تهران

ترک‌های سفید پوستی ناشی از لاغری قابل درمان است؟

درمان ترک های پوستی
معمولا بعد از کاهش وزن و لاغری و یا حتی بعد از چاقی ممکن است در برخی نواحی پوستی دچار ترک‌های سفید یا قرمز رنگی بشویم که به هیچ عنوان خوشایند نیست و حتی ممکن است عزت نفس و اعتماد به نفس ما را تحت تاثیر قرار دهد.در این مقاله به بررسی کامل این ترک‌های پوستی و روش‌های درمان آن پرداختیم. همراه ما باشید.

ترک‌های سفید پوستی ناشی از لاغری قابل درمان است؟

ترک‌های پوستی ناشی از چاقی و لاغری موجب شده است که بسیاری از افراد نتوانند استخر بروند و یا لباس مورد علاقه خود را بپوشند و یا نسبت به بدن خود احساس خوبی نداشته باشند که تقریبا در تمامی سنین در مردان و زنان دیده می‌شود. البته حدود 90 درصد خانم‌ها در زمان بارداری خود دچار این مشکل می‌شوند. با این حال جای هیچ نگرانی نیست، زیرا ترک پوستی نه موجب از دست دادن سلامتی و نه موجب بیماری می‌شود.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با انواع ترک‌های پوستی و روش‌های درمانی آن آشنا کنیم.

ترک های پوستی
درمان ترک های پوستی

ترک پوست چیست؟ 

ترک پوست یا استرچ مارک، خطوط یا نوارهایی هستند که به علت کشیدگی بسیار زیاد بافت‌هایی که به پوست متصل هستند به وجود می‌آیند. هنگامی که لایه میانی پوست کشیده می‌شود، تعدادی از فیبرهای کلاژن آن دچار پارگی می‌شوند. این اتفاق موجب می‌شود رگ‌های خونی که در زیر پوست پنهان هستند به صورت خطوط راه راه بنفش یا قرمز دیده شوند. پس از گذشت مدتی این رنگ‌ها التیام پیدا می‌کنند و به رنگ نقره‌ای یا سفید در می‌آیند. البته به طور کلی جزئیات آن از بین نمی‌رود.
اگر چه این مشکل با درد همراه نیست، اما می‌تواند موجب از دست رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس شود. همچنین در حالت‌های شدیدتر ممکن است موجب بد شکلی جسمانی نیز شود. 
به دلیل مشکلات روانی ناشی از این عارضه، متخصصان به دنبال روش‌هایی برای درمان هستند اما متاسفانه هیچ درمان قطعی برای محو کردن آن پیدا نکردند. با این حال روش‌های درمانی در دست توسعه هستند که برخی از این روش‌ها می‌توانند نوید بخش باشند.

ترک پوستی چیست
علت ترک سفید پوست چیست؟

علت ایجاد ترک پوستی

به طور کلی دلیلی مبنی بر اینکه چرا برخی از افراد دچار علائم ترک پوستی می‌شوند و برخی دیگر دچار این مشکل نمی‌شوند وجود ندارد. با این حال برخی از افراد به دلیل ویژگی‌های ژنتیکی و یا تغییرات هورمونی ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به این مشکل باشند. طبق نوشته‌های یک نشریه آمریکایی زنان و زایمان، خانم‌هایی که در سنین پایین باردار می‌شوند، بیشتر در معرض مبتلا شدن به این مشکل هستند و هم چنین خانم‌هایی که در این دوران بیش از اندازه افزایش وزن دارند نیز در معرض این مشکل قرار می‌گیرند. همچنین میزان بالای هورمون‌های استروئیدی در بدن هم می‌توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.
عوامل دیگری که موجب ترک پوستی می‌شوند عبارت است از:

  • بلوغ
  • ترک پوستی ناشی از چاقی سریع
  • ترک پوستی ناشی از لاغری سریع
  • رشد سریع عضلات 
  • تمرینات بدنسازی سنگین
  • افرادی که به بیماری کوشینگ مبتلا هستند. 
  • افرادی که داروهای استروئیدی مصرف می‌کنند.
ترک پوستی ناشی از چاقی
علت ایجاد ترک پوستی

نواحی که بیشتر در معرض ترک پوستی هستند

  • شکم
  • لگن
  • سینه‌ها
  • باسن
  • پهلو
  • ران

تشخیص ترک پوستی

ترک‌های پوستی به آسانی با معاینه فرد قابل تشخیص است. به این صورت که پزشک تمامی سوال‌های مربوط به ترک پوستی مانند علائم و نشانه‌های آن و همچنین مصرف دارو را از شما می‌پرسد تا شما را در این مشکل همراهی کند.

ترک پوستی ناشی از لاغری
تشخیص ترک پوستی

از بین بردن ترک‌های پوستی با روش‌های پزشکی و کلینیکی

یکی از روش‌هایی که برای درمان ترک‌های پوستی در دسترس است روش‌های پزشکی است. اگر چه هیچ روشی برای درمان همیشگی این مشکل وجود ندارد اما روش‌های پزشکی می‌تواند برای از بین بردن این مشکل کارآمد باشد.

1. میکرودرم ابریژن

در روش میکرودرم ابریژن، کریستال‌های کوچکی روی سطح پوست کشیده می‌شوند. اگر این روش با روش لایه برداری انجام شود می‌تواند موجب از بین رفتن ترک‌های قرمز و جدید پوست شود.

2. پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) با اولتراسوند
این روش برای احیاء پوست وافزایش تولید کلاژن مقبولیت عام کاربرد دارد. در روش PRP درمانی، پلاسمای غنی از پلاکت که قبل از درمان از خون بیمار گرفته شده است مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است که درمان با پلاسمای غنی از پلاکت می‌تواند روش مناسبی برای درمان و کاهش ترک پوست باشد.

3. لیزر درمانی یا نوردرمانی
لیزر درمانی یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای از بین بردن ترک پوست است که می‌توانید از آن استفاده کنید. لیزر درمانی به دو روش لیزر پالسی و لیزر فرکشنال دی اکسیدکربن انجام می‌شود. 
در روش لیزر پالسی، جرقه‌های نور بدون درد درون ترک‌های پوستی قرمز رنگ که به تازگی به وجود آمده وارد می‌شود. نورهای این لیزر، رنگ‌های خونی زیر پوست که موجب به وجود آمدن این مشکل شده را بهبود می‌بخشد. 
لیزر فرکشنال دی اکسیدکربن، برای از بین بردن ترک پوستی سفید رنگ و قدیمی کاربرد دارد. طبق تحقیقات انجام گرفته خانم‌هایی که از این روش برای درمان ترک پوستی استفاده می‌کنند نسبت به خانم‌هایی که از کرم‌های ترتینوئین و گلیکولیک اسید استفاده می‌کنند، زودتر به  نتیجه رسیده‌اند و در جلسه پنجم ترک‌های پوستی‌شان از بین رفته است.

درمان ترک پوستی
لیزر درمانی یا نور درمانی برای درمان ترک پوستی

4. لایه برداری شیمیایی
یکی دیگر از روش‌های درمان ترک پوست استفاده از پیلینگ یا لایه برداری شیمیایی است. البته توجه داشته باشید که باید غلضت موضعی 20% باشد و این کار باید توسط پزشک متخصص یا جراح پلاستیک انجام شود. لایه برداری TCA نفوذ پذیری بیشتری نسبت به لایه بردارهای دیگر دارد که می‌تواند موجب تحریک پذیری بیشتر و تولید کلاژن و الاستین شود.

5. جراحی زیبایی
یکی دیگر از روش‌هایی که برای از بین بردن ترک‌های پوستی کاربرد دارد، جراحی پلاستیک است. در این روش پوست اضافی برداشته می‌شود و بافت‌های باقی مانده سفت و جمع‌تر می‌شوند. این روش بیشتر برای افرادی که وزن زیادی از خود را کاهش داده‌اند و یا خانم‌هایی که باردار بوده‌اند کاربرد دارد. البته این روش برای برداشتن ترک‌های پوستی طراحی نشده و تنها پوست‌های آسیب دیده برداشته می‌شوند، که در این امر ترک‌های پوست هم از بین می‌روند. 
طبق نظر انجمن جراحان پلاستیک آمریکا افراد زیر کاندیدای مناسبی برای انجام جراحی پلاستیک هستند:

  • افرادی که دخانیات مصرف نمی‌کنند. 
  • افرادی که وزن‌شان پایدار است و از سلامت مناسبی برخوردارند.

توجه: بیماران قبل از انجام هر گونه عمل جراحی و لیزر درمانی حتما با پزشک خود مشورت کنند و از عوارض و فواید روشی که می‌خواهند استفاده کنند آگاه شوند.

ترک پوستی ناشی از چاقی
جراحی زیبایی برای از بین بردن ترک پوست

کرم‌های از بین برنده ترک پوست

1. رتین - A
طبق مطالعات انجام گرفته نشان داده شده است که کرم 0.1% تریتینوئین یا رتینوئیک اسید، می‌تواند نشانه‌های ترک پوستی را در همان ابتدا محو کند. البته مطالعات بعدی ثابت شد که تریتینوئین (رتین - A) می‌تواند موجب عوارضی همچون پوسته پوسته شدن و سرخی پوست نیز شود. این دارو نباید توسط خانم‌های باردار مورد استفاده قرار گیرد. رتین - A یک داروی نسخه‌ای است که باید در اوایل بروز این مشکل از آن استفاده شود زیرا این دارو برای ترک‌های پوستی سفید یا نقره‌ای زیاد کارایی ندارد.

2. ترتینوئین
این کرم‌ها حاوی رتینوئید هستند و می‌توانند ترک‌های پوستی قرمز رنگ که به تازگی به وجود آمده‌اند را محو کند. اما این کرم می‌تواند موجب قرمزی، زبری و ملتهب شدن پوست شود. این نوع کرم‌ها برای از بین بردن چین و چروک‌ها نیز کاربرد دارند. 

کرم برای از بین بردن ترک های پوستی
کرم ترتینوئین برای از بین برد ترک پوستی

3. تقویت کننده کلاژن
عصاره دانه لوپن (ترمس)، موجب افزایش کلاژن پوست می‌شود. اما به طور دقیق نمی‌توان گفت که این عصاره می‌تواند موجب جلوگیری یا درمان ترک‌های پوستی شود. 

4. سنتلا آسیاتیکا
این روغن گیاهی موجب افزایش سلول‌های بدن و همچنین تولید کلاژن و ساخته شدن بافت‌های پوستی می‌شود. تعدادی از مردم از این کرم برای درمان زخم استفاده می‌کنند. این کرم‌ها بدون نسخه هستند و در داروخانه‌ها موجود هستند اما شواهد کمی مبنی بر از بین بردن ترک‌های پوستی با استفاده از این کرم وجود دارد.

ترک پوستی سفید
سنتلا آسیاتیکا برای از بین برد ترک پوستی

روش‌های از بین بردن خانگی ترک پوست

1. ویتامین A
ویتامین A حاوی مقدار قابل توجهی رتینوئید دارد. با استفاده خوراکی یا موضعی از ویتامین A می‌توانید به سلامتی و ظاهر پوست خود کمک کنید. همچنین سیب زمینی شیرین و هویج از جمله منابع ویتامین A هستند. 

2. شکر
برخی از افراد شکر را یک روش میکرودرم ابریژن هومیوپاتی می‌دانند. شما با استفاده از شکر می‌توانید به صورت طبیعی اسکراب انجام دهید. برای انجام این کار، یک فنجان شکر را با روغن نارگیل یا بادام ترکیب کنید تا ظاهر آن شبیه شن‌های خیس ساحل شود. سپس مقداری آبلیمو را به این ترکیب اضافه کنید. این مخلوط را چند بار در هفته و در هر بار به مدت 8 تا 10 دقیقه در حمام استفاده کنید. 

3. آلوئه‌ورا
آلوئه‌ورا به جز خاصیت درمانی، جنبه نرم کنندگی هم دارد. البته شواهد بالینی مبنی بر تاثیر گذاری آلوئه‌ورا در درمان ترک‌های پوستی وجود ندارد اما با توجه به خواص آن می‌توان نتیجه گرفت که این گیاه می‌تواند در بهبود ترک‌های پوستی مفید باشد. برای انجام اینکار عصاره آلوئه‌ورا را استخراج کنید و ژل آن را پس از حمام روی پوست خود بمالید. 

4. روغن نارگیل
این روغن خاصیت درمانی دارد و می‌تواند طول درمان بهبود زخم را کاهش دهد. توجه داشته باشید که روغن نارگیل ارگانیک تهیه کنید و در فرایند تهیه آن از هیچگونه مواد شیمیایی یا گرما استفاده نشده باشد. این روغن می‌تواند ترک‌های پوستی را از بین ببرد. 

5. اسید هیالورونیک
هنگامی که سن افزایش پیدا می‌کند کلاژن پوست کش میابد. با مصرف اسید هیالورونیک می‌تواند به ساخت کلاژن خود کمک کنید.

6. روغن بادام تلخ
طبق تحقیقات انجام گرفته، خانم‌هایی که در طول بارداری شکم خود را با روغن بادام تلخ ماساژ می‌دهند، نسبت به خانم‌هایی که بدون ماساژ از این روغن استفاده می‌کنند. کمتر دچار ترک خوردگی پوست می‌شوند. 

ترک پوستی قرمز
تاثیر روغن بادام در درمان ترک‌های پوستی

جلوگیری از ایجاد ترک‌های پوستی

چند ماه پیش از شروع حاملگی حتما از مکمل‌های ویتامین‌های گروه B ،C ،E و مواد معدنی که شامل روی، منیزیم و سلنیوم می‌باشد استفاده کنید. توجه داشته باشید که این کار را باید قبل از به وجود آمدن فشار بر روی شکم انجام دهید، زیرا با این کار توانایی ترمیم لایه‌های پوستی که تحت فشار قرار می‌گیرند بالا می‌رود و میزان تخریب لایه‌های پوستی کمتر می‌شود. اما هنگامی که بارداری شروع شد و پوست شکم تحت قشار قرار گرفت باید مواد مورد نیاز جهت ترمیم سطح پوست تامین شود. البته توجه داشته باشید که برای مصرف هر گونه دارو و ویتامین باید مقدار آن را توجه داشته باشید و زیاده روی نکنید، برای انجام این کار بهتر است نزد پزشک بروید و با او در این رابطه مشورت کنید.

درمان ترک پوستی
جلوگیری از ایحاد ترک‌های پوستی بعد از بارداری

برخی دیگر از نکاتی که برای از بین بردن ترک پوست باید به آن‌ها دقت کنید:

  • نوشیدن آب کافی 
  • چرب کردن پوست 
  • کنترل وزن 
  • استفاده از رژیم غذایی سالم 
  • مصرف ویتامین C و E 
  • ورزش کنید
  • غذاهایی سرشار از روی میل کنید. 
  • از کشیدن سیگار خودداری کنید. 
  • استفاده از ضد آفتاب
مطلب مفید بود؟
5
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی