تهران

به چه دلیل استفاده از صندلی کودک ماشین ضروری است؟

صندلی کودک ماشین
حفاظت از کودکان در برابر صدمات ناشی از تصادفات یک قانون بسیار مهم در بسیاری از کشورهاست که متاسفانه این امر در کشور ما، نادیده گرفته می‌شود. هرساله تعداد زیادی از کودکان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند و یا مجروح می شوند. برای آشنایی با ضرورت استفاده از صندلی ماشین کودک همراه ما باشید.

به چه دلیل استفاده از صندلی کودک ماشین ضروری است؟

همه والدین فکر می‌کنند که پدر و مادرهای بسیار مراقب و حمایت‌گری هستند و هر کاری را که لازم است برای اطمینان از امنیت فرزندان‌شان انجام می‌دهند. اما شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید بسیاری از آن‌ها در استفاده از صندلی ماشین برای کودکان تردید دارند یا به آن بی‌توجه هستند. چرا که آن‌ها در مورد اینکه چرا صندلی ماشین کودک مهم است و چگونه باید از آن استفاده شود، آگاه نیستند.
ما در این بخش ضرورت‌های استفاده از صندلی ماشین کودک برای حفظ سلامتی‌شان را برای‌تان روشن می‌کنیم. پس تا انتها همراه تیجور باشید.

ضرورت استفاده از صندلی ماشین کودک
به چه دلیل استفاده از صندلی کودک ماشین ضروری است؟ 

چرا استفاده از صندلی ماشین برای کودکان ضروری است؟ 

1. صندلی ماشین کودک و تصادفات رانندگی

در تصادفات رانندگی، قوانین فیزیک تهدیدی خطرناک برای بچه‌های در آغوش‌مان است. در تصادفات وزن بدن ما در سرعتی که با آن حرکت می‌کنیم، ضرب می‌شود. یعنی در تصادف با سرعت 30 کیلومتر در ساعت، یک فرد بالغ 60 کیلوگرمی به نیرویی 1200 کیلوگرمی تبدیل می‌شود، یعنی خیلی بیشتر از وزن مورد نیاز برای له کردن کودک در آغوش. طراحی صندلی‌های ماشین کودک به گونه‌ای است که کاملا فرزندان شما را در برابر تصادفات رانددگی محفوظ می‌دارد.

2. بی‌قراری برخی کودکان روی صندلی ماشین کودک

برخی از بچه‌ها از نشستن در صندلی ماشین کودک متنفرند. از نظر مراحل رشدی، برای کودکان نوپا که در حال یادگیری و کشف دنیای خود و آزمایش مرزها هستند، کاملا طبیعی است که دوست نداشته باشند در صندلی ماشین کودک محبوس شوند. درست است که هیچکس از بی‌قراری و گریه کردن کودک خود استقبال نمی‌کند، اما آیا داشتن یک کودک موقتا ناراضی بهتر است یا یک کودک آسیب دیده و حتی بدتر؟ سعی کنید صندلی ماشین کودک‌تان را به بخشی عادی از زندگی روزمره تبدیل کنید، در این صورت فرزندتان کمتر مقاومت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

پرفروش‌ترین مدل‌های صندلی کودک ماشین با معرفی برترین برندها

3. نحوه محافظت کودکان با صندلی ماشین کودکان

یک نوزاد تازه متولد شده، برای استفاده از صندلی ماشین بزرگسالان بسیار کوچک و ظریف است. در واقع نوزادان و کودکان در کوچک‌ترین و ظریف‌ترین مرحله زندگی خود هستند و استفاده آن‌ها از صندلی ماشین کودک ضروری است. استخوان‌های جمجمه آن‌ها هنوز به هم جوش نخورده و گردن و ستون فقرات آن‌ها هنوز کامل رشد نکرده است و این مسئله، آن‌ها را در برابر آسیب‌های مغزی، آسیب پذیر می‌کند. صدمات سر، شایع‌ترین آسیب‌های کودکان در تصادفات وسایل نقلیه موتوری است.

صندلی کودک ماشین
صندلی کودک ماشین

4. انتخاب صندلی ماشین کودکان با توجه به سن و وزن کودکان

درست است که صندلی‌های ماشین فقط برای کودکان در محدوده‌های سنی و وزنی خاص طراحی شده است، اما این بدین معنی است که صندلی‌‌های ماشین کودکان به جای ناپدید شدن، با رشدشان باید تغییر کنند. تنها زمانی که قد کودک به پنج فوت (152 سانتی متر) برسد، می‌تواند مستقیما از کمربند ایمنی بزرگسالان استفاده کند. تا آن زمان، دستورالعمل‌های آکادمی اطفال آمریکا بیان می‌کند که نوزادان باید از صندلی‌های رو به عقب استفاده کنند تا زمانی که سرشان از بالای صندلی مشخص شود، که معمولا حدود دو سال است. سپس کودک باید از صندلی رو به جلو استفاده کند، تا حدود 4 سالگی.
و بعد کودک باید تا زمانی که قدش به پنج فوت برسد، که معمولا حدود 8 سال است، از صندلی کمکی یا صندلی بوستر استفاده کند.

نشستن کودک در صندلی ماشین
نشستن کودک در صندلی ماشین

5. توجه به تاریخ انقضای صندلی ماشین کودکان

بیشتر صندلی ماشین کودکان دارای تاریخ انقضا هستند، بنابراین هنگام استفاده از آن‌ها حتما تمام اطلاعات مهم‌شان را چک کنید. اگر هر یک از تسمه‌ها یاسگک‌ها آسیب دیده باشد، توانایی صندلی برای محافظت از کودک شما کاهش می‌یابد و کارایی خود را نیز از دست می‌دهد.

6. آمار بالای کاهش سوانح رانندگی با صندلی ماشین کودکان

تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از صندلی ماشین کودک، خطر آسیب دیدگی کودکان در سوانح رانندگی را بین 71 تا 82 درصد کاهش می‌دهد. 

7. زمان استفاده از صندلی ماشین کودک مدل بوستر

استفاده از صندلی بوستر یا کمکی در مقایسه با استفاده از کمربند ایمنی به تنهایی، خطر آسیب جدی برای کودکان 4 تا 8 ساله را تا 45 درصد کاهش می‌دهد. 

نشستن کودک در صندلی ماشین
نشستن کودک در صندلی ماشین

8. انتخاب صحیح مدل صندلی ماشین کودک

کودکان باید از زمان تولد تا سن 2 الی 4 سالگی، از صندلی ماشین کودک رو به عقب استفاده کنند تا زمانی که به حداکثر وزن یا ارتفاع صندلی ماشین خود برسند. هرگز صندلی ماشین رو به عقب را، روی صندلی جلو قرار ندهید. کیسه‌های هوای سرنشینان جلو، در هنگام تصادفات باعث مصدومیت و یا مرگ کودکان خردسال می‌شود. وقتی بچه‌ها از صندلی ماشین کودک رو به عقب بزرگ‌تر می شوند، باید از صندلی ماشین کودک رو به جلو استفاده کنند. وقتی کودکان از صندلی ماشین رو به جلو بزرگ‌تر شدند، وقت آن است که از صندلی کمکی یا بوستر استفاده کنند. تا زمانی که سن و قد و وزن آن‌ها برای استفاده از کمربند ایمنی به تنهایی مناسب باشد. 

کودکان کمتر از چه سنی نباید روی صندلی جلو بنشینند؟ 

در بسیاری از کشورها توصیه می شود کودکان زیر 12 سال روی صندلی جلو ننشینند.

از چند ماهگی میشه از صندلی ماشین استفاده کرد؟ 

دقت کنید که هر صندلی ماشین کودک، با توجه به نوع آن محدوده سنی و وزنی خاصی دارد که با توجه به محدوده سنی، قدی و وزنی صندلی و انتخاب خود، می‌توانید از صندلی ماشین کودک استفاده کنید. 

نکته پایانی: 

دفعه بعدی که می‌شنوید کسی تعجب می‌کند که چرا صندلی‌های ماشین کودکان مهم هستند، می‌توانید پاسخ دهید که:
مانند بسیاری از اقدامات ایمنی، ارزش صندلی ماشین کودک تا زمانی که تصادفی رخ ندهد درک نمی‌شود اما صندلی‌های ماشین کودک، جان آن‌ها را به گونه‌ای نجات می‌دهد که باور کردنی نیست.

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی