تهران

برای گرفتن حاجت، دعای زیارت عاشورا را این‌گونه بخوانید

خواندن زیارت عاشورا برای گرفتن حاجت
خواندن زیارت عاشورا مخصوصا در دوران محرم ثواب بسیار زیادی دارد اما باید بدانید که خواندن این دعا آداب مخصوصی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با آداب خواندن زیارت عاشورا و طریقه خواندن آن برای حاجت گرفتن و رفع مشکلات آشنا شوید.

آداب خواندن زیارت عاشورا

خواندن زیارت عاشورا مخصوصا در دوران محرم ثواب بسیار زیادی دارد، اما برای رفع مشکل و حاجت گرفتن، آداب خاصی وجود دارد که به هنگام خواندن حتما باید رعایت شوند.

در ادامه همراه ما باشید تا با ثواب زیارت عاشورا و نحوه خواندن آن آشنا شوید.

نحوه قرائت زیارت عاشورا
زیارت عاشورا

آداب خواندن دعای زیارت عاشورا

در مسائل دینی و مذهبی برای هر امری آدابی خاص وجود دارد. دعاها و زیارت‌هایی در صحیفه سجادیه، مفاتیح و... ذکر شده است که یکی از آن‌ها زیارت عاشورا می‌باشد که خواندن آن ثواب زیادی دارد.

زیارت عاشورا، زیارت‌نامه‌ای می‌باشد که از امام محمد باقر (ع) نقل شده است و شیعیان برای زیارت شهدای کربلا مخصوصا امام حسین (ع) در ایام‌ مختلف به خصوص ماه محرم و صفر به خواندن این دعا می‌پردازند.

در ادامه این مطلب با آداب خواندن دعای زیارت عاشورا بیشتر آشنا می‌شوید.

آداب خواندن زیارت عاشورا
آداب خواندن زیارت عاشورا

ثواب زیارت عاشورا از چه کسی نقل شده است؟

زیارت عاشورا از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) نقل شده است، اما مشخص است که این زیارت از جانب خداوند بزرگ مرتبه نازل شده است. 
شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان از امام صادق (ع) نقل می‌کند که آن حضرت از پدر خود و ایشان از اجداد بزرگوارش و آنان از پیامبر اکرم و آن حضرت از جبرئیل و جبرئیل از خداوند متعال که:

حضرت احدیت به ذات مقدس خود قسم خورده است که هر کس امام حسین را از دور یا نزدیک زیارت کند، زیارت او را می‌پذیرم و خواهش و حاجت او را برآورده می‌کنم و شفاعت او را در حق هر کس که بخواهد قبول می‌کنم و فوز به بهشت و آزادی از جهنم را به او عطا می‌کنم.

آداب خواندن زیارت عاشورا
ماه محرم و ثواب خواندن زیارت عاشورا

امام صادق (ع) درباره زیارت عاشورا فرمود:

هرگاه مشکلی داشتی و حاجتی خواستی، در هر کجا که حضور داشتی زیارت عاشورا و دعا‌های پس از آن را بخوان و از خدا حاجت خود را بخواه، بی تردید خداوند و پیامبر (ص) به وعده خود عمل می‌کنند و خواسته‌ات را برآورده می‌سازند.

امام باقر (ع) درباره زیارت عاشورا فرمود:

اگر خواهان زیارت بارگاه امام حسین (ع) و یاران او از دور هستی، مانند هر کس که سلام می‌دهد به سوی آن حضرت رو کن و با حضور قلب به آن سو نگاه کن و پس از گفتن الله اکبر  این‌ گونه بخوان:

السلام علیک یا اباعبدالله (زیارت عاشورا را بخوانید) و سپس دو رکعت نماز بخوانید.

امام محمد باقر (ع) فرمود: 

این دعا، دعایی می‌باشد که ملائکه آن را می‌خوانند و خداوند درقبال خواندن آن برای تو صد هزار درجه می‌نویسد و مثل کسی خواهید بود که با امام حسین (ع) شهید شده‌ای و برای تو ثواب زیارت هر پیغمبر و رسول و ثواب هر کسی که امام حسین را زیارت کرده است نوشته می‌شود.

آداب صحیح خواندن زیارت عاشورا
آداب صحیح خواندن زیارت عاشورا

روش خواندن زیارت عاشورا و آداب آن

برای خواندن زیارت عاشورا آداب خاصی وجود دارد. برای اجابت دعاها و برآورده شدن حاجت‌ها باید آدابی را که در ادامه گفته می‌شود رعایت کرد.

  1. برای خواندن زیارت عاشورا ابتدا رو به مرقد امام حسین و یا به سمت قبله بنشینید.
  2. در شروع صد مرتبه ذکر الّله اکبر بگویید.
  3. در هنگام خواندن زیارت عاشورا مراقب اعمال خود باشید.
  4. هنگام خواندن زیارت عاشورا تمام حواستان به متن دعا باشد و با کسی صحبت نکنید و این دعا را با خلوص نیت و توجه کامل بخوانید.
  5. عبارات و کلمات زیارت عاشورا را صحیح و درست تلفظ کنید.
  6. زیارت عاشورا را از اول تا ابتدای صد لعن بخوانید.
  7. سپس برای ادامه زیارت عاشورا نیاز است دو رکعت نماز برای حضرت ابا عبدالله خوانده شود. ( این نماز با نماز آخر زیارت عاشورا فرق می‌کند)
  8. پس از خواندن نماز، صد مرتبه ذکر الّله اکبر بگویید.
  9. سپس صد مرتبه لعن و سلام برای هر کدام گفته شود.
  10. در پایان زیارت عاشورا دو رکعت نماز زیارت خوانده شود.

برای قرائت و خواندن زیارت عاشورا می‌توانید از لینک زیر با صدای زیبای استاد فرهمند استفاده کنید:

متن کامل زیارت عاشورا با ترجمه و خط درشت + صوت استاد فرهمند

نحوه قرائت زیارت عاشورا
نحوه قرائت زیارت عاشورا

نحوه قرائت زیارت عاشورا به روش‌های متفاوت

زیارت عاشورا را به صورت کامل بخوانید و زمانی که به عبارت لعن و سلام رسیدید، هر یک از آن عبارت‌ها را به طور کامل 100 مرتبه تکرار کنید.

همچنین می‌توانید زیارت عاشورا را بدون خواندن 100 مرتبه لعن و سلام بخوانید و پاداش و اجر ثواب خود را دریافت کنید. اما اگر زیارت عاشورا را به همراه 100 مرتبه لعن و 100 مرتبه سلام به صورت کامل بخوانید یقینا پاداش و آگاهی بیشتری را دریافت خواهید کرد. این را بدانید که خواندن زیارت عاشورا با 100 لعن و سلام واجب نیست و در زمان های معمولی می‌توانید فقط یکبار تکرار کنید و به نور یقین و آگاهی برسید.

در برخی روایت‌ها آمده است که می‌توان عبارت لعن ( اللهم العنهم جمیعا ) 100 بار گفته شود و همچنین سلام نیز جداگانه ( السلام علی الحسن و علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین ) 100 بار گفته شود.

منظور این است که در هنگام خواندن زیارت عاشورا وقتی به عبارت لعن و سلام رسیدید، بعد از خواندن عبارت (اللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ آخِرَ تابِعٍ عَلَی ذلِکِ، اللّهُمَّ الْعَنْ الْعِصابَهَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ و بایَعَتْ و تابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ، اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً) 99 بار دیگر می گویید: (اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً)

و در ادامه بعد از خواندن عبارت (السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ وَ عَلَی الْاَرْواحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنائِکَ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً مابَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ، وَلاجَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنیّ لِزِیارَتِکُمْ، السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ) 99 بار دیگر می‌گوییم (السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ)

روش دیگر خواندن زیارت عاشورا این می‌باشد که بعد از قرائت کامل زیارت عاشورا وقتی به عبارت لعن و سلام رسیدید، چنین می‌گویید: (اللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ آخِرَ تابِعٍ عَلَی ذلِکِ، اللّهُمَّ الْعَنْ الْعِصابَهَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ و بایَعَتْ و تابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ، اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً؛ اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً)

(السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ وَ عَلَی الْاَرْواحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنائِکَ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً مابَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ، وَلاجَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنیّ لِزِیارَتِکُمْ، السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ؛ السَّلامُ عَلَی اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَوْلادِ اﻟْحُسَیْنِ وَ عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً)

طریقه خواندن زیارت عاشورا برای گرفتن حاجت
طریقه خواندن زیارت عاشورا برای حاجت گرفتن

طریقه خواندن زیارت عاشورا برای گرفتن حاجت

  1. خواندن زیارت عاشورا را از روز چهارشنبه آغاز کنید.
  2. زیارت عاشورا را بین طلوع و غروب آفتاب بخوانید.
  3. باید زیارت عاشورا چهل روز پیاپی خوانده شود و هر روز صدقه‌ای برای سلامتی آقا امام زمان (عج) داده شود.
  4. می‌توانید زیارت عاشورا را در چهل روز بخوانید توجه داشته باشید خواندن زیارت عاشورا در 40 روز در برآورده شدن حاجات و رسیدن به مقاصد و دفع دشمنان بی‌نظیر است.
خواندن زیارت عاشورا برای حاجت گرفتن
خواندن زیارت عاشورا برای رفع مشکلات

ثواب‌های خواندن زیارت عاشورا

  • ثواب هزار جهاد 
  • ثواب مصیبت هر پیامبری از اولین تا آخرین 
  • ثواب هر شهیدی تا روز قیامت
  • نوشته شدن هزار حسنه 
  • ثواب مصیبت هر وصی تا روز قیامت 
  • ثواب دو هزار حج عمره 
  • ثواب هزار جهاد 
  • ثواب دوازده هزار حج

بیشتر بخوانید:

دعای عهد با صوت استاد فرهمند + فضیلت خواندن دعای عهد

روش‌ های خواندن زیارت عاشورا
نذر زیارت عاشورا

نذر زیارت عاشورا

اگر نذر کرده بودید که زیارت عاشورا را در زمان و یا مکانی خاص مانند مسجد بخوانید تا جایی که می‌توانید نذر خود را به جا بیاورید و اگر نتوانستید باید قضای آن را در زمانی مناسب حتما به جا آورید.

مطلب مفید بود؟
233
20
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی