تهران

ایران درودی، نویسنده و نقاش برجسته ایرانی درگذشت

ایران درودی
بانو ایران درودی، هنرمند برجسته و معروف ایرانی که آثار وی در زمینه نقاشی و سپس نویسندگی بسیار محبوب و معروف است، در تاریخ هفتم آبان ماه 1400 به علت ایست قلبی در بیمارستان دی تهران درگذشت. در کنار هنرمندی ایشان، نوع نگاه‌ و فلسفه‌شان به زندگی،عشق،رنج و بیماری زبان‌زد خاص و عام بود. همراه تیجور باشید.

ایران درودی، نویسنده و نقاش برجسته ایرانی درگذشت

بانئ " ایران درودی " هنرمند صاحب سبک و معروف ایرانی در تاریخ جمعه هفتم آبان ماه 1400 پس از تحمل یک دوره 3 ماهه بیماری در سن 85 در بیمارستان دی به دلیل ایست قلبی درگذشت.

وی حدود 3 ماه قبل به بیماری کرونا مبتلا و به همین علت در بیمارستان بستری شد و پس از بهبودی به خانه بازگشت اما دوباره چند روز پیش به علت وخامت حالش در آی سیو بیمارستان دی بستری و سپس به علت ایست قلبی فوت کردند.

ایران درودی
درگذشت ایران درودی هنرمند نقاش

بیوگرافی ایران درودی 

بانو " ایران درودی " نقاش برجسته، کارگردان و نویسنده ایرانی متولد 11 شهریور 1315 در مشهد بود. خانواده‌‌ پدری ایران از تاجران ثروتمند و به نام خراسان و خانواده‌‌ مادری او از بازرگانان قفقاز بودند که بعد از انقلاب روسیه علیه ایران در مشهد ماندند. پدر ایران فارغ التحصیل معماری از دانشگاه مسکو بود که همین امر، زمینه‌‌‌ساز آشنایی ایران با هنر شد.

جوانی ایران درودی
جوانی ایران درودی

ایران درودی که نیز از کودکی علاقمند به نقاشی بود، بعد از اتمام تحصیلات متوسطه خود، تصمیم گرفت که به دانشکده‌‌ هنرهای زیبای پاریس برود. او هنر ویترای را در آکادمی سلطنتی بروکسل گذراند و همچنین تاریخ هنر را در لوور پاریس یاد گرفت. 

در دهه چهل خورشیدی آثار خود را در شهرهای مختلف اروپا در گالری‌های مختلف به نمایش عموم گذاشت و بعد از آن به آمریکا رفت. در آمریکا با پرویز مقدسی کارگردان تئاتر و سینما ازدواج کرد. مدت زمان زندگی مشترک این دو نفر با مرگ بسیار زود هنگام پرویز مقدسی تمام شد اما تأثیر ژرف و عمیقی بر ایران درودی گذاشت و او دیگر هیچ وقت ازدواج نکرد و تشکیل خانواده نداد.

ایران درودی بیشتر از 63 نمایشگاه انفرادی و حدود 250 نمایشگاه گروهی در ایران و سرتاسر دنیا، آثار خود را به نمایش درآورد و با نوشتن کتاب «در فاصله دو نقطه» به حوزه نویسندگی به صورت تخصصی وارد شد.

ایران درودی را در کنار بهجت صدر و منیر فرمانفرماییان از پیشتازان نقاشی ایران می‌دانند. سالوادور دالی، نقاش فرا واقع گرایی اسپانیایی، آثار درودی را می‌ستود و او را این چنین توصیف می‌کرد:

" هنرمندی از شرق با ذوق و استعدادی بی‌نهایت "

درودی سبک خودش را در خلق آثارش داشت. او هنرمندی صاحب سبک به نام سبک ایران درودیسم بود!

برخی از آثار ایران درودی

  • 1973- ایران درودی (آثار نقاشی 1352–1338) 
  • 1976- ایران درودی (آثار نقاشی 1352–1338) 
  • 1997- در فاصلهٔ دو نقطه…! زندگی‌نامه نقاش به قلم خود او
  • 2004- چشم شنوا (آثار نقاشی) ناشر: مؤلف
  • 2018 ـ در فاصله دو نقطه…! چاپ بیستم

برخی آثار نقاشی‌های ایران درودی

آثار ایران درودی
آثار ایران درودی
آثار ایران درودی
آثار نقاشی ایران درودی
آثار ایران درودی
اثر هنری ایران درودی
اثر ایران درودی
اثر هنری ایران درودی
نقاشی ایران درودی
نقاشی ایران درودی
نقاشی ایران درودی
نقاشی ایران درودی

مطلب مفید بود؟
6
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی