تهران

اصول رفتار کردن با کودکان

تربیت و نحوه رفتار با کودک
تعلیم و تربیت همواره از چالش های مهم بشر بوده است تربیت کودک خوب و با استعداد قدم نخست در ایجاد یک جامعه ی سالم و پویاست. یقینا برای داشتن چنین جامعه ای باید انسانهایی سالم چه از لحاظ جسمی و چه روانی و عاطفی تربیت کرد بنابراین توجه به مسائل و مشکلات تربیتی کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است.

 اصول مهم در رفتار با کودک

تربیت صحیح کودک یکی از مسائل مهمی است که سلامت جامعه را تضمین می کند و خانواده در این زمینه به عنوان اولین نهاد اجتماعی نقش بسزایی دارد شخصیت شناختی و رفتاری کودک در کانون خانواده شکل گرفته و تکمیل می گردد والدین به عنوان بستگان درجه یک کودک نقش مهمی در تربیت صحیح و اصولی کودک  دارند و این امر مستلزم داشتن آگاهی لازم نسبت به چگونگی رفتار با  اوست.
پدر و مادر نقش اساسی در تامین سلامت روانی کودک دارند با داشتن ارتباط سالم است که می توان به نیازهای کودکان پی برد و آنها را تامین نمود.کودکان با قدرت و توان یادگیری و فراگرفتن زاده می شوند و این استوارترین پایگاه و پایه ای است که هر جامعه بر آن استوار است باید ترتیبی فراهم شود که کودکان از مراقبت و  توجهات لازم، از مواظبت های بهداشتی، از امکانات یادگیری و آموزشی در سطح مطلوب برخوردار باشند تا بتوانند در بزرگسالی با مشکلات دست و پنجه نرم کنند.
ما باید در تعامل با کودک خود اصولی را سر لوحه رفتار خود قرار دهیم که با رعایت و به کار بستن آنها بتوانیم کودکی تربیت کنیم که بتواند در بزرگسالی به یک انسان موفق تبدیل شود.

اصول رفتار با کودک
اصول مهم در رفتار با کودک

دادن امنیت روانی به کودک

سرزنش و عیب جویی از کودک این احساس را به او القا می کند که شما او را دوست ندارید.هر کودکی نیاز به امنیت روانی دارد روشهایی مانند سرزنش کردن، دعوا کردن، لجبازی با کودک، داد و فریاد و بددهنی و مشاجره با کودک سبب می شود که کودک احساس نا امنی کند و دچار اضطراب شود. برای دادن امنیت روانی به کودک علاوه برتوجه و محبت کافی، نیازمند ایجاد محیطی امن و آرامش بخش در خانه است.

رفتار با کودک
ایجاد احساس امنیت در کودک

پرورش خلاقیت و اعتماد به نفس

با مقایسه آثار خلاقانه یک کودک با سایر کودکان سبب از بین بردن خلاقیت و اعتماد به نفس در کودکان وی می شویم. نباید به کودکان خود سرکوفت بزنیم این اتفاق  خلاقیت را در وجود کودک نابود می کند. باید بجای مقایسه مخرب،کودک را تشویق کرد و به بهتر شدن امیدوار ساخت.

اصول مهم در رفتار با کودک
خلاقیت و اعتماد به نفس کودک

درس گرفتن از شکست

به فرزندان خود بیاموزیم که از باختن درس بگیرند و از موفقیت لذت ببرند به آنها یاد بدهیم که یک برنده ی با ادب و بازنده ی سر بلند باشند. آنها باید یاد بگیرند که شکست محدود و موقتی را بپذیرند اما هرگز امید بی انتها را از دست ندهند با یک تبسم، یک کلمه تشویق آمیزو یک دست نوازش تفاوت بردن و باختن را برای فرزندمان رقم بزنیم به فرزندمون آرامش بدهیم و احساساتش را تصدیق کنیم.

فقر محیطی در کودکان

فقر محیطی درشرایطی اتفاق می افتد که اطلاعات شناختی و تجربه های حسی-حرکتی دریافت شده از محیط اطراف توسط کودک، با سنش تناسبی نداشته باشد. والدینی که با کودکشان به طور مداوم صحبت نمی کنند با آنها بازی نمی کنند برایشان شعر و کتاب نمی خوانند آنها را به طبیعت و گردش نمی برند والدینی که اطلاعات شناختی لازم به کودکشان نمی دهند نا خواسته و ندانسته کودک را دچار فقر محیطی می کنند که پیامد آن کاهش تدریجی قدرت درک، شناخت و یادگیری کودک است و در صورت تداوم،مشکلات بسیاری را بویژه در زمینه ی تحصیلی و برقراری روابط اجتماعی برای او ایجاد خواهد کرد.

حس مسئولیت پذیری

تحمل ناراحتی،قهر و خشم فرزند یکی از مهمترین وضایف والدین می باشد. اما باید کودک را  همچنان در مسیر مسئولیت پذیری هدایت کنند و به او حس مسوولیت پذیری را به گونه ای آموزش دهند که در همه مراحل زندگی به او کمک نماید.

فرصت دادن به کودک 

به کودک فرصت دهیم تا به دنبال راه حل باشد. همه مشکلات را برایش حل نکنیم به کودکان اجازه دهیم راه حل های متفاوتی را تجربه کنند با این روش کودکانمان شیوه های حل مسئله را یاد می گیرند.

نق زدن والدین

غر زدن و شکایتهای والدین، کودکان را از داشتن تفکر خلاق و ارتباط سالم دور می کند و باعث می شود کودکان محدود فکر کنند و زاویه شناختی خود را بسته نگه دارند و به نوعی وابسته و درمانده شوند این کودکان از تکامل و پیشرفت باز می مانند.

اصول مهم در تربیت کودک
نق زدن والدین

پرخاشگری و داد و فریاد

داد زدن و پرخاشگری با کودک آنها را منظم، حرف گوش کن، درس خوان نمی کند ولی قابل تضمین است که کودکان را لجباز، مضطرب و خشمگین یا دچار احساس بیچارگی خواهد کرد در نتیجه هر بار مجبورید بلندتر داد بزنید هر بار از شدت خشم و عصانیت به خود و فرزندتان آسیب بزنید مراقب باشید در این چرخه بی انتها گرفتار نشوید. اعتیاد به داد زدن مانند زلزله فقط ویران کننده ی خوبی هاست.

نتیجه گیری 

والدین می توانند همزمان با داشتن رفتار مقتدرانه،دوستانه و محبت آمیز با فرزندانشان آنها را قانونمند و مؤدب بار بیاورند و با داشتن نگرش مثبت نسبت به کودک، رفتارهای مشکل ساز در کودک را کاهش دهند. با توجه به موارد ذکر شده تربیت کودک خوب و با استعداد مستلزم آشنایی با اصول رفتار با کودکان است ما در این مطلب تلاش کردیم با ارائه راهکارهای رفتار مناسب با کودک تا حدودی این راه را هموار کنیم. 
 

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی