تهران

نکات نگهداری از سگ خانگی و لیستی از وسایل مورد نیاز + تصاویر

نگهداری از سگ خانگی
نگهداری از سگ کار راحتی نیست و به دانش و مطالعه کافی نیاز دارد. شما باید آشنایی کامل با شیوه نگهداری از سگ و همچینن لوازم مورد نیاز آنها داشته باشید. در این مقاله با برخی از این نکات آشنا می شویم.

نکات نگهداری از سگ خانگی 

در صورتی که به نگهداری سگ علاقمند هستید  باید شرایط و نکات مهم برای نگهداری از سگ را بدانید. سلامتی و شاد بودن سگ خانگی بستگی به نگهداری و اهمیتی که شما به او می دهید دارد،شخصی که بخواهد در کنار سگ خود لحظات شادی را تجربه کند از نظر روانی و جسمانی برای سگ خود وقت می گذارد.  در ادامه نکات و توضیحاتی را برای آشنایی بیشتر شما در رابطه با نگهداری سگ آورده ایم.

نگهداری از سگ خانگی

تغذیه سگ خانگی

مواد غذایی مناسب به سگ کمک می کند تا به خوبی رشد کند و طول عمر بیشتری داشته باشد، همچنین به تنظیم دستگاه گوارش و گردش خون سگ کمک می کند. اگر شما به خورد و خوراک سگ خود اهمیت ندهید و غذاهایی نامناسب را به او بدهید، شاید به ظاهر سگ شما سالم به نظر برسد اما طول عمر سگ کاهش پیدا می کند.

تربیت سگ خانگی

برای نگهداری از سگ در خانه تربیت کردنش از همان تولگی بسیار مهم می باشد و باعث می شود سگ رفتار مناسبی را در بزرگ سالگی داشته باشد. اگر سگ در تولگی به درستی تربیت نشود باعث می شود که وقتی بزرگ شد حرف صاحب خود را گوش نکند و کارهای خودسرانه ای از او سر بزند و باعث شود شما از داشتن سگ سیر شوید و یا حتی سگ خود را بفروشید.

نکات مهم نگهداری سگ خانگی

معاینه سگ

 باید به طور مرتب و ماهانه و یا دوره ای که دامپزشک پیشنهاد می کند او را نزد دامپزشک ببرید و از نظر سلامت جسمانی چکاپ شود. این را باید در نظر داشته باشید که واکسیناسیون و انگل زدایی به صورت دوره ای می تواند از بسیاری از بیماری هایی که سگ ها دچار می شوند جلوگیری کند.

نکات مهم نگهداری سگ خانگی

مراقبت از پوست و موی سگ

سگ خود را دو هفته یکبار به حمام ببرید و او را بشویید. می توانید برای شستن سگ از آب ولرم و یا شامپو سگ استفاده کنید.توجه داشته باشید که حمام بردن بیش از حد درست نمی باشد و برای سگ ضرر دارد. برس کشیدن موهای سگ هم بسیار مهم می باشد و با توجه به نژاد سگ خود، زمان برس کشیدنش را تنظیم کنید.

نگهداری از سگ خانگی

مراقبت از دندان سگ

سعی کنید همیشه دندان های سگتان را مسواک بزنید اگر این کار را انجام ندهید بعد از گذشت چند روز شما شاهد جمع شدن جرم و پلاگ بر روی لثه های سگ می شوید که باعث می شود دندان های سگ زرد بشود و در نهایت اگر به آن وضعیت رسیدگی نکنید باعث به وجود آمدن عفونت های قلبی و کلیوی برای سگ می شود.

توجه لازم به سگ

بعضی وقت ها در کنار نگهداری سگ لازم است توجه بیشتری به سگ داشته باشید مثلا زمانی که سگ بیمار و یا باردار شده است باید تا یک هفته بعد از آن به سگ خود بیشتر توجه کنید. 

وسایل مورد نیاز نگهداری سگ خانگی

برای نگهداری از سگ باید وسایلی را فراهم کنیم که در ادامه به این موضوع می پردازیم.

ظرف غذا و ظرف آب سگ

ظرف غذا و ظرف آب از مهم ترین وسایلی است که باید برای نگهداری سگ تهیه کنید و با توجه به نژاد و جثه و  سن سگ، ظرف مناسب را انتخاب کنید.ظروف غذای سگ انواع مختلفی مانند پلاستیکی،فلزی،استپی را دارد.

وسایل مورد نیاز نگهداری سگ خانگی

جای خواب سگ

سگ نیازمند یک محیط آرام،ایمن و تمیز است که به راحتی بتواند در آن استراحت کند.

وسایل نظافت سگ

گاهی وقت ها سگ ها نظافت را رعایت نمی کنند و کار های خود را در جاهای مختلف خانه انجام می دهند و شما باید برای آنها از پد مخصوص نظافت سگ استفاده کنید.

 

نگهداری از سگ خانگی

قلاده سگ

در تولگی به سگ خود آموزش دهید که چه مواقعی از قلاده استفاده می شود تا هنگامی که بزرگ شد بتوانید از قلاده استفاده کنید. بعضی از نژاد ها که برای پیاده روی با آن ها به پارک می روید به دنبال وسایلی که تکان می خورند و یا سگ های دیگر می روند که قلاده برای جلوگیری از اینکار و گم شدن سگ کمک می کند.

باکس حمل و نقل

برای زمان هایی که با سگ خود بخواهید به مسافرت و یا به دامپزشکی بروید باید از باکس حمل سگ استفاده کنید. هنگام خرید باکس سگ به نژاد و اندازه سگ خود دقت کند تا در آن راحت باشد.

وسایل مورد نیاز نگهداری سگ خانگی

برچسب شناسایی سگ

گاهی اوقات هنگامی که سگ به بیرون از خانه می رود و یا در جمعیت گم می شود اگر شما برای سگ پلاک هایی که بر رویش شماره شما نوشته شده است تهیه کنید و  دور گردن سگ بیندازید، فردی که سگ شما را پیدا کرد می تواند از روی پلاک با شما تماس بگیرد. 

سگ ها بسیار بازیگوش می باشند، برای بازی کردن و یا جویدن به وسایل مناسبی نیازمند هستند که در ادامه چند وسیله بازی سگ برای آشنایی بیشتر شما آورده ایم.

اسباب بازی سگ خانگی

توپ بازی سگ

توپ یکی از پرطرفدار ترین وسایل سرگرمی سگ است که سگها علاقه مند به بازی با آنها هستند از توپ تنیس گرفته تا توپ های پلاستیکی سگ ها علاقه بازی با آنها را دارند.

دیسک و بومرنگ

دیسک همانند توپ بازی برای سگ جذاب می باشد. هم شما می توانید سرگرم شوید و جنب وجوش داشته باشید.

اسباب بازی سگ خانگی

عروسک های مخملی

بعضی از سگ ها علاقه مند به عروسک هستند و به دندان خود می گیرند و با خود حمل می کنند حتی عروسکشان را بغل می کنند و می خوابند. دو نوع عروسک وجود دارد یکی شنی و دیگری پلاستیکی که هنگامی که فشار داده می شود از خود صدا تولید می کند.

اسباب بازی سگ جغجغه‌ای

این اسباب بازی از جنس پلاستیک است و مناسب نژاد هایی است که عادت به گاز زدن وسایل خانه دارند با خرید این اسباب بازی می توانید آن ها را سرگرم کنید.

اسباب بازی سگ خانگی

اسباب بازی کشیدنی

یک نوع دیگر اسباب بازی ها می باشد که یک طرف ان را شما می گیرید و طرف دیگر را سگتان با دندان می گیرد و شروع به کشیدن می کند.

اسباب بازی‌ سگ مدل تشویقی دهنده

این اسباب بازی برای همه کسانی که سگ دارند پیشنهاد می شود کاربرد این وسیله اینگونه است که سگ برای خوردن غذا باید راه بیرون آوردنش را پیدا کند. همچنین به عنوان یک بازی  ذهنی به سگ کمک می کند و در مواقعی که شما در منزل حضور ندارید و سگ مدت ها باید در خانه تنها باشد این وسیله به سرگرمی سگ شما کمک خواهد کرد. 

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. آیا نگهداری از سگ برای انسان ضرر دارد و یا باعث بیماری خاصی می شود؟

    اگر شما به صورت دوره ای سگ خود را انگل زادیی و واکسیناسیون کنید و همچنین به صورت ماهانه نزد دامپزشک بروید هیچ بیماری شما و یا سگتان را تهدید نمی کند.
  2. آیا واقعا لازم است که تمامی وسایل مورد نیاز برای نگهداری سگ را تهیه کنیم؟

    نگهداری از سگ کار راحتی نیست. لازم نیست که همگی لوازم را تهیه کنید اما نکاتی که در مقاله گفته شده است همگی مهم می باشند و برای سلامتی سگ شما و آسودگی خاطر شما لازم است.
  3. اگر بنده فرزند خردسال داشته باشم آیا نگهداری از سگ کار درستی است؟

    شما باید رفتار سگ خود را با کودکانتان زیر نظر داشته باشید. همچنین بسیاری از نژاد ها با کودکان بسیار مهربان م یباشند و خطری کودک شمارا تهدید نمی کند. ولی در هر صورت باید احتیاط کنید.
  4. آیا باید وسایل سگ را هر هفته شست وشو دهیم یا خیر؟

    برای اینکه سگتان بیمار نشود و همه لوازم سگ تمیز باشد باید هر چند وقت یکبار وسایلش را بشویید. ظرف غذای سگ و ظرف آب سگ را در پایان هر روز شسته و فردا دوباره برای خوردن غذا و آب در اختیار سگ قرار دهید.
  5. آیا باید برای سرگرمی سگ از اسباب بازی های متفاوتی استفاده شود؟

    شما برای تقویت روحیه جسمانی و ذهنی سگ خود باید از وسایل متفاوتی که در بالا ذکر شد استفاده کنید. بعضی از وسایل برای سرگرمی سگ می باشد و بعضی از آن ها برای تقویت حافظه سگ مناسب است.
  6. سگ نر بیشتر کثیف کاری میکند و یا سگ ماده؟

    هر دوی آن ها به یک اندازه کثیف کاری می کنند و شما برای جلوگیری از اینکار باید در تربیت سگ تلاش کنید و لوازم مورد نیاز برای نظافت سگ را تهیه کنید.
مطلب مفید بود؟
29
3
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی