تهران

لیست غذاهای ممنوعه برای تمامی سگ‌ها! معرفی مواد غذایی خطرناک

لیست غذاهای ممنوعه برای تمامی سگ ها
بعضی وقت‌ها ناخواسته ممکن است با دادن یک ماده غذایی از غذای خودمان به برخی حیوانات خانگی همچون سگ آسیب بزنیم. پس بهتر است با غذای ممنوعه سگ بیشتر آشنا شویم. برای نمونه این مقاله به شما خواهد گفت که آیا کشک برای سگ ضرر دارد؟ یا اگر سگ قند بخورد چه کنیم؟! پس تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

لیست غذاهای ممنوعه برای تمامی سگ‌ها! معرفی مواد غذایی خطرناک

انسان‌ها سگ‌ها را به عنوان وفادارترین حیوان به خود می‌شناسند. این وفاداری موجب محبوبیت بالای سگ نسبت به سایر حیوانات در بین انسان‌ها شده است. سگ‌ها بسیار اجتماعی هستند و تعامل بسیار خوبی با انسان‌ها دارند که وجود همین تعامل سبب شده است که بسیار مورد توجه باشند.

یکی از مواردی که انسان‌ها را درباره سگ‌ها به کنکاش واداشته است، نوع و شیوه تغذیه سگ‌هاست و اینکه غذای ممنوعه سگ چیست؟ یعنی مواد غذایی خطرناک برای سگ‌ها شامل چه چیزهایی است؟

چرا که گاهی اوقات ممکن است که ناخواسته و بدون آگاهی، با دادن یک غذای نامناسب به این حیوان وفادار به او آسیب جبران ناپذیری بزنیم. پس داشتن کمی اطلاعات در این زمینه می‌تواند تا حدی از بروز این آسیب‌ها جلوگیری کند.

این مقاله به معرفی مواد غذایی خطرناک برای سگ‌ها می‌پردازد و لیست غذاهای ممنوعه برای تمامی سگ‌ها را پیش روی شما قرار خواهد داد.

غذای ممنوعه سگ
غذای ممنوعه سگ

لیست غذاهای ممنوعه برای تمامی سگ‌ها

  • کافئین برای سگ ممنوع

کافئین موجود در چای، قهوه یا شکلات برای سگ بسیار خطرناک است. مواد کافئین‌دار باعث ایجاد اسهال و استفراغ در سگ‌ها می‌شود و برای آنها مشکلات قلبی ایجاد می‌کند و در نهایت بر روی سیستم عصبی آنها نیز تاثیر گذار است. پس تا آنجا که ممکن است حیوان خود را از این مواد دور نگه دارید.

  • شیر و برخی از محصولات لبنی برای سگ ممنوع

شیر ماده‌ای سرشار از کلسیم است اما سوالی که در این قسمت مطرح می‌شود این است که، آیا شیر برای سگ خوب است؟ یا اینکه شیر در شمار غذای ممنوعه سگ قرار دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که شیر و برخی از محصولات لبنی مانند بستنی که حاوی مقادیر زیادی لاکتوز هستند، برای سگ مناسب نیست و منجر به مشکلات گوارشی و اسهال در این حیوان خواهد شد. هضم لاکتوز شیر برای بسیاری از  سگ‌ها مشکل است. سگ‌ها زمانی که توله هستند آنزیمی به نام لاکتاز در بدن خود دارند که می‌تواند لاکتوز شیر را از بین ببرد اما هر چقدر سن سگ‌ها بالاتر می‌رود و بالغ‌تر می‌شوند این آنزیم در بدن‌شان کاهش می‌یابد و توانایی دفع لاکتوز را نخواهند داشت. بنابراین اگر زمانی بخواهید به سگ خود شیر بدهید باید از شیرهای بدون لاکتوز استفاده کنید.

اما یک سوال بسیار مهم که در این قسمت ممکن است پیش بیاید این است که آیا تمامی محصولات لبنی برای سگ‌ها مضر هستند؟ مثلا آیا کشک برای سگ ضرر دارد؟ آیا پنیر برای سگ ضرر دارد؟

زمانی که برای تهیه کشک یا پنیر شیر را تخمیر می‌کنیم لاکتوز موجود در شیر به مواد دیگری تبدیل خواهد شد. از طرفی هر چقدر مدت زمان تخمیر بیشتر شود مقدار اسید لاکتیک آن نیز کم می‌شود. موادی که لاکتوز و اسید لاکتیک کمتری داشته باشند بهتر هضم می‌شوند. از این رو به راحتی می‌توان دریافت که محصولات لبنی همچون کشک و پنیر برای سگ ضرری نخواهد داشت و در مواردی بسیاری مفید نیز خواهد بود چرا که سرشار از کلسیم است و می‌توان آنها را از لیست غذای ممنوعه سگ حذف کرد.

بیشتر بخوانید:

آشنایی کامل با غذای خشک سگ + بهترین برند غذای خشک سگ

غذای خشک سگ رو با این روش سالم در خانه تهیه کن

مدل‌های زیبای ظرف غذای سگ

آیا کشک برای سگ ضرر دارد
 آیا کشک برای سگ ضرر دارد؟
  • قندها و شیرین کننده‌های مصنوعی برای سگ ممنوع

قند و شیرینی و شکر برای سگ ممنوع!!! مثلا اگر به طور اتفاقی متوجه شوید که یکی از آب نبات‌های فرزندتان را سگ خانگی‌تان نوش جان کرده چه می‌کنید؟ جای نگرانی نیست مصرف کمی از مواد قندی به سگ شما آسیبی نمی‌زند! اما به طور کلی قندها و شیرین کننده‌های مصنوعی جز غذاهای ممنوعه سگ به شمار می‌آیند.

خوردن مواد قندی باعث افزایش وزن و دیابت در سگ‌ها نیز خواهد شد. زایلیتول نوعی شیرین کننده مصنوعی است که در آبنبات یا آدامس یا مواردی مشابه این استفاده می‌شود و بسیار برای سگ‌ها سمی است چرا که زایلیتول باعث ترشح زیاد انسولین و افت شدید قند خون خواهد شد و این مسئله بسیار برای سگ‌ها مرگ بار است.

  • شکلات برای سگ ممنوع

در لیست غذای ممنوعه سگ‌ها شکلات نیز قرار دارد. اگر در حال شکلات خوردن هستید و با چهره معصومانه سگ‌تان رو به رو شدید هرگز فریب نخورید و به سگ‌تان شکلات ندهید. شکلات حاوی ماده‌ای به نام تئوبرومین هست و باعث مسمومیت برای سگ‌ها می‌شود. این مسمومیت به صورت اسهال، استفراغ، تشنج یا بی حالی خود را نشان می‌دهد.
از طرفی شکلات حاوی مقادیری قند و کافئین است و قبلا هم اشاره شد که این مواد جز غذای ممنوعه برای سگ محسوب می‌شود.

شکلات برای سگ
 شکلات برای سگ
  • پیاز و سیر برای سگ ممنوع

سیر و پیاز به هر گونه‌ای که باشند، پخته، خام، پودری و... در لیست غذای ممنوعه سگ‌ها جای دارند. پیاز حاوی سولفات گوگرد است و این ماده به گلبول‌های قرمز آسیب می‌زند. آسیب دیدن گلبول‌های قرمز و کاهش آن باعث به وجود آمدن کم خونی خواهد شد. از این رو یک سگ با مصرف پیاز و سیر دچار کم خونی خواهد شد.

  • تخم مرغ خام برای سگ ممنوع

 در فهرست غذای ممنوعه سگ ها تخم مرغ خام را نیز جای می دهیم.  تخم مرغ در مواردی حاوی باکتری سالمونلا است که باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد. از سوی دیگر در تخم مرغ خام آنزیمی به نام آویدین وجود دارد که باعث کاهش بیوتین در بدن سگ میشود و در گذر زمان باعث ایجاد مشکلات پوستی و مو خواهد شد.

  • آجیل و انواع مغزها برای سگ ممنوع

یکی دیگر از سوالاتی که درباره غذای ممنوعه سگ رایج و بسیار پرسیده می‌شود این است که آیا آجیل یا مغزها برای سگ مضر است؟ مثلا آیا تخمه برای سگ ضرر دارد؟ 

در پاسخ به این سوال باید گفت مغزها و آجیل به خصوص مغزهایی چون گردو، بادام یا فندق استرالیایی بسیار برای سگ مضر است چرا که مقادیر بی‌شماری چربی و روغن در خود جای داده است. این چربی و روغن برای سگ قابل هضم نخواهد بود و باعث ایجاد اسهال، استفراغ و التهاب لوزالمعده در این حیوان خواهد شد. 

آیا تخمه برای سگ ضرر دارد
 آیا تخمه برای سگ ضرر دارد؟َ
  • نمک و ادویه برای سگ ممنوع

اگر شما خودتان غذای خانگی برای سگ‌تان تهیه می‌کنید از نمک و ادویه در غذای سگ پرهیز کنید. نمک باعث ایجاد تشنگی و عطش و مسمویت سدیم در سگ خواهد شد. این مسمومیت به صورت اسهال، استفراغ، تب یا حتی مرگ خود را نشان خواهد داد. مصرف ادویه نیز عوارض مشابهی چون اسهال و استفراغ برای سگ در پی خواهد داشت.

  • پای مرغ برا سگ ممنوع

پای مرغ ارزش غذایی بسیار پایینی دارد و اگر هم بخواهیم به سگ پای مرغ دهیم باید به عنوان یک میان وعده روی آن حساب کنیم. ولی انتخاب پای مرغ برای سگ به عنوان غذا در دراز مدت اصلا انتخاب مناسبی نیست. پای مرغ هرگز نباید به صورت خام به سگ داده شود چون باعث به وجود آمدن بیماری باکتریایی خواهد شد.

پای مرغ پخته نیز چربی بالایی دارد و باعث به وجود آمدن اضافه وزن در سگ خواهد شد. پای مرغ در اثر پخته شدن نرم و توسط سگ بلعیده می‌شود و این بلعیده شدن ممکن است باعث انسداد روده و مشکلات گوارشی برای سگ شود.

پای مرغ برای سگ
 پای مرغ برای سگ
  • برخی از میوه‌ها برای سگ ممنوع

برخی میوه‌ها مانند آووکادو، مرکبات، انگور و کشمش نیز در شمار غذای ممنوعه سگ قرار دارند و باعث ایجاد اسهال و استفراغ در سگ‌ها می‌شوند. مصرف انگور و کشمش در سگ‌ها باعث نارسایی کلیه خواهد شد. همچنین میوه‌هایی همچون هلو، آلو، خرمالو و سیب برای سگ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما هسته های آنها بسیار برای سگ ها مضر است چرا که سگ ها در هنگام خوردن این میوه ها هسته های آن را نیز می خورند. پس اگر زمانی خواستید به سگ خود چنین میوه هایی بدهید حتما هسته ها و دانه های این میوه ها را از آن جدا کنید.

  • گوشت خام و فراورده‌های گوشتی

در مصرف انواع گوشت و فراورده‌های گوشتی به عنوان غذای سگ نیز باید با دقت عمل کرد. مصرف گوشت و ماهی به صورت خام ممکن است باعث ایجاد انگل در حیوان شود. پس حتما باید گوشت و ماهی را به صورت پخته به سگ بدهید. تلاش کنید که گوشتی که به سگ می‌دهید بدون استخوان باشد چرا که معمولا استخوان‌ها بعد از پختن نرم شده و توسط سگ بلعیده می‌شود و باعث ایجاد جراحت و زخم در بدن سگ یا انسداد روده و معده او خواهد شد.

یک سوال مهم که ممکن است در این قسمت به وجود آید این است که آیا می‌توان از فراورده‌های گوشتی به عنوان غذای سگ استفاده کرد؟ مثلا آیا سوسیس خام برای سگ ضرر دارد؟ 

در مورد سوسیس خام برای سگ باید گفت که سوسیس خام در اصل قبل از ورود به بازار کاملا پخته و باکتری‌های موجود در گوشت آن تا حد امکان کشته می‌شود. پس در حقیقت چیزی به عنوان سوسیس خام، حداقل در کشور ما ایران وجود ندارد و سوسیس موجود در بازار، در مراحل تولید کارخانه‌ای کاملا پخته و باکتری‌های موجود در آن کاملا از بین رفته است. اما چون در مراحل تولید آن از ادویه، نمک و مواد نگهدارنده استفاده می‌شود، بهتر است که به سگ داده نشود.

آیا سوسیس خام برای سگ ضرر دارد؟َ
 آیا سوسیس خام برای سگ ضرر دارد؟َ
  • الکل برای سگ ممنوع

تاثیر الکل  برروی سگ‌ها بسیار مخرب‌تر از انسان‌هاست. الکل در سگ‌ها باعث اسهال و استفراغ و باعث بروز اختلال در سیستم عصبی و تنفسی آنها خواهد شد.

  • خمیر نان برای سگ ممنوع

خمیر نان پیش از پختن به اصطلاح عمل می‌آید. یعنی حجم خمیر دو برابر می‌شود. حال تصور کنید که این خمیر داخل معده یا روده سگ عمل آید. به نظر شما این مسئله کمی مشکل ساز نخواهد بود؟

  • غلات و بیسکوییت برای سگ ممنوع

بعضی از سگ‌ها به غلات حساسیت دارند. مثلا برخی غلات مانند گندم و ذرت برای نژاد سگ ژرمن ممنوع است. از این رو در استفاده بیسکوییت برای سگ نیز بهتر است احتیاط کرد چرا که علاوه بر غلاتی که در آن به کار برده می‌شود شیرینی موجود در آن نیز برای سگ‌ها مضر است. اگر در نظر دارید که از بیسکوییت برای سگ خود در وعده‌های غذایی استفاده کنید بهتر است که از بیسکوییت‌های مخصوص سگ موجود در بازار استفاده کنید.

بیسکوییت برای سگ
 بیسکوییت برای سگ

در پایان باید گفت هدف ما آشنا کردن شما درباره غذای ممنوعه سگ بود تا بتوانید آگاهی و دقت بیشتری درباره غذای سگ خود داشته باشید. ولی اگر سگ شما به طور اتفاقی یکی از غذاهای ممنوعه را نوش جان کرد زیاد نگران نشوید و در صورت ایجاد مشکل به دامپزشک مراجعه کنید.

مطلب مفید بود؟
16
3
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی