تهران

برای روشن شدن پوست چه کنیم

روشهای روشن کردن پوست
مسلما همه ما خواهان داشتن پوستی روشن و شفاف هستیم، عوامل مختلفی می توانند به مرور باعث تیره تر شدن پوست ما بویژه در قسمت صورت و دست ها شوند و این اتفاق بخصوص برای خانمها اصلا خوشایند نیست. اینکه با چه روشهایی می توان پوست روشن را بازیابی کرد موضوع مقاله ای است که در ادامه به آن پرداخته می شود.

برای روشن شدن پوست  چه کنیم

رنگ پوست یک مشخصه قابل توجه و محسوس برای هر فرد است. میزان و نوع ملانین سنتز شده (ترکیب و تجزیه شده) درون ملانوزوم و الگوی توزیع ملانوزوم در ملانوسیت های بدن رنگ پوست افراد را مشخص می کند. هم چنین رنگ پوست تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون ژنتیک، رژیم غذایی، ورزش، بهداشت و عوامل محیطی مثل قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید که باعث تولید ملانین بیشتر شده و در نتیجه تغییر در رنگ پوست را سبب می شود قرار دارد.  این عوامل باعث بوجود آمدن انواع مختلف رنگ پوست می شوند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

روشهای روشن کردن پوست
عوامل تاثیر گذار در بوجود آمدن رنگ پوست


انواع رنگ پوست

پوست دارای سه رنگدانه به نام های ملانین یا رنگ قهوه ای، کاروتن یا رنگ زرد و هموگلبین یا رنگ قرمز است. از ترکیب این رنگدانه ها، رنگ های مختلف پوست بوجود می آید.
انواع رنگ پوست به 6 نوع تقسیم می گردد که شامل پوست خیلی روشن، پوست سفید، پوست خرمایی یا گندمی، پوست سبزه، پوست تیره و پوست سیاه می شود.

انواع رنگ پوست
انواع مختلف رنگ پوست


روش های روشن کردن پوست

همه افراد با صرف نظر از جنسیت آنها در رویای داشتن پوستی سفید، زیبا و درخشان هستند. شاید قبلا داشتن پوستی سفید و درخشان در حد آرزو بود ولی امروزه با استفاده از روش های مختلف می توان این رویا را تحقق بخشید. 
روشن کردن پوست یا اصطلاحا بلیچینگ روشی درمانی است که در آن تلاش می شود با استفاده از روش هایی از غلظت ملانین کاسته شود و در نتیجه پوست روشنتر گردد. در زیر روش های اصلی که برای روشن شدن پوست مورد استفاده قرار می گیرند را بیان می کنیم.


استفاده از کرم ها برای روشن کردن پوست

استفاده از کرم های روشن کننده یک روش نسبتا ارزان و تاثیر گذار است که با استفاده منظم از آنها تا حدودی می توان به نتیجه دلخواه دست یافت. کرم ها و لوسیون های موضعی جزء اولین و متداولترین گزینه های درمانی محسوب می شوند که با استفاده از آنها افراد می توانند تا حدودی شرایط پوست خود را بهبود بخشند. ترکیبات بکار رفته در این کرم ها با از بین بردن سلول های مرده پوست روی لایه بیرونی پوست اثر گذاشته و باعث نمایان شدن لایه زیری و روشنتر پوست می شوند. این کرم ها بایستی با تجویز پزشک متخصص استفاده شوند.

استفاده از کرم های روشن کننده برای روشنتر کردن پوست
استفاده از کرم های روشن کننده برای روشنتر کردن پوست


روش لایه برداری شیمیایی پوست

روش لایه برداری شیمیایی پوست یکی دیگر از روش های درمانی مورد استفاده جهت روشن شدن پوست است که در آن با استفاده از یک محلول اسیدی لایه های خارجی آسیب دیده پوست را از بین برده و در نتیجه پوست را روشنتر می کنند. در انجام این پروسه متخصصین پوست از آلفا هیدروکسی اسیدها، تری کلرواستیک اسید یا فنل استفاده می کنند. در این شیوه بافت پوست نرم تر شده و بهبود می یابد. مواد بکار رفته در این روش باعث از بین رفتن لایه های بیرونی پوست مرده شده و باعث بوجود آمدن یک لایه پوست جدید با ماهیت، بافت و رنگی بهتر و روشنتر می گردد.

استفاده از روش لایه برداری شیمیایی پوست برای روشنتر کردن آن
استفاده از روش لایه برداری شیمیایی پوست برای روشنتر کردن آن


میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یا لایه برداری دیاموند از روش های دیگر روشن کننده پوست است. در این روش با استفاده از یک وسیله دستی کریستال های کوچکی را روی پوست اسپری می کنند که در آن لایه بیرونی پوست لایه برداری شده و تولید کلاژن افزایش می یابد. با کمک یک پمپ پوست لایه برداری شده مکش می شود و سپس در یک محفظه جمع آوری می گردد. بعد از انجام مراحل فوق پوست تازه و روشنتر نمایان می شود. برای کسب نتیجه مطلوب و رسیدن به پوست روشن بایستی جلسات درمانی به شکل پیوسته و به تعداد معین انجام شوند.

چگونگی روشن کردن رنگ پوست
روش میکرودرم ابریژن راهی برای روشن کردن پوست


لیزر برای شفاف سازی پوست

لیزر درمانی از روش های دیگری است که برای سفید کردن پوست مورد استفاده قرار می گیرد. در این شیوه به منظور از بین بردن پوست ناهموار، آسیب دیده و نامطلوب از پرتوهای متمرکز نور استفاده می شود که این پرتوها رشد سلول های پوستی جدید را تحریک می کنند و با این کار پوست فرد روشنتر می شود. از لیزر برای درمان مشکلات پوستی مختلف که منشاء آن افزایش رنگدانه های پوست است استفاده می شود مشکلات پوستی از قبیل کلوآسما (ماسک حاملگی)، ملاسما (لکه های قهوه ای رنگ)، لکه های ناشی از افزایش سن، لکه های کبدی و پوست تیره و ناهموار از این دسته هستند. در روش درمان تیره گی پوست با لیزر لایه خارجی پوست از بین برده شده و با تجزیه قسمتی از ملانین به ذرات میکروسکوپی پوست روشنتر می شود. بدن توسط سیستم دفاعی طبیعی، گردش خون و سیستم ادراری مواد حاصل از تجزیه ملانین را دفع می کند.
 ملانین با قرار گرفتن در اثر پرتو متمرکز نور، ابتدا یک پوسته نازک تیره روی پوست ایجاد می نماید که بسته به ناحیه و میزان شدت تجمع ملانین، پوسته ها بتدریج دفع شده یا از بین می روند. در این پروسه طی جلسات درمانی، از یک دستگاه لیزر کوچک دستی استفاده می شود که احساسی مشابه مالیده شدن یک نوار پلاستیکی روی پوست در فرد ایجاد می نماید. همزمان با حرکت این دستگاه ممکن است هوای خنکی روی پوست دمیده شود تا باعث خنک ماندن پوست طی پروسه درمان گردد. معمولا حدود 30 دقیقه الی یک ساعت هر جلسه درمان زمان می برد. اغلب برای کسب نتیجه مطلوب حداقل باید 3 تا 5 جلسه لیزر درمانی انجام شود. استفاده از روش لیزر درمانی برای روشن شدن پوست هم روشی مقرون به صرفه بوده، هم راحت و سریع است.

استفاده از لیزر جهت روشن کردن رنگ پوست
استفاده از لیزر جهت روشن کردن رنگ پوست


روش های مذکور همگی به نوعی روش های درمانی پزشکی محسوب می شوند. در ادامه به معرفی روش های درمانی خانگی برای روشن تر شدن پوست بویژه پوست صورت و دست می پردازیم.


روش های خانگی برای روشنتر کردن پوست

در برخی موارد پوست تیره و مات حاصل حضور زیاد در معرض نور خورشید، آلودگی های محیطی، شرایط خاص پزشکی، پوست خشک، استرس، داشتن سبک زندگی ضعیف و بکار بردن محصولات آرایشی مبتنی بر مواد شیمیایی در طولانی مدت است. در ادامه بحث مربوط به روشن شدن پوست و روش های آن به چند روش خانگی برای روشنتر کردن پوست خواهیم پرداخت.
 

استفاده از ماست برای روشن شدن پوست

ماست، یک ماسک سفید کننده خوب محسوب می شود. ماست یک فرآورده جانبی شیر می باشد که دارای مواد مغذی فراوان و مفید برای پوست است. ماست هم چنین به دلیل دارا بودن اسید لاکتیک به روشن شدن پوست کمک می کند. 

طریقه مصرف ماست به عنوان روشن کننده پوست: ماست ساده را روی پوست خود مالیده چند دقیقه صبر کرده سپس با آب ولرم بشویید. می توانید با انجام این کار به صورت یکبار در روز به مدت چند هفته تغییرات محسوسی را در رنگ پوست خود احساس نمایید.
هم چنین می توانید یک قاشق غذاخوری ماست تازه را با نصف قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و به صورت و گردن خود مالیده و مدت 10 الی 15 صبر کنید و سپس آب کشی نمایید. برای گرفتن نتیجه مطلوب روزانه یکبار این کار را انجام دهید.
با افزودن مقدار کمی آبلیمو و جو دوسر به ماست می توانید خمیر سفتی بدست آورده و از آن به عنوان ماسک برای صورت خود استفاده نمایید. این کار باعث منعطف شدن و رطوبت رسانی به پوست می شود.

استفاده از ماست برای روشن کردن پوست
استفاده از ماست برای روشن کردن پوست


استفاده از لیمو ترش برای سفید کردن پوست

لیمو ترش به خاطر داشتن خاصیت اسیدی به عنوان یک سفید کننده طبیعی برای پوست عمل می کند و وجود ویتامین c در آن باعث افزایش رشد سلول های جدید می گردد. لیموترش حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می توانند در روشن شدن پوست تاثیر زیادی داشته باشند.
روش استفاده از لیموترش برای سفید کردن پوست: برای این کار می توانید یک پنبه توپی را به آب لیموی تازه آغشته کرده و مستقیم به پوستتان بمالید یا حتی یک لیموترش را برش زده و برش ها را روی پوست خود قرار دهید تا آب آن به پوست بچسبد. بهتر است حداقل یک ساعت آن را روی پوست خود نگه دارید و سپس آن را بشویید. استفاده از این راهکار ساده می تواند به روشنتر شدن پوستتان کمک کند و از تشدید جای زخم و جوش روی صورت بکاهد. روزانه یکبار این کار را انجام دهید.
هم چنین می توانید به یک قاشق چای خوری آب لیموترش یک قاشق چای خوری شیر خشک و به همان مقدار عسل اضافه کنید و محلول بدست آمده را روی پوست بمالید و حدود 15 الی 20 دقیقه صبر کرده سپس بشویید. انجام روزانه یکبار یا حداقل یک روز در میان این کار توصیه می شود.
لازم به ذکر است در صورتی که روی پوستتان زخم روباز وجود دارد یا اینکه پوستتان حساس است ممکن است خاصیت اسیدی لیموترش باعث آسیب دیدن پوست شود.

لیموترش یک ماسک و روشن کننده طبیعی برای پوست
لیموترش یک ماسک و روشن کننده طبیعی برای پوست


استفاده از ژل آلوئه ورا برای روشن شدن پوست

الوئه ورا می تواند به دلیل داشتن ترکیبات خاص، باعث کاهش هایپرپیگمانتاسیون یا تجمع بیش از حد رنگ دانه ها در بافت ها شود و بدین ترتیب رنگ اصلی پوست شما را بازیابی کرده و نمایان کند. هایپرپیگمانتاسیون یک فاکتور مهم در تنوع رنگ پوست است. مضاف بر این آلوئه ورا خنک کننده نیز هست و همین خاصیت می تواند باعث تولید سلول های تازه و ترمیم و بازسازی بافت آسیب دیده پوست گردد که اهمیت بسزایی در تامین سلامت پوست دارد. 
طریقه استفاده از ژله آلوئه ورا برای سفید کردن پوست: ابتدا لایه های بیرونی یک برگ آلوئه ورا را بریده و ماده سفت و ژل مانند آن را خارج کرده و به پوست خود بمالید، 30 دقیقه صبر کرده و سپس آب کشی کنید. برای گرفتن نتیجه مطلوب این کار را دو بار در روز و به مدت دو هفته انجام دهید.

 

مصرف ژله آلوئه ورا جهت روشن کردم پوست 
مصرف ژله آلوئه ورا جهت روشن کردم پوست 


استفاده از ماسک خیار برای سفید کردن پوست

خیار نیز به عنوان یک ماسک سفید کننده خوب برای پوست محسوب می شود که کلاژن سازی در پوست را افزایش داده و منجر به سفتی و انعطاف پذیری آن می گردد. خیار مناسب برای انواع مختلف پوست بوده و تاثیرات خنک کنندگی نیز دارد.
روش سفید و روشن کردن پوست با استفاده از خیار: برش های خیار را روی پوست و نواحی تیره تر آن قرار داده اجازه بدهید چند دقیقه بماند سپس با آب ولرم آب کشی کنید. انجام این کار دوبار در روز توصیه می شود.
ترکیب یک عدد خیار رنده شده با عسل نیز می تواند یک ماسک روشن کننده برای پوست باشد. ماسک تهیه شده را روی صورت و گردن مالیده و 15 الی 20 دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد بشویید. روزی دوبار این کار را تا دست یافتن به نتیجه مطلوب ادامه دهید. 
هم چنین می توانید یک قاشق چای خوری آب خیار را با یک قاشق چای خوری آب لیمو ترکیب و روی پوست بمالید، حدود 15 الی 20 دقیقه مانده و آب کشی کنید. این کار را روزانه یکبار انجام دهید.

 

روشن کردن پوست با خیار
روشن کردن پوست با خیار


استفاده از زردچوبه برای روشن کردن پوست

زرد چوبه نیز به دلیل داشتن خواص مفید و کمک به کاهش تولید ملانین در پوست برای روشن کردن پوست می تواند مفید باشد. زردچوبه هم چنین خواص آنتی اکسیدانی و ضدعفونی کنندگی دارد که برای سلامت عمومی پوست مفید می باشند.
روش استفاده از زردچوبه برای روشن شدن پوست: با ترکیب زردچوبه با شیر خمیری غلیظ و یکدست تهیه کرده و آن را به پوست خود بمالید و اجازه دهید تا خشک شود و بعد با آب ولرم بشویید. انجام منظم این کار برای مدتی می تواند در سفید کردن پوست موثر باشد.
هم چنین می توانید با ترکیب دو قاشق چای خوری آرد نخود، نصف قاشق چای خوری زردچوبه و یک قاشق چای خوری آب لیمو، یک ماسک زردچوبه تهیه کرده و روی پوست خود بمالید و به مدت 20 الی 25 دقیقه صبر کنید تا خشک شود و آن را روی پوست مالش داده و با آب ولرم بشویید. 

 

استفاده از زردچوبه برای روشنتر کردن پوست صورت
استفاده از زردچوبه برای روشنتر کردن پوست صورت

سفید کردن پوست سبزه

زمانی می توان پوست سبزه را روشنتر کرده و به رنگ طبیعی بازگرداند که تیره گی آن در اثر عواملی محیطی مانند گرد و غبار و آلودگی و حضور زیاد در معرض نور آفتاب باشد. افراد با رنگ پوست سبزه در صورتی که کمتر خود را در معرض نور آفتاب قرار دهند می توانند تا حدودی رنگ پوست خود را روشنتر نمایند. در ادامه به چند روش خانگی برای روشن شدن پوست سبزه اشاره می کنیم.

روشهای خانگی برای روشن کردن پوست سبزه
رنگ پوست سبزه و روشهای روشنتر کردن آن

 

نوشیدن آب کافی برای روشن کردن پوست سبزه

برای داشتن پوست روشن و هیدراته، نوشیدن آب به مقدار کافی می تواند موثر باشد. برای اینکار باید در روز حداقل دو لیتر آب بنوشید. بافت و ظاهر پوست با نوشیدن مقدار زیاد آب بهبود یافته و سموم آن از بین می رود.

روشن کردن پوست
نوشیدن مقدار زیاد آب برای روشنتر کردن پوست سبزه

 

روغن زیتون و عسل برای روشنتر کردن پوست سبزه

2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک قاشق چای خوری عسل ترکیب کرده و آن را به مدت چند دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید. چنانچه پوستتان چرب است به این مخلوط چند قطره آب لیمو اضافه کنید. 

روشهای روشن کردن پوست
روشهای روشنتر کردن پوست سبزه

 تمام روشهای خانگی که در این مطلب برای روشن و سفید شدن پوست عنوان شده اند در صورت استمرار در انجام آنها می توانند تا حدودی شما را به رنگ پوست دلخواه نزدیکتر نمایند. این روشها بیشتر برای سفید و روشن شدن رنگ پوست صورت و دست ها که نسبتا بیشتر در معرض آلودگی های محیطی و تابش نور آفتاب قرار دارند مناسب بوده و کاربرد دارند.

 

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. کرم های ضد افتاب چه کمکی به سفید شدن پوست می کنند؟

    هروقت به هر دلیل بخواهید به جایی بروید که در معرض نور خورشید قرار می گیرید از کرم های ضد آفتاب با SPF 30 به بالا استفاده کنید. کرم های ضد آفتاب از تیره شدن پوست شما جلوگیری می کنند. ولی بطور مستقیم تاثیری در سفید شدن پوست ندارند
  2. چطور از پوستم در برابر تابش مستقیم نور آفتاب جلوگیری کنم؟

    یکی از بهترین روشها استفاده از کرم های ضد آفتاب هست که بهتر هست SPF مناسبی داشته باشه. یک روش دیگه این هست که زمانهایی که در معرض مستقیم نور خورشید قرار می گیرید حتما از کلاه استقاده کنید
  3. از روش های روشن سازی پوست چند بار در هفته و تا کی استفاده کنیم؟

    معمولا اگر در هفته 3 بار از این روشها استفاده کنید مناسب هست. ولی استفاده از اونها باید تقریبا همیشگی و بلند مدت باشه تا به نتیجه مطلوب برسید.
  4. آیا اگر از ماسک زردچوبه استفاده کنم پوستم رنگ گرفته و زرد می شود؟

    خیر. ماسک زردچوبه به راحتی پاک می شود و پوست رنگ زرد به خود نمی گیرد
  5. از آب نارگیل برای شفاف سازی پوست هم می توان استفاده کرد؟

    بله. آب نارگیل هم به سفید شدن پوست خیلی کمک می کند. بهتر است از آب نارگیل سبز(نارگیل تازه) استفاده کنید تا بهتر جواب بگیرید
مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی