تهران

برای ازدواج چقدر اختلاف سن منطقی است

بهترین سن ازدواج
فاصله سنی بین زوجین یکی از مسائل مهم برای انتخاب شریک آینده است که باید به آن توجه شود در ادامه میخواهیم ابتدا درمورد سن مناسب ازدواج و سپس درمورد اختلاف سنی بین زوجین می گوییم.

اختلاف سن در ازدواج خوب یا بد؟

بزرگترین تصمیم زندگی یک جوان انتخاب همسر و ازدواج است، که میتواند آینده یک فرد را دگرگون کند. فاکتور های زیادی برای یک ازدواج موفق گفته شده است مانند سطح فرهنگی، مسائل مالی، بلوغ فکری و اختلاف سنی.
از بین این فاکتور ها یکی از مهم ترین و جنجال برانگیز ترین مسئله سن و اختلاف سنی است. در ادامه میخواهیم در مورد اختلاف سنی بین زوج ها و بهترین اختلاف سنی صحبت کنیم.

اختلاف سنی بین زوجین
اختلاف سنی بین زوجین

سن مناسب ازدواج

بهترین سن ازدواج برای هر فردی متفاوت است، نمیتوان گفت چون یک فرد به یک سن خاص رسیده است می تواند زندگی مشترک خود را شروع کند. در هر فرد بلوغ فکری و روحی در سن متفاوتی اتفاق می افتد و ممکن است یک نفر در 18 سالگی بتواند استقلال پیدا کند و یک زندگی جدید را شروع کند و یک فرد دیگر در 40 سالگی. پس سن نمی تواند معیار مناسب برای ازدواج باشد.

روانشناسان امروزه فاکتور های زیادی برای سن مناسب ازدواج بیان می کنند، از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • آمادگی جسمی و فیزیولوژیکی
  • شرایط اقتصادی
  • آداب و رسوم
  • طبقه اجتماعی
  • محل زندگی و نوع زیست بوم
  • اعتقادات مذهبی
  • فرهنگ خانوادگی
    سن مناسب ازدواج
    سن مناسب ازدواج

     

نکته دیگر در سن مناسب ازدواج این است که روانشناسان یک سال را به عنوان سن مناسب بیان نمی کنند، بلکه یک بازه زمانی را برایتان مشخص می کنند.

بنابراین سن مناسب ازدواج برای هر کس فرق می کنند، ممکن است سن ازدواج شما 17 تا 20 ولی برای خواهر یا برادرتان 25 تا 30 باشد. پس فکر نکنید اگر فردی در یک سن خاص ازدواج کرد و خوشبخت شد، شما نیز باید در آن سن ازدواج کنید.

اختلاف سن در ازدواج

پرسش این که بهترین فاصله سنی بین زوجین چقدر است سوالی است که خیلی پرسیده می شود و معمولا جواب قاطعی هم نمی شود به آن داد. زوجین نسبت به رشد عاطفی، عقلی و بلوغ فکری که کرده اند م یتوانند اختلاف سنی متفاوتی داشته باشند. در بعضی مواقع ممکن است اختلاف سنی زیاد بین زوجین به مشکل بر بخورد و در بعضی مواقع همان اختلاف سنی زیاد باعث تفاهم و خوشبختی آنها شود.
التبه بعضی روان شناسان تعدادی معیار پیدا کرده اند که نسبت به آن می توان اختلاف سنی بین زوجین را سنجید. البته ممکن است این الگوها برای تمام زوجین درست نباشد چون تمام افراد دنیا با هم متفاوت اند. در ادامه تعدادی مشکلات اختلاف سن در ازدواج از نظر فیزیولوژیکی مشاهده میکنید:

  1. به دلیل توان باروری خانم ها در یک بازه ی سنی محدودی، از لحاظ آمادگی جسمانی و فیزیولوژیکی فاصله سنی بین زوجین را معمولا روانشناسان 1 تا 5 سال در نظر می گیرند. بهتر است که پسر 1 تا 5 سال بزرگتر باشد و یا حداقل مساوی باشند.
    اختلاف سنی در ازدواج
    اختلاف سنی در ازدواج
  2. اختلاف سنی زیاد باعث می شود که دوران رشد متفاوتی را زوجین بگذرانند و طبیعتا اختلاف نظر بیشتری بین آنها وجود داشته باشد. این فاصله سنی باعث می شود زوجین علاقه، سرگرمی، انرژی و طرز نگرش متفاوتی داشته باشند و در نتیجه در مسائل مختلف نظرات متفاوتی داشته باشند، مثلا ازدواج دختر16 ساله که هنوز وارد دوران جوانی نشده است با پسری 30 ساله که جوانی خود را دارد پشت سر می گذارد بسیار ممکن است اختلاف نظر داشته باشند.
  3. اگر سن شناسنامه ای را کنار بگذاریم باید به ظاهر و بلوغ عقلی و فرهنگی فرد نیز توجه زیادی کنیم. بعضی افراد جدا از سنی که دارند رفتاری متفاوت از سن خود نشان می دهند. مثلا دختری می تواند بزرگتر از یک پسر باشد ولی حتی از پسر هم شاداب تر و جوانتر باشد و از لحاظ سرگرمی و علاقمندی هم با هم اشتراک داشته باشند.
    تفاهم بین زوجین
    تفاهم بین زوجین
  4. خود زوجین نیز باید تفکر مثبتی به اختلاف سنی غیر متعارف خود داشته باشند. اگر خانم یا آقا دید بدی به این موضوع داشته باشند و یا مطمئن نباشند که این اختلاف سنی مشکلی برایشان ایجاد نمی کند، ممکن است در آینده با ایجاد هر مشکلی به این فکر کنند که به این دلیل با هم سازگار نیستند که تفاوت سنی خوبی نداشته اند. این تفکرات باعث دلسرد شدن طرف مقابل می شود و احساس سرخوردگی خواهد کرد.
  5. اگر روابط شما با خانواده هایتان زیاد است و حرف خانواده تان و فامیل روی شما تاثیر می گذارد پس باید اختلاف سنی شمارا خانواده ها هم بپذیرند و مشکلی با آن نداشته باشند. اگر اینطور نباشد ممکن است بعدا سرزنش های خانواده باعث بهم خوردن روابط شما و همسرتان شود.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. امروزه اختلاف سنی بین زوجین کاهش یافته است یا افزایش؟

    با توجه به تحقیقاتی که انجام شده به نظر می آید امروزه اختلاف سنی بین زوجین بسیار کم شده و به صفر نزدیک شده است. فاصله سنی 1 ساله بین زوجین 8 و 31 درصد جمعیت را تشکیل می دهد که درصد زیادی محسوب می شود.
  2. سن ازدواج از نظر قرآن چه سنی است؟

    قرآن کریم سن خاصی برای ازدواج را برای دختر و پسر معین نکرده است. ولی پایین ترین سن ازدواج را برای دختران 9 سال و برای پسران 15 سال قرار داده است. دختران و پسران در آن سن به بلوغ میرسند.
مطلب مفید بود؟
2
2
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی