تهران

روش‌های درمان جای جوش صورت

روش‌های درمانی جای جوش
جوش صورت به علل مختلفی ایجاد می‌شود. اما چیزی که بیش از خود جوش آزار دهنده است جای جوش است که گاهی تا مدت‌های زیادی باقی می‌ماند. امروزه روش‌های درمانی متعددی مانند لیزر درمانی و درمان‌های خانگی برای از بین بردن جای جوش وجود دارد. برای آشنایی کامل با انواع این روش‌ها در ادامه با تیجور همراه شوید.

روشهای درمان جای جوش صورت

تمام افراد در طول زندگی خود برای یک‌ بار هم که شده با معضلی به نام جوش مواجه شده‌اند. بدتر از جوش و آکنه، جای جوش‌هایی است که بعد از بهبودی به صورت اسکار، لکه‌های قهوه‌ای رنگ و تو رفتگی‌ها بر روی پوست باقی می‌مانند.
اگر شما هم جزو افرادی هستید که با معظل جای جوش مواجه بوده و به دنبال روش‌های درمان جای جوش هستید، مطالعه این مقاله را برای آشنایی با روش‌های درمان جای جوش از دست ندهید.
روش‌های متفاوتی برای درمان جای جوش وجود دارد:

  • درمان جای جوش با لیزر
  • درمان جای جوش به صورت سنتی و خانگی

در سالهای اخیر، با ظهور انواع تکنولوژی‌ها، روش‌های بسیاری برای درمان جای جوش به وجود آمده است. این روش‌ها تاثیر بهتری نسبت به روش‌های سنتی داشته و دوره نقاهت کمتری دارند.
در ادامه با چندین روش درمان جای جوش که امروزه متخصصان پوست از آنها بهره می‌برند آشنا می‌شوید.

درمان جای جوش فوری
درمان جای جوش صورت با روش‌های مختلف

درمان جای جوش و لک با لیزر

  • درمان جای جوش با استفاده از لیزر RF

لیزر RF تاثیر چشمگیری بر روی جای جوش و لک‌ها دارد به طوری که چند هفته بعد از شروع درمان شاهد تغییرات آن خواهید بود. در این روش از درمان، با استفاده از الکترودهای دستگاه RF جریان به لایه‌های عمقی پوست منتقل شده و بدون آسیب به بافت اپیدرم، با ایجاد حرارت در بافت‌های زیرین باعث تحریک تولید کلاژن و الاستین پوست می‌شود. بعد از جلسات درمانی، پوست کمی دچار قرمزی خفیف و خارش می‌شود که بعد از چند روز بهبود می‌یابد. بهتر است این روش درمانی حداقل 3 جلسه انجام شود. 

روش درمان جای جوش با لیزر
درمان جای جوش با استفاده از لیزر RF
  • درمان جای جوش و لک با لیزر CO2

لیزر CO2 یک روشی به مراتب تهاجمی‌تر برای درمان لک و جای جوش است. مکانیسم این لیزر به این صورت است که ستون‌هایی از نور لیزر (عکس لیزر‌های قدیمی که با شعاع بزرگ تابانده می‌شده) با شعاع بسیار پایین در حد میکرون بر روی پوست تابانده می‌شود. بیشترین نور تابیده شده به پوست، وارد لایه درم (دقیقا جایی که علت اصلی مشکلات پوست در آن است) می‌شود در نتیجه کلاژن سازی در این ناحیه تحریک شده و جای جوش و لک‌ها بهبود می‌یابند.
این روش درمانی باعث پوسته پوسته شدن می‌شود و یک هفته التیام پوست زمان می‌برد. در طی این مدت باید از فعالیت اجتماعی و کاری اجتناب کرد. برای نتیجه گیری بهتر از این روش حداقل باید دو جلسه تکرار کرد. در این روش عمل کلاژن سازی چندین ماه بعد از درمان ادامه خواهد داشت بنابراین بعد از 6 ماه تغییرات پوستی ملموس‌تر خواهد شد. 

روشهای درمان جای جوش
درمان جای جوش با لیزر co2
  • میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ روش درمانی نوینی برای از بین بردن جای جوش و لک است که هزینه کمتری نسبت به لیزر دارد. میکرونیدلینگ توسط دستگاهی شبیه به یک قلم لرزان انجام می‌گیرد. در سری استیل این دستگاه سوزن‌های ریزی وجود دارد که وارد کردن این سوزن‌ها به داخل پوست آن را برای کلاژن سازی تحریک می‌کند. قبل از انجام این روش، پوست را به وسیله پماد بی حس می‌کنند.
بعد از میکرونیدلنگ قرمزی و خارش خفیفی مثل یک آفتاب سوختگی بر روی پوست احساس می‌شود. این نوع درمان نیاز به دوره نقاهت ندارد و بلافاصله می‌توان کارهای روزمره را از سر گرفت. ممکن است بعد از میکرونیدلینگ در قسمت‌هایی از پوست خونمردگی، کبودی و خونریزی مشاهده شود که اهمتی نداشته و زود بهبود می‌یابند. 
در میکرونیدلینگ بافت اسکارهای قدیمی و جای جوش ها تجزیه و شکسته شده و خون‌رسانی بیشتر می‌شود. در نتیجه پوست برای کلاژن سازی تحریک شده و لایه‌ها و بافت‌های جدیدی که حاوی کلاژن هستند، به وجود می‌آیند. پوست در نتیجه این تحریک‌ها ضخیم و گوشتالود می‌شود. 
میکرونیدلینگ برای درمان تمام زخم‌های آکنه و حتی منافذ و فرورفتگی‌های پوست موثر است. برای نتیجه گیری بهتر چندین جلسه درمان با میکرونیدلینگ ضروری است. این روش درمانی برای پوست‌های رنگی هم قابل انجام است. 

روشهای درمان جای جوش
درمان جای جوش با میکرونیلدینگ
  • درمان جای جوش با لیزرهای واسکولار (عروقی) یا نور شدید پالسی (IPL)

این روش شبیه به لیزر درمانی بوده با این تفاوت که نور در آن کمتر متمرکز می‌گردد. در این روش از نور در چندین طول موج استفاده شده و آن را پخش می‌کند. به دلیل پراکنده بودن نور در این روش، انرژی کمتری منتقل می‌شود و این روش نسبت به انواع دیگر لیزر درمانی، ملایم‌تر می‌باشد.
 این روش درمانی باید در زمانی که لکه‌های قرمز رنگ بر روی پوست پدید می‌آید (یعنی قبل از به وجود آمدن زخم آکنه) انجام گیرد. در این روش احتمال به وجود آمدن آکنه یا جوش جدید وجود دارد. 

درمان جای جوش فوری
روش درمان جای جوش با لیزرهای واسکولار (عروقی) یا نور شدید پالسی (IPL)
  • درمان جای جوش با استفاده از تزریق ژل

یکی از روش های فوری درمان جای جوش استفاده از فیلر (ژل‌های پرکننده) است که جدیدا وارد بازار شده است. در این روش با تزریق ژل به پوست می‌توان جای فرورفتگی‌های پوست را پر کرده و ظاهری صاف و هموار به پوست بخشید. افرادی که به دنبال راهکار سریعی برای رهایی از جای زخم‌های آکنه هستند، تزریق این ژل‌های پرکننده، گزینه مناسبی برای آن‌ها به شمار می‌آید. 
ماندگاری این ژل‌ها یک سال است که اثر آن بلافاصله بعد از درمان قابل رویت بوده و نیازی به دوره نقاهت و دور ماندن از فعالیت‌های اجتماعی ندارد. برای تمدید، کافیست سالی یک‌بار به پزشک مراجعه کرده و تزریق فیلر را تمدید کنید.

درمان جای جوش فوری
تزریق ژل برای درمان جای جوش
  • درمارولر یا غلتک پوستی

 این ابزار جدید، ساده و منحصربه فرد، به درمان و کاهش اسکارهای ناشی از جوش کمک بسیاری می‌کند. چند جلسه درمان با درمارولر بهبودی قابل توجهی را در ظاهر پوست ایجاد خواهد کرد. اکثر افراد و متخصصان پوست ادعا می‌کنند که درمارولر واقعا باعث بازسازی و بهبود ظاهر پوست میگردد.

درمان سریع جای جوش
درمان جای جوش با درمارولر

 درمان خانگی جای جوش

در طب سنتی و گیاهی روش‌های بسیاری برای درمان جای جوش وجود دارد.

  • از بین بردن جای جوش با آبلیمو

آبلیمو دارای خواص روشن کننده‌گی بوده و حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که باعث ترمیم و جوانسازی پوست می‌شود. استفاده از آبلیمو هر دو روز یکبار بر روی پوست، جای جوش‌ها را روشن‌تر کرده و از بین می‌برد. برای استفاده بر روی پوست‌های خشک و حساس بهتر است آن را با آب رقیق کنید. بعد از استفاده از آبلیمو از مرطوب کننده‌های مناسب پوست استفاده کنید. 

درمان خانگی جای جوش
آبلیمو روشی برای درمان جای جوش
  • از بین بردن جای جوش با جوش شیرین

جوش شیرین خاصیت لایه‌برداری دارد بنابراین برای درمانی خانگی برای جای جوش بسیار به کار می‌رود. این ماده با خصوصیت سایشی خود به تدریج نقاط تیره و لک‌ها را محو می‌کند. مداومت در استفاده از آن می‌تواند به درمان سریع جای جوش کمک کند. 
برای این کار کمی آب و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید و خمیر حاصله را به جای جوش‌ها، تیرگی‌ها و لک‌ها بزنید. از شب تا صبح آن را بر روی پوست گذاشته و صبح آن را شستشو دهید.

درمان خانگی جای جوش
درمان جای جوش با جوش شیرین
  • درمان جای جوش با خیار

آب خیار یک تونر پوستی عالی برای التیام التهاب پوست است. این تونر باعث بهبود زخم‌های ناشی از جوش می‌شود.

درمان خانگی جای جوش
درمان جای جوش با خیار
  • درمان جای جوش با گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به دلیل داشتن ویتامین A و کاروتن و ترکیبی از آنتی اکسیدان‌ها باعث بهبود بافت‌های آسیب دیده و درمان لک‌ها و جای جوش‌ها می‌شود. 

درمان خانگی جای جوش
درمان جای جوش با گوجه فرنگی
  • درمان جای جوش با سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌های درمان جای جوش در خانه می‌باشد. برای این منظور سفیده تخم مرغ را کاملا هم بزنید تا کف کند. کف حاصل را با استفاده از دستمال کاغذی به مدت یک شب بر روی پوست بگذارید و صبح آن را شستشو دهید. 

درمان خانگی جای جوش
سفیده تخم مرغ برای درمان جای جوش

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی