تهران

بررسی بازی های رایانه ای،خوب یا بد

اثرات بازی های رایانه ای
امروزه با گسترش رایانه ها در تمام ابعاد زندگی ما ،بازی ها هم از این قاعده مستثنی نماندند و دیگر خبری از بازی های پر هیجان و سرشار از تحرک نیست بازی هایی که با گذر زمان به فراموشی سپرده شدند وجای خود را به بازی های کامپیوتری داده اند .اما موضوع این است بازی های کامپیوتری خوب است یا بد؟

بازی های رایانه ای! خوب یا بد؟

دیگر خبری از بازی های پر هیجان و سرشار از تحرک نیست. بازی هایی که با گذر زمان به فراموشی سپرده شدند وجای خود را به بازی های کامپیوتری داده اند . بازی های کامپیوتری جزو جدا ناپذیری از زندگی روز مره افراد شده  و نه تنهابچه ها بلکه بزرگتر ها هم درگیر خود کرده است از آنجا که کامپیوتر در اغلب خانه ها وجود دارد و دسترسی به بازیها ساده  میباشد وتنوع این بازیها روز به روز بیشتر میشود دوستداران بازی های کامپیوتری در سراسرجهان در حال افزایش میباشد.

 

بازی های پرهیجان و جسمی
دیگر خبری از بازی های پر هیجان و سرشار از تحرک نیست


در حالی که بحث این است که آیا آثار  مثبت بازی های رایانه ای بیشتر است یا آثار منفی آن ؟ بازی های رایانه ای خوب هست یا بد؟ به  منظور درک دقیق در مورد این موضوع ،و تصمیم گیری درست با ما همراه باشید.

بازی های کامپیوتری
بازی های کامپیوتری آری یا خیر

فواید بازی ها ی کامپیوتری

از آثار مثبت بازی های رایانه ای میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 افزایش دقت

بازی های کامپیوتری باعث افزایش دقت میشوند چرا که افراد برای جلو رفتن در بازی و برنده شدن باید به محیط خود در بازی دقت کنند  و تمرین تمرکز می کنند و این موجب افزایش دقت در زندگی روزمره آنها نیز میشود.

احساس آرامش

بازی های رایانه ای به کودکانی که مریض یا آسیب دیده اند ، کمک می کند که ذهن را از درد و  ناراحتی دور  کنند ، بسیاری از بیمارستان ها افراد بیمار را  ترغیب می کنند تا بازی ها  راجهت معالجه انجام دهند.

افزایش هماهنگی

بازی های رایانه ای در  بهبود هماهنگی دست و چشم یک فرد بسیار عالی عمل می کنند زیرا فرد هنگام  بازی کردن به سرعت و هوشیاری نیاز دارد ،، بیشتر بازی ها به بازیکنان الهام می دهند تا تلاش کنند و به سطوح سخت تری برسند، اکثر  تیراندازها با سرعت بالا توانایی شما را برای مطابقت سریع و دقیق حرکات دستانتان با آنچه میبینید افزایش میدهند. بخش های پزشکی از بازی های رایانه ای به عنوان نوعی فیزیوتراپی استفاده می کنند ، این بازی ها به افرادی که دارای مشکلات  جسمی میباشند، مهارت های حرکتی و هماهنگی رامی آموزد.

افزایش مهارت های زندگی

بازی های کامپیوتری باعث می شودخلاقیت فرد بیشتر شود. بسیاری از بازی های  رایانه ای مهارت های زبان و مهارت های ریاضی را بهبود می بخشند، آنها به  کودکان کمک می کنند تا اعتماد به نفس خود را بدست آورند. بازی ها باعث ایجاد تصمیم گیری می شوند، آنها بازیکنان تیم را ایجاد می کنند و مهارت های  اجتماعی را نیز تقویت می کنند آنها می توانند خلاقیت خود را افزایش داده وطعم گرافیک ،  طراحی و  فناوری  را حس کنند.

افزایش قدرت تمرکز

بازی های کامپیوتری یک آرامش بهتر از خواب هستند ، قدرت تمرکز شما را افزایش می دهند ، حضورذهن شما  را رشد میدهد ، ذهن شما بسیار ورزشی می شود ،و با بازی های کامپیوتری  می توانید برای مقابله با  مشکلات آینده در زندگی  تمرین کنید.همچنین باز های رایانه ای میتوانند یک راه موثر برای کاهش بیش فعالی کودکان و سرگرم کردن آنها باشد.

افزایش قدرت یادگیری

 زمانی که در بازی ها برنده شوید و کمی رضایت خاطر کسب کردید ، این به شما الهام می دهد تا در  زندگی خود پیروز شوید ، بازی های کامپیوتری مهارت هایی را که کودکان برای فرایند یادگیری به آنها  نیاز دارند  توسعه می دهند. آنها برای تحریک تخیل کودکان استفاده می شوند و شما میتوانید یک  سرگرمی خوب و لذت بخش را تجربه نمایید. بازی های کامپیوتری شما را به چالش میکشند، آنها به شما کمک می کنند شخصیت های مختلفی را در  محیط های مختلف نقش آفرینی  کنید .
بازی های کامپیوتری بدون شک حالت خوبی برای سرگرمی است ، آنها به نگه داشتن بچه ها در خانه ،به  ویژه در تعطیلات تابستانی ، کمک می کنند.

مزایای بازی های رایانه ای
یادگیری کار تیمی در بازی های رایانه ای

 

 معایب بازی های کامپیوتری
 

اتلاف وقت

در صورتی که این بازی ها برای شما تبدیل به عادت شود و به آن ها معتاد شوید ساعت های زیادی از  روز را برای اینکار صرف میکنید که اگر دانش آموز باشید باعث افت تحصیلی و اگر شاغل باشید شما رو از کار و زندگی می اندازد و در کل باعث هدر رفتن وقت می گردد.

سلامت جسم و روان

مورد دیگر سلامتی شماست. در صورت بازی طولانی مدت ممکن است مشکل چشم از جمله (سوزش ، تاری دید ، خشکی چشم)، سردرد میگرنی ، کمردرد، گردن درد و حتی آسیب های عصبی و عضلانی  مانند سندرم عصبی بگیرید. علاوه بر  این ها چون زمان زیادی را با تحرک کم سپری میکنید موجب چاقی شما میشود که چاقی با خودهزاران بیماری را به همراه دارد.

پیامد های تربیتی

بازی های کامپیوتری باعث میشود که فرصت بسیار کمتری برای بازی کردن در فضای باز با دوستان خود داشته باشید وهمچنین ممکن است که افراد را به دلیل آنکه ساعت های طولانی در مقابل مانیتور نگه میدارد به افراد خجالتی و منزوی تبدیل کند که در بزرگ سالی نتوانند به راحتی با افراد جامعه ارتباط برقرار کنند .در کودکان باید بسیار به آثار تربیتی که بازی های رایانه دارد توجه کرد چرا که افراد، بخصوص کودکان، با الگو قرار دادن شخصیت های بازی سعی به تقلید از آن ها می کنند. شخصیت هایی که واقعی نیستند و درک این مورد برای کودک سخت است.

خشونت و پرخاش گری

مشکل دیگر بازی های رایانه ای این است که در مورد برخی افراد به خصوص در بین بچه ها منجر به تغییر در رفتار می شود، بازی های خشونت  آمیز افراد را مجبور میکند که کارهای خشن انجام دهند آنها بچه ها را نسبت به مرگ بی توجه و بی حس می کنند و احساس قدرت را در کودکان افزایش میدهد.متاسفانه تعداد بازی های پرخاشگرانه نسبت به بازی های آموزشی در بازار بسیار بیشتر می باشد که باعث افزایش خشونت و پرخاشگری میشود و کودکان را بسیار تحت تاثیر قرار میدهد و موجب بروز حوادث زیادی می شود.

خشونت حاصل از بازیهای رایانه ای
یادگیری رفتارهای خشونت آمیز از بازیهای رایانه ای


از مطالب ارایه شده می توان نتیجه گرفت که بازی های رایانه ای پیا مد هایی را با خود به همراه دارد  و این بر عهده خود شخص یا والدین  است که آیا می خواهند از این بازی ها استفاده کنند و  لذت ببرد یا خیر. واینکه در این انتخاب باید تعادل را رعایت نمود و به گونه ای نباشد که با بازی بیش از حد، زندگی و شخصیت خود یا کودک خود را خراب کند. تصمیم با شماست.

 

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی