تهران

همه چیزهایی که درباره بوتاکس نمی دانید

چیزهایی که درباره بوتاکس باید بدانید
در این مقاله درباره بوتاکس، کسانی که نباید بوتاکس کنند، سن مناسب بوتاکس و درمان و مراقب بعد از بوتاکس و مشکلات و عوارض استفاده از بوتاکس و اینکه چه داروهایی باید و نباید مصرف کنیم صحبت شده است. بامجله تیجور همراه ما باشید.

بوتاکس چیست

بوتاکس سم استخراج شده از یک نوع مار است که به طور معمول موجب فلج شدن عضلات می‌شود. بوتاکس برای پیشگیری از ایجاد و تشدید چین و چروک پوست مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر جنبه زیبایی دارد. تزریق این ماده جوان کننده این روزها شایع ترین عمل زیبایی است. 
انواع بوتاکس های (دیسپورت) موجود در بازار از کشور کره، انگلیس و کانادا است. اما بوتاکسی که مورد تایید وزارت بهداشت نیست بوتاکس کانادایی است زیرا این بوتاکس را کشور چین ساخته و تولید کرده است و در برخی از بیمارانی که بوتاکس میزنند سبب ایجاد عوارض آلرژی می شود. این بوتاکس ها کیفیت بسیار پایینی دارند و قیمت آنها نیز پایین است و برای همین برخی از پزشکان با خریداری این بوتاکس های چینی ارزان قیمت هزینه بالایی از بیماران می‌گیرند. 

چه کسانی نمی توانند بوتاکس کنند

طبق تحقیقات علمی و پزشکی بعضی از افراد نمی‌توانند بوتاکس کنند. مانند خانم‌های باردار، شیرده و کسانی که سیستم دفاعی بدن آنها ضعیف است. همچنین افرادی که عفونت فعال یا تبخال در ناحیه تزریق دارند و مبتلایان به اختلالات سیستم عضلانی مانند: میاستنی گراویس، سندروم ایتون لامبرت و ALS و افرادی که دوزهای بالای داروی ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند مانند: هپارین و وارفاین، بیماران با نارسایی حاد کلیوی و کسانی که که آمینوگلیکوزید استفاده می‌کنند نباید بوتاکس کنند.

اگر یک هفته قبل از بوتاکس داروهایی که در بالا ذکر شد را مصرف کرده باشید باید صبر کنید و یک هفته بعد از قطع داروها با پزشک جهت تزریق بوتاکس مشورت کنید.تزریق بوتاکس باید حتما توسط پزشک جراح پلاستیک یا متخصص پوست انجام گیرد اما در صنعت تزریق بوتاکس بسیاری از افراد غیر متخصص و در برخی موارد پزشکان عمومی هم این کار را انجام می‌دهند که احتمال ایجاد بروز عوارض بسیار بالا می‌رود. 

چه کسانی نمی توانند بوتاکس کنند
چه کسانی نمی توانند بوتاکس کنند

حداقل سن مجاز برای تزریق بوتاکس 18 سالگی می‌باشد و بعد از این سن تا هر سنی می‌توان بوتاکس را تزریق کرد.

حداقل سن مجاز برای تزریق بوتاکس

 بوتاکس برای افرادی مناسب است که عادت دارند موقع صحبت کردن، حرکت کردن، مطالعه و قرار گرفتن در زیر نور آفتاب به طور ناخودآگاه عضلات صورتشان را جمع کنند. چون این افراد زود دچار چین و چروک می‌شوند و بهتر است بوتاکس را زودتر به منظور پیشگیری تزریق کنند. همینطور افرادی که دچار چین و چروک ظریف هستند می‌توانند برای جلوگیری از پیشرفت آن‌ها بوتاکس را تزریق کنند. 

پزشک برای تزریق بوتاکس

اما اگر جزو افرادی هستید که عادت به بازی با عضلات صورت ندارید احتیاج نیست از بوتاکس استفاده کنید. همچنین بوتاکس برای افرادی که تعریق بیش از حد زیر بغل و کف دست دارند به کار می‌رود البته تاثیر بوتاکس در این افراد موقتی است و تعریق برای همیشه قطع نمی شود. برای تزریق بوتاکس باید به پزشک متخصص مراجعه کنید به علت اینکه انتخاب یک پزشک با تجربه و معتبر بسیار مهم است. بوتاکس به مهارت و تکنیک تزریق بستگی دارد. بنابراین پزشکی را انتخاب کنید که متخصص آناتومی صورت است. برای ایمنی بیشتر خود سوابق پزشکی خود را به طور کامل در اختیار پزشک بگذارید تا دکتر تشخیص دهد گزینه خوبی برای دریافت بوتاکس هستید یا خیر. اگر آلرژی دارید به پزشک خود بگویید همچنین اگر بیماری خاصی دارید و اینکه چه دارویی اعم از شیمیایی یا مکمل‌های گیاهی و ... را مصرف می‌کنید را با پزشک در میان بگذارید.

در قدم بعدی پزشک خود را در جریان اینکه آیا تا به حال بوتاکس،عمل جراحی و... را داشته‌اید بگذارید.

اگر باردار یا شیرده هستید و اگر اولین بار است که می‌خواهید بوتاکس انجام دهید حتما به پزشک خود بگویید. همچنین سوالاتی را که می خواهید از پزشک بپرسید را لیست کنید تا فراموش نکنید. مثلا پرسیدن اینکه چقدر این درمان هزینه دارد، چند واحد از بوتاکس نیاز دارید، بعد از چه مدت از تزریق بوتاکس اثر آن ظاهر می‌شود و... را سوال کنید.

قبل از بوتاکس طبیعی و بدون آرایش باشید.

 قبل از بوتاکس حتما تست بوتاکس انجام دهید تا مطمئن شوید که به بوتاکس حساسیت ندارید. از جمله علائم حساسیت به بوتاکس عبارتند از: خارش، سوزش، کهیر و در موارد شدیدتر تنگی نفس، آسم و... 
اگر از سوزن می‌ترسید خودتان را با فکر کردن به چیزهای دیگر سرگرم کنید. کمپرس یخ قبل و بعد از بوتاکس می‌تواند به کاهش هر گونه علائم بالقوه کبودی کمک کند. 

و در آخر از اثرات جانبی نحوه مراقبت از پوست خود پس از بوتاکس و خطرات و عوارض آن مطلع شوید.

هنگام تزریق بوتاکس آرایش نداشته باشید
هنگام تزریق بوتاکس آرایش نداشته باشید

بعد از تزریق بوتاکس نباید این کارها را انجام داد

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس
بعد از تزریق بوتاکس روی صورت خود دراز نکشید
  1. روی صورت خود دراز نکشید.
  2. زمان بهبودی بعد از بوتاکس 2 تا 4 ساعت است. اگر خواستید بخوابید نباید روی صورت خود دراز بکشید. 
  3. اگر بعد از عمل احساس ناراحتی کردید نباید محل تزریق را ماساژ داده یا بمالید زیرا پوست باید بهبود پیدا کند. پس هر حرکت غیر ضروری در آن ناحیه باعث نتایج ناخواسته می‌شود. 
  4. تا 24 ساعت از مالش محل تزریق خودداری کنید. 
  5. از مواد و داروهای رقیق کننده خون بعد از عمل بوتاکس استفاده نکنید. با پزشک خود مشورت کنید و ببینید که چه زمانی می‌توانید این داروها را مصرف کنید. 
  6. تا زمانی که قرمزی و تورم از بین نرفته است از حمام آفتاب خودداری کنید. 
  7. برای پخش نشدن بوتاکس به بدن و داشتن بهترین نتیجه حداقل 24 ساعت نباید ورزش کنید و از فعالیت فیزیکی شدید اجتناب کنید. 
  8. اگر کبودی بعد از بوتاکس داشتید ویتامین k و آرنیکا مصرف کنید. همچنین کانسیلر سبز یا زرد باعث پوشانده شدن کبودی می‌شود. 
  9. از مراقبت‌های پوستی پیلینگ شیمیایی، میکروبلیدینگ و... تا 24 ساعت خودداری کنید. 
  10. اگر از بوتاکس خود راضی نیستید باید صبر کنید اثر آن از بین برود و دوباره تزریق کنید. ماندگاری برای هر فرد متفاوت است. میزان ماندگاری تزریق به طور متوسط 2 تا 6 ماه است. 

عوارض بوتاکس

عوارض تزریق بوتاکس
عوارض تزریق بوتاکس

عوارض بعد از تزریق بوتاکس معمولا به دلیل اشتباهات در تزریق ایجاد می‌شود. ممکن است صورت بی حرکت بماند که ناشی از دوز نادرست بوتاکس است و احساس راحتی ندارید. ممکن است چین و چروک‌های غیر طبیعی در اطراف ابرو‌ها به وجود آید که علت آن این است که تزریق درست انجام نشده است.

تورم صورت پس از تزریق بوتاکس
تورم صورت پس از تزریق بوتاکس

اگر بوتاکس درست انجام شود اثرات جانبی آن فراتر از قرمزی، کبودی و یا تورم نیست اما اگر بوتاکس اشتباه تزریق شود می‌تواند به میزان زیادی گسترش یابد و بر روی ماهیچه‌های دیگر تاثیر بگذارد و باعث ایجاد اثراتی مانند پلک افتاده شود. اثر بوتاکس از دو ساعت بعد از تزریق شروع می‌شود و نهایت بعد از 3 تا 5 روز قابل مشاهده است که بعد از 14 تا 21 روز به حداکثر می‌رسد. دوام و تاثیر بوتاکس حدود 4 تا 6 ماه است و بعد از این مدت اثر آن از بین می‌رود. استفاده طولانی مدت از بوتاکس باعث می شود عظلات  نسبت به بوتاکس مقاوم‌تر شوند که در این صورت بوتاکس اثر گذاری کمتر و کوتاه‌تری دارد. 

مسمومیت غذایی حاد هم از عوارض بوتاکس است که  از چند ساعت تا چند هفته بعد از تزریق ادامه دارد. 

سردرد بعد از بوتاکس
سردرد بعد از بوتاکس

برخی از کاربردهای بوتاکس

در ادامه برخی از کاربردهای بوتاکس را توضیح می دهیم.

بالا بردن ابرو با بوتاکس

بالا بردن ابرو با بوتاکس
بالا بردن ابرو با بوتاکس 

یکی از موارد استفاده از بوتاکس بالا بردن ابرو با بوتاکس است. بالا رفتن سن و پایین آمدن ابرو یکی از نشانه‌های پیری است. وقتی ابرو پایین می آید پلک بالایی چشم را میزپوشاند و شکل ظاهری صورت جلوه بدی پیدا می‌کند. برای سفت کردن این عضلات که در قسمت زیر ابروها قرار دارند باید از بوتاکس استفاده کرد که با فلج کردن یک عضله آن عضله را سفت تر می‌کند. با تزریق بوتاکس به قسمت ابروها عضله زیر ابرو سفت تر شده و آن ابرو بالاتر می‌رود. 

تزریق بوتاکس اطراف چشم و خط خنده

تزریق بوتاکس اطراف چشم
تزریق بوتاکس اطراف چشم

 از دیگر مشکلاتی که در زمینه زیبایی وجود دارد خطوط اطراف چشم می باشد که زیبایی را می‌کاهد. 
پدیده دیگری که بیشتر در بزرگسالان به وجود می‌آید و از زیبایی بسیار می کاهد خطوط خنده است. این خطوط در هنگام خنده نمایان می‌شود و بهترین راه استفاده از بوتاکس است. 

تزریق بوتاکس در پیشانی

از مهمترین کاربردهای  بوتاکس  تزریق آن به پیشانی است. این ناحیه یکی از نواحی بدن است که چین و چروک زیادی دارد. تزریق بوتاکس به پیشانی بهترین عملکرد و کمترین عوارض را نسبت به بقیه اندام ها در بدن دارد. از بوتاکس علاوه بر رفع چین و چروک در ناحیه پیشانی، از بین بردن خطوط اخم، رفع چین و چروک ناحیه چشم، رفع چین و چروک پنجه کلاغی اطراف چشم، رفع خطوط زیر چشم، ترمیم خطوط خنده، اطراف لب و خط زیر لب، درمان اسپاسم های گردن، میگرن و درمان بعضی از اختلالات ماهیچه های چشم استفاده شده است. همچنین بالابردن سینه راهم با استفاده تزریق بوتاکس انجام می دهند. با تزریق بوتاکس به ماهیچه های قفسه صدری میتوان به برگشت ماهیچه های سینه و درمان افتادگی آن کمک کرد. 

سایر نکات مراقبتی تزریق بوتاکس

یک هفته قبل از بوتاکس از مصرف این مواد و داروها خودداری کنید:

  • مصرف روغن ماهی امگا 3
  • زنجبیل
  • ویتامین E
  • سنت جان وارت
  • اکسید یدین
  • آسپرین
  • ایبوپروفن عمومی یا ادویل
  • آلیویاموترن
  • گینگربلنیا
مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی