تهران

نکات مهم برای مراقبت از مو

نکات مهم برای مراقبت از مو
در این مقاله انواع آسیب هایی که برای مو اتفاق می افتد را توضیح می دهیم، سپس برخی از ماسک های طبیعی و نکات مراقبتی که برای ترمیم موها و نگهداری از مو مفید هستند را اشاره می کنیم.

عوامل تخریب مو  و نکات مراقبت از مو

عوامل محیطی، گذشت زمان و ساختار پروتئینی مو ،ساقه پیر و بافتی کرکی پیدا می‌کند و عواملی مثل فر کردن و صاف کردن مو با دستگاه رنگ کردن و استفاده از شامپوهای روغنی،جمع کردن مو به مدت طولانی و آلودگی، شنا کردن در آب شور، شانه زدن شدید و شانه کردن موی مرطوب و نور زیاد خورشید باعث تخریب مو می شود. در روزهایی که هوا آلوده است از ژل و سایر لوازم آرایشی استفاده نکنید. و از میوه و سبزی و آب فراوان استفاده کنید. همچنین در هوای آلوده از شال و کلاه استفاده کنید  و موها را  با شامپوهای ملایم و غیر شیمیایی شستشو دهید.

اگر می خواهید موهای سالم و شاداب و درخشان داشته باشید از آب ولرم برای شستشوی موهای خود استفاده کنید چون آب داغ باعث می شود روغن طبیعی موهایتان که حفاظت مو را بر عهده دارد از بین میرود. از محصولات حاوی سیلیکون استفاده کنید. سیلیکون موها را تقویت کرده و از چرب بودن مو جلوگیری می کند. همچنین موجب نرم شدن مو می شود. سیلیکون تارهای مو را با یک غشای نازک می پوشاند. بعد از شستشوی مو نیز اثر خود را جذب می کند. حرارت زیاد سشوار  نیز باعث آسیب و به وجود آمدن موخوره می‌شود. نور مستقیم خورشید نیز باعث خشکی مو بخصوص موهای رنگ شده می‌شود. شستشوی روزانه موی سر هم باعث از بین رفتن چربی موی سر می شود. به همین خاطر موها را باید یک روز درمیان یا دو روز در میان شست. زمانی که چربی مو به نوک موی سر میرسد بهترین زمان برای شستن مو است.

 

 ماسک برای ترمیم موهای سوخته

ترمیم موهای آسیب دیده

برای اینکه موهای خشک، شکننده و آسیب دیده خود را درمان کنید چند نکته است که باید انجام دهید. موهایتان را تقویت کنید و از ماسک ها، شامپوها و سرم های مغذی مو استفاده کنید تا کوتیکول مو تقویت شود و موهایتان از آسیب بیشتر حفظ شود. از کلسیم، آهن، اسید فولیک، انواع ویتامین ها و املاح معدنی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. به کمک داروها، پروتئین ها، ویتامین ها و محصولات و نرم کننده های مویتان هموارتر می گردد. اگر موی شما کم حجم است و جنس آن چرب از شامپوهای مناسب استفاده کنید تا چربی سرتان کنترل شود و موهایتان کم حجم تر به نظر برسند و هیچ وقت از نرم کننده استفاده نکنید. می‌توانید از روغن های طبیعی و گیاهی نیز برای تقویت موهای خود استفاده کنید.  روغن را کف دست ها ریخته و کف دست را به هم بمالید و بعد موهایتان را با دست ماساژ دهید و یا می‌توانید چند قطره از روغن مورد نظر را در شامپو خود بریزید. چند نمونه از روغن های طبیعی و گیاهی که هم باعث تقویت موهای شما می شود و هم باعث ترمیم موهای آسیب دیده می شود عبارتند از : 

یکی از عمده ترین مشکل موهای آسیب دیده ازبین رفتن پروتئین مو است. 90 درصد موها از پروتئین ساخته شده است. استفاده از مواد شیمیایی و دستگاه‌های حرارت دهنده و حالت دهنده های مو باعث می‌شود پروتئین طبیعی مو پایین بیاید. درمان موهای آسیب دیده با پروتئین روش جدیدی نیست ولی در سالهای اخیر فومولاسیون استفاده شده در محصولات درمانی پیشرفت کرده است تا نتیجه بهتری بر موهای آسیب دیده بگذارد. استفاده از این محصولات موها را سفت و محکم می‌کند و در برابر آسیب مقاوم تر می شوند.

کاهش رطوبت در تارهای مو باعث خشکی و وز شدن موها شده که یکی از دلایل آن تابش مستقیم نور خورشید و اشعه ماورای بنفش است. در هر فصلی از سال که باشید نور مستقیم و آفتاب به موها آسیب می رساند اما در تابستان به بالاترین حد خود می رسد. اگر زمان زیادی زیر نور خورشید قرار بگیرد وقتی به منزل برمی گردید یک ماسک تقویت کننده و رطوبت رسان به موهای خود بزنید. اگر می خواهید به روش های خانگی موهای خود را تقویت کنید ماده ثابت برای تقویت مو تخم مرغ و سفیده آن است.

همین طور از موادی استفاده کنید که پروتئین کافی و همچنین روغن های نرم کننده نیز درون آنها باشد .برای این منظور ماده‌ای که هم کمبود رطوبت و هم کمبود پروتئین موهای شما را جبران کند، ترکیب روغن زیتون و زرده تخم مرغ است تا نرمی موی شما را باز گرداند. علاوه بر این می‌توانید ماست یونانی با عسل و روغن نارگیل مخلوط کنید و یک ماسک موی مقوی و ترمیم کننده به دست آورید . همچنین یک عدد موز را له کنید و آن را با روغن بادام ترکیب کنید این ماسک ها را می توانید مدت زمان مشخص روی موهایتان بگذارید و بعد از آن موهایتان را خوب بشویید تا مواد از لابه لای موهایتان خارج شود. چون اگر روی موهایتان باقی بماند خود باعث آسیب و خشک شدن موهایتان می شود. اگر دکلره کردید و موهای آسیب دیده باید از محصولات قوی تر استفاده کنید. محصولاتی که دارای کراتین و پروتئین های ابریشمی هستند و باعث ترمیم سریع مو به میزان بسیار زیاد می شوند.

ترمیم موهای آسیب دیده

ترمیم و مراقبت مو به روش فیزیکی

از شانه و برس کشیدن موهایتان هنگامی که خیس است خودداری کنید. بعد از شستشوی سر بلافاصله از اتوی مو و سشوار استفاده نکنید. هنگام شانه کردن موهایتان با لوسیون یا با مقداری روغن کمی نرم و مرطوب باشد. بهتر است زیاد موهایتان را نشویید هفته ایی سه بار شست و شو کافی است. از امگا 3 و سبزیجات در برنامه غذایی خود استفاده کنید چون نقش مهمی در تقویت موهایتان دارد. هرگز از آب داغ برای شستشوی موهای خود استفاده نکنید. چون باعث آسیب دیدگی شدید مو می شود. بهتر از آب ولرم و سرد برای شستشو استفاده کنید. 
از دیگر روش های ترمیم موهای آسیب دیده می توان  به موارد زیر اشاره کرد:

  • مزوتراپی : محلولی تزریقی است که انواع تقویت کننده ها، ویتامین ها،جینسینگ، مانیوکسیدیل و داروهایی که باعث افزایش خون در سطح سر می شود را شامل می شود.
  • ویتامین درمانی : که حتما باید با تجویز پزشک باشد و مجموعه ای از ویتامین ها و داروهای لازم برای مو است. 
  • پی آر پی : پلاسمای غنی از پلاکت خون خود فرد است که تزریق می شود و باعث افزایش کلاژن سازی می گردد. 
  • لیزر تراپی : نوعی لیزر سرد کم توان با سطح انرژی و جریان کم با اثربخش بسیار بالا صورت می‌گیرد و به بافت و بازسازی ریشه مو و تقویت آن کمک می‌کند. 
 ماسک مو برای موهای سوخته

ماسک های آبرسان موی خانگی

این ماسک ها به صرفه و با هزینه کم باعث می شود تا شما موهای سالم و پر حجم داشته باشید. چند نمونه از ماسک های آبرسان مو عبارت اند از:

ماسک روغن زیتون و شکر قهوه ای

شکر قهوه ای در سلامت موثر است و لایه بردار طبیعی برای مو ها است و سلول‌های مرده مو را از بین می‌برد. روغن زیتون طبیعی هم نرم کننده ایی طبیعی است. و برای درمان موهای خشک موثر است. روطوبت مو را حفظ و از خشکی پوست سر جلوگیری می کند.  موها را نرم و براق و از شکنندگی مو و ریزش آن جلوگیری می‌کند. برای درست کردن این ماسک 2 قاشق سوپ خوری شکر قهوه‌ای به علاوه یک قاشق سوپ خوری روغن زیتون نیاز دارید. شکر و روغن را درون ظرفی ریخته و خوب مخلوط کنید و از ترکیب از ریشه تا انتهای موی خود را بزنید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه روی موهایتان بماند و بعد موهایتان را شستشو دهید.

ماسک سرکه سیب ،عسل و تخم مرغ

این برای موهای خشک مفید است و مرطوب کننده ای مغذی است. از ریزش مو جلوگیری می‌کند و درخشندگی طبیعی به مو می دهد. موادی که لازم دارید  یک قاشق چای خوری عسل، یک عدد تخم مرغ، یک قاشق چای خوری سرکه سیب همه مواد را در کاسه ریخته و مخلوط کنید و به مقدار موهایتان می توانید مواد را دو برابر یا نصف کنید. قبل از شست و شو آن را 30 تا 40 دقیقه روی مو بگذارید. 

ماسک روغن نارگیل وشکر 

این ماسک برای آنهایی که پوست سرشان پوسته پوسته می شود مفید است. مواد مورد نیاز 2 قاشق سوپ خوری روغن نارگیل تسویه نشده، 4 قاشق چای خوری شکر خام، 5قطره روغن نعناع، 2 قطره روغن درخت چای در کاسه ایی این مواد را با هم مخلوط کنید و بعد با انگشت خود و یا برس رنگ مو مخلوط را مستقیم روی موهای تمیز و مرطوب در حمام بزنید و یک تا سه دقیقه مواد را روی موهای خود ماساژ دهید. بعد موهایتان را بالای سر جمع کرده و بعد از چند دقیقه موهایتان را آبکشی کنید. شکر استفاده شده در این ماسک به شکسته شدن اسید گلیکولیک  که سلول های مرده پوست را از بین می‌برد کمک می کند. روغن نارگیل غنی از اسیدهای چرب است که فواید ضد التهابی دارد و روغن نعنا به گردش خون در پوست سر کمک می‌کند. روغن درخت چای هم خواص ضد میکروبی، قارچی و ضد باکتری دارد.

 ماسک دارچین و روغن نارگیل

اگر موهای شما کند رشد می کند از این ماسک استفاده کنید دارچین فواید ضد میکروبی دارد و به تحریک گردش خون و افزایش رشد مو کمک می کند. مواد لازم دارچین و روغن نارگیل به یک میزان مواد را با هم مخلوط کنید و روی ریشه مو و روی پوست سر ماساژ دهید. بعد از 30 تا 45 دقیقه آبکشی کنید از این ماسک هفته ایی یکبار استفاده کنید. 

ماسک سفیده تخم مرغ و لیمو

اگر موهای چربی دارید از این ماسک استفاده کنید. چون سفیده تخم مرغ دارای آنزیم های پروتئینی است و به از بین بردن چربی اضافی مو کمک می کند یک عدد سفیده تخم مرغ به اضافه آب نصف یک لیمو از این ماسک از از ریشه تا انتهای مو بزنید و 30 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید و بعد با آب ولرم موهایتان را بشویید. 

چای سبز و سرکه سیب

این ماسک برای کسانی که خارش پوست سر دارند مناسب است زیرا آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی در مایعات باعث تسکین پوست سر می شود. همچنین روغن نعناع در این ترکیب خواصیت زد التهابی دارد و به تسکین و هیدرات شدن پوست خشک کمک می کند.برای درست کردن این ماسک یک فنجان چای سبز،  دو قطره روغن نعناع و یک قاشق سوپ خوری سرکه سیب نیاز دارید. همه مواد را در کاسه ایی با هم ترکیب کنید و پوست سرتان را با این مواد ماساژ دهید 5 دقیقه صبر کنید و بعد شستشو دهید. 

روغن زیتون، تخم مرغ و آواکادو

این ماسک غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی اکسیدان است که با تقویت، درخشنده شدن مو به مبارزه با رادیکال های آزاد و ترمیم پوست سر و رطوبت آن کمک می کند. مواد مورد نیاز نصف آووکادو بعلاوه یک قاشق سوپ خوری روغن زیتون و یک قاشق سوپ خوری عسل.  این مواد را با هم ترکیب کرده و با نوک انگشتان  به موهای خیس بزنید و بعد از پوشاندن موهایتان را سشوار کنید بعد از 20دقیقه موهای خود را آبکشی کنید. 

ماسک موز، عسل و ماست

این ماسک به خاط  پتاسیم و کربوهیدرات و انواع ویتامینی که دارد به حفظ رطوبت و رفع وزی مو کمک می کند. همچینین اسید لاکتیک ماست به درمان موهای مات و آسیب دیده کمک می کند. مواد لازم یک عدد موز خرد شده ،2 قاشق سوپ خوری ماست ساده، یک قاشق سوپ خوری عسل ،تمام مواد را مخلوط کرده موز را له کنید به بقیه مواد اضافه کنید. ماسک را روی موهای مرطوب خود از بالا تا پایین بزنید و با یک کلاه موهایتان را 30 تا 40 دقیقه بپوشانید و بعد آبکشی کنید.

ماسک مایونز

این ماسک موجب تغذیه و مرطوب شدن موها شده و وجود اسید آمینه در مایونز باعث تقویت پوست سر و رشد موهای سالم می‌شود. همچنین باعث حجیم، نرم، مرطوب و براق تر شدن موها می شود. یک سوم پیمانه سس مایونز به اضافه چند قطره روغن (نارگیل، کاج،گردو، زردآلو یا زیتون) و یکی از روغن ها را با هم ترکیب کرده و 30 دقیقه روی موی خود بگذارید و بعد آن با آب گرم آبکشی کنید.

علاوه بر استفاده از این ماسک ها با استفاده از رژیم غذایی مناسب نیز می توانید موهای سالم داشته باشید. اگر موهای خشک دارید عاملش کمبود مواد مغذی موجود در بدن است. باید غذاهایی استفاده کنید که  حاوی سیلیکا باشد مثل:  خیار، سیب زمینی و سبزیجات متنوع  همچنین مصرف پروتئین ها مثل گوشت، تخم‌مرغ،ماست و لوبیا را جدی بگیرید. نوشیدن روزانه 8 لیوان آب از خشکی پوست و مو جلوگیری می کند. موهایتان را خیس شانه نکنید تا از ریزش و شکنندگی موها جلوگیری شود. موهایتان را در معرض آفتاب و باد قرار ندهید چون باعث شکنندگی و خشکی مو می شود.

 

راه های ترمیم موهای دکلره شده

ترمیم میوهای دکلره
ترمیم میوهای دکلره شده

ترمیم کامل درمان و ترمیم کامل موهای سوخته با رنگ و دکلره در 4 هفته

گاهی عدم مراقبت در انتخاب رنگ مو یا دکلره برای زیبایی، موهای شما را از بین می ‌برد و باعث سوختن آنها می شود. اگر شما هم جزو آنهایی هستید که موهایتان سوخته و آسیب دیده و سفید شده است حتما این چهار قانون را رعایت کنید. 

اول از همه آرام باشید اگر موهایتان به تازگی سفید شده یا سوخته است به خاطر فرآیند های شیمیایی می باشد. و از آنجایی که مو های شما فاقد روغن است و رطوبتش را از دست داده است باید آن را با دادن رطوبت به پوست سر و محصولات تقویتی تقویت کنیم. 

قانون اول :  از شامپو سخت برای حداقل یک هفته خودداری کنید . استفاده از شامپو در حالی که موهای شما آسیب دیده است ممکن است خشکی آن را بدتر کند به خصوص اگر پوست سر چربی دارید استفاده نکردن از شامپوها به مدت یک هفته به چربی سرتان اجازه میدهد تا پوست سر و مو هایتان را نرم کند. شما می توانید به جای شامپو از نرم کننده های تمیز کننده، مانند تمیز کننده نارگیل استفاده کنید. این نوع نرم کننده ها به تمیز کردن موهای شما کمک می کند و موهایتان را خشک نمی کند و رطوبت اضافی را به موهای تازه رنگ شده و دکلره شده اضافه می‌کند. همچنین مطمئن شوید که شامپو معمولی شما مواد شوینده بسیار سخت مثل سدیم لورت سولفات و سدیم لوریل سولفات نداشته باشد. 

قانون دوم : اتو کردن و سشوار کشیدن و دیگر وسایل حرارتی که به طور مستقیم به مو می کشید آسیب زیادی به مو وارد می کند. پس با اتو و سشوار خدافظی کنید. 

قانون سوم : برای ترمیم موهای آسیب دیده و دکلره شده از نرم کننده استفاده کنید. اما قبل از آن موهایتان را درمان کنید. شما باید یک نرم کننده مو برای کمک به مو برای حفظ رطوبت خود در طول روز داشته باشید. حتی در هوای بسیار گرم و سرد ترکیب قدرتمندی برای حفظ سلامتی موی شما می باشد. 

قانون چهارم : از نرم کننده عمیق استفاده کنید. نرم کننده های عمیق با نرم کننده های معمولی تفاوت دارند. مواد نرم کننده های عمیق از وزن مولکولی پایینی برخوردارند و  بیشتر نفوذ می کنند و می توانند  که از موانع عبور کنند و  به لایه های عمیق تر مثل کورتکس تار مو برسند. 

هفته اول درمان : برای درمان موهایتان 3ساعت قبل از خواب ماسک روغن نارگیل به موهای خود بزنید. روغن نارگیل به ریشه موهای شما نفوذ می کند تا از درون رطوبت رسانی کند وقتی روغن نارگیل به موهای خود زدید موهای خود را به وسیله آن ماساژ دهید و یک کلاه سرتان بگذارید و اجازه دهید 3 ساعت روی موهایتان باشد. بعد که خواستید موهای خود را بشویید از شامپو بدون sls و یا نرم کننده تمیز کننده استفاده کنید. برای شب از یک ماسک نرم کننده عمیق مو  استفاده کنید و صبح روز بعد مو ها را خوب بشویید. از نرم کننده های حاوی کراتین استفاده کنید و موهایتان را بدون استفاده از سشوار و حرارت خشک کنید. 

هفته دوم : این برنامه را برای سه تا چهار روز دنبال کنید و روزهای دیگر هر کاری خواستید انجام دهید. 

هفته سوم درمان : برنامه روزهای اول را 2 بار انجام دهید مثل شنبه و سه شنبه و در روزهای دیگر از ماسک روغن نارگیل و ماسک نرم کننده عمیق استفاده نکنید. 

هفته چهارم : هفته چهارم از برنامه هفته اول فقط یک بار در هفته استفاده کنید و در روزهای دیگر از شامپو نرم کننده و عاری از sls یا نرم کننده تمیز کننده استفاده کنید. 

مراقبت از موهای دکلره شده

بهترین شامپو برای موهای دکلره شده

اگر موهای خود را دکلره کرده اید دیگر نباید از شامپوهای شیمیایی که همیشه استفاده می کردید استفاده کنید. بلکه باید از شامپوهایی استفاده کنید که موهای دکلره شده شما را ترمیم کند و باعث شود آسیب کمتری به موهای شما وارد شود. چون دکلره باعث آسیب به بافت و ساختار موی می شود و گاهی موهای آسیب دیده از دکلره مثل آدامس کش می آید، سوخته می شود، مو خوره میزند، وز می شود و دیگر آن حالت طبیعی و شادابی اولیه خود را ندارد. به همین خاطر باید از شامپوهای تقویت کننده استفاده کنید. بهترین شامپو، شامپوهایی است که سولفات نداشته باشد. دیگر اینکه مواد قلیایی نداشته باشد. این شامپوها باعث می شوند تا حساسیت، پوسته پوسته شدن، التهاب و اگزمای پوستی را از سر شما دور کند. همچنین شامپو طبیعی باشد تا از خشک شدن مو، از بین رفتن نرمی و لطافت و لخت شدن بیش از اندازه مو جلوگیری کند چون بعضی مواد مصنوعی به کار رفته در شامپوها حاوی سولفات لاوریل سدیم هستند که مو را به مرور خشک و شکننده می کنند. از شامپویی استفاده کنید که مرغوب باشد. رنگ و بویی طبیعی داشته باشد، زیاد کف نکند، پوست سر شما را بدون خارش و شوره عمیق تمیز کند و از جریال الکتریسیته ایجاد شده روی مو جلوگیری کند. 

روغن مو برای موهای آسیب دیده

روغن مو یکی دیگر از محصولات نرم کننده است. مثل روغن زیتون، آواکادو، رزماری، آرگان، نارگیل و غیره که علاوه بر نرم کنندگی موهای خشک تغذیه مناسبی برای موها به شمار می روند. برای مثال روغن زیتون و نارگیل برای رطوبت و آبرسانی مو مورد استفاده قرار می گیرند. 
آواکادو خاصیت حفاظت کنندگی در برابر اشعه خورشید و هوای آلوده را دارد. رزماری تقویت کننده و محرک رشد مو است. 
آرگان هم آبرسان طبیعی مو و همچنین یک مغذی فوق العاده برای مو است. 

 

رنگ موی طبیعی و گیاهی

استفاده از رنگ موی طبیعی و گیاهی

رنگ کردن موها به روش طبیعی و گیاهی علاوه بر این که ساده است نسبت به رنگ‌های شیمیایی نیز هزینه کمتری دارد و نسبت به رنگ های شیمیایی که باعث آسیب دیدگی موهای شما می شود، ضرری برای موها ندارند. رنگ های طبیعی برای مو مفید بوده و با این روش موهایتان تغذیه نیز می شود.

 

آشنایی با چند روش رنگ موی گیاهی
 

رنگ مو با چای ترش

کسانی که موهای قرمز دارند و می خواهند موهایشان قرمز تیره شود از سه کیسه چای ترش در دو فنجان آب جوش استفاده کنند. وقتی آب آن سرد شد آن را روی موهای خود ماساژ دهید و 30 دقیقه صبر کنید تا موهایتان رنگ بگیرد و بعد آبکشی کنید . سه بار در هفته این کار را انجام دهند تا به رنگ دلخواه و قرمز خوش رنگ برسید. 

رنگ مو با چای سیاه

این گیاه یکی از آسان ترین و ساده ترین روش ها  برای رنگ کردن مو می باشد . البته مقداری زمان بر است ولی ارزشش را دارد. برای این منظور مقداری چای سیاه غلیظ و دم کشیده را وقتی سرد شد روی موهایتان ماساژ دهید و 30 دقیقه منتظر بمانید. این ترکیب موهای شما را تیره تر می کند که البته به جنس و رنگ موی شما بستگی دارد. استفاده دو بار در هفته توصیه می شود تا زمانی که به رنگ دلخواهتان برسید. 

رنگ مو با حنا

حنای گیاهی و اصل باعث می‌شود موهایتان رنگ قرمز متمایل به قهوه ای به خود بگیرد از حنای سیاه استفاده نکنید چون برای مو ضرر دارد. پودر حنا را با آب مخلوط کنید تا خمیر شود به موهایتان این خمیر را بمالید. سرتان را با کلاه بپوشانید و به مدت 2 ساعت صبر کنید و بعد با آب بشویید. اگر می خواهید حنایتان زودتر رنگ بدهد یک شب با آب کم در ظرفی دربسته حنا را نگهداری کنید و بعد استفاده کنید.

ریشه ریواس

برای اینکه موهای بلوند داشته باشید از ریشه ریواس استفاده کنید 3 قاشق سر پر ریشه ریواس کوبیده شده را در دو فنجان آب بجوشانید بعد از اینکه این مخلوط جوشید شعله گاز را کم کنید تا به مدت یک ربع روی حرارت کم باشد و یک شب این محلول را نگه دارید تا خوب رنگ بیندازد و روز بعد آن را روی موهای خود ماساژ دهید این گیاه موهای شما را طلایی می کند.

رنگ مو با قهوه

رنگ موی گیاهی طبیعی دیگری است که می توانید برای رنگ کردن موهای خود استفاده کنید. قهوه غلیظ باعث می شود از درجه قرمزی موی قهوه ای که به قرمز متمایل است را کاهش دهد. بعد از اینکه موهای خود را شامپو زدید می توانید قهوه غلیظ را روی موهای خود ماساژ دهید. چند دقیقه منتظر بماند تا موهای شما رنگ بگیرد. 

چای بابونه و آب لیمو ترش

برای رنگ کردن و همچنین ترمیم موهای آسیب دیده مناسب است. این مواد باعث روشن تر شدن و براق تر شدن موها به طور طبیعی می‌شود. 3 فنجان چای بابونه غلیظ شده را به همراه یک فنجان آبلیمو را ترکیب کنید و بعد موهای خود را با این محلول ماساژ دهید و روی موهای خود بگذارید. برای اینکه موهایتان روشن‌تر شود زیر نور خورشید بنشینید و بعد موهایتان را با آب بشویید. 2 تا 3 بار در هفته از این محلول استفاده کنید تا به رنگ دلخواهتان برسید.

برگ های چای سیاه و پوست درخت گیلاس

اگر می خواهید موهای سفید و خاکستری شما به رنگ تیره اصلی خودتان برسد از رنگ موی طبیعی برگ های چای سیاه و پوست درخت گیلاس استفاده کنید. برای این منظور سه فنجان آب را بجوشانید و بعد مقداری پوست درخت گیلاس و چند برگ چای سیاه اضافه کنید و آن را بجوشانید تا عصاره آن خارج شود. و بعد این محصول را روی  موهای خاکستری خود ماساژ دهید و روی آن بکشید. از این رو می‌توانید روزانه استفاده کنید تا به نتیجه برسید و بعد از آن هفته یک بار این کار را انجام دهید. 

رنگ مو با میوه گل رز

گل رز رنگ موی قرمز را تشدید می‌کند و موی قرمز را درخشنده تر و خوش رنگ تر می کند.  یک فنجان از لیوان از میوه خشک شده گل رز را با دو فنجان آب بجوشانید. وقتی سرد شد روی موی خود ماساژ دهید و بعد از 30 تا 40 دقیقه منتظر بمانید و بعد با آب بشویید. 

آب چغندر و آب هویج

اگر می خواهید موی قرمز ملایمی داشته باشید از آب چغندر و آب هویج استفاده کنید. مقدار برابر آب چغندر و آب هویج را مخلوط کنید و بر روی موهای خود بکشید 2 ساعت صبر کنید و بعد با سشوار خشک کنید تا رنگ روی موهای شما تثبیت شود بعد آبکشی کنید. 

روشن شدن موهای تیره با گزنه، مریم گلی و رزماری

ابتدا از گیاهان دمنوش غلیظی درست کنید و سپس آن را به موهای خود آغشته کنید. نیم ساعت منتظر بمانید و بعد با آب بشویید. 

گل همیشه بهار و بابونه

باعث روشن شدن موهای بور می شود. یک لیتر آب بگذارید بجوشد و بعد نصف فنجان گل همیشه بهار و گل بابونه را به آن اضافه کنید. بعد از جوشیدن شعله را خاموش کنید و نیم ساعت صبر کنید تا عصاره گیاهان به خورد آب برود. از این محلول بعد از شستشوی موهای خود با شامپو روی موهایتان اسپری کنید و نیم ساعت و یا تا هر وقت خواستید صبر کنید و بعد آن را آبکشی کنید.

 

یکی دیگر از رنگ موهای طبیعی و مقوی مو ماست و عسل است. نیم فنجان ماست با سه چهارم فنجان عسل مخلوط کنید و موهایتان را با این مواد ماساژ دهید و بگذارید 8 ساعت روی موهایتان بماند و بعد آبکشی کنید. 
با استفاده از گیاه شا توت و سرکه می توانید به موهای بور خود تن آبی کمرنگ بدهید. همچنین می‌توانید از این ترکیب برای هایلایت کردن آبی موهای قهوه استفاده کنید. نیم فنجان سرکه با یک فنجان شا توت و یک فنجان آب را به مدت 5 دقیقه با یکدیگر بجوشانید و بعد از سرد شدن و غلیظ شدن موهای خود را با این ترکیب  بشویید تا رنگ دلخواه برسید.

با ادویه جات نیز می توانید موهای خود را طبیعی رنگ کنید. اگر می خواهید رنگ موی قهوه ای و قهوه ای تیره داشته باشید برای این منظور به یک لیوان آب نصف قاشق چای خوری بوته میخک یک قاشق سر پر دارچین و یک قاشق سر پودر فلفل رنگی شیرین اضافه کنید. بعد آن را خوب مخلوط کنید سپس به موهای خود از این ترکیب بمالید تا به رنگ مورد علاقه تان برسد و بعد آبکشی کنید.

 

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. از چه ماسک مو و یا ترمیم کننده ایی استفاده کنیم که خیلی سریع باشد؟

    جواب این سوال بسیار ساده است برای کسایی که نمی خواهند زمان طولانی را صرف درست کردن ماسک طبیعی یا انتظار برای زدن ماسک های شیمیایی و بعد آبکشی صرف کنند می توانند از ماسک مویی استفاده کنند که بعد از حمام وقتی موها کمی نم دار است مقدار مناسبی از این ماسک را به دستان خود زده و روی ساقه های مو بکشند. این نوع ماسک دیگر نیازی به آبکشی و یا صرف زمان طولانی برای جذب و یا ساخت ماسک ندارد و یک راه حل ساده برای زمان هایی است که حوصله و یا زمان کافی ندارید ماسک موی بسیار مفیدی است.
  2. چطوری از آسیب دیدگی مو بر اثر رنگ و دکلره جلوگیری کنیم؟

    اگه میخواید بعد از رنگ، موها سالم بمانند باید قبل از رنگ کردن آماده سازی مو را شروع کنید. و از مغذی بودن و رطوبت مو مطمئن شوید،همچنین حداقل دو ماه قبل از رنگ ماسک مو و روغن های مو البته از نوع روغن های طبیعی استفاده کنید. به طور منظم موها را کوتاه و تا حدممکن از سشوار استفاده نکنید. اگه نیاز به دکلره دارید تا رنگ مورد دلخواهتان باشد باید قبل از دکلره به موها روغن نارگیل بزنید این کارها آسیب مو رو به حداقل میرسونه!
مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی