تهران

آزمایش ازدواج چیست و به چه دردی می خوره

آزمایش قبل از ازدواج
آزمایشات قبل از ازدواج می تواند از بروز مشکل برای زوجین و یا برای کودک آنها تا مقدار زیادی جلوگیری کند. در این مقاله برای شما آزمایش های قبل از ازدواج و مراحل آن را توضیح داده ایم. همچنین در ادامه به تعدادی سوالات مهم شما پاسخ داده ایم. با تیجور همراه باشید.

آزمایش ازدواج چیست و چه اهمیتی دارد؟

قبل از ازدواج زوجین با راهنمایی های مشاور برای داشتن زندگی سالم و با نشاط، آزمایش هایی را انجام می دهند. این آزمایش ها کمک میکند تا قبل از وقوع  مشکلات ژنتیکی ناشی از ازدواج از آنها پیشگیری کنند. در این آزمایش ها تمام سوابق بیماری های خانواده را چک میکنند و مشکلاتی که ممکن است زوجین به هم انتقال دهند و یا کودک آنها را در خطر قرار دهد را مورد بررسی قرار میدهند.

آزمایش قبل از ازدواج
آزمایش قبل از ازدواج

آزمایش های قبل ازدواج

گام اول برنامه ریزی های قبل از ازدواج آزمایش های قبل از آن است. این آزمایشات نشان می دهد زوجین چه بیماری هایی دارند و یا فرزند آینده شان ممکن است به چه بیماری های خاصی دچار شود. تعدادی از این بیماری ها تالاسمی، هموفیلی، ایدز، سیفلیس و سایر بیماری های عفونی و واگیر دار می باشد. چک کردن این بیماری ها بسیار مهم است چون ممکن است روابط بین زوجین بعد از واگیر کردن بیماری به شدت خراب شود. 
برای انجام این آزمایشات نیاز به دانستن موارد زیر است:
پیشینه خانوادگی، عوامل ارثی، سن، رژیم غذایی، ورزش، وزن و اعتیاد
آزمایش قبل از ازدواج در دو دسته مورد بررسی قرار می گیرد که با یک آزمایش خون ساده انجام می شود.

1- آزمایشات مربوط به بیماری های عفونی

آزمایش HIV و بیماری های مقاربتی مثل زگیل تناسلی، سوزاک، سفلیس و هپاتیت Bو C از این دسته می باشد.

آزمایش خون قبل از ازدواج
آزمایش خون قبل از ازدواج

 

2- آزمایش های ژنتیک

بیماری های ژنتیکی رو به افزایش هستند بخاطر همین اکثرا زوجین باید این آزمایشات را انجام دهند. البته قبل از این آزمایش، مشاور روابط خانوادگی،  مشکلات ژنتیکی که در خانواده ها وجود داشته را بررسی می کنند و سپس به زوجین میگوید که انجام این آزمایش ضروری است یا خیر. آزمایش ژنتیک بصورت کلی بر اساس فرهنگ و نژاد زوجین می باشد.
روابط فامیلی و خونی باعث می شود احتمال وجود فرزند بیمار در زوجین بیشتر شود. این آزمایش روی یک بافت یا نمونه کوچک از خون انجام می شود. 
تنها کمتر از 3% احتمال وجود بیماری ژنتیکی در خانواده ای که مشکلی ندارند وجود دارد. بر اساس این آمار اکثر نوزادان سالم به دنیا می آیند. این آزمایشات فقط می تواند از بعضی بیماری ها پیشگیری کند ولی جلوگیری از تمامی بیماری ها فعلا کاری غیر ممکن می باشد. 

آزمایش ژنتیک ازدواج
آزمایش ژنتیک ازدواج


البته خطرات انجام ندادن آزمایش ازدواج می تواند بسیار باشد، اگر زوجین آگاه باشند که بیماری در کودک آنها وجود خواهد داشت میتوانند پیشگیری کنند و یا زیر نظر پزشک بچه دار شوند و از مشکلات بعد از آن جلوگیری کنند. همچنین بعضی آزمایشات بیماری های واگیر دار زوجین را نشان می دهد که شاید خود از آن بی اطلاع هستند.  میتوان از انتقال  این بیماری ها به زوج دیگر پیشگیری کرد. بعضی از آزمایشات نیز قبل از بارداری و حین بارداری انجام می شود تا احتمال به دنیا آمدن کودک با مشکلات ژنتیکی کمتر شود.

 

مراحل انجام آزمایش ازدواج
 

مرحله اول دریافت معرفی نامه از دفاتر ازدواج

در قدم اول شما باید برگه معرفی نامه را به همراه عکس خود و همسر از دفتر ازدواج بگیرید. دفتر ازدواج برای دادن معرفی نامه از شما شناسنامه، کارت ملی و یک قطعه عکس 3*4  می خواهند. هزینه گرفتن معرفی نامه تقریبا 40 هزار تومان است. 

مرحله دوم انجام آزمایش

در تمامی مراکز خدمات سلامت شهری می توانید آزمایش را انجام دهید. در این مراکز به شما فرم هایی درباره سوابق بیماری داده می شود که باید پر کنید. اطلاعات شما در سامانه وزارت بهداشت ثبت خواهد شد. بعد از آزمایش خون و ادرار، واکسن کزاز هم در این مرحله زده می شود.

آزمایش ازدواج ناشتا
آزمایش ازدواج ناشتا

مرحله سوم کلاس های آموزشی

در این مرحله زوجین باید در چند کلاس آموزشی شرکت کنند. این کلاس ها درمورد روانشناسی ازدواج، اخلاق و حقوق و بهداشت فردی و روابط زناشویی می باشد. دربرخی کلاس  ها زوجین با هم خواهند بود  در برخی دیگر از هم جدا خواهند شد.
 

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. کدام زوجین باید آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج بدهند؟

    لزوم آزمایش را مشاور ژنتیک مشخص میکند. اگر در سوابق خانوادگی زوجین مشکلی وجود داشته باشد و یا زوجین فامیل باشند، این آزمایش حتما گرفته خواهد شد.
  2. برای انجام آزمایشات قبل از ازدواج به چه اطلاعاتی نیازمندیم؟

    پیشینه خانوادگی، عوامل ارثی، سن، رژیم غذایی، ورزش، وزن و اعتیاد
  3. بیماری ژنتیک چگونه به ارث می رسد؟

    هر فرد 23 کروموزوم از مادر و 23 کروموزوم از پدر میگیرد که جمعا 46 کروموزوم دارد. هر کروموزوم پدر و مادر با هم جفت می شود که ژن ها درون آن قرار دارد. اگر یکی از زوجین بیمار باشد یکی از کروموزوم ها بیماری دارد ولی ممکن است اصلا بیماری خود را نشان ندهد چون جفت آن کروموزوم سالم است. ولی اگر زوجین با هم فامیل باشند و هر دو یکی بیماری داشته باشند، در فرزند آن بیماری نشان داده می شود. بخاطر همین در ازدواج فامیلی بیشتر بیماری های ژنتیکی در کودک به چشم می خورد.
  4. آیا در صورت معلول بودن جنین میتوان از بدنیا آمدن آن جلوگیری کرد؟

    بله، درصورتی که مشاور ژنتیک شما در حین بارداری متوجه معلول بودن فرزند شود، با توجه به قوانین و رضایت خانواده ها ختم بارداری ممکن است.
  5. هزینه آزمایش های قبل ازدواج چقدر است و چقدر طول می کشد؟

    در  مجموع این آزمایشات نزدیک 5 ساعت  طول می کشد و تقریبا 150هزار تومان با دفترچه بیمه هزینه دارد.
مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی