تهران

برای ساخت یک انیمیشن چکار کنم

اصول ساخت انیمیشن
تولید یک انیمیشن با کیفیت و حرفه‌ای نیازمند مهارت در استفاده از ابزارهای مربوط به این حوزه و داشتن ذوق و ایده‌های هنری می‌باشد پس برای انیماتور شدن می‌بایست مهارت‌های خاصی را آموخت. ما در این مطلب به معرفی انیمیشن و چگونگی ساخت آن به روش گام به گام و اصولی خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

برای ساخت یک انیمیشن چکار کنم

ساخت انیمیشن یک هنر و علم جالب و مدرن است که امروزه طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. تولید انیمیشن های مختلف و جالب باعث نظر عده بسیار زیادی از مخاطبان با گروه‌های  سنی متفاوت شده است. انیمیشن در واقع تلفیقی از هنر و علم است که در ساخت یک نمونه موفق از آن باید در هر دو مورد خبرگی کامل داشته باشید. در این مطلب قصد داریم شما را با مراحل ساخت انیمیشن و نکات مهم در ساخت انیمیشن آشنا کنیم. برای ساخت یک انیمیشن فرقی نمی‌کند مبتدی باشید یا حرفه‌ای فقط کافیست توانایی کار با ابزارهای اصلی طراحی شده برای این کار را کسب کنید و آن را با کمی ذوق و ابتکار هنری ترکیب کنید. در عصر ما بازار ساخت و تماشای انیمیشن‌ها بسیار داغ است به طوری که در طی سال‌های اخیر شاهد ساخت و عرضه انیمیشن‌های محبوب و پر طرفداری همانند، پاندا کونگ فو کار بوده ایم. تولید انیمیشن در سطح بالا  باعث ایجاد درامد های بسیار خوبی برای سازندگان آن ها خواهد شد. 


انیمیشن چیست؟

انیمیشن در واقع یک تکنیک است که بر پایه خطای ادراکی بنا شده است. انمیشن ها از طریق نمایش بسیار سریع فریم های تصویر ساخته می‌شوند. این نمایش به گونه ای صورت می‌گیرد که فرد توانایی تشخیص اختلاف جزئی فریم ها و تغییر سریع آن ها نشود. بسیاری از فیلم هایی که به تماشای آن ها مینشینیم در قالب انیمیشن ساخته شده اند. تبلیغات تلویزیونی، طراحی مدل های مختلف و نمایش های کارتونی همگی گونه ای از انیمیشن ها هستند. تولید انیمیشن که به آن متحرک سازی تصاویر نیز گفته می‌شود شاخه های مختلفی دارد که با توجه به محتوای انیمیشن تقسیم بندی می‌شوند، انیمیشن های دو بعدی، سه بعدی، کامپیوتری تلفیقی از انواع انیمشن ها هستند که برای ساخت آن ها نیز روش های متعددی وجود دارد همانند انیمیشن روی طلق، انیمیشن روی کاغذ و انیمیشن کامپیوتری. به شخص سازنده انیمیشن، انیماتور گفته می‌شود. انیماتور به نقاشی ها جان می‌دهد و به آن ها قابلیت حرکت می‌بخشد.

گام های آموزش ساخت انیمیشن

آموزش گام به گام ساخت انیمیشن

همانطور که اشاره کردیم انیمیشن ها انواع مختلفی دارند. برای یک شخص مبتدی برای شروع ساخت انیمیشن، انیمیشن های دوبعدی توصیه می‌شود. در اولین قدم برای ساخت یک انیمیشن، نیاز است شما با نمای کلی انیمیشن سازی و فضای کاری آن آشنا شوید. برای رسیدن به یک دیدگاه کلی از انیمیشن سازی مطالعه و تحقیق در این زمینه توصیه می‌شود. بهترین منبع برای کسب اطلاعات در این زمینه مطالعه کتاب های مربوطه و گفتگو با یک انیماتور با سابقه است. یکی از کتاب‌های معروف در این زمینه کتاب کیت بقای انیماتور اثر ویلیام ریچارد است. نویسنده در این کتاب 342 صفحه ای به اصول انیمیشن سازی اشاره می‌کند همچنین تمامی نکات مهم در ساخت انیمیشن را تحت پوشش قرار می‌دهد. هر فرد مبتدی با مطالعه دقیق و کامل این کتاب می‌تواند به یک انیماتور تبدیل شود. 

پس از این مرحله و کسب اطلاعات راجع به چگونگی انجام فرآیند انیمیشن سازی می‌بایست به کسب مهارت های لازم در این زمینه بپردازید. باید با ابزارها و نرم افزارهایی که برای تولید و پیاده سازی انیمیشن از آن‌ها استفاده می‌شود آشنایی کامل پیدا کنید و توانایی کار کردن با آن ها را کسب کنید.

پس از گذر از این مرحله می‌بایست به نوشتن سناریو و خلق شخصیت ها و صحنه های موجود در انیمیشن پرداخت در واقع باید یک فیلم نامه مناسب و کامل برای انیمیشنتان بنویسید که بر اساس آن اجرا شود. موشن گرافی، متحرک سازی تصاویر و صداگذاری روی آن ها می‌باشد در واقع پس از ایجاد تصاویر متحرک به وسیله نرم افزارهای موجود صداگذاری بر روی آن ها انجام می‌شود تا جلوه بهتری به خود بگیرد. 
همانطور که ذکر کردیم انیمیشن ها در قالب انیمیشن های دوبعدی و سه بعدی تولید می‌شوند که برای ساخت هر یک از این دو سبک ابزارهای خاصی طراحی شده است. در ادامه به معرفی این برنامه ها خواهیم پرداخت.


برنامه های نرم افزاری تولید انیمیشن 

در ابتدایی ترین حالت ابتدا باید نرم افزارهای پایه نظیر فوتوشاپ و فلش را یاد گرفته و سپس به دنبال یادگیری برنامه های تخصصی تر بروید. 


نرم افزار فوتوشاپ

این نرم افزار پرکاربرد یکی از محبوب ترین نرم افزارهای تولید شده تا به امروز است که قابلیت ویرایش حرفه ای عکس، ساخت عکس های سه بعدی و نقاشی را دارد. مهارت در کار با فوتوشاپ در تمامی زمینه ها به شما کمک خواهد کرد. 


نرم افزار فلش

این نرم افزار برای ساخت محتواهای چند رسانه ای برای کامپیوتر، تبلت و گوشی های هوشمند کاربرد دارد. این نرم افزار قدرتمند برای ساخت محتواهای انیمیشنی نیز بسیار کاربرد دارد. 


نرم افزار افترافکت

افترافکت برای تولید تصاویر با حرکت های پیچیده گرافیکی و جلوه های بصری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از افترافکت برای ساخت جلوه های بسیار پیچیده و دقیق استفاده می‌شود. 


برنامه Toon Boom Studio

این برنامه برای ساخت حرفه ای انیمیشن طراحی شده است که بیشتر در حوزه ساخت انیمیشن دو بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برای کار کردن با آن می‌بایست به خوبی بر آن تسلط داشت. 

 

برنامه Moho 

این برنامه از برنامه قبلی کمی ساده تر بوده و کار کردن با آن نیز راحت تر است. محیط کاری کاربرد پسندی نیز دارد که به کمک آن می‌توانید انیمیشن های ساده و متوسط بسازید. این برنامه نیز برای ساخت انیمیشن های دو بعدی طراحی شده است. 

تولید انیمیشن

برنامه 3dsmax

برنامه 3dsmax یکی از ابزارهای بسیار گسترده برای ساخت انیمیشن های دو بعدی است. این نرم افزار قابلیت های بسیار خوب و جالبی دارد که حاصل بکار گیری آن ها تولید انیمیشنی سه بعدی با کیفیتی مطلوب است. 
 

برنامه Blender

این برنامه از برنامه های تولید انیمیمشن سه بعدی است که مورد استفاده بسیاری از انیماتورها قرار گرفته است. این برنامه رایگان بوده و دارای افکت های خوبی برای کار و تولید یک محصول با کیفیت می‌باشد. 

برای ساخت انیمیشن ابزارها و نرم افزارهای دیگری نیز وجود دارد، ما در این مطلب سعی در معرفی نمونه های پرکاربرد و معروف داشته ایم. تسلط بر روی مفاهیم و نحوه کار با این نرم افزارها سبب می‌شود تا شما پس از مدت محدودی به یک انیماتور حرفه ای و موفق تبدیل شوید. 

مطلب مفید بود؟
15
2
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی