تهران

جاهای زیبا و دیدنی مرکز تهران

جاهای دیدنی تهران و , مناطق گردشگری تهران
در این مطلب درباره مکان هایی دیدنی مرکز تهران برای شما میگویم. ممکن است نام آنها را قبلا شنیده باشید ولی از قدمت و تاریخچه آنها کمتر اطلاع داشته باشید. با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی مرکز تهران

امروز به مرکز تهران می رویم. اگر از شهر های دیگر برای مسافرت و گردش به تهران آمدید حتما به این مکان ها هم سری بزنید. 

سردرباغ ملی تهران

دروازه ایی باشکوه و زیبا که به سردرباغ ملی معروف است. در سال 1340هجری قمری در داخل میدان مشق سابق, محل رژه نظامی قشون قاجار ساخته شد. این عمارت معماری منحصر به فرد و ترکیبی از معماری عهدهای مختلف تاریخ ایران و سبک اروپایی است. سردرباغ ملی دارای سه دروازه, هشت ستون اجری, دیواره های کاشی کاری, پنجره های هلالی, و ترکیبی از آجر, کاشی, سنگ, چوب و فلز در این بنا به کار گرفته شده است. 

سردر باغ ملی در تهران
سردر باغ ملی در تهران


عمارت کوشک

برای بازدید از این خانه زیبا باید به خیابان کوشک حدفاصل فردوسی و لاله زار بروید. نمای این عمارت ترکیبی از آجر, سنگ, کاشیکاری است. ساخت عمارت کوشک به دوران تحول معماری ایران (دوره رضا‌شاه) مربوط می‌شود، به همین خاطر تلفیقی از معماری سنتی ایران و معماری اروپایی در آن به کار گرفته شده است. نمای بیرونی عمارت از آجرکاری، سنگ‌کاری، گچ‌بری و کاشی‌کاری به کار گرفته شده است. 

عمارت کوشک مکان های دیدنی مرکز تهران
عمارت کوشک

خیابان ولیعصر تهران

بلندترین خیابان در ایران و خاورمیانه به مساحت 17/9کیلومتر مربع است. که از میدان راه آهن  در جنوب تهران آغاز و به میدان تجریش در شمیرانات در شمال تهران به پایان می‌رسد. این خیابان به دستوررضا شاه پهلوی ساخته شد.نام اولیه این خیابان «جاده مخصوص پهلوی» بود و در ماه‌های اول انقلاب سال 57 مدتی «خیابان محمد مصدق» خوانده می‌شد، اما دراخر این خیابان به نام خیابان  ولی‌عصر(عج) تغییر کرد. پارک ساعی, پار ک ملت از معروف ترین و بزرگترین پارک ها در گذر این خیابان است. 

مکان های دیدنی مرکز تهران
خیابان ولیعصر تهران


برخی از مکان‌های مهم دیگر در این خیابان از شمال به جنوب به شرح زیر است:

  • صدا و سیما
  • پارک ملت 
  • بیمارستان خاتم‌الانبیا
  • بیمارستان ولیعصر
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • برج اسکان
  • بیمارستان دی
  •  بیمارستان مهرگان
  •  پارک ساعی 
  • سینما آفریقا
  • سینما استقلال 
  • سینما قدس 
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه هنر
  • پارک دانشجو
  • تئاتر شهر
  • کاخ مرمر
  • مهدیه تهران 

تاریخچه خیابان ولی عصر

ساخت جاده مخصوص پهلوی یا همان خیابان پهلوی سابق (ولی‌عصر امروزی ) از سال 1300 شمسی شروع شد .در آن زمان رضاشاه که وزیر جنگ بود تصمیم به احداث این جاده گرفت. همچنین درخت‌کاری اطراف این خیابان و کشیدن نهر برای آبیاری درختان آن نیز از سال 1300 آغاز شد.در سال 1307 خیابان پهلویِ بالا به‌دست «بلدیه تهران» سنگ فرش شد.. در سال 1310 خورشیدی پیش از آمدن ملک فیصل، پادشاه عربستان به تهران، خیابان الماسیه (باب همایون) و میدان توپخانه و آغاز خیابان لاله‌زار برای نخستین بار آسفالت شد و یک سال پس از آن در سال 1311 خورشیدی، خیابان پهلوی نیز آسفالت شد. این خیابان در طول سالهای 1332 تا 1355 شکل امروز را یافت و از حالت بیابانی خارج شد و به طولانی‌ترین خیابان پایتخت بدل گردید.
پس از انقلاب اسلامی، در آغاز، خیابان پهلوی، خیابان مصدق نامگذاری شد؛ ولی پس از چندی نام آن به خیابان ولیعصر تغییر یافت. 

تئاتر شهر

تئاتر شهر بزرگ‌ترین مجموعه نمایش تئاتر ایران است. تئاتر شهر برای آمفی تئاتر, هنرهای نمایشی, نمایش خانه مورد استفاده قرار میگیرد. این مجموعه در سال 1350ساخته و بانی ساخت این مجموعه علی سردارافخمی است. این مجموعه توسط علی سردار افخمی درسال 1346طراحی شد. و پنج سال ساخت این مجموعه به طول انجامید.

تئاتر شهر بزرگ‌ترین مجموعه نمایش تئاتر ایران
تئاتر شهر بزرگ‌ترین مجموعه نمایش تئاتر ایران

افتتاح این مجموعه با به اجرا درآمدن نمایش باغ آلبالو نوشته آنتون چخوف و به کارگردانی آربی اوانسیان و با بازی داریوش فرهنگ،سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار و پرویز پورحسینی به عنوان مدرن‌ترین سالن تئاتر تهران در سال 1351 همراه بود. این مجموعه جزوه میراث فرهنگی کشور محسوب میشود. این مجموعه در خیابان ولیعصر و درمجاورت پارک دانشجو قرار دارد. 
علی سردار افخمی با الهام گرفتن از برج طغرل این مجموعه را طراحی کرد و در آن ترکیب کاشی و آجر به کار برده است. مساحت بستر این بنا 3000 متر مربع، و مساحت زیر بنای آن 5600 متر مربع است. این سالن ظرفیت 579 نفر را دارا می باشد. 
 

بوستان دانشجو

بوستان دانشجو یا پارک دانشجو تا پیش از انقلاب 1357 ایران، بوستان پهلوی نام داشت. این بوستان در خیابان ولیعصر و در مجاورت تئاتر شهر واقع شده است. این بوستان در زمینی به مساحت 3200 متر مربع ساخته شده است. پارک دانشجو به جهت نزدیکی به چهارراه ولیعصر، تئاترشهر، تالار وحدت، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و همواره شلوغ است و 
خط مترو این بوستان همیشه پر رفت و آمد است.

بوستان دانشجو تهران
بوستان دانشجو تهران

 

مطلب مفید بود؟
2
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی