تهران

جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری شهر اراک را بشناسید

جاهای دیدنی اراک
احتمالا کمتر جاذبه‌ها و مکان‌های شهر اراک را شنیده‌اید زیرا اراک بیشتر به صنایع و اینکه پایتخت صنعتی ایران محسوب می‌شود معروف است. اما باید بدانید که شهر اراک نیز مکان‌های گردشگری زیبا و جالبی دارد که برای بازدید بسیار جذاب و دیدنی هستند. در این مقاله تمام جاذبه‌های دیدنی شهر اراک را معرفی کرده‌ایم.

جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری شهر اراک را بشناسید

اراک یکی از بزرگترین شهرهای ایران و مرکز استان مرکزی است. به دلیل وجود بسیاری از صنایع دستی ایران در شهر اراک، آن را پایتخت صنعتی ایران می‌دانند، همچنین این شهر یکی از چهار قطب صنعتی ایران نیز محسوب می‌شود. جالب است بدانید اراک با داشتن 500 هزار نفر جمعیت چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران است. تاریخ تاسیس این شهر به 200 سال پیش یعنی به دوران قاجار باز می‌گردد اما برخلاف قدمت کوتاهی که دارد مکان‌های تاریخی و دیدنی بسیاری در این شهر وجود دارد.
در این مقاله جاهای دیدنی اراک و جاذبه‌های گردشگری آن را برای شما تهیه کرده‌ایم تا به راحتی بتوانید در سفر خود به اراک از مکان‌های دیدنی آن بازدید کنید.

جاهای دیدنی اراک
جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری شهر اراک 

تالاب میقان اراک

تالاب میقان یکی از زیباترین تالاب‌های موجود در شهر اراک است که دارای وسعت 25 هزار هکتاری می‌باشد. این تالاب که درست در قلب یک بیابان قرار گرفته است علاوه بر تامین آب یک شهر بیابانی موجب پاکیزگی هوای آن منطقه نیز می‌شود. اگر هوا در طول سال بارانی باشد این تالاب پر از آب می‌شود اما در برخی از سال‌ها که بارش کم می‌شود این تالاب خشک شده و فرم کویری به خود می‌گیرد.

در زمین‌های این تالاب باتلاقی از منبع عظیم سولفات سدیم وجود دارد که موجب شده کارخانه‌های املاح معدنی ایران برای استخراج مواد معدنی به این شهر بیایند. اگر شما علاقمند به طبیعت هستید بهتر است که از این تالاب دیدن فرمایید زیرا گونه‌های مختلف و نادری از پرندگان، گیاهان و پستانداران در اطراف این تالاب دیده می‌شوند.

تالاب میقان
تالاب میقان

موزه‌ حمام چهار فصل اراک

این موزه در دوران احمد شاه قاجار توسط محمد ابراهیم خوانساری ساخته شد. دلیل این‌ نام‌گذاری وجود تالاب‌های کاشی کاری شده در چهار جهت حمام در قسمت سربینه مردانه است که اگر‌ به آن‌ها دقت کنید این کاشی کاری چهار فصل را نشان می‌دهد. این مکان تاریخی با وسعت 1600 متر مربع یکی از بزرگ‌ترین حمام‌های ایران است که آب آن توسط قنات تامین می‌شود و برای گرم نگه داشتن آب، آن را حدود 3.5 متر پایین‌تر از زمین نگهداری می‌کنند. 
بنای این حمان را می‌توان یکی از زیباترین بناهای ساخته شده در دوران قاجار شناخت.

این حمام شامل چهار قسمت مردانه، زنانه، مخصوص و حمام ویژه اقلیت‌های دینی می‌شود.
حمام چهار فصل در حال حاضر تبدیل به موزه شده است و بسیاری از اشیای تاریخی و باستانی جهت بازدید در آن نگهداری می‌شوند.

موزه‌ حمام چهار فصل
موزه‌حمام چهار فصل

بازار اراک

قدمت این بازار به دوران سلطنت فتحعلی‌ شاه یعنی سال 1228 هجری قمری باز می‌گردد. این بازار به دلیل نیازهای شهر اراک جزو اولین بناهایی بود که در این شهر تاسیس شد. این بازار شامل مسجد، ساختمان‌های مدرسه، سقا خانه، آب انبار، حمام و کاروانسرا می‌شود. اما متاسفانه در حال حاضر از این بنا تنها در خانه و مسجد باقی مانده است. این بنا در زمان ساختش از هر طرف به دروازه‌های اصلی شهر راه داشته است که این امر موجب دو چندان شدن اهمیت این بنا شده بود. شما اگر نیازی به مایحتاج روزانه داشته باشید می‌توانید به این بازار بروید. طول بازار کمتر از یک کیلومتر است و دیواره‌های آن به ارتفاع 8 متر می‌رسد. یکی از ویژگی‌های این بازار وجود راه‌های ورودی و خروجی بسیاری است که شما می‌توانید در زمان آتش سوزی یا حادثه به سرعت از بازار خارج شوید.

بازار اراک
بازار اراک

کلیسای مسروپ مقدس اراک

کلیسای مسروپ مقدس یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شهر اراک است که در زمان قاجار در سال 1914 میلادی و با کمک ارامنه این شهر تاسیس شد. اگر به سر در این کلیسا دقت کنید می‌توانید نوشته‌ای که به زبان ارمنی نوشته شده است را مشاهده کنید، این نوشته به صورت زیر است: 
کلیسای مسروپ مقدس در زمان خود و با همیاری ارمنی‌های کزاز (شازند)، کمره هفت جاپلق و بور به سال 1914 میلادی ساخته شده است.
این کلیسا شامل قسمت‌های مختلفی مانند سالن اجتماعات، مدرسه، خانه کشیش و سرایدار می‌شود. همچنین یاد بود شهدای ارمنی جنگ تحمیلی در حیاط این کلیسا نیز نصب شده است.
در چهار طرف این کلیسا نورگیرهای متعددی قرار گرفته است. همچنین پلان این کلیسا به صورت مستطیل شکل شرقی و غربی می‌باشد. در قسمت‌های جنوبی و غربی کلیسای مسروپ نیز درهای ورودی و خروجی قرار‌ گرفته است که می‌توانید از آن‌ها وارد کلیسا شوید. این کلیسا در سال 1379 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کلیسای مسروپ مقدس اراک
کلیسای مسروپ مقدس اراک

ارگ حکومتی اراک

ارگ حکومتی اراک یکی از مکان‌های تفریحی می‌باشد که در زمان سلطنت فتحعلی شاه در قرن سیزدهم هجری ساخته شده است. این ارگ برای اقامت حاکم و به عنوان مرکز حکومتی شهر در آن زمان بنا شد. در ارگ حکومتی اراک کاشی کاری‌های زیبا با طرح لوزی شکل قرار گرفتند که در هنگام تابش نور خورشید این کاشی‌ها به صورتی زیبا می‌درخشند.

این درخشش موجب شد تا نام این ارگ به برج شیشه تغییر پیدا کند. جالب است بدانید که ناصرالدین شاه در سال 1309 وقتی که اراک آمده بود این ارگ را برای اقامت انتخاب کرد. متاسفانه این ارگ حکومتی در سال 1361 تخریب شد و در حال حاضر تنها قسمتی از آن که سپهدار نام دارد باقی مانده است. البته نمادی از برج را در ابعاد کوچک‌تر ساخته‌اند و آن را در میدان سردار شهر نصب کردند‌ و این ارگ را به عنوان یاد بود ارگ از بین رفته می‌شناسند.

ارگ حکومتی اراک
ارگ حکومتی اراک

روستای هزاوه اراک

روستای هزاوه در 18 کیلومتری غرب شهر اراک قرار گرفته است. این روستا با بافت پیچیده و پلکانی که دارد از همان ابتدای ورود شما را مجذوب خود می‌کند. این روستا پنج هزار سال قدمت دارد و متعلق به قرن پنجم هجری می‌باشد.
روستای هزاوه در در اکثر روزهای سال آب و هوای سردی دارد و به دلیل ساختار کوهپایه‌ای آنجا، بافت آن پلکانی است. بسیاری از خانه‌های این روستا از گل، سنگ و چوب ساخته شده‌اند. جالب است بدانید که روستای هزاوه را به زادگاه مردان تاریخی نیز می‌شناسند زیرا بسیاری از مردان بزرگ مانند قائم مقام فراهانی و امیرکبیر در این روستا به دنیا آمده‌اند. 
باید بدانید که در روستای هزاوه بسیاری از آثار باستانی و طبیعی نیز قرار گرفته است که از میان آن‌ها می‌توان به تپه تاریخی ازش و مقبره شاه احمد اشاره کرد.

روستای هزاوه اراک
روستای هزاوه اراک

خانه حسن پور اراک

این خانه در زمان احمد شاه قاجار ساخته شد و در ابتدا به عنوان شرکت فرش متعلق به حاج علی مشیری بود، بعد از آن این خانه تبدیل به مدرسه و بعد هم تبدیل به منزل مسکونی جواد حسن‌ پور شد. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این خانه را در سال 1374 خریداری کرد و بعد از بازسازی آن را تبدیل به موزه صنایع دستی کرد. مساحت خانه حسن پور به 600 متر مربع می‌رسد که در دو طبقه ساخته شده است. این خانه در حال حاضر یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر اراک محسوب‌ می‌شود.

خانه حسن پور اراک
خانه حسن پور اراک

منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک

در ادامه جاذبه‌های دیدنی اراک به منطقه حفاظت شده هفتاد قله می‌رسیم. این منطقه در فاصله 25 کیلومتری شهر اراک قرار گرفته است و حدود 98 هزار هکتار وسعت دارد. در این منطقه دره‌ها، کوه‌ها، چشمه‌ها و آبشارهای طبیعی و همچنین گونه‌های مختلف گیاهی و بسیاری از خزندگان و پستانداران و پرندگان را مشاهده می‌کنید. دره های سیبک و چکاب که در این منطقه قرار‌ گرفته‌اند زیستگاه‌های مناسبی برای حیات وحش هستند. یکی از مکان‌های دیدنی‌ این‌ منطقه در دره چکاب قرار گرفته است که اگر‌ به این‌ مکان بروید می‌توانید از زیبایی‌های پوشش گیاهی و چشمه‌ها لذت ببرید. 
باید بدانید که جاذبه‌های دیدنی این منطقه به همین موارد ختم نمی‌شود بلکه حدود 62 کتیبه در کوه‌های آن هک‌ شده است که قدمت آن‌ها به 400 سال می‌رسد. این مکان در زمان‌های گذشته به عنوان تفرجگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت و شاه قاجار برای شکار این منطقه را انتخاب می‌کرد.

منطقه حفاظت شده هفتاد قله
منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک

مدرسه سپهدار اراک

مدرسه سپهدار اولین مدرسه‌ای است که در شهر اراک ساخته شده است. این مدرسه یکی از آثار دوران قاجار محسوب می‌شود. مدرسه سپهدار با الهام گرفتن از سبک مدارس صفویان و تلفیق آن با سبک دوره قاجار ساخته شده است. این مدرسه با کاشی کاری‌های ضمیر یکی از بناهای زیبا در مجموعه بازار اراک می‌باشد. آیت الله حائزی یزدی این مدرسه را در سال 1333 به حوزه علمیه تبدیل کرد که در آن افرادی همچون نورالدین عراقی و آیت الله گلپایگانی و... دانش آموختند.

مدرسه سپهدار
مدرسه سپهدار اراک

روستای انجدان اراک

این روستا در فاصله 40 کیلومتری مرکز استان اراک قرار گرفته است. روستای انجدان به دلیل چشمه‌های فراوان، کوه‌ها، غارهای زیبا، آب و هوای پاک کوهستانی و طبیعت شگفت انگیز و همچنین قدمت تاریخی که دارد یکی از مکان‌های دیدنی شهرک اراک محسوب می‌شود. 
در کنار این روستا کوه چشمه و کوه برف شاه قرار گرفتند که این دو یکی از مکان‌های دیدنی این روستا محسوب می‌شوند. همچنین وجود غارهای زیادی مانند غار کبوتر، غار طاق، غار گیوه کش و غار آسیلی که در اطراف این روستا قرار گرفته‌اند موجب شده است که غار نوردان زیادی به این منطقه رفت و آمد کنند.
این روستا قدمتی چند هزار ساله دارد که از مهم‌ترین اتفاقات در این روستا می‌توان به حمله مغول‌ها به ایران اشاره کرد که در آن موقع انجدان برای مدتی فرماندهی اسماعیلیان شد و چندین مقبره از آن موقع در آنجا به جا ماند، که یکی از آن‌ها مقبره شاه غریب می‌باشد.
جالب است بدانید که در این روستا کاروانسراها و محله‌های زیادی ساخته شده بود که در حال حاضر بیشتر آن‌ها از بین رفته‌اند.

روستای انجندان
روستای انجدان اراک

غار سفید خانی اراک

غار سفید خانی که با نام غار عین هو نیز شناخته می‌شود، در فاصله 20 کیلومتری شهر اراک قرار گرفته است که یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شهر اراک محسوب می‌شود. این غار در کوهی به همین نام قرار دارد. در این مکان بسیاری از جاذبه‌های طبیعی مانند چشمه‌ها در دامنه کوه سفید وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. 
گفتنی است که در دهانه این غار یک دودکش جن قرار گرفته است که زیبایی این غار را دو چندان کرده است. دودکش جن شبیه به یک سازه خاکی تنوره‌ای شکل بلند به همراه قطعه‌ای مسطح که بر سر آن تشکیل شده است، می‌باشد. گفتنی است که این سازه بر اثر فرسایش آب و باد به وجود آمده است.

غار سفید خانی
غار سفید خانی اراک

امامزاده ابراهیم اراک

امامزاده روستای مشهدالکوبه در فاصله 50 کیلومتری شهر اراک قرار گرفته است. این آرامگاه مقدس در میان مردم بومی از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است. با توجه به کتیبه روی صندوق چوبی امامزاده ابراهیم می‌توان گفت که ساخت این بنای تاریخی به قرن 12 هجری قمری باز می‌گردد. گفتنی است که معماری این بنا به ویژه در قسمت‌های زری و گنبد اصلی بسیار زیبا و نفیس می‌باشد. برخی از مردم بومی این منطقه معتقدند که یک زن و سه مرد با نام‌های امامزاده ابراهیم با کنیه ابوعبدالله و لقب علائدین، امامزاده جعفر با کنیه ابوطالب و لقب عمران، امامزاده عبدالصالح با کنیه ابوطالب و لقب عماالدین و بی بی صفیه خاتون از نوادگان امام کاظم علیه السلام در این آرامگاه به خاک سپرده شده‌اند.

امامزاده ابراهیم
امامزاده ابراهیم اراک

مقبره شاه قلندر اراک

در روستای انجدان که در فاصله 40 کیلومتری شهرستان اراک قرار گرفته آرامگاهی تاریخی است که ساخت آن به قرن هشتم هجری قمری باز می‌گردد. این آرامگاه مقبره شاه قلندر شناخته می‌شود. گنبد این مقبره به شکل 16 ضلعی و خود مقبره به شکل هشت ضلعی بنا شده است. بر روی مقبره صندوقی زیبا قرار گرفته است که بر روی آن تاریخ ساعت صندوق، آیاتی از قرآن از جمله آیت الکرسی و چند بیت شعر کنده کاری شده است.

مقبره شاه قلندر
مقبره شاه قلندر اراک

کاروانسرای شاه عباسی اراک

در ادامه مکان‌های دیدنی اراک به کاروانسرای شاه عباسی می‌رسیم. این کاروانسرا در روستای کاروانسرا با فاصله 40 کیلومتری از استان اراک قرار گرفته است. با توجه به سبک معماری این کاروانسرا و مصالح به کار رفته و چهار ایوانی بودن آن می‌توان گفت که این اثر به دوره صفوی بازمی‌گردد. متاسفانه این کاروانسرا در حال حاضر در حال نابودی و تخریب است.

کاروانسرای شاه عباسی
کاروانسرای شاه عباسی اراک

خانه حاج حسین خاکباز اراک

این خانه زیبا در زمینی به مساحت 3000 متر مربع و با تزیینات دوره قاجار قرار گرفته است. این بنا از دو طبقه، دو ایوان شرقی و غربی، حمام خصوصی، 11 اتاق، دو قنات به نام‌های قنات خان و قنات ده تشکیل شده است. خانه حاج حسین خاکباز در سال 1388 به عنوان موزه مفاخر انتخاب شد. شما در این موزه می‌توانید شخصیت‌های تاثیر گذار علمی و فرهنگی معاصر ایران و تاریخ سیاسی را مشاهده کنید.

کاروانسرای شاه عباسی
خانه حاج حسین خاکباز اراک

 

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی