تهران

انواع سنگ های قیمتی + تصاویر

انواع سنگ های قیمتی و تزیینی
سنگ های قیمتی و تزیینی انواع مختلف دارند که هر کدام از آنها دارای رنگ های متنوع و چشم نوازی هستند سنگهای قیمتی بیشتر در صنعت جواهرسازی به کار می روند. در این مطلب چند نوع از سنگهای قیمتی همراه با ویژگیها و خواص شان ذکر خواهند شد.

انواع سنگ های قیمتی و تزیینی

سنگهای قیمتی از مواد معدنی مختلف، مواد ارگانیک ساخته شده اند. امروزه در حدود 300 نوع سنگ گرانقیمت شناخته شده که در میان آنها سنگهایی وجود دارد که قیمتی چند برابر الماس داشته و خیلی خاص تر و نایابترند. نوعی از این گونه سنگها که به نام کریستال شناخته می شوند بیشتر در موزه ها و یا در کلکسیون های خانگی و شخصی افراد ثروتمند نگه داری می شوند و شاید ما هیچ گاه حتی قادر به دیدن آنها نباشیم. برخی دیگر از این سنگها با داشتن جنبه تزیینی دارای قیمتهای گزافی هستند. در این مطلب به تعدادی از سنگهای تزیینی و قیمتی به همراه تصاویر و ذکر ویژگیهای برجسته آنها خواهیم پرداخت.

سنگهای قیمتی
سنگهای قیمتی و تزیینی


سنگ عقیق سیاه

سنگ عقیق سیاه سنگی از خانواده کوارتز است که از دوران کهن استفاده فراوانی در جواهرات داشته است. برای این سنگ نیز خواص درمانی و ماورایی زیادی ذکر شده است.
اونیکس یا اسود از نام های دیگری است که عقیق سیاه با آنها شناخته می شود. امروزه این سنگ در جواهرسازی و صنایع نیز کاربرد دارد. عقیق سیاه از لحاظ سختی در رده هفتم قرار دارد که با داشتن سه درجه پایین تر از الماس به عنوان سخت ترین کانی در زمین شناخته می شود. 
سنگ عقیق سیاه در اغلب کشورها یافت می شود، استرالیا، اندونزی، برزیل، اتیوپی، چک و ترکیه از مهمترین کشورهایی هستند که این سنگ در آنها وجود دارد.

سنگ های قیمتی
سنگ عقیق سیاه

خواص سنگ عقیق سیاه

این سنگ نیروبخش بوده و برای افراد دارای فشار روحی و عاطفی مفید است. باعث افزایش قدرت ذهن و تمرکز می شود. در افزایش اعتماد به نفس نیز موثر است.
به شکل ویژه تر سنگ عقیق سیاه موثر برای برطرف کردن بیماریهای پوستی است و باعت تسریع در درمان زخمهای عفونی و قارچی، تورم و آفتاب سوختگی می گردد. برای این منظور پوست آسیب دیده با آبی که این سنگ به مدت یک شب در آن قرار داده شده چند بار در طی روز شست و شو داده می شود.

سنگهای قیمتی
سنگ عقیق سیاه


سنگ دلربا

سنگ دلربا که به دلیل درخشندگی طبیعی و دارا بودن ذراتی از طلا به نام گلدستون نیز نامیده می شود از لحاظ کانی شناسی دارای ناخالصی های هماتیت و گوتیت است. رنگ خاص و درخشندگی طبیعی برجسته ترین ویژگی سنگ دلربا محسوب می شود.
کشور پیدایش این سنگ هند است. این سنگ بیشتر در رنگهای سبز تا قهوه ای مایل به سرخ وجود دارد.

سنگ های قیمتی و تزیینی
سنگ دلربا


خواص سنگ دلربا

بهبود اخلاق و رفتار، درمان ضعف و کمرویی، تقویت خوش اخلاقی و گشاده رویی، افزایش حس شادابی و نشاط و کاهش استرس و اضطراب از جمله خواص سنگ دلرباست.
از خواص درمانی سنگ دلربا نیز می توان به کاهش تنش معده، مفید برای استخوان ها، کاهش حساسیت ها و آلرژی، افزایش سیستم ایمنی، تنظیم فشار خون و کاهش حمله های آسمی اشاره کرد.

سنگهای قیمتی
سنگ تزیینی و قیمتی دلربا


سنگ یاقوت کبود

سنگ یاقوت کبود دومین کانی سخت بعد از الماس محسوب می شود سختی بالای این سنگ سبب شده تا از این سنگ در مصارف صنعتی نیز استفاده شود. رنگ یاقوت کبود از آهن و تیتانیوم است. برجسته ترین ویژگی این سنگ زیبایی خیره کننده آن است.
سنگ یاقوت کبود که با نام سفایر نیز شناخته می شود به رنگ های متنوعی همچون آبی، آبی متمایل به سفید، سبز، صورتی، ارغوانی و آبی مایل به سرخ وجود دارد و بیشتر در کشورهایی مانند برمه، تایلند، استرالیا، آمریکای شمالی، برزیل و آفریقا یافت می شود.

سنگهای قیمتی
سنگ یاقوت کبود

 

خواص سنگ یاقوت کبود

این سنگ نماد قداست، شانس، راستگویی و وفاداری است. گذشتگان از این سنگ برای محافظت از خود در برابر چشم بد استفاده می کردند.
سنگ یاقوت کبود مفید برای سیستم عصبی بوده و هم چنین باعث تنظیم عملکرد غده تیروئید می شود. این سنگ باعث استحکام در دیواره رگ ها شده و از خونریزی بینی جلوگیری می نماید. از آن برای درمان دردهای رماتیسمی و سردردهای شدید، جوش صورت و اگزماهای پوستی استفاده می شود.

سنگ های تزیینی و قیمتی
سنگ یاقوت کبود


سنگ زمرد

سنگ زمرد از جنس سیلیکات آلومینیوم و بریلیوم از نوع سبز بریل بوده و دارای سختی 7.5 – 8 در مقیاس موس است. این سنگ ارزشمند در کشورهای کلمبیا، برزیل، روسیه و افغانستان یافت می شود.
زیبایی چشم نواز و قدرت معنوی موجود در این سنگ باعث محبوبیت آن در میان فرهنگها و مذاهب مختلف شده است. از نوع شفاف این سنگ در گذشته برای مطالعه و دیدن اشیا ریز استفاده می شده و به سنگ مطالعه معروف بوده است.

سنگهای قیمتی
سنگ زیبای زمرد


خواص سنگ زمرد

افزایش دادن محبت میان زن و شوهر، کاهش درد زایمان، باطل کردن سحر و جادو، سنگ محافظ مسافر از خواص عمده سنگ زمرد است. این سنگ را هم چنین سمبل امید و عشق و خیال می دانند. برای تسکین ذهن نا آرام مفید است.
در برخی فرهنگها این اعتقاد وجود دارد که این سنگ برای درمان بیماریهای چشمی موثر است. برای جلوگیری از ابتلا به صرع مفید واقع می شود. در ایجاد تعادل برای سیستم عصبی و درمان بیماری پارکینسون مفید بوده و عملکرد تقویتی برای دستگاه گوارشی دارد.

سنگ های تزیینی
خواص سنگ زمرد


سنگ توپاز

نام سنگ توپاز از واژه یونانی توپازیوس که نام جزیره ای در دریای سرخ است گرفته شده است و به معنی جست و جو کردن است. سنگ توپاز متشکل از بخارات فلوئوردار بوده و بیشتر به رنگهای زرد و آبی یافت می شود و اغلب در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، مناطقی در سیبری، ژاپن، برزیل و مکزیک دیده می شود.
سنگ توپاز یک کانی با جلای شیشه ای بوده و سنگی شفاف تا نیمه شفاف است.

سنگهای تزیینی
انواع رنگهای سنگ توپاز


خواص سنگ توپاز

توپاز باعث تقویت خلاقیت و ارتقاء عقل و خرد می شود. ایجاد شادابی و نشاط، برطرف کردن بیخوابی و افسردگی از خواص دیگر این سنگ است هم چنین توپاز را سمبلی از آرامش و ثروت می دانند.
توپاز در بهبود و درمان بیماریهای کبدی و پوستی موثر بوده باعث تقویت و تنظیم عملکرد کلیه ها می گردد. دردهای ناحیه ستون فقرات را بهبود می بخشد. برای سردردهایی با منشاء عصبی و استرسی مفید است.

سنگهای قیمتی و تزیینی
خواص سنگ توپاز


سنگ آمیتیست

سنگ آمتیست گونه بنفش سنگ کوارتز بوده و به عنوان گرانبهاترین سنگ در زمره کوارتزها محسوب می شود. نخستین بار در کشور رومانی کشف شد اما در کشورهای آلمان،چک اسلواکی، روسیه، برزیل، آمریکا، ماداگاسکار، مکزیک و زامبیا نیز یافت می شود.

سنگهای تزیینی و قیمتی
سنگ زیبای آمیتیست


خواص سنگ آمیتیست

باعث تقویت اراده شده، انرژی های بد و منفی را خنثی کرده و به انرژی مثبت تبدیل می کند. برای بهبود کابوس های شبانه و بیخوابی موثر است. ترس و تشویش و اضطراب را کاهش می دهد. به افزایش قدرت ذهنی و بدنی کمک می کند.
در بهبود دردهای ناحیه سر و گاه فشارهای عصبی موثر است. در بهبود بیماریهای روانی نقش دارد. سنگ آمتیست در درمان و تسکین سرگیجه هایی با منشاء روانی، اختلالات چشمی و ناهماهنگی های مربوط به آن موثر بوده و برای کم خونی نیز مفید است.

سنگ های قیمتی و تزیینی
خواص سنگ آمیتیست

 

مطلب مفید بود؟
29
4
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی