تهران

هرآنچه درباره سفیدی مو باید بدانید

سفید شدن مو
آیا تا به حال متوجه تار موی سفید در موهای خود شده‌اید؟ سفید شدن مو در میانسالی امری کاملا طبیعی است اما در نوجوانی و جوانی علل مختلفی دارد مانند: استرس، عدم تغذیه مناسب، بیماری، سیگار کشیدن و... که حتما باید بررسی شود. با تیجور همراه باشید تا با علت سفید شدن مو و پیشگیری از آن آشنا شوید.

هر آنچه درباره سفیدی مو باید بدانید

با افزایش سن طبیعی است که رنگ موها تغییر کنند و رو به سفیدی روند. اما امکان دارد زودتر از سن پیری، موهای سفید در سر فرد ظاهر شود. حتی افرادی ممکن است رشته موهای سفیدی داخل موهای یک فرد 20 ساله هم دیده شود. 
بدن انسان از میلیون‌ها کیسه کوچک یا فولیکول مو که پوست آن را می‌پوشاند تشکیل شده است. فولیکول‌ها سلول‌های رنگی حاوی ملانین هستند که وظیفه تولید رنگ مو را دارند. این فولیکول‌ها با گذشت زمان رنگ دانه‌های داخل خود را از دست می‌دهند، در نتیجه این امر باعث می‌شود مو به رنگ سفید تغییر پیدا کند.

برای سفیدی مو
علت سفیدی مو

علت سفید شدن مو در نوجوانی

رنگ موی طبیعی هر شخص با شخص دیگر متفاوت می‌باشد، اما افرادی که دارای موهای سفید هستند، بیشتر از سایر رنگ مو‌ها جلب توجه می‌کنند. گرچه سفید شدن مو نشان دهنده دوران پیری است اما این رویداد ممکن است در هر سنی رخ دهد. جوانان و نوجوانان زیادی وجود دارند که از پدید آمدن رشته موهای سفید داخل سر خود رنج می‌برند اما با دانستن علت آن می‌توانند با دید بهتری به سفیدی زودرس موهای خود نگاه کنند.

در ادامه چندین علت که باعث سفیدی زودرس مو می‌شوند را جمع آوری کرده‌ایم.

علت سفید شدن مو در نوجوانی
علت سفید شدن مو در نوجوانی

علت سفید شدن زودرس مو:

  • ژنتیک و تاثیر آن بر سفید شدن مو

بسیاری از افراد ویژگی‌های ظاهری اجدادشان را به ارث می‌برند. سفید شدن زودرس مو یکی از مواردی است که کاملا به ژنتیک وابسته است.

  • استرس و تاثیر آن بر سفید شدن مو

همه افراد روزانه با عوامل استرس‌زای زیادی از جمله مشکلات خانوادگی، کاری و اقتصادی سر می‌کنند. عواقب این نوع استرس‌ها بر سلامت سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی می‌گذارد و آن را دچار اختلال می‌کند که این امر باعث مشکلاتی مانند: بی‌اشتهایی، مشکلات خواب، فشار خون بالا و... شوید. همچینین استرس یکی از دلایل سفیدی موها می‌باشد.

  • بیماری خود ایمنی و تاثیر آن بر سفید شدن مو

در بعضی مواقع هنگامی که سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس خارجی مراقبت ‌کند و به اشتباه به سلول‌های فولیکولی حمله کند و آن‌ها را نابود کند، در نیتجه رنگدانه‌های مو از بین می‌روند و موها سفید می‌شوند.

  • اختلالات تیروئید و تاثیر آن بر سفید شدن مو

تغییرات هورمونی ناشی از پرکاری یا کم کاری غده تیروئید می‌تواند یکی از دلایل سفیدی موها در سنین پایین باشد.

  • کمبود ویتامین B-12 و تاثیر آن بر سفید شدن مو

افراد بسیاری وجود دارند که در سنین پایین دچار سفیدی مو می‌شوند که ممکن است علت آن کمبود ویتامین B-12 در بدن باشد. این ویتامین در کنار اینکه انرژی بدن را تامین می‌کند نقش مهمی در رشد و سلامت مو و رنگ مو دارد.

  • سیگار کشیدن و تاثیر آن بر سفید شدن مو

استعمال دخانیات از جمله سیگار و قلیان علاوه بر تاثیر گذاری بر قلب و عروق و افزایش ابتلا به سرطان ریوی، می‌تواند بر روی سلامت موها نیز تاثیر بگذارد. هنگامی که سیگار می‌کشید رگ‌های خونی منقبض می‌شوند و در نتیجه خون به خوبی جریان پیدا نمی‌کند و به فولیکول‌های مو خون نمی‌رسد. همین امر باعث می‌شود موها سفید شود.

علت سفید شدن مو در نوجوانی
علت سفید شدن مو در نوجوان

علت سفید شدن نوک موها

در تحقیقاتی که از تار موی 400 داوطلب گرفته شد و با تکنیک عکس برداری جدید وضعیت ملانین، پروتئین‌ها و کراتین موهای افراد بررسی شد، مشخص شد که در این عمل برخی از تار موها به جای سفید شدن از ریشه از قسمت نوک مو سفید می‌شوند. این امر نشان می‌دهد مو زمانی سفید شده و پس از مدتی مجددا رنگ اصلی خود را به دست آورده است. سپس تحقیقاتی انجام داند تا علت این رخ داد را کشف کند و فهمیدند افراد زمانی که استرس می‌گرفتند سیستم ایمنی بدنشان ضعیف و در نتیجه ملانین مو رنگدانه مورد نیاز مو را تامین نمی‌کرد و این امر باعث می‌شد تا موی افراد از نوک سفید شود و زمانی که افراد شروع به گردش و یا تفریح می‌کردند این سفیدی‌ها بر طرف می‌شدند.

علت سفید شدن نوک موها
علت سفید شدن نوک موها،

علت سفید شدن ناگهانی مو

مطالعاتی در رابطه با سفید شدن ناگهانی مو انجام شده است که به این نتیجه رسیدند ژن‌هایی که به رنگ پوست و مو مربوط می‌باشند ممکن است با ژن‌هایی که در سیستم ایمنی بدن فعالیت می‌کنند در ارتباط باشند. 
برای مثال مادری که فرزند خود را از دست می‌دهد به یکباره تمام موهایش سفید می‌شود و یا شخصی که به بیماری سخت مبتلا است موهایش به یکباره سفید می‌شود. علت سفید شدن ناگهانی در تمامی این موارد و موارد دیگر ضعف سیستم ایمنی بدن می‌باشد که بر روی ژن فرد تاثیر می‌گذارد. همچنین ژن‌هایی که با سیستم ایمنی بدن مرتبط هستند زمانی که ویروس و یا باکتری به بدن حمله می‌کند بر روی ژن‌ها هم تاثیر می‌گذارند و باعث سفیدی ناگهانی مو می‌شوند.

علت سفید شدن ناگهانی مو
علت سفید شدن ناگهانی مو

علت سفید شدن موهای شقیقه

طبیعتا سفیدی موی سر از شقیقه شروع می‌شود، اما دلایل دیگری مانند: الگوی ژنتیکی هم ممکن است در این امر سهیم باشد و باعث سفیدی مو در شقیقه باشد. اما به صورت طبیعی روند سفیدی مو از شقیقه به این صورت است که ابتدا موی سر، ریش و سیبیل فرد شروع به سفید شدن می‌کنند و سپس کل شقیقه شخص سفید می‌شود.

علت سفید شدن موهای شقیقه
علت سفید شدن موهای شقیقه

علت سفید شدن مو از ساقه

رنگ کردن مو یکی از عواملی می‌باشد که بر روی سلامت مو تاثیر می‌گذارد و به ریشه و ساقه مو آسییب وارد می‌کند.

در قسمت آخر این مقاله چندین روش خانگی را جمع آوری کردیم که برای رفع سفیدی مو می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید:

علت سفید شدن مو از ساقه
علت سفید شدن مو از ساقه

برای جلوگیری از سفید شدن مو چه مواد غذایی بخوریم؟ 

کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها از مهم‌ترین دلایل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است. کمبود ویتامین‌ها از جمله ویتامین B، سو تغذیه، کمبود روی، سیلیس، سلنیوم و مس از دیگر مواردی می‌باشند که باعث سفیدی مو در افراد می‌شوند. بنابراین با مصرف میوه‌هایی مانند موز، لیمو، آملا، آووکادو، بلوبری وتوت فرنگی می‌توانید روند سفیدی مو را کند کنید و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

برای جلوگیری از سفید شدن مو چه بخوریم
برای جلوگیری از سفید شدن مو چه بخوریم

ویتامین‌های مناسب برای جلوگیری از سفیدی مو

در گذشته سفیدی مو نشانه پیری در افراد بود، اما امروزه بیشتر افراد قبل از رسیدن به سن 30 سالگی موهایشان شروع به سفید شدن می‌کند که قطعا نشانه پیری در افراد نمی‌باشد. از مهمترین عوامل سفیدی مو در این افراد ژنتیک و کمبود مواد مغذی داخل بدن می‌باشد. به همین علت بهتر است قبل از اینکه موهای شما شروع به سفید شدن کنند ویتامین‌هایی همچون: ویتامین B-5، ویتامین B-6، ویتامین B-9، ویتامین B-12، ویتامینD، کلسیم، مس، آهن و پروتئین میل کنید.

ویتامین هایی برای جلوگیری از سفیدی مو
ویتامین هایی برای جلوگیری از سفیدی مو

قرص جلوگیری از سفید شدن مو

طی تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است که کمبود بیوتین یکی از عوامل سفیدی مو در افراد می‌باشد. مکمل بیوتین موها را ضخیم و محکم می‌کند و روند سفید شدن موها را کند می‌کند. 
توجه: مصرف این مکمل برای افراد بزرگسال 30 میلی گرم در روز می‌باشد.

قرص جلوگیری از سفید شدن مو
قرص جلوگیری از سفید شدن مو

چند روش خانگی و سنتی برای درمان و پشگیری سفیدی مو

  • درمان سفیدی مو با آبلیمو و پیاز

در داخل آب پیاز آنزیمی وجود دارد که هیدروژن پروکسید را خنثی می‌کند و در نتیجه از سفیدی موها جلوگیری می‌کند. 
برای تهیه این محلول ابتدا یک عدد پیاز را پوست کنده و داخل میکسر ریخته و آب آن را بگیرید، سپس آب آبلیمو را با آن ترکیب کنید و روی سر خود ماسک کنید. توجه فرمایید اینکار را باید هر شب انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید.

رفع سفیدی مو
رفع سفیدی مو با آبلیمو و پیاز 

در این روش ابتدا به مقدار کافی روغن نارگیل و آبلیمو را تهیه کنید. سپس مواد را با یکدیگر به خوبی ترکیب کنید و بعد به موها بزنید و به خوبی ماساژ دهید. این کار را تا زمانی که موها کاملا تغذیه شوند انجام دهید. سپس 30 دقیقه صبر کنید و موها را با آب شستشو دهید. توجه کنید برای دستیابی به نتایج بهتر این کار را 3 تا 4 بار در هفته انجام دهید.

  • درمان سفیدی مو با جینسینگ

در این روش باید مقدار زیاد آب جینسینگ را به موهای سفید خود بزنید و بشویید. آب جینسینگ برای تامین و گردش خون سر و همچنین درمان زودرس موهای سفید مفید می‌باشد.

  • درمان سفیدی مو با برگ‌های کاری

در این روش می‌توانید برگ‌های کاری را در رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید و یا می‌توانید برگ‌های کاری را پودر کنید و به غذای خود اضافه کنید. برگ‌های کاری در کنار جلوگیری از ریزش مو سایر مشکلات سیستم ایمنی بدن را هم رفع می‌کند.
روش دیگری هم وجود دارد که می‌توانید روغن نارگیل و برگ کاری را با یک دیگر ترکیب کنید، سپس با مقداری آب بجوشانید و به صورت مستقیم بر روی پوست سر خود قرار دهید. پس از این که اینکار را انجام دادید مواد را به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید و 20 دقیقه صبر کنید. در آخر سر را با آب بشویید.

  • درمان سفیدی مو با روغن بادام

در این روش باید موها را یک تا دو بار در هفته پس از دوش گرفتن با روغن بادام مرطوب کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. روغن بادام باعث می‌شود موهای سفید کاهش پیدا کند و موها تقویت شود.

رفع سفیدی مو
رفع سفیدی مو با روغن بادام
  • درمان سفیدی مو با برگ توت سفید

در این روش ابتدا برگ توت را با استفاده از آب بجوشانید، سپس مقداری روغن کنجد را به آن اضافه کنید و با هم ترکیب کنید. حال هر زمانی که می‌خواهید موهای خود را شانه کنید و از این روغن استفاده کنید. این روغن از سفید شدن زود هنگام موها جلوگیری می‌کند. 

  • درمان سفیدی مو با گیاه مریم گلی

3 عدد پیاز سبز، 30 گرم گیاه مریم گلی، 3 تکه زنجبیل، 3 کاسه آب و 30 گرم شکر را تهیه کنید. سپس تمام مواد را داخل قابلمه بریزید و بجوشانید تا فقط یک کاسه در آن باقی بماند. این نوشیدنی را یک یا دو بار در روز روی مو مصرف کنید تا نتیجه دلخواه خود را بگیرید. 

  • درمان سفیدی مو با گندم و جو

یک فنجان گندم و یک فنجان جو را داخل میکسر ریخته و با هم مخلوط کنید. حال مواد را بر روی سر خود ماسک کنید. چند دقیقه صبر کنید و بعد ماسک را از روی سر خود بردارید.

  • درمان سفیدی مو با انگور

5 حبه انگور، دو قاشق غذا خوری روغن نارگیل و دو قاشق غذا خوری روغن بادام تهیه کنید و با هم میکس کنید. پس از میکس کردن مواد را هر شب روی سر ماسک کنید و صبح بشویید. 

  • درمان سفیدی مو با سیاه دانه

دو قاشق غذا خوری روغن سیاه دانه و دو قاشق غذا خوری روغن زیتون را باهم ترکیب کنید. سپس این مواد را روی سر خود ماسک کنید و چند دقیقه بعد سر را با آب بشویید. 
این ترکیب به درخشندگی، تقویت مو و جلوگیری از سفیدی مو کمک می‌کند.

مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی