تهران

سنگ یاقوت و انواع سنگ یاقوت

آشنایی با سنگ یاقوت و انواع آن
سنگ یاقوت را می توان یکی از زیباترین سنگهای تزیینی و قیمتی دانست این سنگ به تناسب رنگ های مختلف انواع گوناگونی نیز دارد که یاقوت سرخ و یاقوت کبود بیشتر شناخته شده هستند و در جواهر سازی نیز کاربرد زیادی دارند. در این مطلب قصد داریم با انواع سنگ یاقوت و خواص آنها بیشتر آشنا شویم.

سنگ یاقوت و انواع آن

یاقوت از زیباترین سنگهای تزیینی و قیمتی محسوب می شود که استفاده فراوانی در جواهر سازی دارد و از زمان های دور در ساخت و تزیین انواع جواهرات، تاج ها و لوازم تزییناتی و لوکس استفاده می شده است. این سنگ یکی از سنگهای گران بها است. 

سنگ زیبای یاقوت و انواع مختلف آن
سنگ زیبای یاقوت و انواع مختلف آن


انواع سنگ یاقوت 

یاقوت سرخ یا روبی

یکی از انواع سنگ یاقوت گونه سرخ رنگ این کانی است که با نام روبی نیز معروف است. یاقوت سرخ از نوع سنگهای کروندوم است. از لحاظ درجه سختی یاقوت 9 بوده و از این جهت دومین کانی سخت جهان بعد از الماس نام می گیرد.  این سنگ سمبل و نماد ثروت و قدرت حاکمان در گذشته بوده است. سنگ های یاقوت سرخ خالص بسیار نایاب و نادر هستند و در صورت یافته شدن ارزشی چندین برابر الماس خواهند داشت.

سنگ یاقوت سرخ
سنگ یاقوت سرخ


کروندوم هایی با رنگ قرمز و صورتی اغلب تحت عنوان یاقوت سرخ، و کروندوم هایی با رنگهای دیگر اصطلاحا یاقوت کبود نامیده می شوند. یاقوت زرد نوع کمتر شناخته شده از سنگ یاقوت است که زیبایی خیره کننده ای در انگشتر و گردنبند دارد.

یاقوت زرد
یاقوت زرد


انواع یاقوت سرخ

یاقوت سرخ دربرگیرنده طیفی وسیع از رنگ قرمز است و شامل سنگهای صورتی رنگ تا کانی های قرمز متمایل به سیاه می شود. این نوع از سنگ یاقوت گران بهاترین نوع از کروندوم هاست و به عنوان یک جواهر قیمتی شناخته می شود. عنصر رنگ دهنده کروندوم کروم است. رنگ قرمز خالص همراه با یک هاله آبی رنگ، بهترین رنگ در سنگهای گروه یاقوت محسوب می شود. این رنگ خاص به عنوان رنگ خون کبوتر نیز اطلاق می گردد.

سنگ یاقوت سرخ (رنگ خون کبوتر)
سنگ یاقوت سرخ (رنگ خون کبوتر)


یاقوت های سرخ بر مبنای درجه رنگ به انواع یاقوت با رنگ های صورتی، روبی روشن، روبی، روبی تیره تقسیم بندی می گردند.

سنگ یاقوت
انواع سنگ یاقوت سرخ یا روبی

 

انواع یاقوت کبود یا سفایر

یاقوت کبود یا سفایر به سنگهای یاقوت با رنگ آبی گفته می شود. سفایر در زبان یونانی به معنای سنگهای آبی رنگ است. یاقوت کبود خود دربرگیرنده انواع رنگهای مختلف است. گونه آبی کبود یاقوت در کشور سریلانکا یافت می گردد.

سنگ یاقوت
سنگ یاقوت کبود

نوع بنفش رنگ این سنگ نیز هم در سریلانکا و هم میانمار دیده شده، و نوع شیری رنگ سفایر فقط در کشمیر هند رویت شده است. رنگ شیری به دلیل وجود ناخالصی در این سنگ است.

سنگ یاقوت
یاقوت کبود بنفش و شیری

تیره ترین گونه سفایر یاقوت تحت عنوان کبود آبی جوهری رنگ شناخته می شود. چین، ویتنام، استرالیا، تایلند و نیجریه از جمله ذخایر این نوع یاقوت کبود محسوب می شوند.

سنگ یاقوت
سنگ یاقوت کبود جوهری

 

خواص سنگ یاقوت

هر ماده ای در طبیعت دارای خواص و انرژی خاصی است بویژه سنگها در طب سنتی و قدیمی فرهنگهای گوناگون جایگاه ویژه ای داشتند و از انواع مختلف سنگها در درمان و بهبود بیماریهای خاصی استفاده می شده است. 
 سنگ یاقوت نیز استفاده های فراوانی در طبابت داشته است. از سنگ یاقوت در طب سنتی ایرانی جهت درمان امراضی مانند صرع، طاعون و جنون استفاده می کردند.
هم چنین سنگ یاقوت را برای دفع سموم و مواد زاید و بیماری زا از بدن افراد مفید و موثر می دانند. از خواص دیگری که برای این سنگ زیبا عنوان می شود کارکرد تصفیه خون است. از میان بردن رخوت و سستی با افزایش میزان فشار خون پایین از دیگر خواص سنگ یاقوت است. افزایش میل جنسی و در پی آن درمان ناباروری از خواص مهم این سنگ محسوب می شود. برای بهبود سردردهای ناشی از میگرن نیز سنگ یاقوت موثر است.
ایجاد و تقویت انصاف و وفاداری در میان شرکا و کارمندان، درمان دردهای عصبی، بهبود اگزماهای پوستی، درمان آثار زخم و جراحی، از خواص یاقوت کبود محسوب می شود. 

از بین بردن ترس در فرد، تقویت شجاعت، صبر و طاقت از خواص روحی این سنگ گرانبهاست. این سنگ مناسب برای مدیتیشن بوده، هم چنین استفاده از آن به عنوان گردنبند قادر است یاری کننده فرد در سخنوری و داشتن یک بیان قوی باشد. داشتن انگشتری با نگین سنگ یاقوت می تواند به فرد در برقراری روابط کمک کند.

سنگ یاقوت
خواص انواع سنگ یاقوت

 

مطلب مفید بود؟
84
11
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی