تهران

بهداشت و سلامت دهان و دندان کودکان

آشنایی با بهداشت دهان و دندان کودک
مراقبت از بهداشت و حفظ سلامت دهان و دندان نوزادان و کودکان یک مساله مهم برای والدین در هر جامعه ای است. دندان های کودکان از زمان رشد و رویش در معرض انواع آلودگی باکتریایی قرار دارند و این باکتری ها در صورت توجه نکردن و عدم رسیدگی می تواند باعث خرابی و پوسیدگی دندان های شیری کودکان و نوزادان شود.

بهداشت و سلامت دهان و دندان کودکان

پس از اینکه دندان های شیری کودک رشد کردند باید برای جلوگیری از پوسیدگی و خرابی این دندان ها نکاتی را رعایت کرد.

مراقبت از دندان های کودکان
سلامت دهان و دندان در کودکان

مهم است که از بدو تولد از دندان و سلامت دندان و دهان کودک خود مراقبت کنید. از عادت دادن نوزاد به خوردن شیر در شیشه یا خوردن شیر مادر در خواب خودداری کنید. چون به تازه گی توسط دندان پزشکان مطرح شده است که این شیوه خوردن یعنی شیرخوردن در خواب باعث بروز پوسیدگی دندان های کودکان می شود. و این عادات ناسالم می تواند به پوسیدگی و خراب شدن دندان های جلویی کودک نیز بیانجامد. تمرین عادات سالم غذایی می تواند از پوسیدگی دندان (حفره ها) و ایجاد سوراخ و خرابی های دندان در نوزادان و کودکان جلوگیری کند یا آن را کاهش دهد. همیشه لثه های شیرخوار خود را بعد از تغذیه تمیز کنید با استفاده از مسواک انگشتی دندان های نوزاد را تمیز کنید. یا یک دستمال مرطوب شده را در اطراف انگشت دست خود بپیچید و بافت های لثه را به آرامی ماساژ دهید.

مراقبت از دندان های کودکان
شیشه شیر خوردن در هنگام خواب و تاثیر آن بر پوسیدگی دندان های نوزادان

در نوزادان خود با آغاز  چهار تا شش ماهگی شروع به پاک کردن لثه های آن با یک دستمال مرطوب تمیز کنید و از به کار بردن روش های دیگر که باعث قرمز و متورم شدن لثه ها می  شود و جریان بزاق را افزایش می دهد خودداری کنید. به یاد داشته باشید ، پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی قابل انتقال است. از تماس دهان کودک به اطراف شیشه شیر، به اشتراک گذاشتن وسایل (مثلاً قاشق) یا تمیز کردن پستانک یا نوک پستان شیشه شیر با دست و قرار دادن آن در دهان  کودک اجتناب نمایید. رعایت این روش ها می تواند به جلوگیری از انتقال باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان ها می شوند کمک کند.

بهداشت دهان و دندان کودک
بهداشت دهان و دندان در نوزاد

از 8 ماهگی به بعد که شیرخوار شروع به خوردن غذاهای جامد و نوشیدنی ها می کند ، کودک خود را از خوردن شیر در شیشه منع کنید. به تدریج ، فنجان آب یا آب میوه را جایگزین آن نمایید.

 با ورود کودک به سن 12 تا 14 ماهگی ، بیشتر کودکان می توانند از یک فنجان بنوشند. اکنون با محدود کردن میزان نوشیدنی های شیرین و غذاهایی که به فرزند خود می دهید ، عادات غذایی سالم را آموزش دهید. با ظاهر طبیعی لثه ها و دندانهای کودک خود آشنا باشید دندان های آسیاب کودک را بامسواک تمیز کنید و با استفاده از روش های مراقبتی و پاکسازی دندان و دهان از بروز پوسیدگی در آنها جلوگیری کنید. به طور مرتب لب های فرزند خود را بلند کنید تا از وجود لکه های کوچک مشکوک سفید یا قهوه ای روی دندان های کودک باخبر شوید آنها را چک کنید. اگر این لکه های سفید یا قهوه ای را مشاهده کردید ممکن است نشان دهنده پوسیدگی دندان کودک (حفره ها) باشد ، بلافاصله قرار ملاقات با دندانپزشک خود را تعیین کنید. اولین قرار ملاقات دندانپزشکی فرزند خود را برنامه ریزی کنید. کودک شما باید قبل از تولد یک سالگی یا در مدت 6 ماه پس از اولین دندان ، توسط دندانپزشک معاینه شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان کودک
مراجعه به دندان پزشک به طور منظم برای چک آپ دندان های کودک

اگر آب آشامیدنی شما فلوراید نشده است ، در مورد مکمل های فلوراید دار  شیرخوار با پزشک متخصص خود مشورت کنید به فرزند خود مسواک زدن در روز، دو بار با آب را آموزش دهید تا سن 30 ماهگی ، تمام دندانهای اولیه (اول)باید در دهان پدیدار شده باشند. در سن 3 سالگی ، بیشتر کودکان نوپا باید از پستانک و یا مکیدن انگشت شست خود اجتناب کنند. در سن 2 سالگی ، مسواک زدن را به  مقدار نخود (اسمیر کوچک) از خمیر دندان فلوریده شده شروع کنید. به کودک خود نحوه استفاده از خمیر دندان را آموزش دهید. مراقب باشید که کودک شما خمیر دندان را بلع نکند. به کودک خود بیاموزید که چگونه با مسواک خود مسواک بزند. به طور کلی ، کودکان تا زمانی که هماهنگی لازم برای تمیز کردن موثر دندانهای خود را نداشته باشند ، به مسواک زدن آنها کمک کنید. کودکان باید در سن شش یا هفت سالگی قادر به مسواک زدن باشند.

مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی