تهران

غذای توله سگ: اصول تغذیه مناسب سگ‌های تازه به دنیا آمده

اصول تغذیه توله سگ
اگر جز آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید یک سگ را از بدو تولد به دست خود پرورش و تعلیم دهید همراه ما باشید. این مقاله درباره نوع غذای توله سگ و شیوه صحیح تغذیه توله سگ به شما آگاهی لازم را می‌دهد و علاوه بر این چند غذای خانگی برای توله سگ به شما معرفی می‌کند. همراه ما باشید.

غذای توله سگ: اصول تغذیه مناسب سگ‌های تازه به دنیا آمده

علاقه‌مندی به داشتن حیوانات خانگی از جمله نگهداری از سگ در جوامع کنونی بسیار رایج شده است. سگ یکی از عامه‌ترین حیوانات خانگی است و نگهداری از سگ به نوعی فرهنگ در بین مردم تبدیل شده است، هرچند که در گذشته نیز سگ بسیار مورد توجه بشر بوده است. نگهداری از سگ از زمان تولگی بسیار مناسب‌تر است چرا که شما توله سگ خود را بنا به سلیقه خود تربیت می‌کنید تا اینکه بخواهید یک سگ بالغ را به عنوان حیوان خانگی انتخاب کنید.

یا ممکن است شما سگی در منزل داشته باشید که زایمان کرده و صاحب چند توله جذاب شده است پس باید با اصول نگهداری از توله سگ خصوصا اصول تغذیه توله سگ آشنا شوید. با مقدمه‌ای که گفته شد به راحتی می‌توانید دریابید که قصد داریم در این مقاله از چه چیزی صحبت کنیم. بله کاملا درست حدس زده‌اید در این مقاله قصد داریم درباره اصول تغذیه توله سگ صحبت کنیم و به معرفی چند غذای مناسب برای توله سگ‌ها بپردازیم.

غذای توله سگ
 غذای توله سگ

اصول تغذیه توله سگ

غذای توله سگ باید پروتئین و کالری بیشتری نسبت به غذای سگ داشته باشد چرا که توله‌ها رشد بیشتری نسبت به سگ‌های بالغ دارند. معمولا به سگ‌های زیر یک سال (یا بسته به نژاد سگ زیر 1/5سال) توله گفته می‌شود. زمانی که تغذیه توله سگ‌ها به درستی صورت گیرد و غذای توله سگ‌ها سرشار از منابع مورد نیازشان باشد شاهد هیچ گونه مشکلات جسمی و روانی در توله خود نخواهید بود.

  • غذای توله سگ در هفته های اول تولد

توله سگ‌ها در هفته‌های اول زندگی ( از بدو تولد تا 21 روزگی) فقط از شیر تغذیه می‌کنند. اگر مادر توله سگ‌ها در کنار آنهاست که از شیر مادر تغذیه می‌کنند در غیر این صورت باید برای توله‌ها شیر خشک مخصوص توله سگ تهیه کنید. اگر نمی‌توانید شیر خشک تهیه کنید می‌توانید شیر گاو جوشیده شده بدون لاکتوز یا شیر بز را با یک عدد زرده تخم مرغ، یک لیوان ماست پرچرب و نصف قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و به توله‌های خود دهید.
در مورد فواصل زمانی شیر دادن به توله‌ها نیز باید گفت که توله‌ها تا هفته اول باید هر دو ساعت شیر بخورند. پس از سپری کردن روز دهم می‌توانید هر سه ساعت به آنها شیر دهید و پس از 18 روز هر پنج یا شش ساعت باید به آنها شیر خورانید.

پس از گذشت 21 روز آب مرغ یک غذای خانگی مناسب برای توله سگ است. شما می‌توانید آب مرغ یا آب گوشتی که فاقد ادویه یا نمک باشد را در یک بشقاب تخت ریخته و با انگشت زدن به آب مرغ و مالیدن انگشت به اطراف دهان توله سگ، او را به خوردن غذا تشویق کنید. این رفتار جز گام‌های اولیه برای مستقل شدن توله است.

 تغذیه توله سگ با شیر
تغذیه توله سگ با شیر
  • غذای توله سگ یک ماهه

پس از اینکه توله سگ یک ماهه شد می‌توانید به میزان کمی از حجم شیر کاسته و به توله سگ غذاهای نیمه جامد بدهید و یا غذای خشک مخصوص توله سگ‌های زیر دو ماه را از بازار تهیه کنید. اما به طور کلی توصیه می‌شود که به توله سگ‌های زیر سه ماه غذای خشک داده نشود.

در این دوره شما می‌توانید به عنوان یک غذای خانگی برای توله سگ خود، از برنج یا ماست استفاده کنید و یا اگر غذای خشک تهیه کردید آن را با کمی آب مرغ یا آب گوشت (حتما دقت کنید که بدون ادویه باشد) رقیق کرده و پس از نرم شدن به توله خود دهید. فراموش نکنید که غذای اصلی توله سگ یک ماهه فقط شیر است ولی می‌توان از غذای خانگی یا تجاری به عنوان یکی از وعده‌ها کمک گرفت.

پس از اتمام هفته چهارم یعنی زمانی که توله سگ شما یک ماه کامل دارد و وارد ماه دوم می‌شود دندان‌های توله سگ شروع به جوانه زدن می‌کند. اگرچه بسیاری از دام پزشکان توصیه می‌کنند که حتی تا چهار ماه توله باید شیر بخورد اما پس از اتمام هفته چهارم نیز می‌توان توله سگ‌ها را از شیر گرفت و آنها را سریع‌تر مستقل کرد. در این دوره با مشورت از دامپزشک به توله‌های خود داروی ضد کرم بدهید تا از آلودگی‌های انگلی در امان بمانند.

  • غذای توله سگ دو ماهه

در زمان دو ماهگی یعنی زمان اتمام هفته هشتم و ورود به هفته نهم می‌توان از وعده‌های شیر دادن به توله‌ها کم کرد و به آنها غذا داد. در این زمان می‌توان به توله‌ها روزی چهار وعده غذا داد. دو وعده شیر و دو وعده هم غذای‌های گوشتی یا تخم مرغ.

می توانید وعده‌های شیر را با بیسکوییت ترکیب کنید. در این زمان ماهی پخته و تکه تکه شده بدون استخوان یک غذای خانگی برای توله سگ محبوب شماست.

تغذیه توله سگ با شیر
 تغذیه توله سگ با شیر
  • غذای توله سگ سه ماهه تا شش ماهه

پس از پایان هفته 12 توله‌ها باید تا شش ماهگی روزی سه وعده غذا بخورند. در این زمان نیز به شیر توله‌ها بیسکویت مادر اضافه کنید. حبوبات و هویج نیز وعده غذایی مناسبی خواهند بود. مرغ و گوشت پخته شده و تکه تکه شده را نیز فراموش نکنید. ترجیحا از گوشت خام استفاده نکنید تا توله سگ‌ها را از کرم‌ها و انگل‌ها در امان نگه دارید. استفاده از نان به عنوان یک وعده غذای توله سگ نیز ایرادی نخواهد داشت.

  • غذای توله سگ 6 ماهه تا یک ساله

در این زمان به حیوان باید روزی دو وعده غذا داده شود. گوشت، برنج، نان، حبوبات، هویج پخته شده، سبزیجات و سیب زمینی پوره شده و مخلوط با گوشت چند غذای خانگی مناسب برای توله سگ خواهد بود. اگر هم نمی‌توانید غذای خانگی تهیه کنید استفاده از غذاهای خشک و کنسروی آماده توصیه می‌شود.

تغذیه توله سگ با شیر
تغذیه توله سگ با شیر
  • غذای توله سگ یک ساله

در پایان ماه دوازدهم یعنی یک سال، توله سگ شما به یک سگ بالغ تبدیل شده است در این زمان شما می‌توانید فقط در طول روز یک وعده غذا به سگ خود دهید.

چند نکته مهم و قابل توجه

  • اگر قصد تغییر در رژیم غذایی توله‌ها دارید این کار را تدریجا انجام دهید چون توله‌ها از تغییر ناگهانی رژیم غذایی خود استقبال نخواهند کرد.
  • علی رغم مطالبی که درباره وعده‌هایی غذایی توله‌ها ذکر شد باید توجه داشت که تعداد وعده‌های غذایی توله‌ها به نژاد و میزان فعالیت توله‌ها وابسته است.
  • اگر قصد دارید که تغذیه توله سگ از غذاهای خشک تجاری باشد حتما دقت کنید که غذای خشک مخصوص توله سگ را تهیه کنید.
  • مصرف موادی مانند شکلات، انگور، کشمش، چیپس، پیاز، سیر، پنیر، قهوه و کافئین برای توله سگ ممنوع است.
غذای توله سگ
غذای توله سگ

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی