تهران

آخرین اخبار واکسیناسیون کرونا در ایران، واکسن پولی یا رایگان

واکسن کرونا ایران
سر تیتر اول همه اخبار دنیا ویروس کرونا و واکسن‌هایی است که در کشورهای مختلف ساخته می‌شود. ایران هم چندین مدل واکسن به دوزهای مشخص خریداری کرده است که طبق اولویت بندی وزارت بهداشت زده می‌شود. در این مقاله همراه ما باشید با جدیدترین اخبار درباره واکسن کرونا و اینکه آیا این واکسن‌ها رایگان است یا پولی؟

آخرین اخبار واکسیناسیون کرونا در ایران، واکسن پولی یا رایگان

در حالی که ماه دوم از سال 1400 را شروع کردیم هنوز هم به طور قطعی خبری از واکسن نیست و تا به امروز فقط کادر درمان موفق به دریافت واکسن شده‌اند. اخبار ضد و نقیضی مبنی بر واکسن‌های پولی برای کرونا به گوش می‌خورد که در این مقاله سعی کردیم تا اخبار جامعی را در این خصوص تهیه کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

واکسن کرونا ایران
آخرین اخبار واکسیناسیون کرونا در ایران

مریم صدرالادبایی روزنامه نگار و خبرنگار در این خصوص می‌گوید: برای ایران دو گروه واکسن در نظر گرفته و تهیه شده است. گروه اول واکسن‌های خارجی است که وزارت بهداشت قرار داد خرید آن را با کشورهای دیگر بسته است. این واکسن‌ها در کشورهای دیگری تولید شده و وزارت بهداشت آنان را خریداری و تهیه کرده است و آن‌ها را برای ایمن سازی گروه‌هایی که بیشتر در معرض خطر هستند از جمله کارکنان بهداشت و درمان که بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند تزریق شده است. گروه دوم واکسن‌هایی هستند که در داخل کشور توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شوند که ممکن است این واکسن‌ها پروژه‌های مشترک باشند یا کاملاً ایرانی باشند.

واکسن‌های وارداتی در فاز اول توسط وزارت بهداشت از کشور چین خریداری شده است. این واکسن‌ها دو نوع هستند. یکی از این واکسن‌ها توسط شرکت سینوفارم ووهان چین تولید شده است که در کشورهایی مثل آمریکای جنوبی، بحرین و امارات تست شده است. بخش دوم واکسن شرکتی به اسم سینوواک است که از کشور چین وارد شده است. این واکسن نیز در کشورهای برزیل و ترکیه در حال تست شدن است. اثر بخشی واکسن سینوفارم پایین‌تر از واکسن سینوواک است به همین دلیل است که وزارت بهداشت اجازه استفاده از آن را در ایران نداده است.

واکسن کرونا ایران
اخبار واکسن کرونا در ایران

از موسسه وارث بیوتیک هندوستان نیز توسط وزارت بهداشت واکسن دریافت می‌شود. در این واکسن فناوری ویروس کشته شده یا غیر فعال شده به کار رفته است به همین دلیل از سوی سازمان غذا و دارو ایران تایید شده است. این سازمان واکسن‌ها را آزمایش کرده است و پس از بررسی‌های انجام شده آن‌ها را تایید کرده و سفارش خرید اولیه را هم داده است. برای تزریق واکسن به دریافت کننده باید در چند نوبت تزریق شود. دریافت کننده اول باید دوز اول را دریافت کند و پس از اینکه اثر بخشی و تاثیر واکسن تایید شد دوز دوم را دریافت می‌کند. 

واکسن کرونای ایرانی 
در کشورهایی همانند آمریکا و روسیه از فناوری ساخت واکسن از ویروس ضعیف شده استفاده شده است. در موسسه واکسن سازی رازی نیز روی این فناوری در حال تحقیق و کار کردن است و مجوز آزمایش وزارت بهداشت را گرفته است. فاز اول و دوم از تزریقی است و فاز سوم به صورت استنشاقی است.

واکسن کرونای ایرانی
واکسن کرونای ایرانی

واکسن ایرانی کوبایی
ایران در حال حاضر با موسسه‌ای در کوبا برای ساخت واکسن قرارداد همکاری بسته است که قرار است این واکسن مشترک روی 50 هزار نفر آزمایش شود. ایران با این موسسه برای ساخت واکسن برای ذات ریه کودکان همکاری کرده است و واکسن مشترک برای کودکان را تولید کرده است. فناوری واکسن سازی در کشور کوبا بسیار پیشرفته است. کوبا برای ساخت واکسن از ترکیب آنتی ژن نوترکیب کرونا با آنتی ژنی که روی مولکول واکسن کزاز وجود دارد استفاده می‌کند.

این کشور تاکنون 35 نوع واکسن برای انواع بیماری‌ها ساخته است که تاثیر چشمگیری هم داشته‌اند. واکسن کرونای کوبایی تاکنون روی افراد 18 تا 80 ساله آزمایش شده است. کشورهای دیگر هنوز نتوانسته‌اند واکسن کرونا را روی اطفال آزمایش کنند اما کوبا وارد فاز آزمایش واکسن کرونا روی اطفال شده است. وزارت بهداشت موافقت کرده تا این واکسن آزمایش بالینی روی 25 تا 50 هزار نفر در داخل کشور تست شود. واکسن کوبایی 94 تا 96 درصد اثر بخشی بالایی نسبت به سایر  واکسن‌ها در دنیا دارد. کوبا می‌تواند تولید واکسن را به سریع‌ترین شکل ممکن انجام دهد. مثلا اگر یکی از کشورهای تولید کننده واکسن سفارش 20 میلیون دوز واکسن را بدهد ممکن است ساخت این واکسن تا هشت ماه طول بکشد ولی کوبا این مدت زمان را کوتاه کرده و زمان ساخت واکسن را در مدت زمان کمتری انجام می‌دهد.

واکسن آسترازنکا
این واکسن وارداتی از کشور انگلیس وارد می‌شود. وزارت بهداشت 16 میلیون و 800 هزار دوز از این واکسن را خریداری کرده است که در دو فاز تزریق می‌شود که فاز اول و دوم باهم تفاوتی ندارد و از این لحاظ از واکسن روسی پیشی گرفته است. این واکسن منع تزریق برای گروه‌های سنی نداشته و تاثیر این واکسن حدود 60 درصد است. بعد از زدن فاز اول واکسن فاز دوم بین 4 تا 12 هفته بعد از هفته اول تزریق می‌شود. عوارض لختگی خون در این واکسن دیده شده است که ممکن است تزریق آن متوقف شود.

واکسن آسترازنکا
واکسن آسترازنکا

واکسن اسپونتیک وی
ایران برای واکسن روسی به نام اسپوتنیک که تایید شده وزارت بهداشت روسیه است برای خرید دو میلیون دوز با روسیه قرار داد بسته است. تاثیر این واکسن حدود 90 درصد به بالا است. تزریق این واکسن در دو مرحله انجام می‌شود. فرد واکسینه شده پس از دریافت فاز اول تحت نظر قرار می‌گیرد و اگر حساسیتی نداشت فاز دوم را هم تزریق می‌کند. بعد از زدن فاز اول واکسن فاز دوم بین 4 تا 12 هفته بعد از هفته اول تزریق می‌شود.

واکسن روسی
واکسن روسی

واکسن فایزر
این واکسن در کشور آمریکا ساخته شده است. فرانسه اعلام کرده است که این واکسن عواقب ثانویه خطرناکی دارد و بسیاری از مردم سراسر جهان مخالف این واکسن هستند. ایران این واکسن را خریداری نکرده است.

واکسن فایرز
واکسن فایزر

اولویت بندی واکسیناسیون کرونا در ایران

واکسیناسیون در چهار مرحله در کشور ایران انجام می‌شود:
1. ابتدا شامل پزشکان و و پرسنل و کارکنان خط مقدم مقابله با کرونا می‌باشد. واکسیناسیون این افراد از بهمن ماه سال 1399 آغاز شده است. در مرحله بعد افرادی که ابتلا به کرونا در آن‌ها بالا است و در مراکز نگهداری می‌شوند واکسینه می‌شوند مانند افرادی که در خانه سالمندان هستند. همچنین جانبازان، افراد کم توان ذهنی و جسمی و تمامی پرسنل این مراکز نیز تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند. 

2. فاز دوم واکسیناسیون شامل افراد بالای 80 سال 75 سال 70 سال و 65 سال است. در فاز دوم افراد پر ریسک و پر خطر بین 16 تا 64 سال که بیماری و شرایط زمینه‌ای دارند شناسایی و مورد واکسیناسیون قرار می‌گیرند. 
3. فاز سوم شامل گروه‌هایی می‌شود که مشاغل پر خطری دارند و یا در مکان‌های پر تردد و پر تجمع هستند که خطر ابتلا به کرونا بیشتر است. 

4. فاز چهارم واکسیناسیون شامل سایر افراد بر اساس الویت سنی در جامعه می‌باشد.

اولویت بندی واکسیناسیون
اولویت بندی واکسیناسیون

آیا واکسن کرونا در ایران پولی است یا رایگان؟

بر طبق فازبندی که انجام شده است این واکسن به صورت رایگان انجام خواهد شد. طبق صحبت‌های انجام شده احتمال دارد کسانی که خارج از نوبت و فاز بندی بخواهند واکسن دریافت کنند می‌توانند خریداری کنند که البته این خبر هنوز قطعی نیست. مانند افرادی که در کارگاه و مکان‌های پر تجمع کار می‌کنند اعلام شده است که می‌توانند واکسن را دریافت کنند. واکسیناسیون این افراد با هماهنگی کارفرما با دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شود. تا خط تولید از کار نیوفتد و منجر به ضرر اقتصادی بیشتری نشوند.

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی