تهران

چرا پوست صورت چرب می شود

آشنایی با علل چرب شدن پوست و روش های درمان آن
پوست چرب نوعی از پوست است که به دلیل شرایط خاص و مستعد برای بروز جوش های سرسیاه و آکنه باید تحت مراقبت های ویژه ای قرار گیرد. علل مختلفی می توانند سبب ایجاد ترشح زیاد و بیش از مقدار لازم چربی در پوست بویژه صورت شوند. می توان با شناخت این عوامل، به شکل بهتری اقدام به درمان چربی پوست کرد.

علت چرب شدن پوست چیست؟

چرب شدن پوست صورت به عوامل مختلفی بستگی دارد اما دلیل هر چه که باشد چرب شدن بیش از اندازه معمول پوست می تواند باعث به خطر افتادن زیبایی و سلامت پوست شود. 
زمانی که غدد سبابه موجود در پوست تولید و ترشح سبوم را به حدی بیش از حد مجاز برسانند پوست چرب می شود. سبوم در واقع ماده ای است مومی شکل و چرب و روغنی که پوست را هیدراته کرده و از آن حفاظت می نماید. وجود سبوم برای پوست ضروری است، اما تولید بیش از مقدار معمول آن منجر به چرب شدن پوست و مستعد شدن آن برای ایجاد منافذ باز و بروز آکنه می گردد.

علل چربی پوست
علت چرب شدن پوست

می توان با اتخاذ راهکارهایی و مدیریت میزان چربی دریافتی و تغییر سبک زندگی اقدامات اولیه برای مراقبت از پوست چرب را انجام داد. به منظور مراقبت از پوست چرب و کاهش و مدیریت میزان چربی پوست بایستی مراقبت های روزانه و منظمی را در دستور کار خود قرار داد. اما ابتدا باید دلایل چربی پوست را بشناسیم تا بهتر بتوانیم نسبت به درمان اقدام کنیم.

عوامل چرب شدن پوست

  • وراثت
  • نوسانات هورمونی
  • بارداری
  • قرص های بارداری
  • لوازم آرایشی
  • آب و هوای گرم و مرطوب

با وارد شدن به سن بلوغ و تغییر در میزان هورمونها، در نوجوانان پوست چرب می شود، در این برهه ترشح و تولید چربی در پوست افزایش می یابد ولی با بالا رفتن سن دچار روند کاهشی می شود اساسا پوست انسان با افزایش سن، رو به خشک تر شدن می رود.
در طی دوران بارداری و یائسگی نیز به علت نوسانات هورمونی، ترشح چربی در پوست بیشتر شده و سبب افزایش میزان چربی پوست می گردد.
اکثریت افراد پوستی مختلط دارند به این معنی که پوست آنها در برخی نواحی یا در برخی شرایط خاص چرب بوده و در نواحی دیگر یا با قرار گرفتن در شرایطی دیگر خشک بوده یا رو به نرمال است.
 

روش های درمان و بهبود پوست چرب

1- شست و شوی صورت حداقل دوبار در روز با استفاده از شوینده مخصوص پوست چرب می تواند به تعدیل چربی پوست کمک کند. ولی نباید در شست و شوی آن زیاده روی کنید یا از صابون های قوی برای این کار استفاده کنید چون باعث حساس شدن پوست شده و می تواند میزان تولید چربی را افزایش دهد.

علل ایجاد چربی در پوست
شست و شوی روزانه پوست


2- از لوازم آرایشی و کرم پودر مخصوص پوست چرب که فاقد چربی هستند استفاده نمایید. هم چنین کرم ضد آفتابی که استفاده می کنید بایستی ضد آفتاب فاقد چربی بوده و ضد آفتاب مخصوص پوست چرب باشد.

لوازم آرایشی برای پوست چرب
استفاده از لوازم آرایشی فاقد چربی برای پوست چرب

3- استفاده از ماسک صورت را فراموش نکنید می توانید دو یا سه بار در هفته از ماسک خاک رس استفاده کنید. روش تهیه این ماسک به این صورت است که خاک رس را با مقدار لازم از آب یا عسل مخلوط کرده و روی پوست صورت خود مالیده و بعد از 15 دقیقه آن را می شویید.

ماسک خاک رس برای پوست چرب
ماسک خاک رس برای تنظیم میزان چربی پوست صورت


4- استفاده از سرکه سیب در قسمت های چرب پوست نیز می تواند به تنظیم میزان چربی پوست کمک کند.

سرکه سیب برای پوست چرب
سرکه سیب مفید برای کاهش چربی پوست


5- از قرار گرفتن در معرض هوای گرم بپرهیزید چون در پوست های چرب می تواند میزان تولید چربی را افزایش دهد.
6- برای کنترل چربی پوست خود می توانید تحت نظر پزشک از مکمل های غذایی مثل قرص ماهی، مکمل ویتامین B کمپلکس، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و روی استفاده نمایید.
6- برای کاهش میزان چربی پوست خود، مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و یکبار در روز آن را به پوست صورت خود بمالید.

جوش شیرین برای کاهش چربی پوست
جوش شیرین مناسب برای کاهش چربی پوست

7- روش بخور دادن نیز می تواند به تنظیم میزان چربی پوست کمک کند، می توانید دوبار در هفته این کار را انجام دهید. یک ظرف پر از آب جوش را آماده کرده و روی سر خود یک حوله بیندازید و به مدت 10 دقیق سر خود را روی ظرف بگیرید، خیلی صورت خود را نزدیک آب جوش نگیرید تا نسوزید. بعد از اتمام بخور، به صورت خود کمی آب سرد بپاشید.
8- ورزش منظم و روزانه می تواند با ایجاد تعریق، منجر به پاک کردن منافذ باز پوست شما از چربی شده و میزان ترشح چربی پوست صورت را کاهش دهد. 

تاثیر ورزش بر روی سلامت پوست
ورزش کافی برای سلامت پوست


9- ماسک شیر به تنهایی یا با استفاده از مقداری آبلیمو می تواند چربی پوست را تنظیم نماید.
10- سبک تغذیه سالم داشته باشید، مصرف پروتئین هایی مانند تخم مرغ، لبنیات، گوشت و حبوبات را افزایش داده و مصرف مواد غذایی شیرین و چرب، پر ادویه، نوشابه و شکلات و نمک را به حداقل برسانید.
11- مصرف سبزیجات سبز و زرد رنگ و میوه های تازه را فراموش نکنید.
12 نوشیدن آب به مقدار کافی می تواند پوست را مرطوب و شاداب نگه داشته و مواد سمی را از پوست دور کند.
13- خواب و استراحت کافی نیز می تواند روند ترمیم سلول های پوستی را تسهیل نماید. 
14- مالیدن لیموترش بعد از شستن صورت به آن می تواند پوست را سفت کرده و هم چنین به دلیل دارا بودن ویتامین C سبب از بین رفتن رادیکال های آزاد در پوست شده و به تنظیم چربی پوست صورت کمک می کند.

آب لیموترش برای تنظیم چربی پوست
آب لیموترش برای تنظیم چربی پوست

در این مطلب  اشاره شد پوست چرب به دلیل مستعد بودن به بروز جوش و آکنه و به خطر انداختن زیبایی و سلامت پوست نیاز به رسیدگی و مراقبت جدی دارد. می توانید با تغییر در سبک تغذیه و سبک زندگی و عمل کردن به موارد درمانی ذکر شده، شادابی و لطافت را با تنظیم میزان چربی پوست خود برای پوستتان به ارمغان بیاورید.

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی