قلعه فلک الافلاک در طول تاریخ نام‌های متفاوتی مانند دروازه برجی، قلعه خرم آباد، دژ شاپور و کاخ اکباتان داشته است که بعد از زمان قاجار نام این قلعه به قلعه الافلاک تغییر یافت.

قلعه فلک الافلاک
قلعه فلک الافلاک

معماری قلعه فلک الافلاک
آوازه معماری فوق العاده زیبای این قلعه به گوش جهانیان رسیده است. همچنین مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه عبارت است از آجر قرمز، سنگ، برگ، ملات، خشت و گچ. به دلیل اینکه خرم آباد شهری با آب و هوای بارانی است این قلعه با سیستم رطوبت گیر ساخته شده است زیرا مواد اولیه ساخت قلعه که آهک، سنگ و چوب است در برابر رطوبت آسیب پذیر هستند. این قلعه در بالاترین نقطه این شهر ساخته شده است که تا باد به داخل قلعه نفوذ نکند و پایه‌ها وظیفه خشک نگه داشتن ساختمان را بر عهده دارند.

درب ورودی این قلعه که در ضلع جنوب غربی است دارای عرض 10 متر و ارتفاع 3 متر است. در حالی که این قلعه چندین بار مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است اما اصلی‌ترین تغییرات آن در زمان قاجار و صفویه انجام شده است که آخرین بازسازی این قلعه به سال 1389 باز می‌گردد.

قلعه فلک الافلاک
نمایی از قلعه فلک الافلاک

بخش‌های مختلف قلعه فلک الافلاک

هنگامی که وارد قلعه می‌شوید باید از پله‌‌های ورودی بالا بروید، سپس در مقابل خود می‌توانید حیاط قلعه را مشاهده کنید که در این حیاط چاه معروف فلک الافلاک و حمام قرار گرفته است. اگر از پله‌های برج بالا بروید می‌توانید منظره شهر خرم آباد را مشاهده کنید. داخل این قلعه بزرگ دو حیاط خلوت، چهار سالن بزرگ، چندین تالار کوچک، دروازه و اتاق‌هایی قرار گرفته است که در کنار دو حیاط، چهار برج نصف شده است.

داخل حیاط دوم نیز همانند حیاط اول تالارهایی بزرگ قرار گرفته است که به یکدیگر راه دارند که هم اکنون تبدیل به موزه شده است. همچنین در قلعه فلک الافلاک دو موزه باستان شناسی و مردم شناسی هم قرار گرفته است که داخل آن‌ها می‌توان با اشیای تاریخی و آداب و رسوم مردم این سرزمین آشنا شد. اگر به هر گوشه از 12 سالن موزه مردم شناسی دقت کنید می‌توانید جلوه‌هایی دیدنی از باورها، فرنگ و زندگی بومی مردم لرستان را مشاهده کنید.

قلعه فلک الافلاک
نمای زیبای قلعه فلک الافلاک

بهترین موقع برای سفر به قلعه فلک الافلاک
فصل بهار و تابستان که هوا متعادل است بهترین موقع برای سفر به این شهر می‌باشد و شما می‌توانید به راحتی از تمامی آثار تاریخی دیدن کنید. 

زمان و هزینه مورد نیاز برای بازدید از قلعه فلک الافلاک چه موقعی است؟ 
ابتدا باید گفت درب این قلعه در روزهای خاص و تعطیلات مانند روزهای عاشورا و تاسوعا، شهادت امام جعفر صادق و... بسته می‌باشد. همچنین موزه در روزهای دوشنبه نیز تعطیل است. برای بازدید از موزه می‌توانید به جز روزهای گفته شده از ساعت 9 صبح تا 8:30 شب از این مکان دیدن کنید. برای بازدید از موزه نیاز به پرداخت ورودی است. 

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به قلعه فلک الافلاک
مناره آجری، گرداب سنگی، دریاچه کیو، پل شاپوری، آسیاب گبری

هتل‌های نزدیک به قلعه فلک الافلاک
هتل رنگین کمان، هتل شقایق، هتل کارون، هتل عرشیا، هتل عطر

قلعه فلک الافلاک
قلعه فلک الافلاک

دریاچه کیو خرم آباد

برخی افراد دوست دارند به مکان‌هایی سفر کنند که در آن طراوت و سرسبزی حاکم باشد و در آنجا بتوانند تفریح و یا استراحت کنند. در شهر خرم آباد و مرکز استان لرستان دریاچه‌ای زیبا قرار گرفته است که می‌توانید از طبیعت زیبا و آب و هوای فوق العاده آن لذت ببرید. 
هنگامی که نام لرستان به گوش می‌خورد، ناخودآگاه یاد چشمه‌های زیبا و آبشار‌های شگفت انگیز می‌افتیم، اما دریاچه کیو در کنار این که یکی از جاذبه‌های طبیعی لرستان است، یکی از پرطرفدارترین و مهم‌ترین مکان‌های لرستان نیز محسوب می‌شود.

این دریاچه دقیقا در قلب و مرکز شهر خرم آباد قرار گرفته است که برای بازدید از آن نیازی نیست به خارج از شهر بروید. لازم است بدانید آب این دریاچه توسط چشمه تامین می‌شود.

دریاچه کیو خرم آباد
دریاچه کیو خرم آباد

چرا بازدید از دریاچه کیو پیشنهاد می‌شود؟ 
همانطور که در ابتدا گفتیم، این دریاچه در قلب شهر خرم آباد قرار گرفته است که یکی از مکان‌های طبیعی و فوق العاده زیبای خرم آباد محسوب می‌شود. حضور دریاچه کیو در این منطقه موجب شده محل‌های اطراف بسیار دیدنی‌تر و در فصل‌های تابستان خنک‌تر شوند. سرسبزی و طراوت مناظر اطراف این دریاچه موجب شده است که افراد مدتی را در این مکان بمانند و از هوا و طبیعت نهایت لذت را ببرند. عمق این دریاچه به 7 متر می‌رسد که 7 هکتار مساحت دارد.

این منطقه از شهر خرم آباد به دلیل اینکه دریاچه کیو در آن قرار گرفته است یکی از محبوب‌ترین و خوش آب و هوا ترین مناطق شهر خرم آباد شناخته شده است که مردم و گردشگران زیادی برای آرامش و لذت بردن به این منطقه می‌آیند. همچنین گفتی است در برخی از مواقع سال پرندگان به این دریاچه کوچ می‌کنند و حس و حال فوق العاده این دریاچه را دو برابر می‌کنند. همچین می‌توانید پرندگان بومی را از نزدیک مشاهده کنید.

دریاچه کیو خرم آباد
دریاچه کیو خرم آباد

تفریحاتی که می‌توانید در دریاچه کیو انجام دهید
می‌توانید در فضای سبز و پارک‌های اطراف این دریاچه قدم بزنید و از زیبایی و سر سبزی این مناطق لذت ببرید. در کنار تماشای این منطقه می‌توانید از هوای تازه و پاکیزه‌ای که این منطقه را احاطه کرده است نهایت استفاده را بکنید. به دلیل حضور گردشگران و مردم محلی در این منطقه، امکانات متنوع و تفریحی زیادی در این منطقه فراهم شده تا افراد بتوانند نهایت لذت را از این مکان ببرند. یکی از پرطرفدارترین و مهیج‌ترین تفریحات این دریاچه جت اسکی، قایق موتوری و قایق پدالی می‌باشد. اما تفریحات دریاچه کیو به این موارد ختم نمی‌شود و شما می‌توانید تفریحات متنوع دیگری را در این منطقه تجربه کنید.
برای خانواده‌هایی که به این دریاچه می‌آیند امکانات فوق العاده‌ای در نظر گرفته شده است که خانواده‌ها می‌توانند در اطراف این دریاچه پیک نیک کنند و ناهار میل کنند و از منطقه نهایت لذت را ببرند. همچنین کودکانتان هم می‌توانند در فضای مخصوص کودکان بازی کنند و سرگرم شوند.

دریاچه کیو خرم آباد
دریاچه زیبای کیو خرم آباد

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه کیو چه موقعی است؟ 
می‌توانید در تمام فصول سال به این دریاچه بیایید و از منظره و هوای آن نهایت استفاده را ببرید اما بهترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل بهار و تابستان است زیرا هوا در این فصل سال بسیار مطلوب می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به دریاچه کیو
قلعه فلک الافلاک، پل شاپوری، شهربازی کیو، بام خرم آباد، گرداب سنگی 

هتل‌های نزدیک به دریاچه کیو
هتل عطر، هتل آزادی، هتل جهانگردی، هتل کارون

دریاچه کیو خرم آباد
دریاچه کیو خرم آباد

آبشار شوی خرم آباد

یکی از آبشارهای زیبای خرم آباد آبشار شوی می‌باشد که مردم محلی آن را طاف شوی صدا می‌زنند. این آبشار در میان ایستگاه راه آهن روستای شوی و کوههای تنگ شوی قرار گرفته است. آبشار شوی 100 متر ارتفاع و 40 متر عرض دارد. در فصل بهار اطراف این آبشار را درختان بادام و بلوط سرسبز می‌پوشانند که اگر در این فصل به این مکان سفر کنید می‌توانید زیبایی منحصر به فردی را مشاهده کنید.

آبشار شوی خرم آباد
آبشار شوی خرم آباد

آبشار بیشه خرم آباد

یکی دیگر از آبشارهای زیبای خرم آباد، آبشار بیشه است. این آبشار تلفیقی از سختی سنگ و زیبایی آب را به نمایش می‌گذارد. آبشار بیشه در 35 کیلومتری شهرستان درود قرار گرفته است که دارای 48 متر ارتفاع است و در قسمت انتهایی به رودخانه سزار متصل می‌شود. در اطراف این آبشار سرسبزی و زیبایی‌های فوق العاده‌ای وجود دارد که این امر موجب شده هر ساله افراد زیادی برای بازدید و لذت بردن از طبیعت و تفریح به این مکان بیایند.

آبشار بیشه خرم آباد
آبشار بیشه خرم آباد

آبشار چکان خرم آباد

آبشار چکان در فاصله 141 کیلومتری شهرستان خرم آباد و در جنوب غربی الیگودرز قرار گرفته است. آبشار چکان به صورت غار به ارتفاع 3030 متر به داخل زمین رفته که عرض تاج آن 4 متر است که به طرف بیرون سرازیر شده است. در اطراف این آبشار زیبا درختانی همچون گلابی، گردو، چنار، زالزالک، بید، چنار و بلوط روییده است که زیبایی آبشار را دو چندان کرده‌اند.

گفتنی است این آبشار در فصل پاییز خشک می‌شود اما در فصل بهار دوباره جریان میابد. همچنین امامزاده ابوعلی نیز در نزدیکی این آبشار قرار گرفته است.

آبشار چکان خرم آباد
آبشار چکان خرم آباد

آبشار سفید خرم آباد

یکی دیگر از آبشارهای زیبای این شهر آبشار سفید می‌باشد که به صورت چشمه‌ای خروشان از دل صخره‌ای به طرف بیرون سرازیر شده است. این آبشار زیبا در فاصله 50 کیلومتری خرم آباد و در منطقه زلقی الیگودرز قرار گرفته است. ارتفاع آبشار به 65 متر می‌رسد و عرض آن حدود 8 متر است. آب این آبشار پس از طی کردن مسافتی کوتاه به یک حوضچه تبدیل می‌شود.

آبشار سفید خرم آباد
آبشار سفید خرم آباد

آبشار وارک خرم آباد

آبشار وارک آبشاری دو طبقه می‌باشد که در 50 کیلومتری خرم آباد و در غرب گردنه نوژیان قرار گرفته است. آبشار وارک ابتدا از یک صخره سرچشمه می‌گیرد و سپس با طی کردن 5 متر به صخره سنگی دوم سرازیر می‌شود و منظره‌ای زیبا و فوق العاده‌ای را پدید می‌آورد. ارتفاع آبشار در قسمت آب 7 متر با عرض 12 متر و در قسمت دوم ارتفاع 15 متر و عرض آن 50 متر است. در اطراف این آبشار زیبا درختان سرسبزی همچون گلابی، بلوط و زالزالک روییده‌اند که این امر زیبایی آبشار را دو برابر کرده است.

آبشار وارک خرم آباد
آبشار وارک خرم آباد

آبشار نوژیان خرم آباد

آبشار نوژیان یکی دیگر از آبشارهای زیبای شهر خرم آباد است که در 28 کیلومتری جنوب شرقی این شهر قرار گرفته است. آبشار نوژیان 95 متر ارتفاع و 5 متر عرض دارد که هر ساله تعداد زیادی گردشگر برای بازدید از آبشار نوژیان به این منطقه می‌آیند. نمای زیبای کوه تاف و آبشار نوژیان چشم اندازی فوق العاده و شگفت انگیر را به وجود آورده‌اند و بسیاری از مردم محلی وقت خود را در این منطقه می‌گذرانند.

آبشار نوژیان خرم آباد
آبشار نوژیان خرم آباد

کوه و آبشار مخمل کوه خرم آباد

کوه و آبشار مخمل کوه یکی از محل‌های تفریحی برای مردم محلی و گردشگران می‌باشد. یکی از زیبایی‌های این محل سنگ‌های آن است که در فصل‌های مختلف سال به رنگ‌های متفاوت در می‌آیند. 

آبشار مخمل کوه خرم آباد
کوه و آبشار مخمل کوه

آسیاب گبری خرم آباد

این آسیاب در دوره ساسانی به عنوان آسیاب عمومی شهر شاپور مورد استفاده قرار می‌گرفت و با نیروی آب کار می‌کرد. همچنین این آسیاب تا چندین قرن بعد همچنان دایر بوده است. 

آسیاب گبری خرم آباد
آسیاب گبری خرم آباد

پل شاپوری یا پل شکسته خرم آباد

پل شاپوری که با نام پل شکسته هم شناخته می‌شود در جنوب خرم آباد قرار گرفته است. از طریق این پل تیسفون پایتخت امپراتوری ساسانی به لرستان متصل می‌شود.

پل شاپوری خرم آباد
پل شاپوری یا پل شکسته خرم آباد

گرداب سنگی خرم آباد

یکی از این جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خرم آباد، گرداب سنگی است که سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشد. این مکان زیبا از دوره ساسانیان به جای مانده که در طی سالیان اخیر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اگر قصد سفر به خرم آباد را دارید حتما از گرداب سنگی بازدید فرمایید تا اطلاعات تاریخی و معماری زیادی به دست آورید.

گرداب سنگی خرم آباد
گرداب سنگی خرم آباد

تاریخچه گرداب سنگی خرم آباد

همانطور که می‌دانید از اوایل روز حیات بشر آب یکی از عناصر حیاتی و مهم زندگی بوده است که گذشتگان برای انتقال و ذخیره آن از روش‌های نو آورانه زیادی استفاده می‌کردند. اگر به نقاط مختلف کشور سفر کنید می‌بینید که در هر گوشه‌ای آب انبارهایی وجود دارند که گذشتگان از آن‌ها برای ذخیره آب استفاده می‌کردند. گرداب سنگی که قدمت آن به دوره ساسانیان باز می‌گردد از آن برای ذخیره و انتقال آب به نقاط مختلف شهر استفاده می‌کردند. این گرداب از ساروج و سنگ ساخته شده که در گویش لری به آن گردو بردینه می‌گویند.

معماری گرداب سنگی خرم آباد

همانطور که در ابتدای توضیحات گفته شد ساخت این گرداب سنگی به دوره ساسانیان باز می‌گردد و برای ساخت آن از ساروج و سنگ کمک گرفته‌ شده است. این دیوار در دور تا دور چشمه کشیده شده که آب را می‌تواند در خود ذخیره کند. در گذشته برای انتقال آب از این چشمه کانال‌هایی را به نقاط مختلف شهر کشیده بودند. پهنای این سازه 3 متر قطر و ارتفاع 18 متر می‌باشد.

بهترین زمان بازدید از گرداب سنگی چه موقعی است؟ 
می‌توانید در تمام فصول سال به خرم آباد سفر کنید و از مکان‌های دیدنی آن بازدید کنید. اما یکی از بهترین فصل‌ها برای بازدید از این مکان فصل بهار می‌باشد. زیرا هوا در این موقع سال بسیار مطلوب‌تر می‌شود که می‌توانید به راحتی از تمام مکان‌های دیدنی و تاریخی این شهر بازدید کنید.

جاذبه های گردشگری دیگر که نزدیک به گرداب سنگی هستند
پارک صخره‌ای، رصدخانه کاسین، قلعه الافلاک، سنگ نوشته خرم آباد، بام خرم آباد

هتل‌های نزدیک به گرداب سنگی
هتل عطر، هتل سالیز، هتل آزادی، هتل کارون

گرداب سنگی خرم آباد
گرداب سنگی خرم آباد

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی