تهران

در مورد انواع طوطی ها بیشتر بدانیم

انواع طوطی
طوطی‌ها انواع گوناگونی دارند که با رنگ‌های متنوع و پرهای بال و پرهای سر و دم از هم متمایز می‌شوند. بال‌های طوطی‌سانان رنگین و منقارشان خمیده و کژ است، بعضی کاکل و دم کوتاه و بعضی دم دراز دارند. معمولاً از میوه‌ها و دانه‌ها استفاده می‌کنند و منقار بسیار محکمی دارند.

طوطی کواکر یا طوطی راهبه

این پرنده نام خود را به خاطر پرهای خاکستری‌ صورت خود که آن را شبیه به یک راهبه می‌کند گرفته است. همچنین به آن طوطی میمونی هم می‌گویند. تعداد تخم های این پرنده 4 تا 8 عدد میباشد می‌تواند صحبت کند. متوسط طول عمر این پرنده 15 تا 20 سال است. جیره‌ی غذایی‌شان میوه‌ها و دانه‌ها هستند. 

طوطی راهبه
طوطی راهبه

3 نوع از این طوطی وجود دارد که چهار شاخه ی مختلف از آن جدا می‌شود که معروف‌ترین آنها عبارتند از:

1. طوطی راهب: 26 سانتیمتر. پیشانی و بالای سر، بالای شکم و سینه ی خاکستری روشن بوده و پشت و شاه پرها سبز زیتونی و منقار خاکستری روشن میباشد همچنین قیمت این نوع طوطی 1500000تومان میباشد. 

2. طوطی کاترین: 16 سانتیمتر. پرهایش سبز و زرد رنگ است و دارای خال‌های تیره در بدن و سرشانه ی آبی رنگ می‌باشد طول عمر 10 تا 15 سال دارد.

3. طوطی آیمارا: 20 سانتیمتر. شکم، سینه و گلو خاکستری روشن. نواحی غده چربی سبز زیتونی و قسمت فوقانی دم آبی و قسمت زیرین آن سبز خاکستری و بالای سر و پشت آن قهوه‌ای رنگ است.

 

در مورد انواع طوطی ها بیشتر بدانیم
طوطی کواکر یا طوطی راهبه 

طوطی رزیلا

این نوع طوطی بیشتر به خاطر ظاهر زیبا و چشم‌نوازی که دارد محبوب است. همچنین طوطی رزیلا می‌تواند همدم خوبی برای افراد تنها باشد. این طوطی 6 نوع مختلف دارد که معروف ترین آنها عبارتند از رزیلای قرمز، رزیلای سبز،  رزیلای غربی. طوطی رزیلا طولی به اندازه 25 تا 38 سانتی متر را دارد همچنین توانایی صحبت ندارد ولی درعوض دارای آوایی زیبا و دل نشین میباشد عمر این طوطی همانند عروس هلندی 20 تا 30 سال میباشد،  طوطی رزیلا علاقه زیادی به خوردن میوه جات دارند محل زندگی ان ها میتواند در قفس در حال خانه و یا در تراس خانه باشد کسانی که میخواهد یک طوطی داشته باشند طوطی رزیلا به آنها پشنهاد میشود همچنین قیمت طوطی رزیلا 170 تا 300 هزار تومان میباشد.

در مورد انواع طوطی ها بیشتر بدانیم
طوطی رزیلا 

 شاه طوطی یا طوطی بزرگ اسکندر

طول این پرنده 58 سانتیمتر و رنگ اصلی‌اش سبز است و در جنس نر آن نوار سیاهی از بخش زیرین منقارش وجود دارد و تا پشت گردن به نوار قرمزی ارتباط می‌یابد. اگر از جوجگی با انسان باشند استعداد یادگیری واژه‌ها را دارند. زیستگاه اصلی شاه‌طوطی از پاکستان تا ویتنام است که کشورهای پاکستان، هند، سری لانکا، بوتان، نپال، بنگلادش، برمه، تایلند، لائوس و ویتنام را شامل می‌شود. برخی از آنها  در ایران، کویت، عربستان نیز ساکن شده‌اند. متوسط طول عمر این پرنده 30-40 سال است.

 

در مورد انواع طوطی ها بیشتر بدانیم
شاه طوطی یا طوطی بزرگ اسکندر

باجریگار (مرغ عشق)

مرغ عشق برای نخستین بار در سال 1700 میلادی دیده شد اسم انگلیسی مرغ عشق «باجریگار» یا love birds گرفته شده‌ است. طول عمر این پرنده 5-8 سال است. رنگ طبیعی این حیوان سبز چمنی می‌باشد.مرغ عشق ها طوطی هایی کوچک با دم بلند هستن که از دانه ها تغذیه میکنن،مرغ عشق پرنده ای مهربان و ارزان است که نگهداری ازش راحت است و برای همین توجه خیلی از افراد را جلب میکند.
از ویژگی هایه مرغ عشق میتوان گفت که با مرغ عشق های دیگر ارتباط برقرار میکنند  زیاد اواز میخواند و صداتولید میکنند و اشتهای خیلی خوبی دارند. پرهای بلندشان زیبا و یکدست میباشد. طوطی باجریگار(Budgerigar) که در ایران (به اشتباه) مرغ عشق نامیده می‌شود، احتمالا فراوان‌ترین گونه در میان طوطی‌سانان می‌باشد که به عنوان یک پرنده خانگی نگهداری می‌شود. این پرندگان کوچک، بسیار پر جنب و جوش بوده و به علت رنگ‌های شاد و آوازه خوانی، محیط خانه را بسیار شاد خواهند نمود. 

این نوع طوطی قیمت زیادی نداشته و به قفس کوچکی نیز نیاز دارد. همچنین مرغ عشق به خوبی با شرایط محیطی خو می‌گیرد و به سادگی ارام میشود طول عمر بالایی نخواهند داشت (4-3سال). اما پرندگانی که از شرایط نگهداری مطلوب برخوردارند، جیره مناسبی دریافت می‌کنند، می‌توانند بیش از 15 سال  عمر کنند.

 

در مورد انواع طوطی ها بیشتر بدانیم
باجریگار (مرغ عشق) 

عروس هلندی (کوکاتیل) cockatiel

عروس هلندی می‌تواند بهترین پرنده خانگی باشد  پرنده ای زیبا، باهوش و منحصر به فرد میباشد نگهداری طوطی عروس هلندی بسیار آسان میباشد،درصورتی که مورد زیر  را رعایت کنید:

  1. فراهم ساختن محیطی ارام و بیخطر
  2. دادن غذای مناسب به پرنده
  3. شناختی بیماری های عروسی هلندی
  4. وقت گذراندن کافی و صحبت با طوطی

 گزینه 4 بسیار مهم بوده و اگر عروس هلندی دارید باید 45 تا 1 ساعت برایش وقت بگذارید. می توانید انواع سوت ها یا انواع بازی ها را با او انجام بدید،  این نوع طوطی بسیاز زرنگ بوده و میتوانید اوقات خوشی را با این طوطی بگذرانید. مواد غذایی در این نوع طوطی بسیار مهم بوده و باید ویتامین ها و غذاهای متفاوتی را به آن ها بدهید. آوای عروس هلندی  بسیار آرام و ملایم است.نرها آوای  زیبایی دارند حتی میتوانند صحبت کردن را یادبگیرند درصورتی که ماده ها بسیار ارام و کمتر صدا تولید میکنند عمر این پرنده‌ها از 30 تا 35 سال میباشد.

در مورد انواع طوطی ها بیشتر بدانیم
عروس هلندی

طوطی برزیلی

طوطی برزیلی از نژادهای کوچک طوطی به شمار می‌رود که البته نگهداری از آن به عنوان حیوان خانگی به خاطر آسان بودنش طرفداران بسیاری دارد. پرنده‌ای کنجکاو و پر تحرک است.
به طوطی برزیلی طوطی کوتوله نیز گفته میشود و نام انگلیسی آن ، Love Bird  به معنی مرغ عشق هست و در ایران نام آن‌ها به اشتباه روی باجریگار (Budgerigar) گذاشته شده است!
طوطی برزیلی رنگ آبی، سبز، نارنجی، زرد دارد. اندازه طوطی برزیلی کوچک و طول عمر این طوطی به 20سال میرسد.

طوطی برزیلی 9 نژاد مختلف دارد که همگی به طبقه آگاپورنیس (Agapornis) تعلق دارند، هرچند چند گونه خاص این طوطی برزیلی به عنوان حیوان خانگی نگهداری میشود. 
نژاد های طوطی برزیلی که قابل نگهداری هستند عبارت اند از:طوطی برزیلی صورت هلویی (Peach-faced)، نقاب‌دار (Masked) و فیشر (Fischer). بطور متوسط طول این طوطی بین 12.5تا16.5سانتی متر است.طوطی‌های برزیلی  میوه، سبزیجات، علف و دانه می‌خورند.


طوطی برزیلی بسیار بازیگوش واهل تفریح هست پس هرچه میتوانید قفس بزرگتری برای آن تهیه کنید تا آزادی برای بازی کردن داشته باشد. این طوطی بسیار کنجکاو و از لحاظ عاطفی به جفت خود وابسته است. پس هیچ وقت جفتش ازش جدا نکنید.طوطی کوتوله یک پرنده پر سر و صدا است و در تمام طول روز آواز می‌خواند و سوت می‌زند.

اگر رژیم غذایی این طوطی به دانه محدود گردد ممکن است باعث سوء تغذیه و خودزنی آنها گردد و خطر ابتلا به بیماری کلامیدیوز (chlamydiosis) را در آنها افزایش می دهد.
 

همه چیز درباره انواع طوطی
طوطی برزیلی 

طوطی کاسکو

طوطی کاسکو  یا طوطی خاکستری که نام علمی Psittacus erithacus  می باشد در مناطق غربی و مرکزی آفریقا زندگی می کند و  دارای دو نژاد کنگو و تیمنه می باشد. نژاد کنگو جثه ای بزرگتر دارد و دارای پرهای دم روشن تری نسبت به نژاد تیمنه می باشد. این طوطی نسبت به سایر  طوطی بزرگتر است. طول بدن نژاد کنگو 12 تا 14 و نژاد تیمنه حدود 10 اینچ می باشد. دم هر دو نژادخیلی کوتاه است و رنگ دم آنها  قرمز می باشند. البته رنگ دم در  نژاد تیمه کمی به قهوه ای متمایل می باشد. نژاد طوطی کاسکو بسیار باهوش بوده و قدرت یادگیری بالایی دارد و می تواند سخن بگوید و به همین دلایل طرفداران بیشتری دارد و در ایران به طوطی سخنگو نیز مشهور شده است.

طوطی خاکستری بسیار اجتماعی می باشد و در طبیعت با همنوعان خود بصورت گله ای زندگی می کنند که این ویژگی زندگی اجتماعی زمینه دوستی و سازگاری آنها با انسان را فراهم ساخته است. این  پرنده به راحتی عصبانیت یا ناراحتی صاحبش را تشخیص و نسبت به آن عکس العمل نشان دهد وگاهی این روابط به قدری عمیق میشود که تحمل دوری از صاحب خود را حتی یک لحظه نداشته و در صورت بی توجهی باعث افسردگی و عارضه پرکنی میشود که درمان ان کار چندان راحتی نیست.

طوطی کاسکو طوطی خاکستری
طوطی کاسکو  یا طوطی خاکستری 

 

 

مطلب مفید بود؟
5
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی