تهران

ضرورت تزریق واکسن آنفولانزا در دوران کرونا

تزریق واکسن آنفولانزا در کرونا
با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا و همچنین شیوع ویروس کرونا، ضرورت تزریق واکسن آنفولانزا بیشتر شده است. اما تزریق این واکسن برای چند گروه از افراد مانند: افراد مسن، بیماران دیابتی، خانم‌های باردار و بیماران دارای نقص سیستم ایمنی بسیار ضروری است. با اخبار مربوط به واکسن آنفولانزا با ما همراه شوید.

ضرورت تزریق واکسن آنفولانزا در دوران کرونا

با شروع فصل پاییز و شیوع بیماری آنفولانزا و همچنین شیوع بیماری کرونا باعث شده تا اکثر مردم به فکر تزریق واکسن آنفولانزا باشند. البته گفتنی است که لازم نیست تا همه مردم این واکسن را تزریق کنند اما برای برخی از گروه‌های حساس به ویژه سالمندان، بیماران دیابتی‌ و بیماری‌های خاص که این ویروس برای آن‌ها تهدید جدی محسوب می‌شود لازم و ضروری است تا واکسن آنفولانزا را حتما تزریق کنند.

واکسن آنفولانزا
واکسن آنفولانزا

بیماری آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یک بیماری تنفسی است که از ویروس آنفولانزا ناشی می‌شود. علائمی که نشان دهنده این بیماری در فرد می‌باشد شامل آب ریزش بینی، تب، درد ماهیچه‌ها، سرفه و احساس خستگی است. 
طبق گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا، به دلیل اینکه این ویروس در حال تغییر است هر ساله بر اساس پیش بینی‌های انجام شده واکسن‌های جدیدی تولید و روانه بازار می‌شود.

واکسن آنفولانزا برای سالمندان
واکسن آنفولانزا برای گروه‌های حساس

ضرورت تزریق واکسن آنفولانزا در برخی افراد:

در فصل پاییز و بهار که بیماری آنفولانزا شیوع بیشتری پیدا می‌کند، مردم مجبور به تزریق واکسن آن می‌شوند. البته امسال با شیوع ویروس کرونا و با توجه به کمبود این واکسن در بازار، موجب شده تا خانواده‌ها نگران باشند که این واکسن به کودک یا افراد خانواده خود نرسد و بر همین اساس اقدام نا‌آگاهانه کنند. البته واقعیت این است که تنها سه گروه واجب به تزریق این واکسن هستند:

  1. افراد مسن و زمین گیر که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف شده و یا آسیب دیده است. 
  2. کودکان تازه به دنیا آمده یا نارس که سیستم ایمنی بدن آن‌ها کامل نشده است. 
  3. افرادی که به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند و بر اساس آن سیستم بدنی آن‌ها آسیب دیده است. مانند: افراد مبتلا به ایدز، افراد مبتلا به نارسایی کلیه، قلب و کبد، افراد مبتلا به دیابت پیشرفته و یا کنترل نشده، افرادی که شیمی درمانی می‌شوند و افرادی که به مواد مخدر مخصوصا از نوع تزریقی اعتیاد دارند.

گفتنی است هر خبری که دال بر مرگ و میر افراد مبتلا به آنفولانزا منتشر می‌شود معمولا در یکی از سه گزینه‌ای که گفته شد قرار می‌گیرد و برای افراد با سیستم ایمنی سالم خطری ندارد.

واکسن آنفولانزا برای دیابتی‌ها

توصیه دکترها برای تزریق واکسن:

پزشکان توصیه می‌کنند که این واکسن به کودکان زیر شش ماه تزریق نشود همچنین افرادی که در گذشته پس از تزریق این واکسن واکنش‌های آلرژیک شدید نشان داده‌اند نباید واکسن را تزریق کنند. 
مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا طبق تحقیقاتی که انجام دادند تزریق واکسن آنفولانزا در تمام طول دوران بارداری خانم‌ها هیچ خطری ندارد همچنین تزریق این واکسن در دوران بارداری موجب می‌شود کودک در برابر آنفولانزا محافظت شود.

واکسن آنفولانزا در پاییز
توصیه پزشکان برای تزریق واکسن آنفولانزا

نکات مهم برای تزریق واکسن آنفولانزا:

  • افرادی که نیازمند تزریق واکسن آنفولانزا هستند، باید واکسنی را تزریق کنند که در آن کشور تولید شده و مربوط به همان سال می‌باشد. به دلیل اینکه با توجه به شیوع ویروس در کشورهای دیگر مانند فرانسه و هلند واکسن‌های مربوط به آن ساخته و تولید می‌شود که قابل استفاده در همان کشور است و احتمال اینکه واکسن آن کشور در جای دیگر تاثیر داشته باشد بسیار کم است بنابراین بهتر است هر کسی از واکسن ساخت کشور خودش استفاده کند.
  • ابتلا به سرماخوردگی در افرادی که سیستم ایمنی بدنشان سالم است، نه تنها خطری ندارد بلکه ابتلا به آن حکم واکسیناسیون را دارد. به همین علت است با افزایش سن کودکان دفعات ابتلا به سرماخوردگی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.
  • برای درمان این ویروس، تفاوتی میان انواع سرماخوردگی که آنفولانزا هم در آن گروه قرار دارد وجود ندارد و درمان همگی آن‌ها یکی است.

تزریق واکسن آنفولانزا

به گزارش برنا استان البرز "شهاب مستوفی" گفت:

با توزیع واکسن آنفولانزا از روز دوشنبه هفته جاری تا به امروز 36 هزار دوز مطابق شیوه نامه‌های ابلاغ شده برای گروه‌های مشخص شده توزیع شد. همچنین وی افزود: 9846 دوز واکسن میان مراکز درمانی دولتی و خصوصی، بیمارستان‌ها و خیریه استان‌ها به منظور واکسینه شدن 100% مراکز بهداشتی انجام شده است. 
ایشان ادامه داد: همچنین واکسیناسیون در مراکز نگهداری سالمندان و معلولین وابسته به سازمان بهزیستی به تعداد 5 هزار نفر، در میان زندان‌های استان هزار دوز واکسن و در بیماران تالاسمی و دیالیزی برای 1250 نفر توزیع واکسن در این هفته انجام شده است.

واکسن آنفولانزا در پاییز

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز "دکتر بقایی" گفت:

گروه‌های پر خطر شامل خانم‌های باردار، کودکان زیر 6 سال، بیماران کبدی، کلیوی و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه ساز ضعف سیستم ایمنی هستند می‌شود. 
ایشان افزود: نحوه توزیع به این صورت است که واکسن از طریق معاونت بهداشتی به خانه‌های بهداشت برای افراد پر خطر به صورت رایگان تزریق می‌شود. همچنین سالمندان می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی خود به داروخانه‌ها مراجعه کنند و واکسن را به قیمت دولتی حدود 40 هزار تومان خریداری کنند.

مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی البرز در پایان گفت: تمام سعی خود را می‌کنیم تا برای سایر افراد نیز واکسن آنفولانزا را تهیه کنیم و با قیمت دولتی از طریق داروخانه‌ها عرضه کنیم.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی