تهران

عوامل تاثیر گذار بر تربیت فرزند

نکات مهم و تاثیر گذار در تربیت کودک
عوامل موثر در تعلیم و تربیت کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردارند تاثیر ی که عواملی مانند محیط و وراثت در امر تربیت کودک دارند تا حدود زیادی دارای قابلیت کنترل و مدیریت هستند و والدین می توانند با کسب آگاهی و شناخت از تاثیرات این عوامل آنها را در مسیر درست هدایت کنند.

عوامل موثر بر تربیت فرزند

تعلیم و تربیت کودک بستگی به عوامل و شرایط مختلفی دارد و طبیعت آدمی و محیط زیست از مهم ترین و اساسی ترین عوامل تاثیر گذار در روند تربیت کودک هستند طبیعت انسان یا همان وراثت که شامل خلق و خوی وهوش و توانایی است و بیشتر از طریق پدرو مادر و ژن های آنها به ارث می رسد و تاثیر کلیدی در شکل گیری شخصیت کودک دارد. عامل محیط زیست نیز عامل تعیین کننده ای است که بیشتر زمینه ی شکوفایی استعداد و توانایی کودک را فراهم می کند که خود وابسته به شرایط خاصی است که کودک در آن رشد می کند.تاثیر پذیری از محیط زیست که شامل خانواده و جامعه و هنجارها و قوانین موجود در آن است در تربیت و رشد شخصیتی کودک از لحاظ جسمی و عاطفی نقش و اهمیت زیادی دارد.

عوامل تاثیر گذار بر تربیت فرزند
عوامل مهم و تاثیر گذار در تربیت کودک


نکات مهم در تربیت کودک

تربیت سازنده برای کودک زمانی اتفاق می افتد که در آن استعدادها و خلاقیت های کودک با استفاده از شیوه های مناسب رشد یافته و تقویت شوند.مدیریت تربیت سازنده ی کودک به عهده ی خانواده و جامعه است که با شیوه های آموزشی مناسب در شکوفایی مهارتها و بوجود آمدن احساس خوب نسبت به خود،در کودک می تواند اتفاق افتد و احتمال بروز مشکلات رفتاری را در آنها کاهش  دهد.
از نکات مهم و تاثیرگذار در تربیت کودک،ایجاد یک محیط امن و آرامش بخش برای رشد اوست که کودک در آن بتواند با بازی و سرگرمی از آسیب دیدگی در امان باشد و همزمان والدین با شناخت و هدایت درست توانایی و استعداد کودک و ایجاد زمینه ی مناسب برای رشد و شکوفایی آن بتوانند رسالت خود را در تربیت یک انسان موفق و تحویل آن به جامعه انجام داده باشند.

عوامل تاثیر گذار بر تربیت فرزند
نکات مهم در تربیت کودک


روشهای تربیت کودک

هدف از تربیت کودک،آموزش احترام متقابل به او و آماده کردن کودک برای رعایت و پیروی از قوانین و هنجارهای اجتماعی است. روش تربیتی کودک باید به گونه ای باشد که این هدف تحصیل گردد و کودک را برای زندگی در جامعه و کسب مهارتهای لازم برای مقابله با مسائل و مشکلات در آینده آماده کند.
در تربیت کودک استفاده از روشهایی که بنای آنها با احترام به شخصیت و موجودیت کودک گذاشته شده،پرورشاعتماد به نفس کودک و عزت نفس کودک را بدنبال دارد.داشتن توجه و محبت کافی به کودک،ایجاد رابطه ای با احترام متقابل، استفاده نکردن از زور و خشونت و تحمیل نکردن نظرات، نداشتن رفتارهای سلطه جویانه از نکات مهم در شیوه ی تربیت کودک هستند.

عوامل تاثیر گذار بر تربیت فرزند
روشهای تربیت فرزند


نفش رفتار والدین در تربیت کودک

کودکان از بدو تولد در مسیر رشد قرار می گیرند و در این مسیر از تمام دیده ها و شنیده ها و افراد موجود در اطراف خود تاثیر می پذیرند والدین به عنوان نزدیکترین افراد به کودک از جمله ی اثرگذارترین و مهم ترین عوامل در تربیت کودک هستند و نقش تعیین کننده ای در شکل گیری شخصیت کودک دارند.کودکان در سالهای اولیه زندگی بیشترین میزان تاثیرپذیری را دارند اگر در این سنین از لحاظ عاطفی و امنیتی تامین نشوند ممکن است در آینده دچار انواع مشکلات و ناهنجاریهای اجتماعی شوند.
والدین باید تمام جنبه های تربیتی را در رفتار با کودک رعایت کنند پرورش اعتماد به نفس و ایجاد خودباوری و استقلال فکری در کودک از وظایف مهم والدین است. والدین با توجه به واقع بودن در شرایط اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی متفاوت شیوه های مختلفی را برای تربیت فرزندان خود بکار می گیرند و کیفیت اعمال انضباط، استفاده از روش محبت یا خشونت،انعطاف یا اقتدار از جمله تفاوتهای موجود در شیوه های تربیتی خانواده ها هستند.

 

عوامل تاثیر گذار بر تربیت فرزند
نقش والدین در تربیت کودک


نقش برخورد عاطفی در تربیت کودک

وجود امنیت و آرامش روانی بین اعضای خانواده بویژه میان والدین با فرزندان از عوامل مهم در تربیت کودکان است رشد عاطفی و احساسی در محیط خانواده کودک را در مقابل آسیب های بیرونی محافظت می کند.
مورد محبت و علاقه واقع شدن از نیازهای اساسی در انسانها است و بویژه در کودکان از نیازهای مهم و حیاتی است که وجود آن در خانواده ها موجب تقویت و تحکیم پیوندهای خانوادگی وپرورش اعتماد به نفس و عزت نفس در آنها می شود. کودکانی که عشق و محبت کافی را در خانواده تجربه می کننداز آرامش درونی برخوردار بوده و شادی های حقیقی را تجربه خواهند کرد و این امر مانعی برای گرایش آنها به سوی نیازهای کاذب می شود.

عوامل تاثیر گذار بر تربیت فرزند
تاثیر برخورد عاطفی در تربیت کودک


تاثیر محیط بر تربیت کودک

کودکان از زمان تولد و به اعتقاد برخی از دانشمندان حتی قبل از تولد از محیط اطراف خود تاثیر می پذیرند. بیشتر به همین علت است که نحوه رفتار و برخورد والدین نتایج عمیقی بر زندگی عاطفی بچه ها می گذارد.
عوامل محیطی از عوامل تاثیرگذار درتربیت کودک هستند اهمیت عوامل محیطی از این نظر است که می تواند زمینه ظهور یا افول بسیاری از استعدادهای درونی کودک را فراهم  سازد والدین می توانند با داشتن رفتار صحیح و دوستانه با فرزندانشان تاثیز عوامل محیطی را در تربیت کودکان مدیریت و کنترل کنند داشتن روابط دوستانه و صمیمانه و اعتماد به کودک و وضع محدودیت های منطقی از نکات مهم در کنترل عوامل محیطی اند.
کودکان از عوامل محیطی به نسبت تربیتی که در خانواده داشته اند تاثیر می پذیرند به این معنی که در صورت داشتن تربیت صحیح و کسب مهارتهای لازم برای زندگی در جامعه می توانند تاثیر عوامل محیطی را به نفع رشد و و شکوفایی استعداد و تواناییهایشان بکار گیرند ولی در صورت عدم کسب مهارتهای لازم دچار آسیب های اجتماعی و ناهنجاریهای رفتاری می شوند.

چه عواملی در تربیت فرزند موثر هستند
تاثیر محیط در تربیت کودک


تاثیر درک متقابل در تربیت فرزند

درک و فهم متقابل یکی از مؤلفه های مهم در تربیت فرزند است زمانی که میان والدین با کودک رابطه ی خوب و مستحکمی برقرار باشد از طریق گفتکو و صحبت کردن و تعامل بیشتر می توانند به نتیجه مطلوب برسند و در نتیجه حس اعتماد و درک متقابل میان آنها افزایش می یابد و کودک با آرامش بیشتری می تواند مسائل و مشکلات خود را با پدر و مادر در میان گذاشته و از راهنمایی های آنها در حل مسائل خود بهره ببرند و والدین نیز می توانند به فرزند خود اعتماد کنند.

عوامل تاثیر گذار در تربیت فرزند
تاثیر درک متقابل در تربیت کودک


عوامل مهم تربیت فرزند : نتیجه گیری

مسئله تربیت کودک تحت تاثیر مولفه های زیادی قرار دارد و توجه و التزام به تمام جنبه های تربیتی اهمیت بسزایی دارد و والدین باید در تربیت فرزند خود یک جانبه نگر نباشند و با در نظر داشتن همه ی جوانب و رعایت آنها سعی در تربیت یک فرزند با آینده ی درخشان داشته باشند .

مطلب مفید بود؟
5
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی