تهران

روش‌های صد در صد برای از بین بردن جای جوش و اسکار

از بین بردن سریع جای جوش
حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از جوش زدن، جای جوش در صورت شما به شکل‌های مختلفی مانند تیرگی یا فرورفتگی باقی‌ مانده و ظاهری نامناسب ایجاد کرده است. اما نگران نباشید در این مطلب بهترین کرم‌ها، ماسک‌های صورت و گیاهان دارویی را معرفی می‌کنیم تا پوستی صاف، زیبا و بدون جای جوش داشته باشید.

راه های مختلف برای از بین بردن جای جوش

همان طور که می‌دانید جوش یا به اصطلاح آکنه، در اثر بسته شدن مجرای غدد چربی در صورت و یا دیگر نقاط بدن به وجود می آید. در برخی موارد جوش یا همان آکنه خیلی زود بهبود پیدا می‌کند اما جای آن مانند زخم تا مدت ها باقی می‌ماند. جای جوش همیشه به یک شکل خاص نیست و ممکن است در بعضی مواقع مانند یک لکه سیاه، اثر سوختگی و یا حتی مانند یک فرو رفتگی کوچک باقی بماند. همه افراد به دنبال راه‌هایی برای درمان اسکار جوش صورت خود هستند اما باید آن‌ها را با روش‌های اصولی و موثر درمان کرد.

در ابتدا به افراد توصیه می‌شود که به متخصصین پوست مراجعه کرده و علت را بررسی کنند سپس با برنامه‌ریزی لازم و ترکیب روش‌های مختلف که متخصص تجویز می‌کند، درمان را شروع کنند.

از بین بردن جای جوش صورت
درمان جای جوش صورت

چه کاری برای باقی نماندن جای جوش انجام دهیم:

  1. در صورتی که با جوش بر روی پوست مواجه شدید به هیچ عنوان آن را فشار ندهید زیرا باعث نفوذ آلودگی به زیر سطح پوست می شود.
  2. اصول بهداشتی برای شستن صحیح صورت با شوینده های ملایم مثل آب و صابون را رعایت کنید.
  3. مصرف مواد خوراکی مقوی مخصوصا سبزیجات و میوه های تازه
  4. از قرار گرفتن مدت زمان زیاد در زیر نور خورشید بپرهیزید و حتما از کرم ضد آفتاب و کرم آبرسان برای پوست استفاده کنید.
  5. عدم استفاده سر خود از کرم ها و دارو های تخصصی بدون تجوبز پزشک برای از بین بردن جوش و یا جای جوش
  6. مصرف غذا های کلسیم دار مثل؛ شیر و کشک و همچنین از غذا های فست فودی در طول درمان کمتر استفاده کنید زیرا باعث تشدید جوش می شود.

چند روش برای از بین بردن جای جوش و جای آکنه

 

روش میکرونیدلینگ

از بین بردن جای جوش
برطرف کردن جای جوش با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک روش برای درمان اسکار جوش می باشد. در این روش از سوزن های بسیار کوچک استفاده می شود این سوزن ها سوراخ های کوچکی در پوست ایجاد می کنند.تا پوست را تحریک کرده و تولید کلاژن و بافت های ترمیمی پوست را افزایش دهد.

مراحل انجام میکرونیدلینگ برای جای جوش

برای شروع اول متخصص یک کرم مخصوص را بر روی سطح پوست شما میزند تا صورت شما را ضدعفونی کنند.

در مرحله بعد به وسیله یک صفحه دوار کوچک که پر از سوزان های ریز می باشد.بر روی صورت شما قرار می دهد تا سوراخ های ریزی روی صورت ایجاد شود. این دوار چند دور روی صورت شما کشیده می شود تا نتیجه ممکن صورت بگیرد.

لازم به ذکر است که این این مراحل بین 20 تا 30 دقیقه طول می کشد و در طول این زمان شما باید مقداری درد را تحمل کنید . بعد از انجام میکرونیدلینگ صورت شما تا چند روز قرمز و ملتهب است  نگران نباشید زیرا بعد از شروع فرایند ترمیم پوست  شما حس بهتری خواهید داشت.

برای درمان جای جوش چند جلسه میکرونیدلینگ لازم است

مدت زمان این فرایند بستگی به شدت زخم و جای جوش دارد اما حدودا 3تا6 جلسه درمان نیاز است اما برای گرفتن نتیجه بهتر لازم است در فواصل حدودا 6 هفته ای این درمان را تکرار کنید.

از بین بردن جای جوش
از بین بردن جای جوش با میترونیدلینگ

درما رولر یا غلتک پوستی

این روش به کاهش اسکار های جوش کمک می کند. زمانی که یک جوش بهبود می یابد ، یک شکاف عمیق بر روی پوست به وجود می آید که همان  بافت آسکار (جوشکار)است.برای بر طرف کردن ظاهر این بافت تولید کلاژن ضروری است که با چند جلسه درمان درما رولر بهبود می یابد.

این ابزار کاملا ساده و منحصر به فرد افراد زیادی را به خود جذب کرده است. حتی بسیاری از افراد می گویند که باعث بازسازی و بهبود پوست و همچنین کاهش اسکارهای جوش، علائم پیری همچون چین و چروک، تیرگی پوست و ترک های پوستی را درمان می کند.

از بین بردن جای جوش با راهکار های خانگی و داروهای گیاهی

خیار برای از بین بردن جای جوش
خیار برای از بین بردن جای جوش

این روش های خانگی اسکراب ها و ماسک ها شامل محصولات خانگی هستند که در خانه به راحتی یافت می شوند مثل ؛ عسل، ابلیمو، گلاب، جوش شیرین، زردچوبه و چندین مواد دیگر که برای از بین بردن جای جوش موثر هستند.

آبلیمو برای از بین برد جای جوش

آبلیمو با خواص روشن کنندگی که دارد باعث درخشان شدن پوست می شود و همچنین دارای آلفا هیدروکسی اسید(AHA) است که یکی از رایج ترین موادی است که برای درست کردن کرم های جای جوش به حساب می آید و باعث ترمیم و جوان سازی نیز می باشد.

برای استفاد از آبلیمو ابتدا آب آن را بگیرید و بعد پنبه را به آبلیمو اغشته کنید و روی جای جوش ها بمالید.اگر پوست حساسی دارید کمی آب را به آبلیمو اضافه کنید تا رقیق شود و بعد روی پوستتان بزنید. کمی صبر کنید تا آبلیمو بر روی پوست جذب و خشک شود و سپس با آب خنک صورتتان را بشویید و حتما از کرم مرطوب کننده استفاده کنید زیرا آبلیمو به دلیل قوی بودن برای از بین بردن تیرگی پوست و جای جوش، باعث خشک شدن پوستتان می شود. برای گرفتنه نتیجه بهتر شما می توانید هر دو روزی یک بار این کار را انجام دهید.

 

آبلیمو برای از بین برد جای جوش
آبلیمو برای از بین برد جای جوش

آب سیب زمینی برای درمان جای جوش

آب سیب زمینی یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن لکه های پوستی و نقاط تیره پوست است و همچنین  یک راه سریع و دائمی برای از بین بردن جای جوش می باشد.
یک عدد سیب زمینی تازه را به ورقه های نازک برش دهید و بعد آن ها را روی نقاطی که لکه دارد و یا جای جوش باقی مانده است بگذارید و بعد از 15 دقیقه صورتتان را با آب ولرم بشویید. سیب زمینی دارای لکه برداری و سفید کنندگی بالایی است و طی چند هفته جای جوش را از بین می برد.

عسل برای از بین بردن جای جوش

عسل برای از بین بردن جای جوش یک روش عالی است زیرا به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتری درمان موثری برای مشکلات پوستی می باشد. اگر می خواهید جای جوش و یا نقاط تیره را برای همیشه از بین ببرید پیشنهاد می شود از عسل استفاده کنید.

مقداری عسل خام را بر روی جوش قرار دهید و بگذارید از شب تا صبح روی جوش ها بماند و صبح صورتتان را با آب ولرم بشویید. برای از بین بردن سریع جای جوش هر روز این کار را تکرار کنید.

عسل برای از بین بردن جای جوش
عسل برای از بین بردن جای جوش

زردچوبه برای از بین بردن جای جوش

زردچوبه نه تنها جای جوش را ازبین می برد بلکه  برای از بین بردن کک و مک و خال های روی پوست بسیار موثر می باشد.

ابتدا مقداری زردچوبه را با کمی شیر و آبلیمو مخلوط کنید تا به شکل خمیری در اید.و بعد آن را روی روی قسمتی که جای جوش و لکه دارد بمالید و بگذارید تا خشک شود و سپس با آب ولرم بشویید. این ماسک باعث سفید شدن پوست هم می شود و می توانید این ماسک را روزانه بر روی پوست خود بزنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

آلوئه ورا برای از بین بردن جای جوش

آلوئه ورا دارای آنزیم ها و مواد مغذی بسیاری است و همچنین خاصیت ضد باکتری  و ضد قارچی دارد. هنگامی که جوش بر روی پوست ایجاد می شود بلافاصه استفاده کردن از آلوئه ورا از به وجود آمدن جوش جلوگیری می کند. یک برگ تاره آلوئه ورا را از وسط برش دهید و بعد ان را فشار دهید ژل به دست آمده را بر روی جای جوش یا لکه های تیره ماساژ دهید.و بعد از 15 تا 20 دقیقه آن را بشویید و دوبار در هفته می توانید این کار را انجام دهید.

روشی های برای از بین بردن سریع جای جوش

همان طور که می دانید با روش های خانگی و گیاهی نمیتوان به طور سریع جای جوش را از بین برد. راه های که بتوان خیلی سریع جای جوش را درمان کرد فقط توسط متخصصان پوست در کلینیک ها انجام می شود.

لیزر برای از بین بردن جای جوش

برای این که جای جوش را با لیزر از بین ببرند از اشعه ی متمرکز نور لیزر استفاده می کنند.  لیزر یک راه موثر برای از بین بردن اسکار ها و جای جوش است که لکه های تیره ناشی از جای جوش ( که در اثر فشار دادن جوش و لخته شدن خون به وجود امده اند) را بلافاصله درمان می کند. این فرایند حدودا بین 15 دقیقه تا 1 ساعت طول می کشد.

از انجایی که لکه های تیره عمیق هستند این کار یک تا سه جلسه انجام می شود تا به طور کلی و دائم جای جوش از بین برود. بعد از انجام لیزر پوست ملتهب و برافروخته می شود که با گذاشتن کمپرس یخ از التهاب آن کم می شود.

میکرودرم برای از بین بردن جای جوش

میکرو درم که به آن لایه بردار پوستی نیز گفته می شود یکی دیگر از راههای درمان جای جوش است. معمولا جای جوش های که زیاد عمیق نیستند را می توان با روش میکرودرم بلافاصله از بین برد این کار با تراشیدن لایه های که دارای لکه های تیره و جای جوش هستند را برطرف می کند. این روش غیر تهاجمی و بدون عمل جراحی و بدون درد بوده و با از بین بردن سلول های مرده پوست موجب تحریک کلاژن می شود و جای جوش را ازبین می برد.

از بین بردن جای جوش با انجام میکرودرم
از بین بردن جای جوش با انجام میکرودرم

کرم های مورد استفاده برای از بین بردن جای جوش

کرم های موضعی که برای از بین بردن جای جوش استفاده می شوند کمی گران تر از روش های خانگی و گیاهی هستند اما سریع تر عمل می کنند. که این کرم ها را با تجویز پزشک می توان استفاده کرد.کرمی که داری ترکیبات زیر باشد برای از بین بردن جای جوش مناسب است

  • کوجیک اسید
  • کرم های بر پایه ی کورتیزون
  • رتینول یا ویتامین A
  • ویتامین C یا ویتامین E

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. چرا جای جوش بر روی صورت باقی می ماند؟

    زمانی که جوش بر روی صورت به وجود می آید با دست زدن و فشردن آن موی رگ های پوست ،خون مرده می شوند و باعث به جای ماندن جای جوش می شوند.
  2. آیا روش های خانگی و گیاهی باعث از بین رفتن جای جوش می شوند یا خیر؟

    بله روش های خانگی برای از بین بردن جای جوش بسیار مناسب هستند اما این روش ها درمدت زمان طولانی طی چند هفته اثر می کنند.
  3. چگونه از به جای ماندن جوش بر روی صورت پیشگیری کنیم؟

    برای به جای نماندن جای جوش باید نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کنید از دست زدن به جوش خودداری کنید، با شوینده های ملایم صورتتان را بشویید.از آرایش کردن زیاد و نگه داشتن طولانی مدت آرایش بپرهیزید، سبزیجات تازه و از کلسیم استفاده کنید.
مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی