تهران

جاهای دیدنی اصفهان را در تیجور ببینید - قسمت چهارم

جاهای دیدنی اصفهان
در مقاله‌های معرفی جاهای دیدنی اصفهان که قبلا در تیجور منتشر کردیم تعداد زیادی از مکان‌های تاریخی و گردشگری اصفهان را معرفی کردیم. در این مقاله به عنوان قسمت آخر، مکان‌های باقی مانده مانند تاریخی سرتیپ سدهی اصفهان را هم معرفی کردیم. امیدوارم در سفر به اصفهان از این مکان‌ها دیدن کنید و لذت ببرید.

جاهای دیدنی اصفهان را در تیجور ببینید - قسمت چهارم

در مقاله "جاهای دیدنی اصفهان را در تیجور ببینید (قسمت 1 و 2 و 3)" تعداد زیادی از مکان‌های دیدنی و تاریخی شهر اصفهان را معرفی کردیم. در این مقاله تحت عنوان قسمت چهارم و قسمت آخر، تعداد باقی مانده از این مکان‌های گردشگری و دیدنی اصفهان را معرفی می‌کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه تیجور باشید.

خانه تاریخی سرتیپ سدهی اصفهان

خانه تاریخی سرتیپ سدهی یکی از خانه‌های تاریخی و پر جاذبه شهر اصفهان می‌باشد. همانطور که می‌دانید در شهر اصفهان خانه‌های تاریخی بسیار زیادی حضور دارند که نمی‌توانید در مدت کوتاه از همه آن‌ها بازدید کنید. در میان این خانه‌های تاریخی خانه سرتیپ سدهی با معماری زیبا و متفاوت در خمینی شهر اصفهان گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

این خانه زیبا از ترکیب معماری ایرانی و فرنگی شیوه‌ای نوین را به ساخت و ساز ایران آورده است. 

خانه تاریخی سرتیپ سدهی اصفهان
حیات خانه تاریخی سرتیپ سدهی اصفهان

چرا بازدید از خانه سرتیپ سدهی پیشنهاد می‌شود؟ 

  • قدمت این خانه به یک قرن پیش باز می‌گردد. 
  • خانه سرتیپ سدهی یکی از آثار ملی ایران است. 
  • این خانه یکی از مهم ترین جاذبه‌های خمینی شهر است. 
  • خانه سرتیپ سدهی جزوه خانه های مدرن محسوب می‌شود اما در عین حال در ساخت آن از معماری فرنگی الهام گرفته شده است.
خانه تاریخی سرتیپ سدهی اصفهان
خانه زیبا و تاریخی سرتیپ سدهی اصفهان

تاریخچه خانه سدهی
تاریخ ساخت این خانه به دوران قاجار و زمان حاکمیت ناصرالدین شاه باز می‌گردد. هنگامی که حاکم وقت اصفهان قصد بازدید از خمینی شهر را داشت، سرتیپ سدهی خانه‌ای را مناسب پذیرایی از حاکم نمی‌دانست به همین علت از او مهلتی خواست تا خانه‌ای مناسب برای او بسازد و همین شد که به سرعت ساخت عمارتی بزرگ را شروع کرد و موفق شد که در ظرف یک سال عمارتی با شکوه برای میزبانی از شاه آماده کند. سپس این خانه به مالکیت و نظارت شهرداری خمینی شهر و سازمان میراث فرهنگی درآمد و تبدیل به موزه مردم شناسی شد. 

خانه تاریخی سرتیپ سدهی اصفهان
خانه تاریخی سرتیپ سدهی اصفهان

معماری خانه تاریخی سدهی
همه عوامل در خانه تاریخی سدهی بسیار خاص می‌باشد. از سردر باشکوه آن گرفته تا ستون‌ها، نقاشی‌های ایوان، گنبدها، حوض‌خانه فرنگی، کتیبه‌‌ها و پارچه‌های سقفی همگی با استادی و مهارت خاصی طراحی و ساخته شده‌اند. 

در خانه سرتیپ سدهی از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟ 
هنگامی که وارد این خانه می‌شوید در ابتدا محوطه‌ای زیبا را می‌بینید که در آن ستون‌هایی 6 متری قرار گرفته است. در وسط این حیاط حوضی بزرگ قرار دارد که اطراف آن را باغچه‌ای زیبا احاطه کرده است. دیوانخانه، خانه‌ها، حمام و حسینیه همگی در قسمت‌های شمالی و جنوبی این مجموعه قرار گرفته‌اند. یکی از زیباترین قسمت‌های این مجموعه دیوان خانه و ایوان زیبای آن می‌باشد که در دو قسمت شمالی خانه قرار گرفته‌اند.

خانه تاریخی سرتیپ سدهی اصفهان
خانه تاریخی سرتیپ سدهی اصفهان

هزینه و زمان مناسب برای بازدید از خانه سرتیپ سدهی چه موقعی است؟ 
این بنا در زمینی به مساحت 2 هزار و 900 متر مربع ساخته شده است و این عظمت زمان زیادی را برای بازدید نیاز دارد. اگر قصد دارید از خانه دیدن کنید احتمالا باید 2 ساعت وقت بگذارید. همچنین برای بازدید نیاز است تا مبلغ کمی را برای ورودی پرداخت کنید. 

فصل مناسب برای بازدید از خانه سرتیپ سدهی چه موقعی است؟ 
همانطور که می‌دانید در فصل تابستان هوای شهر اصفهان بسیار گرم و طاقت فرسا می‌شود بنابراین بهترین زمان بازدید از این مجموعه فصل بهار و پاییز است.

چگونه می‌توانیم به خانه سرتیپ سدهی برویم؟ 
این خانه در نزدیکی بلوار توحید قرار گرفته و برای دسترسی به این مکان باید خود را از طریق میدان 22 بهمن به این محل برسانید. سپس با توجه به تابلوهای راهنما به درب ورودی خانه می‌رسید.

مکان‌های دیدنی نزدیک به خانه سرتیپ سدهی
سفره خانه عصارخانه سنتی ورنوسفادران، برج کبوتر دستگرد، مسجد جامع خوزان، حمام تاریخی دستگرد

هتل‌های نزدیک به خانه سرتیپ سدهی
هتل مشاهیر، هتل باران اصفهان، هتل هما، هتل ساسانیان کریمی، هتل آپارتمان پارتاک هخامنشیان

خانه تاریخی سرتیپ سدهی اصفهان
حیات خانه تاریخی سرتیپ سدهی اصفهان

موزه هنرهای تزئینی اصفهان

هنگامی که از اصفهان صحبت می‌شود، در واقع از گنجینه‌های عظیم و زیبایی صحبت می‌شود که در این شهر قرار گرفته است. برای آشنایی با زیبایی‌های شهر اصفهان اماکن و نقاط مختلفی وجود دارد، اما یکی از زیباترین و بهترین اماکن موزه هنرهای تزئینی می‌باشد. همچنین از این موزه به عنوان عمارت رکیب خانه یاد می‌شود. با رفتن به این موزه می‌توانید صحنه‌های زیبایی را مشاهده کنید.

موزه هنرهای تزئینی اصفهان
موزه هنرهای تزئینی اصفهان

چرا بازدید از موزه هنرهای تزئینی اصفهان پیشنهاد می‌شود؟ 
عمارتی که موزه هنرهای تزئینی اصفهان در آن قرار گرفته است یکی از با ارزش‌ترین بناهای شهر محسوب می‌شود. داخل این موزه هنرهای معماری و تزئینی اصفهان قرار گرفته است. داخل موزه می‌توانید از آثار هنری همانند نقاشی و خوشنویسی قهوه خانه‌ای بازدید کنید. این موزه نزدیک به مکان‌های دیدنی دیگر می‌باشد که می‌توانید دسترسی آسانی به همگی آن‌ها داشته باشید.

موزه هنرهای تزئینی اصفهان
موزه هنرهای تزئینی اصفهان

تاریخچه موزه هنرهای تزئینی اصفهان
ساخت عمارتی که موزه هنرهای تزیینی در آن قرار گرفته است به قرن 11 هجری باز می‌گردد که همزمان با دوران حکومت شاه عباس اول ساخته شده است. با توجه به اسناد موجود و نام این عمارت از دوران صفوی می‌توان گفت که در این مجموعه معمولا لوازم لازم برای اسب دوانی و سوارکاری نگهداری می‌شده است اما پس از حکومت صفوی این مکان به متروکه تبدیل شد و پس از چند سال در دوران قاجارها این مجموعه دوباره مرمت شد و به عنوان مکانی برای زندگی مسعود میرزا ظل السلطان قرار گرفت. بعد از آن با روی کار آمدن خاندان پهلوی، از این مکان به عنوان اداره آمار و ثبت احوال شهر اصفهان استفاده شد اما در دوره انقلاب اسلامی این بنا مورد بازسازی قرار گرفت و در سال 1375 با نام موزه هنرهای تزئینی اصفهان بهره برداری گشت.

موزه هنرهای تزئینی اصفهان
موزه هنرهای تزئینی اصفهان

معماری موزه هنرهای تزئینی اصفهان
همانند خانه‌های قدیمی و تاریخی دیگر این خانه هم دارای حیاطی بسیار بزرگ و دل نشین است که دور تا دور آن تالارها و اتاق‌هایی قرار گرفته است. علاوه بر آن اگر به سمت شرق این حیاط دقت کنید برج زیبایی را مشاهده می‌کنید که از آن به عنوان کلاه فرنگی استفاده می‌شد. جالب است بدانید یکی از قسمت‌های زیبای این مجموعه، شاه نشین آن می‌باشد که گچ بری و معماری خاصی دارد.

در موزه هنرهای تزئینی اصفهان از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟ 
جالب است بدانید داخل این موزه بیش از 3 هزار قطعه تاریخی و هنری بسیار ارزشمند قرار گرفته است. می‌توانید وارد این موزه شوید و از غرفه‌هایی که پر از قطعات تاریخی هستند دیدن کنید. همچنین این موزه دارای کتابخانه تخصصی است که به هفت قسمت تقسیم می‌شود که این بخش‌ها عبارت است از: آثار لاکی و روغنی، خط و کتابت، آثار چوبی، نگار گری، آبگینه و سفال، آثار فلزی و دستبافت سنتی.

موزه هنرهای تزئینی اصفهان
موزه هنرهای تزئینی اصفهان

هزینه و زمان مورد نیاز برای بازدید از موزه هنرهای تزئینی چقدر است؟ 
همانطور که گفته شد داخل این موزه قطعات تاریخی زیادی قرار گرفته است بنابراین برای بازدید از تمام مجموعه نیاز است 3 ساعت از وقت خود را به این موزه اختصاص دهید. همچنین برای ورود به موزه باید بلیطی تهیه کنید که قیمت ناچیزی دارد. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به موزه هنرهای تزئینی اصفهان
بازار بزرگ اصفهان، کاخ هشت بهشت، کاخ چهل ستون، سینما سپاهان، سردر قیصریه، انگورستان ملک التجار

هتل‌های نزدیک به موزه هنرهای تزئینی اصفهان
هتل ستاره، هتل سنتی اصفهان، هتل نقش جهان، هتل حکیم، هتل صبا، هتل پرشیا

موزه هنرهای تزئینی اصفهان
موزه هنرهای تزئینی اصفهان

خانه انگورستان ملک اصفهان

خانه انگورستان ملک اصفهان که با نام انگورستان ملک التجار هم شناخته می‌شود، یکی از خانه باغ‌های تاریخی معروف شهر اصفهان می‌باشد. هنگامی که یک باغ انگور دل انگیز و زیبا در طی سالیان سال حضور دارد نتیجه‌اش می‌شود خانه انگورستان ملک اصفهان. این کاخ آنقدر زیباست که شما هنگام قدم زدن در آن به آرامشی وصف ناپذیر می‌رسید و هنگامی که داخل آن قرار می‌گیرید تعجب می‌کنید که چرا تا به حال نام آن به گوش شما نخورده است. هر چند در طی این سال‌ها این مکان مورد فرسایش قرار گرفته است اما هنوز که هنوزه این مجموعه دل انگیز و زیبا می‌باشد. 

خانه انگورستان ملک اصفهان
خانه انگورستان ملک اصفهان

چرا بازدید از خانه انگورستان ملک اصفهان پیشنهاد می‌شود؟ 

  • این خانه دارای معماری زیبایی است که آن را به کاخی چشم نواز تبدیل کرده است. 
  • خانه انگورستان ملک اصفهان یکی از خانه‌های تاریخی این شهر محسوب می‌شود. 
  • فاصله این مکان با مکان‌های دیدنی دیگر بسیار کم است و به راحتی می‌توانید در مدت زمان کوتاهی از چند مجموعه دیدن کنید.
خانه انگورستان ملک اصفهان
معماری زیبای خانه انگورستان ملک اصفهان

تاریخچه خانه انگورستان ملک التجار اصفهان
بر طبق گفته‌های تاریخ دانان ساخت این خانه به زمان نادرشاه افشار باز می‌گردد زیرا این خانه در آن زمان به عنوان مالیات از مردم گرفته شد و بعد از آن به اختیار حاج محمد ابراهیم ملک التجار در آمد. وی پس از چند سال این خانه را به مکانی برای برگزاری مراسمات عزاداری و تعزیه اختصاص داد. گفتنی است این خانه در طول این سال‌ها مورد تخریب قرار گرفت. به عنوان مثال در سال 1333 برای عریض‌تر شدن خیابان ملک این خانه از بین رفت. 

معماری خانه انگورستان ملک اصفهان
هنگامی که وارد این خانه می‌شوید می‌توانید حیاط‌های اندرونی و بیرونی را مشاهده کنید که در گوشه و کنار آن کاخ، سفره خانه، اتاق‌هایی همراه با ستون‌های چوبی، آیینه کاری‌ها، گچ‌بری‌ها و کاشی کاری‌های زیبا قرار گرفته‌اند. داخل این حیاط درختان چنار و توت قرار گرفته است که با قدم زدن در کنار آن‌ها می‌توانید لحظات بسیار خوب و آرامش بخشی را برای خود رقم بزنید. همچنین در قسمت شمالی این عمارت شاه نشین زمستان و در قسمت وسط آن شاه نشین زمستانه قرار گرفته است.

خانه انگورستان ملک اصفهان
خانه انگورستان ملک اصفهان

هزینه و زمان مورد نیاز برای بازدید از خانه انگورستان ملک التجار چقدر است؟ 
می‌توانید تنها در دو ساعت از این مجموعه زیبا دیدن کنید. همچنین برای بازدید از مجموعه نیاز است مبلغ بسیار ناچیزی را پرداخت کنید.

فصل مناسب بازدید از خانه انگورستان ملک چه موقعی است؟ 
فصل تابستان و بهار بهترین فصل‌ها برای بازدید از این مجموعه می‌باشند، زیرا داخل اتاق‌ها پنجره‌های رنگی کار شده است که با تابیدن نور خورشید به آن نمایی رنگارنگ پدید می‌آید. 

چگونه به خانه انگورستان ملک اصفهان برویم؟ 
این خانه زیبا در محله شیخ یوسف قرار گرفته که می‌توانید از تاکسی برای رفتن به این مکان استفاده کنید. اگر قصد رفتن با ماشین شخصی خود را دارید باید بدانید پیدا کردن جای پارک در این مکان دشوار است. 

مکان های دیدنی نزدیک به انگورستان ملک
منار ساربان، میدان نقش جهان، زاینده رود، سردر قیصریه، حمام تاریخی علی قلی خان، بازار بزرگ اصفهان

هتل‌های نزدیک به خانه انگورستان ملک التجار اصفهان
هتل آوین، هتل ملک، هتل شروین، هتل زنده رود، هتل ستاره، هتل سپاهان اصفهان

خانه انگورستان ملک اصفهان
خانه انگورستان ملک اصفهان

موزه موسیقی اصفهان

همانطور که می‌دانید اصفهان یکی از شهرهای تاریخی ایران می‌باشد که نیمی از حافظه تاریخ ایران را در خود جای داده است. اگرچه این شهر از نظر بناهای تاریخی مانند چهل ستون، مسجد شیخ لطف الله و... بیشتر شناخته می‌شود اما در این شهر مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری دیگر مانند موزه موسیقی اصفهان قرار گرفته است که به همین دلیل گردشگران زیادی به این شهر سفر می‌کنند. موزه موسیقی اصفهان، موزه‌ای منحصر به فرد و خاص می‌باشد که توانست در مدتی کوتاهی نظر گردشگران ایرانی و خارجی را به خود جلب کند. گفتنی است این موزه اولین موزه خصوصی ایران می‌باشد.

موزه موسیقی اصفهان
موزه موسیقی اصفهان

چرا بازدید از موزه موسیقی اصفهان پیشنهاد می‌شود؟ 

  • هنگامی که شما وارد این موزه می‌شوید می‌توانید با سطح دیگری از موزه گردی آشنا شوید. همچنین می‌توان گفت این موزه نسبت به دیگر موزه‌های ایران از نظر ارائه خدمات حرفه‌ای‌تر عمل می‌کند. 
  • در موزه موسیقی اصفهان می‌توانید با بیش از 300 ساز موسیقی آشنا شوید و علاوه بر آن می‌توانید از اجرای موسیقی زنده لذت ببرید. 
  • فروشگاهی از صنایع و آلات موسیقی مخصوص اصفهان نیز در این موزه تهیه شده است. 
  • در این موزه متخصصان آشنا به موسیقی حضور دارند تا در صورت نیاز شما را راهنمایی کنند. 
  • سازهایی در این موزه قرار دارند که مانندشان در هیچ کشوری موجود نیست. 
  • می‌توانید به صورت مجازی در این موزه گشت و گذار کنید.
موزه موسیقی اصفهان
بخش‌های مختلف موزه موسیقی اصفهان

تاریخچه موزه موسیقی اصفهان
موزه موسیقی اصفهان تنها موزه موسیقی خصوصی در ایران می‌باشد که توسط دو شخص علاقه‌مند به موسیقی سنتی ایران، "شهریار شکرانی" و "مهرداد جیحونی" در سال 1394 تاسیس شد. 
در همین مدت کوتاه این موزه توانسته نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کند و طرفداران زیادی را به دست بیاورد.

موزه موسیقی اصفهان
موزه موسیقی اصفهان

بخش‌های مختلف موزه موسیقی اصفهان
تالار سازهای ملی:
در این تالار سازهای اصیل سنتی که در مناطق مختلف ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند را گرد هم آورده‌اند. همچنین امکانات صوتی و تصویری این تالار به شما کمک می‌کند تا با هر ساز بهتر آشنا شوید. 
تالار سازهای محلی: همانطور که از نام این تالار مشخص است، این قسمت به سازها و موسیقی‌های محلی اختصاص یافته است. همچنین در این قسمت می‌توانید از راهنمایان درخواست راهنمایی کنید.
سرای سر آهنگان: بنیان گذاران این مجموعه برای احترام به اساتید موسیقی ایران، قسمتی از موزه را با نام سرآهنگان به زندگی نامه و آثار این افراد اختصاص داده‌اند. 
موسیقی سرا: یکی از ویژگی‌های خاص این موزه قسمت موسیقی سرای آن است. در این قسمت از موزه می‌توانید به اجرای موسیقی گوش دهید و از صدای سازها لذت ببرید. 
کارگاه سازی: در این قسمت از موزه می‌توانید با نحوه ساخت و جنس ساز‌های ایرانی آشنا شوید. گفتنی است این قسمت برای افرادی که به موسیقی اصیل علاقه دارند بسیار جذاب است.

موزه موسیقی اصفهان
سازهای موزه موسیقی اصفهان

چگونه به موزه موسیقی اصفهان برویم؟ 
می‌توانید با وسیله شخصی و یا وسایل نقلیه عمومی به این مکان بروید. اگر با وسیله شخصی می‌روید باید خود را به خیابان شهید قندی پلاک 74 برسانید اما اگر با وسایل نقلیه عمومی می‌روید باید در خیابان حکیم نظامی پیاده شوید و با کمی پیاده روی خود را به خیابان شهید قندی برسانید. 

هزینه و زمان مورد نیاز برای بازدید از موزه موسیقی اصفهان چقدر است؟ 
برای بازدید از این مجموعه نیاز است تا هر نفر برای خود بلیط تهیه کند. همچنین برای بازدید از این موزه تقریبا به 2 ساعت وقت نیاز است. 

مکان های دیدنی نزدیک به موزه موسیقی اصفهان
آرامگاه صائب تبریزی، کلیسای وانک، مسجد شاه، کلیسای بیت اللحم، پل خواجو

هتل‌های نزدیک به موزه موسیقی اصفهان
هتل مدرس، هتل جلفا، هتل چهل پنجره، هتل کارون، هتل پارسیان کوثر

موزه موسیقی اصفهان
سازهای موزه موسیقی اصفهان

خانه تاریخی کیانپور اصفهان

خانه تاریخی کیانپور که در شهر اصفهان قرار گرفته است، بازگوی فرهنگ و هنر اصیل ایران برای گردشگران و بازدید کنندگان است. ساخت این خانه به دوران حکومت قاجاریان باز می‌گردد که به زیباترین شکل ممکن بنا شده است. در کنار زیبایی این خانه می‌توان به موقعیت مکانی آن اشاره کرد که گردشگران و بازدید کنندگان می‌توانند از این خانه به جاذبه‌های گردشگری دیگر از جمله میدان عتیق، کاخ هشت بهشت، میدان نقش جهان، کاخ چهلستون دسترسی داشته باشند. 

خانه تاریخی کیانپور اصفهان
حیات خانه تاریخی کیانپور اصفهان

تاریخچه خانه کیانپور اصفهان
خانه کیانپور در طی سال‌های 1240 تا 1245 شمسی و در دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار به دستور حاج آفا حسن گیلانیان، توسط استاد میرزا رضا معمار ساخته شد. این خانه ابتدا متعلق به حاج آقا حسن گیلانیان بود که بعد از فوت ایشان خانه به یکی از فرزندانش با نام محمد علی گیلانیان رسید. جالب است بدانید خانه تاریخی کیانپور در یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های شهر اصفهان یعنی خیابان چهار باغ پایین قرار گرفته است. این خانه زیبا به عنوان یکی از آثار تاریخی شهر اصفهان به ثبت رسیده است. نکته دیگر این است که این خانه در سال 1393 با توجه به اصول و حفظ معماری اصیل ایرانی مورد بازسازی قرار گرفت که امروزه از آن به عنوان هتل سنتی و اقامتگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خانه تاریخی کیانپور اصفهان
رستوران خانه تاریخی کیانپور

معماری خانه تاریخی کیانپور
همانطور که گفته شد خانه کیانپور در یکی از تاریخی‌ترین مناطق شهر اصفهان قرار گرفته است که مساحت این خانه به 436 متر مربع می‌رسد. دیوارهای این خانه گچ بری شده و طرح‌هایی فوق العاده همانند خانه‌های اشرافی و اعیان نشین بر روی آن‌ها کار شده است. جالب است بدانید الگوی استفاده شده در معماری این خانه برگرفته از کهن‌ترین الگوهای خانه سازی ایران می‌باشد. الگوی این خانه چهار صفه یا چهار چفته نام دارد. دلایل متنوعی برای استفاده از این الگوها در ساخت خانه‌ها وجود دارد. یکی از دلایل استفاده از این سبک این است که از نوسان دمای هوا جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود در تابستان هوای داخل اتاق خنک و در زمستان دمای هوای داخل اتاق گرم بماند. 

خانه تاریخی کیانپور اصفهان
معماری خانه تاریخی کیانپور

زمان مورد نیاز برای بازدید از خانه تاریخی کیانپور چقدر است؟ 
از آنجایی که این خانه به صورت هتل سنتی در آمده است می‌توانید از رستوران و اتاق‌های این خانه استفاده کنید و مدت طولانیتری را در آنجا بمانید اما برای بازدید تنها 1 ساعت زمان لازم است.

مکان‌های دیدنی دیگر نزدیک به خانه تاریخی کیانپور اصفهان
کاخ هشت بهشت، کاخ چهل ستون، عمارت عالی قاپو، مسجد امام اصفهان، سی و سه پل 

هتل‌های نزدیک به خانه تاریخی کیانپور اصفهان
هتل طوطیا، هتل معراج، هتل قصر، هتل پردیس، هتل صبا، هتل قصر

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی