تهران

روز جهانی دیابت ، دیابت و علائم دیابت چیست؟

روز جهانی دیابت
23 آبان روز جهانی دیابت نام‌گذاری شده است زیرا میزان شیوع آن در کل جهان در حال افزایش است و دولت‌ها باید حمایت‌های لازم را با هدف پیشگیری، کنترل و درمان این بیماری انجام دهند تا با آگاهی صحیح و حمایت‌ها میزان آسیبی که از این بیماری به افراد و خانواده‌ها وارد می‌شود، به حداقل برسد. همراه ما باشید.

روز جهانی دیابت ، دیابت و علائم دیابت چیست؟

امسال روز جهانی دیابت، دوشنبه 23 آبان ماه 1401 است. این روزها با توجه به افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به بیماری‌های خاص می‌شود این طور بیان کرد که احتمالا همگی به طور نسبی با بیماری دیابت آشنایی دارید اما با توجه به تغییر سبک زندگی و همچنین افزایش روزافزون مبتلایان به این بیماری، این روز با هدف اطلاع رسانی دقیق و علمی درباره این بیماری و افزایش آگاهی افراد، علت و عوارض آن نام‌گذاری شده است.

در این مقاله قصد داریم شما را با دیابت، علت ابتلا به دیابت، درمان دیابت و دلیل نام‌گذاری روز جهانی دیابت، آشنا کنیم:

روز جهانی دیابت
23 آبان 1401، روز جهانی دیابت

علت نام‌گذاری روز جهانی دیابت

در سال 1991 بنیاد بین المللی دیابت (IDF) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز 14 نوامبر هر سال را به نام " روز جهانی دیابت " معرفی کردند. این روز تاریخ تولد "فردریک بانتینگ" است. کسی که در کنار "چارلز بست" انسولین را کشف کرد که این کشف زندگی جدیدی به بیماران مبتلا به دیابت بخشید.

در 20 دسامبر 2006، مجمع عمومی سازمان ملل با  تصویب یک قطع‌نامه معتبر، دیابت را "یک بیماری مزمن و ناتوان کننده با هزینه‌های زیاد“ معرفی کرد که کل دنیا، دولت‌ها و خانواده‌ها درگیر آن می‌شوند. 

دیابت چیست؟

هنگامی که بدن سیستم سوخت رسانی خود را به دلیل کمبود ترشح انسولین با اشکال انجام می‌دهد، بیماری دیابت به وجود می‌آید. انسولین که در واقع یک هورمون است از پانکراس ( اندام تولید کننده آنزیم گوارش ) ساخته می‌شود که برای جذب انرژی مواد غذایی و تبدیل آن‌ها به سوخت و انرژی برای بدن ضروری است.

انواع دیابت

  1. دیابت نوع یک یا دیابت وابسته به انسولین: در دیابت نوع یک، بدن بیمار تولید انسولین ندارد ( یا به مقدار بسیار ناچیز تولید می‌کند ) که در نتیجه کنترل میزان قند خون در بدن ممکن نیست. معمولن این نوع دیابت قبل از 40 سالگی فرد را درگیر می‌کند که البته اوج آن در حدود 14 سالگی است.
  2. دیابت نوع دو یا دیابت غیر وابسته به انسولین: در دیابت نوع دو، لوزالمعده انسولین تولید می‌کند اما اندازه آن برای حفظ تعادل قند خون در بدن کافی نیست. این نوع دیابت معمولن افراد بالای 40 سال را مبتلا می‌کند.
  3. دیابت بارداری: دیابت بارداری یا دیابت حاملگی معمولن در هفته‌های 24 و 28 بارداری ظاهر می‌شود و پس از زایمان همه چیز نرمال می‌شود.

نشانه‌ها و علائم دیابت

بیماری دیابت احتمال دارد که در ابتدا بدون علامت باشد به همین جهت بسیاری از افرادی که مبتلا می‌شوند در آزمایش خون خود به صورت کاملن تصادفی متوجه میزان بالای قند خون می‌شوند و می‌فهمند که مبتلا به دیابت شده‌اند. اما اگر آزمایش خون هم ندهند به مرور زمان با بالا بودن قند خون علائم دیابت ظاهر می‌شود که بدین صورت است: 

  • ادرار زیاد
  • خشکی دهان و عطش 
  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • خستگی زیاد
  • تاری دید

چه کسانی مستعد ابتلا به دیابت هستند؟

عواملی که باعث می‌شود افراد بیشتر در خطر ابتلا به دیابت باشند عبارت است از: 

  1. تجمع چربی در شکم و پهلو
  2. عدم تحرک کافی در طول روز و ورزش نکردن
  3. چاقی
  4. سن بالای 45 سال
  5. سابقه دیابت در خانواده
  6. فشار خون بالا
  7. چربی خون بالا

روش‌های پیشگیری از دیابت

  1. تحرک داشتن و افزایش فعالیت بدنی در طول روز
  2. اصلاح رژیم غذایی پر از فیبر و غلات کامل
  3. کاهش وزن اضافی
  4. تغییر سبک زندگی و یاد گرفتن راه‌های کاهش تنش و استرس در طول روز

عوارض دیابت در صورت عدم کنترل آن در بدن

  • مشکلات قلبی عروقی
  • مشکلات چشمی مانند آسیب به شبکیه چشم
  • مشکلات کلیوی
  • مشکلات عروق پا
عوارض دیابت
عوارض دیابت در بدن فرد مبتلا

نماد روز جهانی دیابت

نماد روز جهانی دیابت یک دایره به نشانه اتحاد کل مبتلایان در دنیا «همه با هم برای دیابت» از سوی سازمان ملل تصویب شد. دایره یک نماد بسیار ساده است که به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. در تمام فرهنگ‌ها دایره، نشـانه زندگی و سلامتی است. رنگ آبی این دایره نشانه آسمان است که همه مردم دنیا را باهم متحد می‌کند. (رنگ پرچم سازمان ملل نیز آبی است).دایره آبی نماد دیابت، نشان دهنده اتحاد جهانی برای مبارزه علیه بیماری دیابت است.

روز جهانی دیابت
نماد روز جهانی دیابت

درمان دیابت

این بیماری درمان قطعی ندارد و فقط با تغییر سبک زندگی به سمت زندگی سالم و همچنین استفاده از داروهای کاهنده قند خون در بدن و یا تزریق روزانه انسولین در بدن، می‌توان این بیماری را تا آخر عمر کنترل کرد و عوارض آن را در بدن به حداقل رساند.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی