تهران

خوراکی‌های شب یلدا + عکس سفره شب یلدا 1401

سفره شب یلدا
شب یلدا از قدیم تا به امروز برای تمام ایرانیان شبی خاص با آداب و رسومی قدیمی بوده است. در این شب سفره یلدا که از انواع میوه‌ها مانند هندوانه و انواع آجیل تشکیل شده است را تزیین می‌کنند و داستان‌های کهن فارسی و حافظ می‌خوانند. در این مقاله عکس مدل‌های مختلفی از تزیین سفره شب یلدا را با هم میبینیم.

جذاب‌ترین ایده‌ها برای چیدمان سفره شب یلدا 1401

شب یلدا یا شب چله یکی از جشن‌های کهن ایران زمین است. شب یلدا در واقع طولانی‌ترین شب سال است. یلدا زمان بین غروب آفتاب آخرین روز پاییز تا طلوع آفتاب اولین روز زمستان در نظر گرفته شده است که در کشورهای همسایه ایران مانند: ترکیه، تاجیکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان و پاکستان نیز جشن گرفته می‌شود. یلدا به معنی زایش است و از واژه سریانی گرفته شده است. یلدا در سال 502 قبل از میلاد و زمان داریوش یکم وارد تقویم رسمی ایران باستان شد که یکی از شب‌های مقدس و خاص در ایران به شمار می‌رود.

آداب و رسوم شب یلدا

در این شب ایرانیان از قدیم دور هم جمع می‌شدند، آتش روشن می‌کردند و با انواع نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های مخصوص به جشن و شادی می‌گذراندند. در شب یلدا از میوه تازه گرفته تا میوه‌های خشک را درون سفره می‌چیدند. در ایران باستان به سفره شب یلدا "میزد" می‌گفتند.

سفره شب یلدا

شب یلدا در ایران باستان تولد خدای خورشید، عدالت، پیمان و جنگ است. در این شب سفره چله یا سفره شب یلدا پهن می‌شود و با انواع میوه‌ها، آجیل‌های مخصوص زمستان، هندوانه و انار دون شده که از مهم‌ترین میوه‌های شب یلدا است تزئین می‌شود چون رنگ قرمز این دو میوه نشانه نور خورشید است. تزیین سفره یلدا و تزیین میوه شب یلدا از دیرباز تاکنون از سنت‌های مهم این شب به شمار می‌رود.

همچنین قرار دادن سیب قرمز و سنجد هم نشان از همین موضوع دارد. انواع میوه‌های خشک مثل: برگه زرد آلو، برگه هلو، انجیر خشک نیز در سفره گذاشته می‌شود. 

انار شب یلدا

انار نماد شادی و تولد است. رنگ قرمز آن نماد خورشید می‌باشد که مایه برکت و باروری است.

هندوانه شب یلدا

هندوانه نیز یاد آور گرمای تابستان و گرمای خورشید است. به گفته قدیمی‌ها اگر در شب چله هندوانه خورده شود در زمستان سرما نمی‌خورید. 

آجیل شب یلدا

آجیل درون سفره یلدا از بادام، فندق، گردو، پسته، برگه هلو، برگه زرد آلو، توت خشک، انجیر خشک و مویز تشکیل می‌شود. 

همچنین امروزه در این سفره بنا به سلیقه افراد از کیک شب یلدا و ژله شب یلدا نیز استفاده می‌شود که می‌تواند رنگ و بوی زیبایی به تزیین سفره ببخشد.

سفره یلدا مقدس است و جنبه دینی هم دارد و به اعتقاد ایرانیان باستان از خداوند خورشید، برکت و روشنایی درخواست می‌کردند تا زمستان را به خوشی سر کنند و بهار و تابستانی پر برکت داشته باشند. 

آداب و رسوم شب یلدا در شهرهای مختلف ایران کمی با هم تفاوت دارد ولی به صورت کلی می‌توان گفت که در این شب خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و تا سپیده صبح به جشن و شادی می‌گذرانند و ریش سفید خانواده قصه‌های کهن و قدیمی را برای اعضای خانواده تعریف می‌کند.

از دیگر سرگرمی‌های این شب، شاهنامه خوانی و حافظ خوانی نیز می‌باشد. همچنین گرفتن فال حافظ به منزله آشنایی افراد با ادبیات، اشعار، اخلاق و عرفان ایرانی است.

در این مقاله مدل‌های مختلف و زیبایی از تزیین سفره یلدا را جمع آوری کردیم. امیدواریم با دیدن این نمونه‌ها بتوانید ایده بگیرید و خاطره‌ای خوش و لحظاتی لذت بخش را برای اعضای خانواده و عزیزان خود رقم بزنید.

سفره شب یلدا 1401
عکس سفره شب یلدا 1401 شیک و ساده
سفره شب یلدا برای عروس
عکس سفره شب یلدای بسیار زیبا و خلاقانه مناسب برای عروس خانم‌ها
عکس سفره شب یلدا 1401
تزیین سفره شب یلدا روی میز
عکس سفره شب یلدا ساده
چیدمان سنتی سفره شب یلدا
عکس سفره شب یلدا ساده
تزیین ساده و زیبای شب یلدا
عکس سفره شب یلدا
عکس سفره شب یلدا در ظروف مسی و چیدمان سنتی
عکس سفره شب یلدا سنتی
تزیین میز شب یلدا با میوه و کیک
عکس سفره شب یلدا سنتی
تزیین زیبای سفره شب یلدا
عکس سفره شب یلدا
سفره شب یلدای سنتی
عکس سفره شب یلدا 1401
عکس سفره شب یلدا 1401 روی میز 

قبل از دیدن ادامه عکس‌های سفره شب یلدا می‌توانید برای دیدن جدیدترین نمونه مدل‌های تزیین شب یلدا از مقاله 41 ایده تزیین شب یلدا 1401 ساده و لاکچری دیدن کنید.

عکس سفره شب یلدا سنتی
تزیین سنتی سفره شب یلدا
عکس سفره شب یلدا
تزیین میز شب یلدا ساده و شیک
هندوانه شب یلدا
تزیین شیک و زیبای میز شب یلدا 
عکس سفره شب یلدا
سفره شب یلدای سنتی به همراه قرآن و حافظ
برای شب یلدا
تزیین شب یلدا به هراه کیک طرح هندانه
برای شب یلدا
تزیین میز شب یلدا به همراه تریین خوراکی‌های مخصوص
 آموزش تزیینات شب یلدا
ایده زیبا برای چیدمان میز شب یلدا
 آموزش تزیینات شب یلدا
ایده تزیین میز شب یلدا
تزیین شب یلدا ساده
تزیین ساده و زیبای شب چله
تزیین میز شب یلدا ساده و شیک
عکس میز شب چله
تزیین سفره شب یلدا
آموزش تزیینات شب یلدا
تزیین سفره شب یلدا
تزیین هندوانه شب یلدا
تزیین سفره شب یلدا
تزیین هندوانه شب یلدا
سفره شب یلدا لاکچری
سفره شب یلدا لاکچری 1401

مطلب مفید بود؟
65
8
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی