تهران

سرگرمی های جالب در منزل برای دوران قرنطینه

سرگرمی های جالب
این روزها نیاز به حضور اجباری در منزل وجود دارد پس می بایست آن را به بهترین نحو سپری کنیم تا علاوه بر در امان ماندن از بیماری وقت خود را نیز هدر ندهیم. برای سرگرم شدن در منزل راه کار های زیادی وجود دارد که در این مقاله سعی کردیم تعدادی از آن ها را معرفی کنیم پس تا انتها با ما باشید

سرگرمی های جالب در منزل برای دوران قرنطینه

بحران جهانی و فراگیر به نام کرونا سبب شده تا افراد جهان دچار محدودیت هایی شوند. ویروس کرونا در طی سال های اخیر پدیده ای بی سابقه بوده و متاسفانه جان بسیاری از افراد را گرفته است. اصلی ترین روش جلوگیری از گسترش کرونا و شیوع آن رعایت اصول بهداشتی و برقراری قرنطینه است. در کشور های بسیاری در جهان قرنطینه خانگی اعمال شده تا زنجیره شیوع کرونا از بین برود. بسیاری از مشاغل تعطیل شدند و کودکان نیز از حضور در مدارس باز ماندند.
در طول دورانی که اکثر خانواده ها مجبور به حضور در منزل شدند و شرایط قرنطینه را رعایت کردند طبیعتا پس از گذشت چند روز افراد خانواده دچار بی حوصلگی و کسالت شده اند. برای جلوگیری از این موضوع می‌بایست به سرگرمی های خانوادگی بیشتر پرداخت و به این دوره قرنطینه بیشتر به چشم فرصتی مناسب برای نزدیک تر شدن به خانواده خود و گذراندن اوقاتی خوش در کنار آن ها باید نگریست. 
با برنامه‌ریزی هدف‌دار و صحیح ، فضایی طراحی کنید که کودکان و اعضای خانواده شما بتوانند به دور از هرگونه فشارهای روحی و روانی، لذت و تنوع در محیط داخل خانه را تجربه کنند. در این مقاله سعی کردیم تا با جمع آوری تعدادی از بازی های قابل انجام در خانه و البته مهیج به شما در گذراندن این دوران کمک اندکی کرده باشیم پس تا انتها با ما همراه باشید. 

مشارکت با خانواده 

سعی کنید بیشتر از قبل با اعضای خانواده خود در ارتباط باشید و در کارهای خانه با هم مشارکت کنید. به عنوان مثال می‌توانید به همراه عزیزان خود مشغول به پختن غذا و یا کیک مورد علاقه خود شوید و یا در انجام امور مربوط به خانه باهم مشارکت کنید و مدتی از وقت روزانه خود را اینگونه سپری کنید.  

ساخت کاردستی

سرگرمی در قرنطینه
ساخت کاردستی در خانه

می‌توانید با کودکان خود در ساخت کاردستی های مورد علاقه آن ها همراه شوید و یا به آن ها ساخت کاردستی هایی که خودتان بلد هستید را آموزش دهید، به عنوان مثال  می‌توانید یک شخصیت پسر یا دختر روی مقوا بکشید و دور آن را با قیچی ببرید. سپس با کاغذهای رنگی لباس، کفش، کلاه آفتاب‌گیر و عینک آفتابی برایش درست کنید و البته راه‌های مراقبت از پوست در برابر آفتاب را هم به فرزندتان بیاموزید.

تمرین تعادل

می توانید بسیاری از بازی های تعادلی را با خانواده به خصوص فرزندانتان انجام دهید تا علاوه بر سرگرم کردن آن ها نیروی جسمانی و فکری آن ها را پرورش دهید. 

بازی نمایش عروسکی

نمایش عروسکی
نمایش عروسکی در منزل

در این بازی شما می‌توانید از عروسک های انگشتی خود استفاده کنید و یا تعدادی از آن ها را بسازید سپس با استفاده از آن ها به اجرای یک نمایش خانگی بپردازید. این بازی یک سرگرمی قدیمی و ریشه دار است که سال ها پیش نیز انجام می شد. 

کتاب خوانی مجازی 

مردم در دوران قرنطینه وقت زیادی برای مطالعه خواهند داشت. بسیاری از افراد به دلیل نداشتن وقت کافی از مطالعه کتاب های مورد علاقه خود محروم می‌شوند، دوران قرنطینه فرصتی مناسب برای مطالعه کتاب های مورد علاقه شماست پس خود و خانواده خود را به سوی مطالعه بیشتر سوق دهید. برای اینکار می‌ توانید از فایل های صوتی کتاب ها استفاده کنید. این راه می‌تواند گزینه ای جذاب برای کودکان و نوجوانان باشد تا به سوی مطالعه روی آورند. 

تشویق بچه ها برای مرتب کردن خانه 

سرگرمی

معمولا بچه‌ها علاقه‌ای ندارند که اتاق‌شان را تمیز کنند، اما شما می‌توانید این کار را برای‌شان جذاب کنید. مثلا زمان بگیرید که چه‌قدر طول می‌کشد تا اتاق‌شان را مرتب کنند و بعد اگر اتاق‌شان مرتب شد، برای آنها جایزه‌ای در نظر بگیرید و تشویق‌شان کنید. این کار علاوه بر اینکه مدتی از زمان شما و کودکانتان را پر می‌کند به کودکان شما نیز نظم بخشیدن را آموزش می دهد. 

ساخت خانه و قلعه

ساخت خانه

یکی از بازی هایی که اکثر ما در کودکی حتما آن را انجام داده ایم ساخت خانه و یا قلعه ای با بالش و چادر بود، این بازی برای کودکان بسیار مفرح خواهدبود. البته در دوران قرنطینه می توانید همراه آن ها باشید تا لذت بیشتری ببرند. 

بازی فکری

بازی های فکری یکی از بازی های پرطرفدار و البته بسیار مفید برای هر شخص با هر سنی است. بسیاری از پزشکان افراد را به انجام بازی های فکری برای بکار گیری دو نیم کره مغز تشویق می کنند.  در دورانی که در منزل هستند بازی های فکری متناسب با سن خود و کودکان خود را تهیه کنید و سعی کنید با انجام آن ها به کودکان خود در به کار گیری فکر خود کمک کنید. 

بازی فکری برای کودکان

تکمیل «پازل» نیز یکی از سرگرمی‌هایی است که بسیاری از کاربران در روزهای قرنطینه به دیگران پیشنهاد می‌دهند. از آنجایی که تهیه یک پازل در ایام قرنطینه ممکن است دشوار باشد، برخی از تارنماها نیز با ارائه پازل‌های آنلاین و آفلاین، کاربران را ترغیب می‌کنند که با این شیوه خود را سرگرم نمایند.

دبلنا بازی کنید

دبلنا و یا دبرنا هر کس یک جور صدایش می زند اما بازی بسیار محبوب و جذاب است که می توانید با دوستان و خانواده خود آن را انجام دهید. در این بازی هر کسی چهارتا کارت چهارخانه دارد که توی بعضی خانه هایش اعدادی از 1 تا 99 نوشته شده. کیسه سفیدی هم هست که تویش مهره هایی در همین بازه وجود دارند. 
در هر دور از بازی، به هر کس چند کارت می رسد و یک نفر کیسه را دستش می گیرد و شروع می کند به هم زدن مهره ها. بعد مثلا سه تا مهره را بیرون می کشد و عددش را می خواند. اگر شماره مهره با شماره یکی از خانه های کسی یکی باشد، مهر به او داده می شود تا روی همان خانه بگذارد. بقیه  هم اگر این شماره را داشته باشند، باید با نخودی، لوبیایی چیزی پرش کنند. هر کسی خانه هایش را پر کند، این دست را برده. بعدش کیسه دست به دست می چرخد و همین چرخه ادامه پیدا می کند. 

مشاعره کنید

بازی به این صورت است که نفر اول شروع به خواندن یک بیت شعر می کند و با حرف آخر بیت نفر قبلی، نفر بعدی باید شعری بخواند.قاعده بازی به این صورت است که نباید مکث طولانی کرد و شعر ها هم نباید تکراری باشد. این بازی برای علاقمندان به شعر بسیار دل انگیز است. البته ترغیب کودکان به انجام این قبیل بازی ها سبب می شود تا آن ها بیشتر به دنبال خواندن شعرهای هنرمندان و شعرای بزرگ کشورمان بروند. 

شطرنج و ماروپله بازی کنید

مارو پله هم یکی دیگر از بازی های جالب و هیجان انگیز است که به صورت دسته جمعی انجام میشود و زیاد بودن تعداد افراد شرکت کننده مشکلی را در بازی به وجود نمی آورد.همه شما این بازی را حتما در دوران کودکی حتی برای یک بار هم شده انجام داده اید.بازی که فقط به مهره هایی با رنگ های متفاوت نیاز دارد و یک عدد تاس و یک صفحه طراحی شده با شماره ها و شکل هایی از چند مار بازی. 

شطرنج و مار و پله در منزل

شطرنج نیز یک بازی بسیار خوب برای شماست همانطور که می دانید این بازی دیگر به یک رشته جهانی تبدیل شده و مسابقات پر هیجانی از آن سالیانه در سطح جهان برگزار می شود. 

اسم و فامیل 

این بازی جزو بازی هایی است که همه با آن خاطره داریم و چه در خانه و مدرسه و حتی میهمانی ها نیز این بازی را به کرات انجام داده ایم و قطعا از آن لذت برده ایم این یک بازی ساده است که به وسایل چندانی هم نیاز ندارد فقط کاغذ و خودکار. و به این روش است که در ابتدا روی صفحه چند ستون عمودی کشیده و بعد هر آنچه مد نظرمان باشد مانند اسم، فامیل، میوه، حیوان، شهر، رنگ و... روی کاغذ می نویسیم و بعد به نوبت هر کدام یکی از حروف الفبا را نام می بریم و باید با حرف گفته شده مواردی که گفتیم برای هر کدام یک مثال بنویسیم در این بازی حضور ذهن فعال و سرعت عمل در نوشتن بسیار حائز اهمیت است. در امتیاز هم به هر گزینه 5 امتیاز می دهیم . هرچه تعداد شرکت کننده ها بیشتر باشد هیجان بازی نیز بیشتر خواهد شد در آخر برنده کسی است که بیشترین امتیاز را بگیرد. 

 

مطلب مفید بود؟
4
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی