تهران

جاهای دیدنی اصفهان را در تیجور ببینید - قسمت اول

جاهای دیدنی اصفهان
اصفهان یکی از شهرهای زیبای ایران است که به واسطه وجود آثار تاریخی به جا مانده از دوره‌های مختلف به خصوص از دوره صفوی یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری و توریستی محسوب می‌شود. در این مقاله شما را با مکان‌های تاریخی و دیدنی این شهر آشنا می‌کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه تیجور باشید.

مکان‌های دیدنی شهر اصفهان - قسمت اول

اصفهان یکی از شهرهای زیبای ایران می‌باشد که به واسطه وجود مکان‌های تاریخی از دوره‌های مختلف به خصوص دوره صفوی یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری محسوب می‌شود.

در این مقاله در تیجور با تمامی مکان‌های دیدنی و گردشگری این شهر به طور کامل آشنا می‌شوید:

کویر مصر خور و بیابانک

هنگامی که فصل سرما و پاییز از راه می‌رسد، زمان آن است که سفر به مناطق گرمسیری و جنوب ایران شروع شود. کویر گردی یکی از مکان‌هایی می‌باشد که هر ساله در نیمه دوم سال با استقبال مردم روبرو می‌شود. کویر مصر در شهر اصفهان یکی از کویرهای پرطرفدار و محبوبی است که هر ساله گردشگران زیادی به این مکان می‌روند. مصر نام روستا و کویری می‌باشد که به دلیل آفتاب مطبوع، ماسه‌های نرم و شب‌های پر ستاره مشهور شده است. این مکان زیبا در استان اصفهان و بخشی از بیابانک و خور قرار گرفته است.

کویر مصر خور و بیابانک
کویر مصر خور و بیابانک

تاریخچه روستای مصر
این روستا داستان جالبی دارد که در میان اهالی بومی روستا رایج شده است. طبق داستان، شخصی به نام یوسف این روستا را بنا کرده است و برای زنده بودن و آبیاری آن کارهای زیادی انجام داده است. به همین علت این روستا با نام‌های کلاته یا مزرعه یوسف شکل گرفت. اما به درخواست خود یوسف نام این روستا به مصر (که محل زندگی یوسف پیامبر بوده است) نام گرفته شد.

کویر مصر خور و بیابانک
کویر مصر خور و بیابانک

جاذبه‌های گردشگری کویر مصر
کویر مصر با وجود کمبود آب و خشکی‌های زیاد توانسته است که یکی از قطب‌های موفق بیابان‌‌گردی باشد. از امکانات این مکان می‌توان به موتور سواری، شتر سواری و اقامتگاه‌های بومگردی متعدد اشاره کرد. همه این امکانات باعث شده‌اند این مکان بیشتر از قبل به چشم بیاید و مردم برای گردش و مسافرت به این مکان روی بیاورند.
کویر مصر چه در روز و چه در شب بسیار زیباست. می‌توانید در روز از ماسه‌های طلایی رنگ و چشم اندازهای زیبا و در شب از آسمان پرستاره که بسیار آرامش بخش است دیدن کنید.

کویر مصر خور و بیابانک
کویر مصر خور و بیابانک
کویر مصر خور و بیابانک
کویر مصر خور و بیابانک

زمان مناسب برای سفر به کویر مصر
همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم زمان مناسب برای سفر به کویر مصر نیمه دوم سال یعنی فصل پاییز و زمستان است زیرا هوا در این موقع سال معتدل و قابل تحمل‌تر از فصل گرم تابستان خواهد بود و همچنین به دلیل اینکه بیابان محل زندگی انواع حشرات گزنده مانند عقرب است، در زمستان این موجودات در خواب زمستانی هستند به همین علت امنیت این مکان در فصل زمستان افزایش پیدا می‌کند.

کویر مصر خور و بیابانک
کویر مصر خور و بیابانک

خانه بخردی اصفهان

خاندان بخردی‌ها سه خانه در شهر اصفهان داشتند که این خانه‌ها جزو خانه‌های تاریخی و دیدنی شهر اصفهان محسوب می‌شوند. یکی از این خانه‌ها بسیار قدیمی است که قدمت آن به 400 سال قبل یعنی دوران صفوی باز می‌گردد. این خانه قدیمی که در محله سنبلستان قرار گرفته است امروزه به اقامتگاه سنتی تبدیل شده است که مردم می‌توانند برای اقامت به این مکان بروند. 

خانه برخدی اصفهان
خانه بخردی اصفهان

چرا بازدید از خانه بخردی پیشنهاد می‌شود؟  

  • اقامت و تجربه بازدید از یک خانه 400 ساله باعث می‌شود در هنگام بازدید به زمان‌های گذشته بروید. 
  • خانه بخردی اولین خانه از دوران صفویه می‌باشد که به اقامتگاه تبدیل شده است. 
  • این مکان در گذشته یک کاروانسرا بوده است. 
  •  با اقامت در این خانه در واقع قدیمی ترین اقامتگاه را تجربه خواهید کرد.
خانه برخدی اصفهان
رستوران خانه بخردی اصفهان

تاریخچه خانه بخردی
طبق مطالعات و تحقیقات انجام گرفته ساخت این خانه به دوران صفوی باز می‌گردد و محله‌ای که این خانه در آن قرار گرفته است قبل از اسلام یکی از روستاهای مجموعه سپاهان بوده است و پس از شکل گیری اسلام این روستا با روستاهای دیگر شهر اصفهان به وجود آمد و در آخر پس از مرمت این خانه توسط مرتضی بخردی تبدیل به اقامتگاه سنتی شد. این پیشینه زیبا باعث می‌شود گردشگران علاقه بیشتری به بازدید از این خانه داشته باشند.

معماری خانه بخردی
در دوره صفویه خانه‌ها معمولا به سبک خانه‌های ایوان دار ساخته می‌شدند. در قسمت میانی این خانه‌ها ایوانی بزرگ قرار گرفته است و اتاق‌ها و تالارهای این مجموعه نیز در قسمت شرقی و غربی تالار اصلی قرار دارند. خانه‌هایی مانند این خانه هنوز هم در شهر اصفهان وجود دارند که در محله معروف جلفا قرار گرفته‌اند.

خانه برخدی اصفهان
خانه بخردی اصفهان

در خانه بخردی از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟ 
امکان دارد بیرون این خانه ساده به نظر برسد اما داخل آن تجهیزات و امکانات مدرنی برای اقامت گردشگران تدارک دیده شده است. این خانه در قسمت انتهایی باغ جمیلا قرار گرفته که باعث شده به باغ زیبایی خاصی بدهد. دور تا دور خانه بخردی گل‌های وحشی و درختان میوه قرار دارد که این زیبایی باعث شده این مکان جای خوبی برای قدم زدن و ثبت عکس یادگاری باشد. در طول 5 سال مرمت این خانه قسمت‌هایی همچون سرویس بهداشتی، آشپزخانه، باغچه و حمام به این مجموعه اضافه شده است و درب ساختمان‌های اصلی با چوب‌های چنار جایگزین شده است. همچنین در قسمت اصلی ساختمان پنجره‌هایی کار شده است تا بتوانید از فضای بیرونی ساختمان دیدن کنید.

خانه برخدی اصفهان
محوطه خانه بخردی اصفهان

هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از خانه بخردی چقدر است؟ 
می‌توانید اقامتی یک روزه در این اقامتگاه داشته باشید تا بتوانید به طور کامل از این مجموعه بازدید فرمایید همچنین هزینه اقامت را می‌توانید از سایت‌های مختلف اقامتی چک کنید. 

زمان مناسب برای بازدید از خانه بخردی اصفهان
بهترین فصل‌ها برای بازدید از این مجموعه فصل بهار و پاییز می‌باشد. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به خانه بخردی
کاخ چهلستون، حمام علی قلی آقا، کاخ هشت بهشت و عمارت عالی قاپو

خانه برخدی اصفهان
خانه بخردی اصفهان

کلیساهای جلفا اصفهان

کلیساهای ارمنی و کلیسای وانک از دیگر مکان‌های دیدنی شهر اصفهان هستند که در محله جلفا اصفهان قرار گرفته‌اند. این کلیسا‌ها از دوران صفویه به جای مانده‌اند که یادگار زندگی ارمنیان در این شهر می‌باشند. همچنین کلیسا‌های ارمنی اصفهان تصویری از همزیستی پیروان ادیان‌های مختلف در طول تاریخ را به نمایش می‌گذارد. در هر سال تعداد زیادی گردشگر ایرانی و خارجی به این مکان می‌روند تا با معماری و هنر سازه‌های تاریخی و مذهبی آشنا شوند. 

کلیساهای جلفا اصفهان
کلیسای وانک 

محله جلفا کجاست؟ 
این محله از شمال به خیابان نظر مرکزی، از جنوب به خیابان شریعتی غربی، از غرب به خیابان حکیم نظامی و از شرق به خیابان توحید محدود شده است.

تاریخچه محله جلفا اصفهان
محله جلفا اصفهان محله‌ ارمنی نشین اصفهان می‌باشد. با توجه به مستندات تاریخی در هنگام جنگ ایران و عثمانی در زمان شاه عباس اول ارمنیان ساکن در ارمنستان به نام جلفا به شهر اصفهان کوچ کردند و در این محل سکنا داده شدند. 

کلیساهای جلفا اصفهان
محله جلفا اصفهان

کلیساهای جلفا اصفهان
کلیساهای ارمنی تنها کلیساها در این محله نمی‌باشند و کلیسا‌های دیگری نیز در محله جلفا قرار گرفته‌اند که عبارت است از:

  • کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانک که با نام کلیسای آمنا پرکیچ هم شناخته می‌شود یکی از مهم ترین کلیساهای ارمنی در ایران است. وانک در زبان ارمنی به معنای صومعه است همچنین لقب این کلیسا خواهران مقدس می‌باشد، زیرا این کلیسا به عنوان آموزشگاه راهبان و صومعه روحانیان ارمنی کاربرد داشته است. 
به دلیل حضور طراحان و معماران فراوان از کشورهای مختلف در طول ساخت و توسعه این کلیسا می‌توانید معماری‌ و طرح‌های متنوعی را بیرون و داخل کلیسا مشاهده کنید. اگر به داخل کلیسا بروید و به نقاشی‌های سقف و دیوارهای کلیسا دقت کنید می‌توانید یکی از اعجاز برانگیر‌ترین و مهم ترین بخش‌های کلیسا را مشاهده کنید.

کلیساهای جلفا اصفهان
کلیسای وانک اصفهان
  • موزه وانک اصفهان

در مجموعه کلیسای وانک قسمتی قرار گرفته است که به موزه وانک معروف است که در آن آثار مهم تاریخی نگهداری می‌شود. در موزه کیسای وانک که به عنوان موزه مردم شناسی ارامنه اصفهان و ایران هم به شمار می‌رود می‌توانید نسخه‌های خطی از مستندات و کتاب‌های ارامنه را به خط ارمنی، ابزارهای مذهبی، تابلوهای نقاشی، زیورآلات فلزی، ظروف چینی و سفالی و لباس و پارچه دیدن کنید.

کلیساهای جلفا اصفهان
موزه وانک 
  • کلیسای مریم و هاکوپ مقدس اصفهان

کلیسای هاکوپ در ابتدا که توسط ارمنیان جلفا ساخته شد بسیار کوچک بود که محلی برای مراسم‌های مذهبی نداشت. بعدها یکی از بزرگان ارمنی به توسعه کلیسا کمک کرد و کلیسایی که هم اکنون مشاهده می‌کنید ساخته شد.

کلیساهای جلفا اصفهان
کلیسای مریم و هاکوپ مقدس اصفهان
  • کلیسای بیت لحم اصفهان

کلیسای بیت لحم یا بیت اللحم با کمک مالی شخصی معروف به خواجه پطرس ساخته شد که آن فرد هم پس از مرگش در محوطه همین کلیسا به خاک سپرده شده است. کلیسای بیت لحم در نزدیکی کلیسای مریم مقدس و کلیسای وانک قرار گرفته است که یکی از زیباترین کلیساهای ایران می‌باشد. گفتنی است این کلیسا یکی از بلندترین گنبدها را در میان کلیساهای جلفا دارا می‌باشد. در داخل این کلیسا بر روی دیوار تالار اصلی زندگی حضرت مسیح (ع) به نمایش در آمده است.

کلیسای بیت لحم اصفهان
کلیسای بیت لحم اصفهان

هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از کلیسای جلفا اصفهان چقدر است؟ 
برای بازدید از کلیسای وانک باید مبلغی را پرداخت کنید. همچنین زمان پیشنهادی برای بازدید از هر سه کلیسا تقریبا 2 ساعت زمان لازم دارد. 

چگونه به بازدید از کلیسا جلفا اصفهان برویم؟ 
محله جلفا در نزیکی زاینده رود قرار گرفته است که می‌توانید با استفاده از مترو و اتوبوس از شمال و جنوب به این مکان بروید. 

مکان‌های دیدنی نزیک به کلیساهای جلفا اصفهان
کلیسای کاتولیک، زاینده رود، کلیسای سرکیس مقدس

هتل‌های نزدیک به کلیساهای جلفا اصفهان 
هتل کارون اصفهان، هتل جلفا اصفهان، هتل چهل پنجره اصفهان

کلیساهای جلفا اصفهان
کلیساهای جلفا اصفهان

چهل ستون اصفهان

یکی از زیباترین و معروف ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر اصفهان چهل ستون می‌باشد که با طراحی و معماری خاص و زیبای خود گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را برای بازدید از این مکان به شهر اصفهان می‌کشاند. از کاربردهای کاخ چهلستون در گذشته می‌توان به دیدار سفرا و نمایندگان خارجی و مکانی سلطنتی برای حکومت صفویه اشاره کرد. اگر به نقاشی‌ها و تزئینات تالار‌های مختلف کاخ چهلستون دقت کنید می‌توانید اوج هنر دوران صفوی را تماشا کنید. چهلستون اصفهان در دوره شاه عباس اول بنا شد سپس در گذر زمان و در دوران صفوی مانند شاه عباس دوم تکمیل شد. این کاخ در وسط یک آبنمای زیبا قرار گرفته است که جلوه ویژه‌ای به کاخ داده است. گفتنی است چهل ستون در واقع 20 ستون دارد که با توجه به انعکاس ستون‌ها در آب به آن چهلستون گفته می‌شود. شاید بپرسید چرا همان 20 ستون نمی‌گویند؟ دلیل آن هم این است که عدد 40 در مذهب شیعه به معنای دین رسمی فرمانروایان صفوی که مروج آن در ایران بوده است برمی‌گردد.

در بخش داخلی کاخ چهل ستون تزئینات و نقاشی‌های فراوانی بر سقف و دیوار‌ها قرار گرفته‌اند که رویدادهای تاریخی را نمایش می‌دهند. 

چهل ستون اصفهان
چهل ستون اصفهان

موزه چهل ستون

این موزه در مهر ماه سال 1327 بنا شد و پس از چندین مرحله مرمت و بازسازی، کاخ چهلستون اکنون در قسمت موزه چهل ستون اثرهای هنری زیبا مانند قالیچه، قالی، اشیای چینی و سفالی، ظروف تزئینی و... قرار گرفته است.

چهل ستون اصفهان
چهل ستون اصفهان

اشیاء موجود در موزه چهلستون شامل مجموعه‌های زیر می‌شود: 

  • مجموعه ظروف شیشه‌ای، آبگینه 
  • مجموعه آثار سفالی و کاشی 
  • مجموعه آثار دوران تاریخی و آثار دوران اسلامی 
  • مجموعه سکه از ما قبل تاریخ تا کنون 
  • مجموعه سنگ نگاره‌ها و نوشته‌های تاریخی 
  • مجموعه آثار دوران صفوی مانند نسخ خطی کوفی قرآن و قباله‌های ازدواج 
  • مجموعه فرش‌های دست باف منحصر به فرد و قدیمی
چهل ستون اصفهان
چهل ستون اصفهان

باغ چهل ستون اصفهان

مساحت این باغ به بیش از 67 هزار متر مربع می‌رسد که کاخ چهل ستون در وسط آن به وسعت 2 هزار متر مربع قرار گرفته است. باغ چهل ستون، یکی از 9 باغ ایران است که در فهرست میراث تاریخی یونسکو ثبت شده است. 

چهل ستون اصفهان
چهل ستون اصفهان

زمان پیشنهادی برای بازدید از چهل ستون چقدر است؟ 
زمان مورد نیاز برای بازدید از چهل ستون 2 تا 3 ساعت است. 

چگونه به چهل ستون برویم؟ 
برای رسیدن به چهل ستون کافی است خود را به میدان دروازه دولت اصفهان برسانید. همچنین می‌توانید از هر جای اصفهان سوار مترو یا اتوبوس شوید و با توجه به تابلوهای راهنما در ایستگاه امام حسین پیاده شوید.

مکان‌های دیدنی نزدیک به چهل ستون
موزه تاریخ طبیعی اصفهان، میدان نقش جهان، موزه هنرهای تزئینی، موزه تاریخ طبیعی اصفهان 

هتل‌های نزدیک به چهل ستون اصفهان
هتل جام فیروزه اصفهان، هتل شیخ بهایی اصفهان، هتل پارتیکان اصفهان، هتل پیروزی اصفهان

چهل ستون اصفهان
چهل ستون اصفهان

سیتی سنتر اصفهان

سیتی سنتر، مرکزی تجاری، توریستی و تفریحی در اصفهان است که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید اصفهان و ایران شناخته می‌شود. این سیتی سنتر از 7 طبقه مرکز خرید، مجموعه سینمایی، فود کورت و دو طبقه پارکینگ مسقف تشکیل شده است.

این پروژه از 5 فاز اصلی همچون برج‌های ادارای و مسکونی، مرکز خرید، هتل و مرکز تجاری جهانی تشکیل شده است و داخل آن امکاناتی همچون مجموعه سینمایی، هایپر استار، مرکز همایش‌های بین المللی، پارکینگ، فود کورت، شهربازی، نگارخانه، مجموعه دانشگاه‌ها، سالن اسکواش کشور و... قرار گرفته است.

سیتی سنتر اصفهان
سیتی سنتر اصفهان

از امکانات سیتی سنتر اصفهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شهربازی سیتی سنتر اصفهان
  • سینما سیتی سنتر اصفهان 
  • گالری عکاسی سیتی سنتر اصفهان 
  • سالن ورزشی سیتی سنتر اصفهان 
  • موزه سیتی سنتر اصفهان 
  • سرویس بهداشتی سیتی سنتر اصفهان 
  • بانک‌های مختلف و خود پرداز در سیتی سنتر اصفهان 
  • هایپر مارکت سیتی سنتر اصفهان 
  • فود کورت بزرگ سیتی سنتر اصفهان 
  • هتل سیتی سنتر اصفهان 
  • آژانس هواپیمایی سیتی سنتر اصفهان 
  • کافه‌های متعدد در سیتی سنتر اصفهان 
  • صرافی سیتی سنتر اصفهان 
  • نمازخانه سیتی سنتر اصفهان 
  • سالن تئاتر سیتی سنتر اصفهان 
  • باشگاه بدنسازی سیتی سنتر اصفهان
  • پارکینگ اختصاصی سیتی سنتر اصفهان
سیتی سنتر اصفهان
سیتی سنتر اصفهان

میدان کهنه اصفهان

میدان کهنه اصفهان که به نام‌های میدان عتیق و میدان امام علی هم شناخته می‌شود یکی از زیبا‌ترین مکان‌های شهر اصفهان می‌باشد. میدان کهنه یکی از قدیمی ترین و مهم ترین میدان‌های شهر اصفهان است که در عکس‌های قدیمی و جدید هر فردی که به اصفهان می‌رود می‌توانید این میدان را مشاهده کنید. 
امروزه میدان کهنه به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد شامل چهار محور اصلی به نام‌های خیابان هاتف، خیابان ولیعصر، خیابان مسجد جامع و عبدالرزاق می‌شود. همچنین ارزش تاریخی که دارد یکی از شلوغ ترین و پر رفت و آمد ترین مناطق شهر اصفهان محسوب می‌شود.

میدان کهنه اصفهان
میدان کهنه اصفهان

چرا بازدید از میدان کهنه اصفهان پیشنهاد می‌شود؟ 
میدان کهنه یکی از مکان‌های تاریخی و حساس شهر اصفهان است.
در کنار اهمیت تاریخی این میدان، اجناس متنوعی که ارزان و مقرون به صرفه هستند در آن فروخته می‌شوند. 

تاریخچه میدان کهنه اصفهان
اگر فرض کنیم که ساخت این میدان در شهر اصفهان یک جنبه منفی داشته است، مطمئنا آن جنبه منفی فقط متوجه میدان کهنه می‌شود. زیرا با ساخته شدن میدان کهنه، کسبه و فروشندگان میدان کهنه رونق خود را نسبت به سال های قبل از دست دادند. اما پس از رسیدگی‌هایی که انجام شد این میدان رفته رفته به روال سابق خود بازگشت.
میدان کهنه، در دوران حکومت سلجوقیان یکی از مهم ترین میدان‌ها در شهر اصفهان بوده است. گنبد نظام الملک، مسجط جامع، قسمت‌هایی از امامزاده اسماعیل، مناره مسجد امام علی و گنبد تاج الملوک از جمله مکان‌هایی هستند که توسط سلجوقیان در این میدان بنا شدند. البته طی تحقیقاتی نشان می‌دهد قدمت میدان کهنه بیشتر از این‌ها بوده است و به سال‌های ابتدایی ورود مسلمانان به ایران باز می‌گردد. گفتنی است این میدان در زمان هجوم مغول‌ها آسیب‌های فراوانی دید اما بعدها تیموریان و ایلخانان تا حدودی توانستند آن را بازسازی و مرمت کنند. 

میدان کهنه اصفهان
میدان کهنه اصفهان

 

میدان کهنه اصفهان
میدان کهنه اصفهان

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از میدان کهنه چقدر است؟ 
برای بازدید از میدان کهنه نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید. همچنین می‌توانید در بازه زمانی یک الی دو ساعت از این مجموعه بازدید کنید. 

زمان مناسب بازدید از میدان کهنه چه موقعی است؟ 
هنگامی که فصل پائیر و زمستان می‌رسد، شهر اصفهان رنگ و بویی تازه می‌گیرد که میدان کهنه از این قاعده مستثنی نبوده و در این فصول بسیار دیدنی می‌شود. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به میدان کهنه
گنبد تاج الملک، خانه معتمدی، خانه انگورستان مالک، صفه درویش، امامزاده هارونیه، آرامگاه خواجه نظام الملک 

هتل های نزدیم به میدان کهنه
هتل سنتی اصفهان، هتل شروین، هتل سنتی عتیق، هتل ستاره، هتل آوین، سرای دیبایی.

میدان کهنه اصفهان
میدان کهنه اصفهان

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی