تهران

نکات مهم در خرید اسباب بازی برای کودکان

راهنمای خرید اسباب بازی برای کودکان
اسباب بازی یک عضو جدا نشدنی دنیای کودکان است. والدین برای خرید اسباب بازی برای کودک خود باید به سن کودک خود دقت کنند و نسبت به سن او معیار هایی را در نظر بگیرند. در این مقاله اسباب بازی های مناسب گروه های سنی کودکان را برایتان مرور می کنیم. با ما همراه باشید.

راهنمای خرید اسباب بازی برای کودکان

والدین بهترین رفیق کودکان، از بدو تولد فرزندشان تلاش می کنند که تمام نیاز های فرزندشان را تا جایی که می توانند رفع کنند. اسباب بازی و وسایل بازی یکی از مهم ترین وسایلی است که میتواند باعث ایجاد خلاقیت و آموزش فرزند باشد و از سوی دیگر می تواند به ضرر فرزند شما باشد. در هر گروه سنی یک اسباب بازی مناسب ذهن و بدن فرزند شما می باشد، پس باید برای پیدا کردن اسباب بازی مناسب خوب تحقیق کنید. در ادامه با توجه به گروه بندی سنین راهنمای خرید اسباب بازی برای کودکان را توضیح میدهیم.

اسباب بازی مناسب کودکان از تولد تا شش ماهگی

کودکان در این سن بیشتر علاقه به دیدن و دنبال کردن اجسام در حال حرکت دارند، در این سن صداهای جیغ توجه آنها را جلب میکند و به رنگ ها و صورت های روشن توجه نشان می دهند. کودکان در این سنین اجسام را بر می دارند و در دهان خود قرار می دهند و حرکات دست و پاهای خود و دیگران برای آنها جذاب است.

اسباب بازی مناسب نوزادان
اسباب بازی مناسب نوزادان

بهترین اسباب بازی کودک در این سن وسایلی است که کودک بتواند بلند کند و نگه دارد و اگر آنها را به دهان خود نزدیک کرد برای سلامتی کودک مشکلی نداشته باشد. اسباب بازی با تکان دادن و زمین زدن نشکند و به کودک آسیب نزند. برای مثال شما می توانید از توپ ها و لگوهای رنگی ، عروسک های نرم و بدون پشم، کتاب با ملودی های آرام و لالایی، آینه های نشکن و تصاویر چهره ها استفاده کنید.

اسباب بازی مناسب برای کودکان شش تا دوازده ماهه

کودک در این سن بازیگوشی را شروع می کند، از صندلی و مبل بالا میرود، چهار دست و پا می رود، می تواند بایستد، اسم خود را می شناسد، اشیا را پیدا کند و اجسام را در سطح وسیع تری جا به جا کند. کودک شما در این سن به ظرف و ظروف آشپزخانه و تولید صدا احتمالا علاقه مند می شود و شما باید از این سن وسایل شکستنی را کاملا از خانه بردارید.

اسباب بازی مناسب کودک نوپا
اسباب بازی مناسب کودک نوپا

در این سن کودک شما زود جذب وسایل می شود و زود نیز خسته می شود و دنبال اسباب بازی جدیدی می گردد. می توانید از عروسک ها، وسایل چوبی و پلاستیکی که می توان در آب نیز برد، توپ های بزرگتر و رنگی، وسایل کشیدنی و اشیا ساختنی مثل خانه سازی استفاده کنید.

اسباب بازی مناسب برای کودکان یک ساله 

کودک با رسیدن به این سن شروع به صحبت کردن می کند. داستان ها را خوب میفهمد و به آن علاقه نشان می دهد. راه رفتن را خوب یاد می گیرد و بالا رفتن از پله و نرده را خوب می آموزد. دوست داشتن را می فهمد و از بازی با هم سن های خود لذت میبرد. کودک یک ساله دوست دارد هر چیزی که به ذهنش میرسد یا میبیند را تجربه کند، پس نیاز به مراقبت زیاد والدین خود دارد.

اسباب بازی کودکان زیر یک سال
اسباب بازی کودکان زیر یک سال


در این سن برای فرزند خود بهتر است کتاب های آموزشی و داستانی با تصاویر بگیرید، بهتر است کتاب ها معرفی اشیا واقعی باشد. میتوانید کم کم خرید ماژیک و مداد شمعی و نوشت ابزار ها را شروع کنید، البته با نظارت خودتان. عروسک های حیوانات و آدم ها و وسایل نیز می تواند یکی دیگر از انتخاب های شما باشد. در آخر می تواند از پازل های ساده و اسباب بازی های وصل کردنی استفاده کنید.

اسباب بازی کودک 2 تا 3 ساله

کودک شما در این سن بیشتر کلمات را ادا می کند و به تکرار جملات شما علاقه مند است. می توانید از طریق برنامه کودک های مناسب سن کودکتان، حرف زدن کودکتان را تقویت کنید. کودکتان در این سن فعالیت فیزیکی زیادی مانند قل خوردن و پریدن و بالا رفتن از اجسام را شروع می کند. البته در این سن خطر را هم می شناسد.

س
اسباب بازی مناسب زیر سه سال


در این سن همچنان خرید کتاب های تصویری و خواندن شعر و داستان را برای فرزندتان فراموش نکنید. سعی کنید قبل از خواب برایش کتاب بخوانید تا به خواندن کتاب عادت کند. پازل ها با تعداد قطعات بیشتر و اسباب بازی های فکری نیز می توانند به لیست سرگرمی ها اضافه شوند. موزیک پلیر ها نیز می توانند برایشان بسیار جذاب باشند.

برای سنین بیشتر از 3 سال بهتر است بازی های چند نفره را کم کم به کودک خود آموزش دهید. بعد از 3 سال چسب و خمیر و قیچی مناسب کودکان نیز می تواند برای کودک جذاب باشد و بهتر است اول با حضور شما و بعد به تنهایی طرز استفاده آن هارا یاد بگیرد.

نتیجه گیری

کودکان در سنین مختلف اسباب بازی های مختلفی نیاز دارند. اسباب بازی می تواند باعث رشد و یادگیری کودک شود. قبل از خرید هرگونه وسیله برای فرزندتان مطمئن شوید هیچگونه آسیبی به کودکتان نخواهد زد و برای سن کودک شما مناسب است. می توانید در سایت های فروش اسباب بازی معرفی اسباب بازی های کودکان را مشاهده کنید.
بهتر است قبل از خرید معیارهای انتخاب اسباب بازی و بعضی مشخصه های آن را چک کنید، مانند سمی نبودن رنگ، جدا نشدن قطعه ریز از اسباب بازی و تیز نبودن گوشه های اسباب بازی و ماده اولیه اسباب بازی. البته برای هر سنی این موارد فرق می کند، مثلا برای سنین کوچکتر وسایل نباید از چند قسمت جدا شونده درست شده باشند چون ممکن است در دهان کودک گیر کند. ولی برای سنین بزرگتر این جدا شدن قطعات باعث ایجاد خلاقیت و درگیر شدن ذهن آنها می شود. 

مطلب مفید بود؟
5
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی